Клас 9 Дата
Урок №8
Тема: Розв´язування розрахункових задач на обчислення масової частки розчиненої речовини.
Мета: формування предметних компетентностей закріпити вміння обчислювати масову частку розчиненої речовини, сформувати вміння розв´язувати задачі на розбавлення розчинів, змішування розчинів, а також задачі з використанням масової частки розчиненої речовини при розв´язуванні задач за рівняннями реакцій; розвивати вміння аналізувати, уявляти хімічні процеси, що відбуваються при змішуванні розчинів; вчити застосовувати графічні способи розв´язування задач.
Обладнання: опорні схеми, періодична система елементів Д.І.Менделеєва, картки з завданнями для групової роботи.
Тип уроку: урок застосування знань і розвитку умінь.
Методи: бесіда, робота в групах, парах, тестування.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Цифровий хімічний диктант. Так -1, Ні - 0
Правильне кодове дванадцятизначне число після хімічного диктанту пишуть на дошці. Число правильних відповідей = оцінка.
хімічний диктант:
10)Розчинність кристалічного мідного купоросу зростає із підвищенням
температури. (Так)
11)Розчинність вуглекислого газу збільшується при пониженні температури і
підвищенні тиску. (Так)
12) Речовини з йонним зв”язком краще розчиняються в полярних
розчинниках.(Так)
Кодове число відповідей: 101000110111.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Пригадайте, за якою формулою ми обчислювали масову частку розчиненої речовини; об´єм розчину. (Учні пишуть формули на дошці)
Мета сьогоднішнього уроку :
ІV. Застосування знань, формування нових умінь
1. Розв´язування задач на розведення та змішування розчинів.
Задача.
До 750 г 25%-ого розчину солі долили 250 г води. Знайти масову частку солі у розчині після розбавлення.
Намалюємо малюнок згідно умови задачі.
250 г Н2О
750 г р-ну 750г+250г=1000г
W2 - ?
Ось ми й склали план розв´язування задачі .
Дано: т1(р-ну)=750 г 1) Яка маса солі у вихідному розчині?
W1 (солі)=25% т(солі)= W(солі)·т(р-ну)
т (Н2О) = 250 г т(солі)=0,25·750 г = 187,5 г
2) Яка маса нового розчину?
Знайти: W2(солі) т(р-ну)= 750 г +250 г = 1000 г.
3) Яка масова частка солі в новому розчині?
W2(солі) = або 18,5%
або 22,5%
Відповідь: 22,5%
При розв”язуванні задач на отримання розчину із заданою масовою часткою розчиненої речовини шляхом змішування двох розчинів з відомою масовою часткою (%)користуються правилом „хреста”. Суть цього методу полягає в тому, що спочатку записується значення масової частки розчину, який потрібно приготувати, зліва вгорі від нього – більше значення масової частки вихідного розчину, зліва внизу – менше значення масової частки другого вихідного розчину. Потім в напрямку діагоналей знаходять різниці цих чисел. Отримані числа показують, у якому співвідношенні потрібно змішувати вихідні розчини.
W1 W3 - W2 m1
W3
W2 W1 - W3 m2
Задача.
Обчислити маси розчинів з масовими частками калій гідроксиду 10% та 50%, необхідні для приготування 800 г розчину з масовою часткою калій гідроксиду 25%.
Дано: W1 (КОН)=10% 1. Які масові співвідношення вихідних розчинів?
W2 (КОН)=50%
т3(р-ну )=800г 50 15 – 3 в.ч.
W3 (КОН)=25%
25
Знайти: т1(р-ну КОН)
т2(р-ну КОН) 10 25 – 5 в.ч.
2. Із скількох вагових частин складається маса 25%-
ого розчину?
3 +5 = 8 (в.ч.)
3. Яка маса припадає на 1 в.ч.?
800 г : 8 =100 г
4. Які маси вихідних розчинів?
т1(р-ну КОН)= 5 · 100 г = 500 г
т2(р-ну КОН)= 3 · 100 г = 300 г
Відповідь: 500 г; 300 г.
ІV. Удосконалення умінь розв´язувати задачі.
Формуються групи гомогенного складу, які одержують диференційовані завдання. Група найсильніших учнів – варіант А, група учнів з достатнім рівнем знань – варіант В. з середнім рівнем – варіант С.
Учні розв’язують задачі на обчислення масової частки розчиненої речовини, допомагаючи один одному і разом вирішуючи спірні питання . В разі необхідності допомогу групам надає учитель.
Варіант А
добути із 300 г розчину купрум(ІІ) сульфату з масовою часткою солі
20%?
40 мл р-ну 30 мл р-ну
ρ =1,5г/мл ρ =1,3г/мл
Варіант В.
500 г р-ну 200 г р-ну
Варіант С.
4. Скласти умову задачі за малюнком, розв´язати її.
Х г солі
W2 = 30%
600 г р-ну
Учні, які раніше справилися з розв´язуванням задач, виконують тестові завдання.
Склад розчину Масова частка розчиненої речовини
а |
|
б |
|
в |
|
г |
|
а) 4 моль NаОН і 640 г води 1. 9,8%
б) 30 г солі і 170 г води 2. 12,7%
в) 4,48 л НСl і 50 мл води 3. 20%
г) 0,3 моль Н2SО4 і 270,6 г води. 4. 0,15
Перевіривши тестові завдання , завдання навчальної частини семінару , учитель виставляє остаточну оцінку кожному учню.
ІІІ. Домашнє завдання.
Повторити тему „Розчини”. Виконати диференційоване домашнє завдання.
Варіант А.
Варіант В.
Варіант С.