Урок з хімії для 9 класу "Вуглеводи. Крохмаль та целюлоза"

Про матеріал
конспект уроку з хімії для 9 класу, в якому розглядається будова та властивості крохмалю та целюлози
Перегляд файлу

Урок хімії.  9 клас

Тема: Вуглеводи.  Крохмаль та целюлоза

 

 Мета: розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову і властивості на прикладі природних полімерів — крохмалю й целюлози; дати уявлення про полімерну будову молекул крохмалю й целюлози; ознайомити з реакцією поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини. Розвивати вміння узагальнювати, аналізувати; виховувати толерантне ставлення один до одного, бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку:   засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: фронтальна робота, евристична бесіда, лабораторні досліди.

Обладнання: мультимедійна презентація, відео.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вправа «Крос»

- Загальна формула вуглеводів

- Назвіть формулу глюкози, до якого класу вона належіть?

- До  якого класу належіть сахароза, назвіть її формулу?

- Назвіть рослину, з якої в Україні виробляють цукор?

-  Що є еталоном солодкості?

- Який гормон регулює рівень цукру в крові?

- Який вуглевод є складовою частиною меду?

- Як називають процес утворення глюкози?

2. Задача. Укажіть масову частку цукру  в склянці чаю (250 мл), куди поклали 2 чайні ложки цукру (по 8 г у кожній).

3. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення:

Вуглекислий газ ⇒глюкоза етанол оцтова кислота

 IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Вправа «Асоціативний кущ»: І в - крохмаль, ІІ в – целюлоза

Глюкоза, що утворюється в результаті фотосинтезу, накопичується в плодах, листях та стеблах рослин у формі різних полімерів: крохмалю й целюлози.

Назвіть рослини, що містять велику кількість крохмалю. (Рис, пшениця, картопля та ін.)

Назвіть рослини, що містять целюлозу. (Бавовна, усі рослини). Крохмаль і целюлоза — природні полімери, загальна формула — (C6H10О5)n

  1. З’ясовуємо фізичні властивості крохмалю та целюлози, досліджуємо відношення крохмалю і целюлози до води
  2. Порівняльна характеристика крохмалю й целюлози, аналіз таблиці:

Параметри для порівняння

Крохмаль

Целюлоза

Агрегатний стан

Білий порошок

Біла волокниста маса (вата)

Розчинність у воді

Не розчиняється в холодній, у гарячій утворює колоїдний розчин

Не розчиняється у воді

Склад

(C6H10O5)n

(C6H10O5)m

Маса

M = 162n, де n — від кількох 100 до кількох 1000

M = 162m, де m — від кількох

 10 000 до кількох 100 000

Мономер

α-глюкоза

β-глюкоза

Будова полімерного ланцюга

Лінійна, розгалужена

Лінійна

Біологічна роль

Поживна речовина для рослин,тварин і людини

Не засвоюється в організмі людини, «будівельний» матеріал для рослин

  1. Складаємо коло Вена.
  2.  Записуємо рівняння утворення крохмалю або целюлози:

 nC6H12O6 http://subject.com.ua/lesson/chemistry/9klas/9klas.files/image045.gif (C6H10O5)n + nH2O

Ця реакція називається реакцією поліконденсації, мономер — глюкоза, полімер — целюлоза або крохмаль, побічний продукт — вода.

  1. Хімічні властивості 

Реакція взаємодії крохмалю й целюлози з водою — гідроліз, протікає за нагрівання в кислому середовищі або під дією ферментів:

(C6H10O5)n + nH2O http://subject.com.ua/lesson/chemistry/9klas/9klas.files/image045.gifhttp://subject.com.ua/lesson/chemistry/9klas/9klas.files/image045.gif nC6H12O6 

Термічний розклад:           (C6H10O5)n  http://subject.com.ua/lesson/chemistry/9klas/9klas.files/image045.gifhttp://subject.com.ua/lesson/chemistry/9klas/9klas.files/image045.gif 6nC + 5nH2O 

 

Лабораторний дослід: До розчину крохмалю додаємо  краплю розведеного розчину йоду. Що спостерігаємо? (Поява фіолетово-синього забарвлення вказує на наявність крохмалю в розчині).

Висновок: дія йоду є якісною реакцією на наявність крохмалю в речовині.  - слайд

 V.  Застосування одержаних знань (керована практика) 

1.Молекули целюлози: а) розгалужені, б) лінійні, в) лінійні та розгалужені.

2. Якісним реактивом на крохмаль є: а). натрій, б) йод, в). карбон

3. Знайдіть відповідність:

а). C6H12O6     1. крохмаль

б). (C6H10O5)n   2. глюкоза

в). С12Н22О11   3.целюлоза

     4.сахароза

Завдання 1. Обчисліть, скільки крохмалю утвориться в результаті фотосинтезу, якщо рослини виділяють при цьому 10 т кисню.

Завдання 2. У двох пробірках містяться крохмаль і глюкоза. Як розпізнати ці речовини?

Завдання 3. Скільки структурних ланок міститься в молекулі крохмалю, якщо її відносна молекулярна маса дорівнює 1620000?

Завдання 4. Подумайте, чому із целюлози можна одержати волокна, а із крохмалю їх одержати не можна.

 VI. Підбиття підсумків уроку

Які нові поняття ви вивчили сьогодні на уроці?

Яке практичне значення для вас становлять одержані сьогодні знання?

VII. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа

Творче завдання. Дослідіть різні продукти харчування на наявність крохмалю і складіть звіт.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
28 вересня 2021
Переглядів
1712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку