Тема: Розв’язування лінійні нерівності з однією змінною, їх систем та сукупностей
Мета:
узагальнити та систематизувати знання учнів з теми “Лінійні нерівності та системи лінійних нерівностей з однією змінною”;
формувати вміння використовувати їх для розв’язування різних вправ та задач;
розвивати логічне мислення, навички самостійної пізнавальної діяльності, виховувати увагу і зосередженість при розв’язування вправ різних типів
Хід уроку
Організаційний момент
З яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок? У кого настрій схожий на хмаринку, що плаче, а у кого настрій – тиха річечка, а у кого настрій схожий на сонечко, що усміхається? Прекрасно! То ж і я бажаю щоб цей настрій не полишав вас впродовж усього уроку. А зараз на картинках настрою запишіть очікування від сьогоднішнього уроку.
Девіз
Знання збираються по краплині, як вода в долині.
Прислів’я.
Вчитель. До сьогоднішнього дня ви збирали по краплині знання з теми «Лінійні нерівності та системи лінійних нерівностей з однією змінною», засвоїли їх властивості, найпростіші перетворення. Попереду на вас чекають ще багато цікавих і дуже потрібних знань з цієї теми. А для того щоб іти далі давайте разом з вами повторимо і узагальнимо все те, що нам відомо на сьогодні. І зробимо ми це у формі подорожі.
Епіграф
Узагальнення – це мабуть найлегший і найочевидніший шлях розширення математичних знань.
Вчитель. Ми часто чуємо про 7 чудес світу, мальовничі місця за кордоном. Проте мало хто знає, які куточки, пам`ятки архітектури формують цей золотий список в Україні. Спробуємо сьогодні із цим розібратися.
У 2007 році було проведено всесвітню акцію 7 чудес України. Ці місця та об`єкти були визначені шляхом інтернет-голосування, а також через опитування 100 експертів із різних галузей. Результати ініціативи ми з вами побачимо сьогодні і зможемо оцінити.
Отже, наша мандрівка до семи чудес України. Домашнє завдання виконали, запитання є?
І зупинка.
Вчитель. Нашу подорож розпочнемо з пам’ятки архітектури, яка занесена до Світової спадщини ЮНЕСКО. Отже, ми потрапили з вами до Києво-Печерської лаври.
Розповідь учня.
Києво-Печерська Лавра (м.Київ) одна з найбільших православних святинь України, визначна пам`ятка історії та архітектури, яка була заснована ще в далекому 11 столітті. Разом із Софійським собором вона занесена до Світової спадщини ЮНЕСКО. Тут знаходиться ряд соборів, церков та храмів, а також печери. В цілому архітектурний ансамбль Лаври формувався протягом дев`ятьох століть.
ІІ зупинка.
Вчитель. Далі маршрут веде нас до Хмельницької області, де знаходиться друге чудо України. Для того, щоб дізнатися його назву розгадаємо кросворд.
1. Символ ∞ (нескінченість).
2. Числовий проміжок, що відповідає нерівності а<х<b називається (інтервалом).
3. Знайти спільний розв'язок двох або кількох нерівностей, означає розв'язати....(система)
4. Розв'язати сукупність нерівностей означає знайти ...множин розв'язків нерівностей (об’єднання)
5. Проміжок (-∞;∞) називають (числовою) прямою.
6. Два вирази, з'єднані знаком <,>,≤або≥ називаються...(нерівність)
7. Розв’язок системи – це спільна частина двох числових проміжків, яку називають (перерізом).
8. Універсальний спосіб порівняння двох чисел - це знаходження їх...(різниці)
9. Дві нерівності, що мають одні і ті самі розв’язки, називають (рівносильними).
Вчитель. А що ви знаєте про заповідник?
Учень. Заповідник «Кам`янець» (м.Кам`янець-Подільський, Хмельницька обл.).Тут знаходиться 175 пам`яток архітектури, з яких значна частина –це пам’`ятки національного значення. Старовинний замок не залишить нікого байдужим, а старовинні вулички із затишними будиночками та костьолами створюють чарівну магію піднесення. На цих будівлях ще збереглися написи латиною, тут ще у 18 столітті літали перші повітряні кулі, саме це місто одне з перших отримало магдебурзьке право.
ІІІ зупинка
Вчитель. Далі ми мандруємо до місця закоханих та й просто цінителів природи.
Я покажу вам цей сад після того, як виконаєте наступне завдання. ….онлайн-тест
Мабуть, кожному хочеться пройтися серед шедеврів природи, прогулятися по місткам, покормити лебедів в озерцях, відчути смак свободи, затишку. Побувати у павільйоні Флори, названому на честь богині весни та квітів, острові Кохання, який знаходиться посеред ставка, а на ньому – храм богині любові та краси Венери.
Розповідь учня.
Софіївка (м.Умань, Черкаська обл.). Це чудова пам`ятка садово-паркового мистецтва щороку приймає близько 500 000 відвідувачів. Створений у 17 столітті магнатом Потоцьким, парк і досі зберігає у собі затишну атмосферу, чарівність та чаруючу красу природи. Свого часу тут були і училище садівництва, і заповідник. Переживала Софіївка і стихійні лиха та довгі роки відновлення. Проте все таки сьогодні цей парк радує відвідувачів великим переліком різних рослин, різними розвагами для малих та дорослих.
ІV зупинка
Вчитель. Далі наш шлях лежить назад до Києва, нашої столиці. А куди саме ми дізнаємося коли складемо відповідності (Робота в парах).
Розповідь учня.
Софія Київська (м. Київ). Цей християнський собор, який міститься у центрі Києва, є не лише пам`яткою архітектури 11 століття, а й прикладом монументального живопису. Саме Софія Київська повертає усіх любителів старовини та історії в часи Київської Русі. Тут стіни ще дихають духом того часу, приховуючи на своїх стінах старовинні фрески, мозаїки, графіті.
V зупинка.
Вчитель. І знову в дорогу. Далі ми прямуємо до Криму, а саме до Севастополя..
А куди саме ви дізнаєтесь після того, як виконаєте наступне завдання… (Колективна різнорівнева робота)
Розповідь учня.
Херсонес (Крим, у межах Севастополя). Цей потужний у свій час торгівельний, ремісничий та політичний центр був заснований вихідцями із Греції. Ставши містом-державою, Херсонес пережив період свого найбільшого розвитку, становлення демократії, створення власної монети. Його розвали ще пам`ятають рабовласницькі часи, боротьбу за територію, завоювання та падіння.
VІ зупинка.
Вчитель. І знову в дорогу. Далі ми прямуємо в Чернівецьку обл. – Хотинської фортеці.
Щоб нам продовжили подорож необхідно розв’язати наступне завдання.. Для цього ми об’єднаємось в групи по чотирьох. Це практичне завдання, на якому вам необхідно попрацювати з реальними життєвими ситуаціями і знайти їх розв’язання.
Задача.
Розповідь учня.
Хотинська фортеця (м.Хотин, Чернівецька обл..). Фотеця бере свій початок ще від Київської русі, коли вона була фортом, який вже з часом перебудували у тепер відому нам фортецю. Вона зазнала панування і різних руських князів, і Московського князівства, і Османської імперії. Саме під стінами цієї пам`ятки відбулася славнозвісна Хотинська битва.
VІІ зупинка.
Вчитель. Далі ми прямуємо до м. Запоріжжя, де знаходиться останнє диво.
І група
ІІ група
ІІІ група
Розповідь учня.
Хортиця (м.Запоріжжя). Цей унікальний історичний та природничий комплекс є найбільшим островом на Дніпрі. Проте відомий він перш за все завдяки славній козацькій історії, про яку нагадують відтворене козацьке поселення, театралізовані дійства, музей та багато інших речей. Тут проходили важливі історичні події ще й до козаків, існували городища скіфського часу, слов`янські поселення.
Домашнє завдання.
Ось і закінчилась наша подорож Україною. Ми з вами милувалися творіннями людського генія, які дивували і зачаровували подив всіх часів і народів.
Закінчилась подорож, закінчилась гра,
Закінчувати урок вже настала пора.
Порахуйте суму балів, які ви собі поставили в «аркуші оцінювання» - це і буде ваша самооцінка за урок. А я поставлю…
Поставтесь відповідально до виконання домашнього завдання, оскільки з повторенням кожного означення, твердження, формули, з виконанням кожного завдання ви наближаєтесь до досягнення мети, до успішної здачі ДПА та в майбутньому ЗНО, що є дуже важливим для вас.
§5 п. 25-30 вправа №30.20(22), 29.42(43),
Підсумок уроку.
Саме час повернутися до початку уроку, до мети, яку ми перед собою поставили. Поміркуйте, чи досягли ви її. Чи відтворили знання про лінійні нерівності та системи лінійних нерівностей, чи перевірили свої навчальні досягнення під час виконання завдань?
А я переконалася, що ви – клас однодумців, які вміють застосовувати набуті знання, а це означає, що кожен з вас, як і сьогодні, та і в майбутньому буде компетентний в певній галузі. Тож учіть свій розум та душу бачити добро, тоді дорогу до успіху буде для вас відкрито.
Говорячи про нерівність, як про математичне поняття, хочеться внести до нашого уроку деякого присмаку і тим самим заперечити той факт, що математика суха та нудна наука. Поєднати і порівняти на перший погляд різні предмети, наприклад алгебру та літературу. Послухайте як почуває себе «нерівність» в поезії.
Нерівність душ
Нерівність душ страшніша всіх розлук,
Нерівність душ-це бачиш різне сонце.
Але не відчуваєш його рук,
Хоч дивишся завжди в одне віконце.
Нерівність душ-це гірше,ніж тримать
В руках якесь розпечене залізо.
Нерівність душ потрібно признавать
Тоді,коли іще не буде пізно.
Нерівність душ-це різніі світи,
Це різне небо,навіть різні хмари.
Молю,цим свою душу не топчи,