Урок хімії. 9 клас
Тема: Вуглеводи. Крохмаль та целюлоза
Мета: розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову і властивості на прикладі природних полімерів — крохмалю й целюлози; дати уявлення про полімерну будову молекул крохмалю й целюлози; ознайомити з реакцією поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини. Розвивати вміння узагальнювати, аналізувати; виховувати толерантне ставлення один до одного, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: фронтальна робота, евристична бесіда, лабораторні досліди.
Обладнання: мультимедійна презентація, відео.
ХІД УРОКУ
II. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
- Загальна формула вуглеводів
- Назвіть формулу глюкози, до якого класу вона належіть?
- До якого класу належіть сахароза, назвіть її формулу?
- Назвіть рослину, з якої в Україні виробляють цукор?
- Що є еталоном солодкості?
- Який гормон регулює рівень цукру в крові?
- Який вуглевод є складовою частиною меду?
- Як називають процес утворення глюкози?
2. Задача. Укажіть масову частку цукру в склянці чаю (250 мл), куди поклали 2 чайні ложки цукру (по 8 г у кожній).
3. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення:
Вуглекислий газ ⇒глюкоза ⇒ етанол ⇒ оцтова кислота
Глюкоза, що утворюється в результаті фотосинтезу, накопичується в плодах, листях та стеблах рослин у формі різних полімерів: крохмалю й целюлози.
Назвіть рослини, що містять велику кількість крохмалю. (Рис, пшениця, картопля та ін.)
Назвіть рослини, що містять целюлозу. (Бавовна, усі рослини). Крохмаль і целюлоза — природні полімери, загальна формула — (C6H10О5)n
Параметри для порівняння |
Крохмаль |
Целюлоза |
Агрегатний стан |
Білий порошок |
Біла волокниста маса (вата) |
Розчинність у воді |
Не розчиняється в холодній, у гарячій утворює колоїдний розчин |
Не розчиняється у воді |
Склад |
(C6H10O5)n |
(C6H10O5)m |
Маса |
M = 162n, де n — від кількох 100 до кількох 1000 |
M = 162m, де m — від кількох 10 000 до кількох 100 000 |
Мономер |
α-глюкоза |
β-глюкоза |
Будова полімерного ланцюга |
Лінійна, розгалужена |
Лінійна |
Біологічна роль |
Поживна речовина для рослин,тварин і людини |
Не засвоюється в організмі людини, «будівельний» матеріал для рослин |
nC6H12O6 (C6H10O5)n + nH2O
Ця реакція називається реакцією поліконденсації, мономер — глюкоза, полімер — целюлоза або крохмаль, побічний продукт — вода.
Реакція взаємодії крохмалю й целюлози з водою — гідроліз, протікає за нагрівання в кислому середовищі або під дією ферментів:
(C6H10O5)n + nH2O nC6H12O6
Термічний розклад: (C6H10O5)n 6nC + 5nH2O
Лабораторний дослід: До розчину крохмалю додаємо краплю розведеного розчину йоду. Що спостерігаємо? (Поява фіолетово-синього забарвлення вказує на наявність крохмалю в розчині).
Висновок: дія йоду є якісною реакцією на наявність крохмалю в речовині. - слайд
V. Застосування одержаних знань (керована практика)
1.Молекули целюлози: а) розгалужені, б) лінійні, в) лінійні та розгалужені.
2. Якісним реактивом на крохмаль є: а). натрій, б) йод, в). карбон
3. Знайдіть відповідність:
а). C6H12O6 1. крохмаль
б). (C6H10O5)n 2. глюкоза
в). С12Н22О11 3.целюлоза
4.сахароза
Завдання 1. Обчисліть, скільки крохмалю утвориться в результаті фотосинтезу, якщо рослини виділяють при цьому 10 т кисню.
Завдання 2. У двох пробірках містяться крохмаль і глюкоза. Як розпізнати ці речовини?
Завдання 3. Скільки структурних ланок міститься в молекулі крохмалю, якщо її відносна молекулярна маса дорівнює 1620000?
Завдання 4. Подумайте, чому із целюлози можна одержати волокна, а із крохмалю їх одержати не можна.
Які нові поняття ви вивчили сьогодні на уроці?
Яке практичне значення для вас становлять одержані сьогодні знання?
VII. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа
Творче завдання. Дослідіть різні продукти харчування на наявність крохмалю і складіть звіт.