Розв'язування задач на ознаку паралельності та ознаку мимобіжності двох прямих.

Про матеріал
Тема уроку. Розв'язування задач на ознаку паралельності та ознаку мимобіжності двох прямих. Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати ознаку паралельності та ознаку мимобіжності двох прямих до розв'язування задач.
Перегляд файлу

 

Урок 11

Тема уроку.   Розв'язування задач на ознаку паралельності та ознаку 

                       мимобіжності двох прямих.

Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати ознаку паралельності та ознаку мимобіжності двох прямих до розв'язування задач.

Обладнання: стереометричний набір, модель тетраедра.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

1. Фронтальне опитування.

1)Як можуть розташовуватися дві різні прямі в просторі?

2) Які прямі в просторі називаються паралельними?

3) Сформулюйте ознаку паралельності прямих.

4) Які прямі називаються мимобіжними?

5) Сформулюйте ознаку мимобіжності прямих.

2. Перевірку виконання задачі № 27 можна провести шляхом бесіди, користуючись рис. 36 із підручника, за такими питаннями:

1) Чому DCD1C1 ?

2) На підставі чого можна стверджувати, що DC = D1C1 ?

3) Згідно з якою ознакою чотирикутник CDD1C1 є паралелограмом?

4) Яке взаємне розміщення прямих AD1 і АВ? Чому?

5) Яке взаємне розміщення прямих DC і AD1? Чому?

 

II. Закріплення та осмислення знань учнів

Розв'язування задач

1. Точка S не лежить у площині трикутника АВС, точки Μ, Ν і Ρ — середини відрізків SA, SB і SC відповідно, точка Κ лежить на відрізку BN. Яке взаємне положення прямих: a) NS і АВ; б) РК і ВС; в) MN і АВ; г) МР і АС; д) KN і АС; е) KN і АС; є) MS і ВС? Відпо­відь обґрунтуйте.

2. Через точку А, що не лежить на прямій а, проведено дві прямі, які не мають спільних точок з прямою а. Доведіть, що хоча б одна з прямих і пряма а будуть мимобіжними прямими.

3. Через вершину А ромба ABCD проведена пряма а, паралельна діаго­налі BD, а через вершину С — пряма b, яка не лежить в площині ромба. Доведіть, що: а) прямі а і CD перетинаються; б) прямі a і b мимобіжні прямі.

4. Точка С ділить відрізок АВ у відношенні АС : СВ = т : n. Пара­лельні прямі, які проходять через точки А, С, В, перетинають деяку площину в точках A1, С1, В1. Знайдіть відношення A1B1 : А1С1, якщо відомо, що відрізок АВ не перетинає даної площини.

5. Через кінець А відрізка АВ проведено площину α . Через кінець В і точку С цього відрізка проведено паралельні прямі, які перетина­ють площину α в точках В1 і С1. Знайдіть довжину відрізка СС1, якщо: а) АС : СВ = т : n і   ВВ1 = а; б) АС1 : C1Β1 = т : n і ВВ1 = b; в) АВ : ВВ1 = т : n і АС = с .

6. Через вершину D паралелограма ABCD проведено площину, яка не перетинає його, а через точки А, В, С — паралельні прямі, які пе­ретинають цю площину в точках А1, В1, С1 відповідно. Знайдіть ВВ1, якщо АА1 = а, СС1 = с.

7. Задача № 8* із підручника (с. 18).

 

8. Нехай О — точка перетину діагоналей паралелограма ABCD, а α — площина, яка перетинає паралелограм. Через точки А, В, С, D, О проведено паралельні прямі, які перетинають площину α в точках Α1, B1, С1 D1, O1 відповідно. Доведіть, що:

а) АА1 + ВВ1 + СС1 + DD1 = 4 · ОО1; б) АА1 + СС1 = ВВ1 + DD1.

9. Задача № 12* із підручника (с. 19).


Розв'язання

Точки Μ, Ν, К, L, S, Ρ середини відрізків АВ, ВС, AC, AD, BD, CD відповідно (рис. 41). Чотирикутник MLPN паралелограм (оскільки MN ║ AC, MN = AC, LP ║ AC ,   LP = AC), отже, ΜΡ і LN його діагоналі, які перетина­ються в точці О і діляться в цій точці пополам.

Чотирикутник LSNK паралелограм (оскільки LS || АВ, LS = АВ,

NK || АВ , NK = АВ), отже, його діагоналі SK і LN перетинаються в точці О і діляться в цій точці пополам. Тобто, прямі, які з'єднують сере­дини відрізків   АВ і CD, AC і BD, AD і ВС, перетинаються в одній точці.

 

III. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичної атестації та розв'язати наступну задачу.

Дано трикутник АВС і площину α , яка не перетинає його. Через вершини трикутника АВС і точку Μ — середину медіани AD цього три­кутника — проведені паралельні прямі, які перетинають площину α в точках А1, B1, C1 і М1 відповідно. Знайдіть довжину відрізка ММ1, якщо АА1 = а, BB1 = b, СС1 = с.

 

IV. Підведення підсумку уроку

Запитання до класу

1) Вкажіть можливі випадки розташування двох прямих у просторі.

2) Сформулюйте ознаку паралельності прямих у просторі.

3) Сформулюйте ознаку мимобіжності прямих у просторі.

 

doc
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
1027
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку