Відділ освіти
Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Розв’язування вправ
на всі дії з десятковими дробами
5 клас
Лабузна Ганна Василівна
вчитель математики,
спеціаліст вищої категорії,
старший вчитель
Ташанського НВО «ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ»
Переяслав-Хмельницький
2014
Тема: |
Розв’язування вправ на всі дії з десятковими дробами. |
Мета уроку:
Повторення, корекція та закріплення навчального матеріалу.
Повторити поняття десяткового дробу, додавання та віднімання, множення та ділення десяткових дробів.
Закріпити вміння порівнювати дроби, знаходити рівні між собою дроби (випадки відкидання та приписування нулів в кінці дробової частини десяткового дробу).
Закріпити навички додавання та віднімання, множення та ділення десяткових дробів, застосування цих дій в розв’язуванні рівнянь та задач. Навчати вмінню правильних записів та оформлення розв’язання рівнянь, прикладів, задач.
Розвивати логічне мислення учнів, пам’ять, творчу активність, обчислювальні навички; розвивати навички розумових дій, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, шукати закономірності, розмірковувати за аналогією; тренувати зорову пам'ять.
Виховувати вміння працювати в команді, доброзичливість, уважність, самостійність, підтримувати інтерес до математики.
Формувати духовні потреби і мотиви діяльності.
Обладнання: комп’ютер, картки для усної лічби, малюнок кросворду, сигнальні картки.
Тип уроку: закріплення знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-екскурсія.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
1. Привітання до учнів.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен із вас вже постарався
До уроку приготувався
Тож гаразд, часу не гаємо
І урок розпочинаємо.
2. Відмітити відсутніх.
Вчитель. Слово урок… Таке звичне для нас, але дуже вагоме. Скільки слів можна утворити з його літер. І всі ці слова потрібні нам будуть для успішної роботи на уроці.
Складемо невеличкий словничок. Наприклад, усмішка, увага, успіх. Продовжте.
У – успіх(увага,усмішка)
Р – радість( робота, результат)
О – обдарованість ( організованість, охайність)
К – кмітливість (колектив, команда)
Сподіваюсь, що на уроці на нас чекає успіх.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель.
Минуле і майбутнє… Таємниці історії великих відкриттів і сучасні досягнення науки. Різні області застосування знань… Усе хочеться побачити і про все довідатися. А найкращий спосіб пізнання – це подорож.
Сьогодні ми з вами відправляємось у захоплюючу подорож «Пізнай Україну» по цікавих місцях міста Переяслав-Хмельницький, де ми поринемо у хвилі цікавих задач під вітрилами невирішених проблем.
Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати квитки, вартість яких виражається не грішми. А чим? Ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
Їх не зважиш на терезах,
І ціни не підбереш.
(ЗНАННЯ)
Правильно, вартість квитків виражається вашими знаннями. Не забудьте захопити з собою спритність, допитливість, кмітливість і просто гарний настрій.
З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу привезти гостинець – оцінку за урок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Зібрати зошити для перевірки домашнього завдання.
Вчитель. Оголошую аукціон розпродажу квитків.
1. Фронтальне опитування.
1.На які дві частини розділяє кома десятковий дріб?
2.Як називаються закони додавання: a+b = b+a; a + (b+c) = (a+b) + c?
3.Назвіть розряди дробової частини десяткового дробу.
4.Як записати будь-яке натуральне число десятковим дробом?
5.Якими правилами ви користувалися при виконанні домашнього завдання?
6.Сформулюйте алгоритм додавання та віднімання десяткових дробів.
2. Гра «Вірю – не вірю» (з використанням сигнальних карток: зелена-так, червона-ні)
ІV. Закріплення знань, вмінь і навичок.
Вчитель. Отже, зрозуміло, що всі придбали квитки. І серед нас нема «зайців». Тому, скоріше відправляємось у подорож. З нами подорожують юні екскурсоводи, які ретельно підбирали цікавий матеріал.
Історична довідка (Слайд №2). Історія Переяславщини давня і багата. Переяслав-Хмельницький - це дивовижне місто: маленький, акуратний, майже іграшковий. Із-за великої кількості музеїв і старовинних будівель відчувається дотик до історії рідного краю. Зараз місту вже більше 1100 років, це одне з прадавніх міст Русі. Місто-музей - таке звання Переяслав-Хмельницькому присвоєне недаремно: в місті багато музеїв. Музеї об’єднанi в нацiональний iсторико-етнографiчний заповiдник «Переяслав». Вони оригiнальнi за формою та унiкальнi за змiстом, вони живi. Загалом налiчують 176 тисяч предметiв лише основного фонду! Багато цих раритетiв бували на виставках у Японiї, США, Канадi, Францiї... I продовжують подорожувати, дивуючи свiт. Та лiпше не чекати, доки пам’ятки примандрують до вас, а самому вiдчути прадавню ауру Переяслава-Хмельницького. Нажаль в нас обмаль часу. Тож пропоную обмежитись невеличкими нарисами.
Завдання(Слайд №3). З’ясувати скільки налічується музеїв допоможуть відповіді до рівнянь (корінь першого рівняння-кількість десятків, а другого-кількість одиниць):
3,2х+1,6=8 х:2-2,4=1,1
Відповідь: 2 Відповідь: 7
Зупинка 1. Справжня перлина тутешнього заповiдника — Музей народної архiтектури та побуту Середньої Надднiпрянщини (Слайд №4). Вiн почав оформлюватись в урочищi на околицi мiста 1964 року. Зараз на десятках гектарах землi розташовано справжнє українське село ХVII–ХIХ столiть iз церквами, хатами та млинами. У зелененьких двориках бiлiють хатки, заквiтчанi мальвами та чорнобривцями. Ось нiби тiльки що господиня вийшла з оселi, де пахне травою, розстеленою на долiвцi. Усерединi на вiкнах розвiшанi тканi та вишиванi рушники, а на покутi, за iконами — чорнобривцi, ласкавцi та любисток, щоб доньок хлопцi любили. Коли заходиш, щось злегка торкається твоєї душi й так солодко та спокiйно стає, нiби повернувся в дитинство, у бабусину хату...
Інтер’єр побуту Інтер’єр побуту Інтер’єр побуту
Завдання (Слайд №5). Загальну площу Музею народної архiтектури та побуту Середньої Надднiпрянщини підкаже відповідь (в га). Як зміниться різниця, якщо зменшуване збільшити на 10,3, а від’ємник зменшити на 19,7?
Відповідь: 30 га
Зупинка 2. У цьому комплексi просто неба — цiла низка окремих музеїв. Лише за день можна побувати на стоянцi первiсних людей, монолiтом перенесенiй сюди з мiсця її виявлення, побачити колекцiю кам’яних скiфських баб... А завершити екскурсiю... польотом на орбiту, точнiше, вiдвiданням комплексу Музею мирного освоєння космосу (Слайд №6).
В експозиції широко і всебічно представлено історію вітчизняного освоєння космосу. Експонуються макети першого штучного супутника, місяцехода, стартового майданчика космодрому Байконур, орбітального відсіку космічного корабля «Союз», супутники, призначені для вивчення космічного простору, метеорологічна ракета, декілька типів скафандрів, крісло-ложемент, особисті речі космонавта Г. Берегового, тренувальні парашути космонавтів Ю. Гагаріна та Г. Титова, костюм рідинного охолодження зі шлемофоном космонавта П. Поповича.
В експозиції знаходиться маятник Фуко – прилад для доказу обертання Землі навколо своєї осі.
Демонструється їжа, яку під час польоту на орбіті Землі у невагомості вживали космонавти: різноманітний хліб (кожна "хлібина" вагою 4,5 г), консерви, туби джему, супів та ін.
Зовнішній вигляд Скафандр для перебування Двигун другої ступені
у відкритому космосі ракети-носія РД-219
Макет стартової позиції Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції
космодрому «Байконур»
Робота в групах (Слайд №7).
Завдання 1. Знайти суму виразу, що складається з чисел, пов’язаних з параметрами першої космічної ракети:
Відповідь: 165,85
Завдання 2. Знайти різницю виразу, що складається з чисел, пов’язаних з параметрами першої космічної ракети:
•Період обертання — 89,34 хв
• Нахил орбіти — 64,95°
• Маса апарату — 4,73 т
• Довжина (без антен) — 4,4 м
• Максимальний діаметр — 2,43 м
Відповідь 2: 12,83
Зупинка 3. Безмежний всесвiт народної душi вiдкриється тим, хто завiтає до Музею українського рушника (Слайд №8), де представлено понад 300 рiзнобарвних шедеврiв з усiх куточкiв України! Не музей це, а храм вишивання, рушниками - бо обвiшана старовинна церква — мало не до купола. Колекція рушників у заповіднику нараховує близько 4000 одиниць. В експозиції музею представлено багато рушників з різних регіонів України (Київщини, Полтавщини, Полісся, Черкащини, Чернігівщини). Окрасою музею є: переяславські домоткані рушники ХІХ ст., які займають особливу сторінку в історії українського народного мистецтвa. Представлені також поліські домоткані рушники ХІХ-ХХ ст. з характерним горизонтальним розташуванням візерунка; кролевецькі мануфактурні рушники ХІХ-ХХ ст. із двоголовими орлами, трисвічниками-трикірами, церковками; ткані рушники Переяславської земської майстерні поч. ХХ ст.; вибійчані рушники Переяславщини 30-50-х рр. ХХ ст.; сучасні ткані рушники фабрики художніх виробів міст Переяслава-Хмельницького та Богуслава 50-80-х рр. ХХ ст.
Зовнішній вигляд Рушники домоткані
Трьохсвятительська церква. 1651 р Переяславщини ХІХ-ХХ ст
Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції Рушники «монастирські»
Завдання (Слайд №9). Розв’язавши рівняння, з’ясуємо скільки рушників з різних регіонів знаходяться в музеї: 6,05х-2 ∙ 3,02х=0,67+3
Відповідь: 367
Зупинка 4. У першому українському Музеї хліба (Слайд №10) знайомлять iз розвитком землеробства й технiками випiчки вiд давнiх часiв до наших днiв. Тут 3500 експонатiв, серед яких i унiкальна колекцiя релiктової пшеницi, кам’яний та глиняний посуд рiзних часiв, зокрема тисячолiтня трипiльська керамiка. Музейний комплекс займає територію близько 3 га. До його складу входять: павільйон експозиційною площею 600 кв. м., хата хлібороба (с. Кунцево Новосанжарського р-ну Полтавської обл.), три комори для зберігання запасів зерна (с. Яхники і с. Вишневе Лохвицького р-ну Полтавської обл., Подільський р-н м. Києва), вітряний млин (с. Мірча Бородянського р-ну Київської обл.), майстерня з виготовлення жорнових каменів та відкритий майданчик, де експонується сільськогосподарська техніка кін. ХІХ – ХХ ст.ст. У згаданих будівлях та на майданчику розміщені частини загальної експозиції Музею хліба відповідно до профілю та призначення споруди.
Зовнішній вигляд Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції
Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції
Завдання (Слайд №11). Виконавши усні обчислення і, врахувавши відповідність між відповідями і буквою алфавіту, з’ясувати ім’я художниці чиє панно розміщено в музеї: 1)400:100 1)2200∙0,01
2)6,58:6,58 2)100∙0,01
3)0,018∙1000 3)0,17:0,01
4)180∙0,1 4)2,4∙10
5)4,9:4,9 5)230:10
6)0,12∙100
7)18000∙0,001
1 а |
2 б |
3 в |
4 г |
5 ґ |
6 д |
7 е |
8 є |
9 з |
10 ж |
11 и |
12 і |
13 ї |
14 й |
15 к |
16 л |
17 м |
18 н |
19 о |
20 п |
21 р |
22 с |
23 т |
24 у |
25 ф |
26 х |
27 ц |
28 ч |
29 ш |
30 щ |
31 ь |
32 ю |
33 я |
|
|
Відповідь: Ганна Самутін
Вчитель.Трішки ми вже стомились тож проведемо «Фізкультхвилинку»:
Руки вже за головою,
Тож дивись перед собою.
Виправляємо хребет,
Лікті зводимо вперед,
Мов, метелики, літаємо,
Крильця зводим, розправляєм.
Будем вправу завершати,
Легше всім нам працювати.
Зупинка 5. У Музеї сухопутного транспорту (Слайд №12) побачите єдину в Українi колекцiю «туристичних» засобiв — вiд часiв трипiльської культури аж до початку ХХ столiття. У павільйоні, що має 430 кв.м. експозиційної площі, в 1993 році був відкритий музей народного сухопутного транспорту, у фондах якого зберігається 1400 експонатів. У музеї зібрана унікальна колекція транспортних засобів, єдина в Україні. Колекція починається з розділу архаїчних часів, де представлені засоби пересування періоду Трипільської культури, скіфів і кочівників ХІ-ХІІІ ст. Далі експонується санний і транспорт на колесах, літній і зимовий, який у свою чергу розділяється на: господарський, промисловий (кінний і на волах), виїздний і пасажирський. Також демонструються збруя, типи упряжі, ручний транспорт.
Зовнішній вигляд Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції
Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції
Завдання (Слайд №13) . З одного міста в протилежних напрямках одночасно виїхали два автомобілі. Швидкість першого автомобіля дорівнювала 92,3 км/год, що на 3,9 км/год менше, ніж швидкість другого. Якщо відстань, що буде у них через 5 год після початку руху, помножити на 2, то буде відомо коли було побудовано перший автомобіль.
Відповідь: 1885 р.
Зупинка 6. Подорожуючи «вулицями Середньої Надднiпрянщини», неодмiнно зайдiть до музеїв пошти, бджiльництва, декоративно-вжиткового мистецтва, українських обрядiв. Дух прадiдiв, чудова природа, тиша i спокiй українського села вiдчуватимуться так, що вам не захочеться полишати дивовижної мiсцини.
Експозиція музею-пошти (Слайд №14) знайомить відвідувачів з історією розвитку поштового зв’язку в Україні на прикладі поштової станції повітового міста Переяслава Полтавської губернії. Поштова станція ХІХ ст. являла собою державну установу, яка здійснювала пересилання поштової кореспонденції, грошових переказів, посилок та преси. Основною функцією поштових станцій було перевезення пасажирів за встановленим тарифом. У музеї відтворені інтер’єри канцелярії, житлового приміщення станційного доглядача та кімнат для відпочинку, а іноді й ночівлі подорожуючих та ямщиків. У приміщенні канцелярії експонуються колекції монет і паперових грошей, які використовувалися для розрахунків за проїзд та постійно діюча виставка поштових листівок поч. ХХ ст. На стінах – карти поштових трактів XVIII-ХІХ ст.ст. та "Высочайше утвержденные дорожные правила"
Зовнішній вигляд Поштова марка Фрагмент експозиції
Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції
Завдання (Слайд №15). Якщо зменшуване дорівнює сумі чисел 8,4 і 19, а від’ємник – добутку чисел 12 і 0,8, то різниця дорівнює:
А)37,2; Б)17; В)18; Г)27,2.
Правильна відповідь підкаже у якій країні виникла поштова служба
( А-Велика Британія; Б-Чехія; В-Австрія; Г-Данія)
Відповідь: Австрія
Зупинка 7. До складу музею-садиби історії бджільництва (Слайд №16) входять хата (належала пасічнику Ф. К. Хвостику з с. Помоклі Переяслав-Хмельницького р-ну, сини якого передали її в дар заповіднику для створення музею), омшаник - зимівник для бджіл, комора, колекція вуликів-дуплянок. Біля входу - скульптура св. Зосими, покровителя бджільництва. Житлово-господарський комплекс відтворює побут і працю пасічника кінця ХІХ – початку ХХ ст.ст. та висвітлює періоди розвитку бджільництва з найдавніших часів до сьогодення (хаотичний, раціональний та рамково-вуликовий). Експонуються вулики різних типів, інструменти пасічника для догляду за бджолами, знаряддя й пристрої для добування меду і переробки воску (бджолині рамки, лійки, медогонки, липівки, бедзвін, гирі тощо).
Зовнішній вигляд Вхід до музею бджільництва
Вулик-дуплянка. Київське Полісся. Кін. ХІХ ст. Знаряддя пасічника
Завдання (Слайд №17). Виконайте дію раціональним способом і отримаєте рік відкриття музею:
197,2 ∙ 2 ∙ 5
Відповідь: 1972 р.
Зупинка 8. Музей декоративно-ужиткового мистецтва (Слайд №18) розміщений у будинку дрібнопомісного дворянина кін. ХІХ ст. (с. Старовичі Іванківського р-ну Київської обл.). В експозиції представлені твори талановитих народних умільців Київщини: гончарів з с. Дибенці Богуславського району, Васильківського майолікового заводу, Київських експериментально-художніх майстерень 60-80-х рр. ХХ ст., гутників Київського заводу художнього скла, вишивальниць та ткаль фабрик художніх виробів Переяслава-Хмельницького, Богуслава, Баришівки, Кагарлика, різьбярів Євгена Шаповала та Євгена Шевченка з Києва. Привертають увагу оригінальні вироби майстра художньої творчості різьбяра Петра Верни. Експонуються килими ручної роботи майстра народної творчості Ірини Холопцевої. Окрасою музею є унікальні твори початкового періоду творчості (1912-1913 рр.) основоположниці декоративного розпису Ганни Собачко-Шостак, розписи Заслуженого майстра декоративного розпису Марії Приймаченко та народної художниці Марії Буряк, картини талановитої української художниці Катерини Білокур, а також акварелі відомого архітектора, художника та музиканта Георгія Ткаченка.
Зовнішній вигляд Фрагмент експозиції Фрагмент експозиції
М. Приймаченко. ”Качубарики на квітці” В. Вердоні. ”Натюрморт”. Олія. Гуаш. 2 пол. ХХ ст 1974 р.
Завдання (Слайд №19). Розгадати кросворд і встановити і м’я народної художниці:
1. Як називається число при відніманні?
2. Як називається число при додаванні?
3. Десятковий …
4. Як називається число при відніманні?
5. Результат дії віднімання.
6. Результат дії множення.
7. Результат дії додавання.
8.Закон додавання і множення.
9. Дроби є звичайні і …
10. Як називається число при множенні?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
з |
м |
е |
н |
ш |
у |
в |
а |
н |
е |
||||||||||||||||||
д |
о |
д |
а |
н |
о |
к |
|
||||||||||||||||||||
|
д |
р |
і |
б |
|
||||||||||||||||||||||
|
в |
і |
д |
є |
м |
н |
и |
к |
|
||||||||||||||||||
р |
і |
з |
н |
и |
ц |
я |
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
д |
о |
б |
у |
т |
о |
к |
|
|
|||||||||||||||
|
с |
у |
м |
а |
|
||||||||||||||||||||||
|
п |
е |
р |
е |
с |
т |
а |
в |
н |
и |
й |
||||||||||||||||
|
д |
е |
с |
я |
т |
к |
о |
в |
і |
|
|||||||||||||||||
м |
н |
о |
ж |
н |
и |
к |
|||||||||||||||||||||
Відповідь: Марія Буряк
Зупинка 9. Експозиція Музею українських обрядів (Слайд №20), відкритого 1989 р., висвітлює звичаї, обряди, вірування і традиції українського народу, зокрема, календарну, родинну та громадську обрядовість українців кін. ХІХ – ХХ ст. У розділі календарних народних свят та обрядів представлені свята зимового циклу з їх атрибутами: святвечірній стіл із залишеною вечерею для "прийшлих" душ, різдвяний вертеп. Гурт ряджених щедрівників репрезентує театралізоване дійство, головною героїнею якого була "Коза". Завершуються Святки святом Богоявлення, відомим в народі як Водохреще або Йордан. Поряд із масивним хрестом, вирубування якого з криги входило в обов'язки парубочої громади, стоять глиняні тикви, глечики для свяченої води. Серед розмаїтих весняних обрядодій центральне місце в експозиції відводиться Великодню. Привертає увагу колекція писанок майстрів Л. Ктиторової, Т. Влененко, З. Сташук, порцеляновий підсвічник у формі великоднього яйця з зображенням Пресвятої Богородиці. Літню обрядовість яскраво висвітлено Зеленими святами, купальськими обрядодіями, жниварською звичаєвістю. На особливу увагу заслуговує одне з головних дійств родинної обрядовості - весілля, багатство та розмаїтість якого широко відображено в експозиції. Висвітлюється різнобарв'я дівочих ворожінь, показано речі, над якими довгими зимовими вечорами працювали майбутні господині. Дійство розпочиналось виготовленням весільного хліба – символу майбутнього щасливого сімейного життя. Обрядові дії народного весілля сповнені предметами-символами, оберегами. До них відносились і прикраси - золотий хрест на ланцюжку, дукач з "бантом", "добре" намисто, обрамлене низкою бурштину. Завершальним етапом весілля був поділ короваю, який роздавали на спеціальних мальованих дерев’яних тарілках. Представлені також атрибути родильної та поховальної обрядодій сімейної звичаєвості. Завершують експозицію тематичні виставки.
Загальний вигляд музею Весільний коровай. Муляж
Гурт щедрівників. Писанка-підсвічник з образом Матері
Фрагмент експозиції Божої. ХІХ ст
Завдання (Слайд №21). Виправ помилку!
Розставити у числах коми так, щоб утворилися правильні рівності:
31 + 257 = 567;
97-62=35;
25•2=5;
31:5=62;
16+42=202;
63•100=630;
13:2=65
Розмістивши букви в порядку отримання відповідей, матимете один з атрибутів українського весілля (й-6,5; в-20,2; к-56,7; а-630; о-3,5; о-6,2; р-5)
Відповідь: Коровай.
V. Підсумок уроку.
Ось і закінчилася наша подорож. Ми побачили творіння людини генія, патріарха музейної справи ( Слайд №22), який протягом майже 60 років був генеральним директором Національного історико-етнографічного заповідника "Переяслав"- Михайла Івановича Сікорського.
ГЕРОЙ УКРАЇНИ (13.10.1923 – 27.09.2011)
Але ми познайомилися лише з деякими музеями. Якщо вам сподобався цей урок, то ми і надалі продовжимо знайомство з музеями Переяслава-Хмельницького.
Разом з тим ми з вами виконали завдання: усне обчислення значення виразу; розв’язування рівнянь; розв’язування задач; розгадування кросворду; повторили теоретичний матеріал про десяткові дроби.
VІ. Рефлексія (Слайд №23).
Метод «Мікрофон»
На уроці я
VІІ. Виставлення оцінок і їх коментування.
Аргументоване виставлення оцінок.
VІІ. Домашнє завдання
Д я к у ю з а у р о к і з а с п і в п р а ц ю!!!
Список літератури
1.Маленков Р., Годин О. Путівник. Дванадцять маршрутів Київщиною. - К.: Грані-Т, 2008.
2. Істер О.С. Математика. (Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів.- К.:2013)
3.Сікорський М.І., Шимченко Д.К. Переялавські музеї просто неба // Переялавська земля та її місце в розвитку української нації, державності й культури.