Розв´язування розрахункових задач на обчислення масової частки розчиненої речовини.

Про матеріал
Розв´язування розрахункових задач на обчислення масової частки розчиненої речовини.
Перегляд файлу

Клас  9   Дата   

Урок №8

Тема:  Розв´язування розрахункових задач на обчислення масової  частки розчиненої речовини.

Мета: формування предметних компетентностей закріпити вміння обчислювати масову частку розчиненої речовини, сформувати вміння розв´язувати задачі  на розбавлення розчинів, змішування розчинів, а також задачі з використанням масової частки розчиненої речовини при розв´язуванні задач за рівняннями реакцій; розвивати вміння аналізувати,  уявляти хімічні процеси, що відбуваються при змішуванні розчинів; вчити застосовувати графічні способи розв´язування задач.

Обладнання: опорні схеми,  періодична система  елементів Д.І.Менделеєва, картки  з завданнями для групової роботи.

Тип уроку: урок застосування знань і розвитку умінь.

Методи: бесіда, робота в групах, парах, тестування.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    Цифровий хімічний диктант. Так -1, Ні - 0

Правильне кодове дванадцятизначне число після хімічного диктанту пишуть на дошці. Число правильних відповідей = оцінка.

хімічний диктант:

  1. Емульсії та суспензії – неоднорідні суміші.(Так)
  2. Колоїдні системи відносяться до грубодисперсних систем. (Ні)
  3. Суміш крейди з водою – суспензія. (Так)
  4. Розчин складається із молекул розчинника та розчиненої речовини . (Ні)
  5. У розчині, який складається із 70 г спирту та 30 г води,  розчинником буде вода. (Ні)
  6. Щоб перевести насичений розчин у ненасичений, треба випарити частину розчину. (Ні)
  7. Щоб перевести концентрований розчин у розбавлений, треба додати розчинника. (Так)
  8. Кальцій карбонат – нерозчинна речовина.(Так)
  9. Насичений розчин завжди буде концентрованим. (Ні)

10)Розчинність кристалічного мідного купоросу зростає із підвищенням

     температури. (Так)

11)Розчинність  вуглекислого газу збільшується при пониженні температури і

     підвищенні тиску. (Так)

12) Речовини з йонним зв”язком  краще розчиняються в полярних

      розчинниках.(Так)

                   Кодове число відповідей: 101000110111.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     Пригадайте, за якою формулою ми обчислювали масову частку розчиненої речовини; об´єм розчину. (Учні пишуть формули на дошці)

Мета сьогоднішнього уроку :

  • Закріпити вміння розв´язувати задачі на масову частку розчиненої речовини;
  • навчитися розв´язувати задачі на розведення розчинів;
  • навчитися розв´язувати задачі на змішування розчинів з використанням правила „хреста”;
  • застосувати набуті вміння при розв´язуванні задач за рівняннями реакцій.

ІV. Застосування знань, формування нових умінь

   1. Розв´язування задач на розведення та змішування розчинів.                                            

Задача.

    До 750 г 25%-ого розчину солі долили 250 г води. Знайти масову частку солі у розчині після розбавлення.

      Намалюємо малюнок згідно умови задачі.

                                    250 г Н2О

 

 

 

 750 г р-ну 750г+250г=1000г

            W2 - ?

  • Чи змінилася маса розчиненої речовини в розчині після розбавлення?
  • Ні.
  • А чи можемо знайти масу розчиненої речовини?
  • Так. Для цього масу розчину помножимо на масову частку.
  • А що змінилося після розбавлення?
  • Маса розчину збільшилася.
  • Тепер можемо знайти масову частку р.р. після розбавлення .

Ось ми й склали план розв´язування задачі .

Дано: т1(р-ну)=750 г 1) Яка маса солі у вихідному розчині?

           W1 (солі)=25% т(солі)= W(солі)·т(р-ну)

            т 2О) = 250 г т(солі)=0,25·750 г = 187,5 г

 2) Яка маса нового розчину?

Знайти: W2(солі) т(р-ну)= 750 г +250 г = 1000 г.

 3) Яка масова частка солі в новому розчині?

 W2(солі) = або 18,5%

                                            або 22,5%

                                             Відповідь: 22,5%

  1. Розв”язування задач за правилом „хреста”.

     При розв”язуванні задач на отримання розчину із заданою масовою часткою розчиненої речовини шляхом змішування двох розчинів з відомою масовою часткою (%)користуються правилом „хреста”. Суть цього методу полягає в тому, що спочатку записується значення масової частки розчину, який потрібно приготувати, зліва вгорі від нього – більше значення масової частки вихідного розчину, зліва внизу – менше значення масової частки другого вихідного розчину. Потім в напрямку діагоналей знаходять різниці цих чисел. Отримані числа показують, у якому співвідношенні потрібно змішувати вихідні розчини.

                                      W1 W3 - W2 m1

 

                                                          W3

 

                                      W2                         W1  - W3 m2

 

Задача.

     Обчислити маси розчинів з  масовими частками калій гідроксиду 10% та 50%, необхідні для приготування 800 г розчину з масовою часткою калій гідроксиду 25%.

 

Дано: W1 (КОН)=10% 1. Які масові співвідношення вихідних розчинів?

           W2 (КОН)=50%

           т3(р-ну )=800г            50                15 – 3 в.ч.

            W3 (КОН)=25%

 25

Знайти: т1(р-ну КОН)     

              т2(р-ну КОН)          10               25 – 5 в.ч.

 2. Із скількох вагових частин складається маса 25%-

                                                 ого   розчину?

      3 +5 = 8 (в.ч.)
3. Яка маса припадає на 1 в.ч.?

                                                 800 г : 8 =100 г

4. Які маси вихідних розчинів?

                                                 т1(р-ну КОН)= 5 · 100 г = 500 г

                                                  т2(р-ну КОН)= 3 · 100 г = 300 г

                                                 Відповідь: 500 г; 300 г.

ІV. Удосконалення умінь розв´язувати задачі.

Формуються групи гомогенного складу, які одержують диференційовані завдання. Група найсильніших учнів – варіант А, група учнів з достатнім рівнем знань – варіант В. з середнім рівнем – варіант С.

Учні розв’язують задачі на обчислення масової  частки розчиненої речовини, допомагаючи один одному і разом вирішуючи спірні питання . В разі необхідності допомогу  групам надає учитель.

Варіант А

  1. Яку масу мідного купоросу (купрум(ІІ) сульфату пентагідрату) можна

      добути із 300 г розчину купрум(ІІ) сульфату з масовою часткою солі 

      20%?

  1. Обчисліть маси розчинів з масовими частками калій гідроксиду 10% та 50%, необхідні для приготування 800 г розчину з масовою часткою калій гідроксиду 25%.
  2. Скласти умову задачі за малюнком, розв´язати її.

                                              

 

 

 

 

 

 40 мл р-ну 30 мл р-ну

 ρ =1,5г/мл                                                          ρ =1,3г/мл

 

 

                                                   Варіант В.

  1. До розчину сульфатної кислоти об”ємом 400 мл , густина якого 1,1 г/мл , а масова частка кислоти 15%, додали 60 г води. Визначити масову частку розчиненої речовини у розчині.
  2. Яка маса осаду утвориться при взаємодії 200 г розчину з масовою часткою натрій гідроксиду 10% із розчином купрум(ІІ) сульфату?
  3. Скласти умову задачі за малюнком, розв´язати її.

 

 

 

 

 

 500 г р-ну 200 г р-ну

                  

 

                                                         Варіант С.

  1. Яка маса калій гідроксиду та води міститься у 800 г 40%-ого розчину?
  2. Обчислити масову частку  калій хлориду у розчині, якщо в результаті випарювання 300 г 6%-ого розчину його маса зменшилася на 150 г.

4. Скласти умову задачі за малюнком, розв´язати її.

 

                                                           Х г солі

 

 

 

 W2 = 30%

 

                                                       600 г р-ну

 

 

               Учні, які раніше справилися з розв´язуванням задач, виконують тестові завдання.

  1. Виберіть твердження, що характеризує розчин: а)речовина у рідкому агрегатному стані; б)хімічна сполука; в)однорідна суміш речовин; г)гетерогенна система, що складається з кількох речовин.
  2. Виберіть твердження, яке визначає масову частку розчиненої речовини  в розчині як відношення: а)маси розчину до його об”єму; б)маси розчиненої речовини до маси розчину; в)маси розчину до маси розчиненої речовини; г)маси розчиненої речовини до маси розчинника.
  3. Виберіть твердження, яке визначає густину розчину як відношення: а)маси розчиненої речовини до об'єму розчину; б)маси розчиненої речовини до маси розчину; в)маси розчину до об'єму розчину; г) маси розчинника до маси розчину.
  4. Позначте символ та одиниці вимірювання масової частки розчиненої речовини: а)φ ; б)W ; в)%; г) г/моль.
  5. Масова частка розчиненої речовини в розчині, утвореному при розчиненні 40 г речовини в 160 г води становить: а)0,25; б)0,20; в)0,40; г)0,15.
  6. Встановіть відповідність:

            Склад розчину                           Масова частка розчиненої речовини

а

 

б

 

в

 

г

 

     а) 4 моль NаОН і 640 г води                               1. 9,8%

     б) 30 г солі і 170 г води                                       2. 12,7%

     в) 4,48 л НСl і 50 мл води                                    3. 20%

     г) 0,3 моль Н24 і 270,6 г води.                        4. 0,15

 

Перевіривши тестові завдання , завдання навчальної частини семінару ,  учитель виставляє остаточну оцінку кожному учню.

 

ІІІ. Домашнє завдання.

      Повторити тему „Розчини”. Виконати диференційоване домашнє завдання.

 

 

 

 

Варіант А.

  1. Яку масу залізного купоросу слід розчинити у 186,1 мл води для одержання розчину з масовою часткою ферум(ІІ) сульфату 3,8%?
  2. Визначте маси розчинів з масовими частками розчиненої речовини 10% та 30%, необхідні для приготування 300 г розчину цієї речовини з масовою часткою 15%.

                                                     

 Варіант В.

  1. Обчислити масову частку розчиненої речовини в розчині, який утвориться при додаванні 20 г алюміній хлориду до 280 г 5%-го розчину цієї солі.
  2. Водень об´ємом 200 л (н.у.) було піддано реакції синтезу з хлором. Після закінчення реакції утворений хлороводень розчинили у 1348 мл води. Розрахуйте масову частку речовини в розчині.

 

                                                    

    Варіант С.

  1. У лабораторії провели випарювання 1,2 кг розчину з масовою часткою солі 28%. Після випарювання розчин мав масу 1 кг. Якою стала масова частка солі в розчині після випарювання?
  2. Яку масу барій хлориду та який об´єм води треба взяти для приготування 200 г 2%-го розчину?

 


Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Фейзопуло Людмила Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Новик Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Русу Анна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
22 вересня 2021
Переглядів
108511
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку