Розв'язування розрахункових задач

Про матеріал
Даний урок можна провести після вивчення спиртів і фенолів. Метою уроку є удосконалення вмінь учнів записувати рівняння хімічних реакцій за генетичним рядком хімічних перетворень; повторення властивостей спиртів і фенолів; розвиток вмінь прогнозувати, порівнювати, узагальнювати, розв'язувати задачі з хімії.
Перегляд файлу

Розв’язування розрахункових задач

Мета уроку: удосконалювати вміння учнів  записувати рівняння хімічних реакцій за генетичним рядком хімічних перетворень; повторити властивості спиртів і фенолів; вдосконалювати хімічну мову, знання номенклатури, термінології; зміцнити теоретичні знання під час виконання практичних завдань з хімії; розвивати вміння прогнозувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати самостійне мислення учнів та погли­бити інтерес до предмету; розвивати міжпредметні зв’язки; виховувати вміння працювати в колективі.

Тип уроку: застосування   знань, умінь, навичок.

 Обладнання. Картки із завданнями

Форми роботи: фронтальна робота, індивідуальна робота, групова робота, самостійна робота.

Девіз. Розум полягає не тільки в знанні, але й у

вмінні застосовувати знання на ділі.

Аристотель.

Хід уроку

І. Організація класу

Поділ учнів на три групи за навчальними здібностями

(1група – І і ІІ рівні, 2 група – ІІІ рівень, 3 група – ІV рівень).

ІІ. Актуалізація опорних знань

Хімічна розминка. Завдання «Так» чи «Ні»

  1.                   Спирти можуть бути органічного і неорганічного походження.
  2.                   Метанол найпростіший представник насичених одноатомних спиртів.
  3.                   Тривіальна назва водного розчину фенолу-  карболова кислота.
  4.                   Характеристична група у спиртів та фенолу – одинакові.
  5.                   Спирти взаємодіють із лугами.
  6.                   Якісна реакція на фенол – це взаємодія з ферум (ІІІ) хлоридом.
  7.                   Гліцерол – отруйна речовина.
  8.                   Гліцерол –двохатомний спирт.
  9.                   Фенол не взаємодії з галогенами.
  10.               Формула етанолу - С2Н5ОН.
  11.               Метанол та етанол використовують у харчовій промисловості.
  12.               Фенол небезпечний для живих організмів.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Н

Т

Т

Т

Н

Т

Н

Н

Н

Т

Н

Т

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та  визначення мети, завдання уроку

ІV. Застосування набутих знань на практиці

Учні працюють в групах виконуючи завдання.

  1.                   Записати рівняння реакцій, що лежать в основі хімічного перетворення:

1 група. етен→ етанол→ вуглекислий газ

2 група. глюкоза → етанол→ етен→ вуглекислий газ

3 група.  бензен→бромобензен →фенол→ 2,4,6-трибромофенол

 

2. Розв’язати   задачу

1 група.  Який об’єм повітря витратиться під час спалювання етанолу кількістю 5 моль?

Дано:     5моль хл

ν(С2Н5ОН) = 5моль  С2Н5ОН + 3О2        2СО2 + 3H2O

     1моль       3∙22,4л

V(пов.) - ?   1) V(О2) : х = 5∙3∙22,4 = 336л

    2)V(пов.) =336/0,21= 1600л.

       Відповідь: 1600л.

 

2 група. Який об’єм водню виділиться при взаємодії 320 г метанолу з 280 г натрію?

Дано:     320г         280г        хл

m(СН3ОН) = 320г     2СН3ОН   +   2Na      2СН3ОNa  +  Н2

  m(Na)= 280г         2∙32г        2∙23г         22,4л

  1.                   ν(СН3ОН) : ν (Na) = 2,5 : 3   Na дано з надлишком

V(Н2) - ?   2) V(Н2) :  х= 56л

        Відповідь: 56л.

 

3 група. З 56,25 кг технічного хлоробензену, масова частка домішок в якому становить 20% , гідролізом добули 22,56 кг фенолу. Знайдіть практичний вихід фенолу.

Дано: m(C6H5Cl)=56,25 кг

ω(дом.)=20% C6H5Cl +Н2О → C6H5OH + НCl

   m пр.(C6H5OH)=22,56 кг

Знайти:

η(C6H5OH) - ?

ω(C6H5Cl)=100%-ω(дом.)=100%-20%=80%

ω(C6H5Cl)=56,25кг·0,8=45кг

ν(C6H5Cl)=m/M=45кг/112,5кг/моль=0,4моль

M(C6H5Cl)=6·12+5+35,5=112,5г/моль

За р.р. ν(C6H5Cl)=ν(C6H5OH)

ν(C6H5ОН)=0,4моль

M(C6H5OH)=12·6+5+16+1=94г/моль

m(C6H5OH)=0,4моль·94кг/моль=37,6г

η(в)=mпр./m(теор.)·100%

η(C6H5OH)=22,56 кг/37,6кг·100%

Відповідь. η(C6H5OH)=60%

Якщо залишається час можна запропонувати ще одну задачу.

          Під час  бромування фенолу масою 28,2 г отримали осад масою 79,44 г . Обчисліть вихід продукту реакції від теоретично можливого . Відповідь: 80%

https://5terka.com/images/him1011radet/him1011radet-417.png

https://5terka.com/images/him1011radet/him1011radet-418.png

V. Підсумок уроку

Виставлення оцінок.

VІ. Домашнє завдання

Повторити §§13-15

  • Скласти кросворд з ключовими словами «Спирти» або «Фенол» (І рівень).
  • Розв’язати задачу(ІІІ- ІV рівні). Калій фенолят отримали взаємодією фенолу масою 4,7 г і з  розчином  масою 120 г з масовою часткою КОН 14%. Яка маса калій феноляту? Відповідь: 6,6 г
  • Для допитливих учнів . Знайти відповідь на питання. «Що таке мелініт або «гіркий мед» ? Які він ще має синоніми?»

(Відповідь.  "Шимозе", пікринова кислота, або тринітрофенол- барвник і вибухова речовина).

Завдання для груп

1 група.

  1.                   Записати рівняння реакцій, що лежать в основі хімічного перетворення :  

етен→ етанол→ етанова кислота

2. Задача. Який об’єм повітря витратиться під час спалювання етанолу кількістю 5 моль?

2 група.

  1.                   Записати рівняння реакцій, що лежать в основі хімічного перетворення:

глюкоза → етанол→ етен→ вуглекислий газ

2. Задача. Який об’єм водню виділиться при взаємодії 320 г метанолу з 280 г натрію?

3 група

 1. Записати рівняння реакцій, що лежать в основі хімічного перетворення: бензен→бромобензен →фенол→ 2,4,6-трибромофенол

  1.                   Задача. З 56,25 кг технічного хлоробензену, масова частка домішок в якому становить 20% , гідролізом добули 22,56 кг фенолу. Знайдіть практичний вихід фенолу.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
3610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку