УРОК
Тема: Розв`язування розрахункових задач. Обчислення числа частинок (атомів,молекул, йонів) у певній кількості речовини.
Цілі уроку: навчальна: розвивати в учнів уміння виконувати розрахунки кількості речовини, оперуючи поняттям «моль»; виробляти навички розв’язувати задачі, формувати вміння і практичні навички хімічних обчислень з використанням понять «кількість речовини», «моль», «стала Авогадро». розвивальна: розвивати вміння учнів порівнювати, класифікувати, співставляти, будувати алгоритми дій, розв’язувати творчі завдання виховна: виховувати самостійність, наполегливість, творчість учнів
Тип уроку: формування вмінь і навичок, урок з елементами тренінгу
Методи навчання: вправа «Очікування», «Невербальні методи»,« Шерінг», міні-вікторина «Челлендж», виконання вправ, розв’язування задач, самостійна робота, керована практика.
Обладнання та матеріали: таблиці, картки із завданнями, Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, картки-завдання, бонуси для оцінювання учнів
Хід уроку
І. Організація класу. Вправа «Очікування» ( учні на плакаті в стікерах пишуть свої очікування від уроку)
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
До нас на урок завітав Мудрий Алхімік. Він багато років провів у тісній комірчині – лабораторії, марно намагаючись перетворити всі метали на золото і срібло. За допомогою Машини Часу він потрапив у наш час. Здивуванню Алхіміка не було меж – хімія дійсно змінила життя людини: неонові реклами, світлові табло дисплеїв, багатоповерхівки зі скла і бетону, автомобілі, що виблискують всіма кольорами веселки. Але він швидко пристосувався до сучасного життя. У Алхіміка є багато запитань, тому він приготував для вас цікавий «Челлендж».
Фронтальна бесіда
Учитель. ««Челлендж» - з англійської мови перекладається як змагання,це реальність, викрита у гру.
На робочому столі у вчителя стоїть штатив з пробірками. В пробірках знаходяться кольорові папірці з запитаннями, учень вибирає колір папірця, зачитує питання і дає відповідь на нього.
Учні:
1.Дати визначення кількості речовини.
2.за якою формулою визначається кількість речовини?
3. Що таке хімія?
4. У яких одиницях вимірюється кількість речовини?
5. Що таке стала Авогадро і чому вона дорівнює?
6. Як визначити загальне число частин атомів,молекул.?
7. Що таке «моль»?
8. Якою літерою позначається «моль»?
9. Скільки молекул у 2Н2О ?
10. Скільки атомів Гідрогену у 2Н2О?
Учитель. Мудрий Алхімік приготував для вас «Лайфхак» (з англійської мови лайфхакінг на сленгі означає маленьку хитрість або корисну пораду – спрощення процесу досягнення поставленої мети). Заповнити прогалини:
Учитель. Вправа «Невербальні методи».
Учні об’єднуються в групи і складають блок схему для розв`язку задач на дошці фліпчарт.
ІV. Поглиблення знань,формування вмінь і навичок.
Задача 1. Магній кількістю речовини 2 моль про взаємодіяв з киснем з утворенням оксиду магнію. Визначити кількість речовини кисню.
Задача 2. Зеленая книга.
Задача 3. За умовними записами визначити загальну кількість атомів кожного елементу у заданій формулі: 2 Н2SO4, 5H2O, 3H2S.
2. Скласти задачі з поданими словами та пояснити їх біля дошки.
А. 1.– вода
2. – 5 моль
3. – Визначити число молекул?
Б. 1. – 3.612*1023 атомів
2. – Яку кількість речовини?
3. – фосфор
4. – становить
V. Самостійна робота учнів під керівництвом вчителя.
Завдання: обчисліть число молекул складної речовини й число атомів кожного хімічного елемента в заданій кількості речовини.
Варіант |
Формула |
Кількість речовини |
Число молекул |
Число атомів |
||
І |
K2SO4 |
0.5 моль |
|
К |
S |
O |
|
|
|
||||
ІІ |
NaNO3 |
1.5 моль |
|
Na |
N |
O |
|
|
|
||||
ІІІ |
H3PO4 |
2 моль |
|
H |
P |
O |
|
|
|
Після виконання завдання виписуємо відповіді на дошці, коригуємо. Складаємо алгоритм розв'язання.
1. Обчислити число молекул складної речовини за формулою
N =n · Na.
2. За хімічною формулою речовини визначити число атомів кожного елемента в молекулі складної речовини.
3. Обчислити кількість атомів хімічного елемента в заданій кількості речовини.
Учитель. Вправа «Невербальні методи».
Учні об’єднуються в групи і складають блок схему для розвязку задач на дошці фліпчарт.
VІ. Підведення підсумків уроку. Технологія «Шерінг».
Хто хоче висловити свою думку? Вчитель пропонує учням, по черзі висловити свою думку за запитаннями:
1. Я дізнався, що….
2. Мене здивувало, що…..
3. Мені сподобалося, що….
4. Було краще, як би……
На завершення уроку можна прочитати вірш з поняттям «моль».
VII. Домашнє завдання. Повторити параграф 20. Скласти кросворд з ключовим словом «моль» використовуючи хімічну мову.