Тема уроку. Розв'язування задач на застосовування теореми косинусів і
наслідків з неї.
Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати теорему косинусів і наслідки з неї до розв'язування задач.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: таблиця «Співвідношення між сторонами і кутами трикутника» [13], посібник [14].
Вимоги до рівня підготовки учнів: застосовують теорему косинусів до розв'язування задач.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на запитання, які виникли в учнів при їх розв'язуванні
Розв'язування задач
a2 = b2 + c2 – 2bccosα; 144 = 64 + 112 – 2 ∙ 8 ∙ 10,6cosα; 169,6cosα = 32;
cosα 0,19; α 79°.
Тоді β = 180° - α - γ 180° - 60° - 79° = 41°.
Відповідь. с = 10,6, α 79°, β 41°.
b2 = a2 + c2 – 2accosβ; 25 = 16 + 49 – 56cosβ; 56cosβ = 40; cosβ = 0,714; β 44°.
Тоді γ = 180° - α - β 180° - 34° - 44° = 102°.
Відповідь. α 34°, β 44°, γ 102°.
За наслідком із теореми косинусів маємо:
а2 = b2 + с2 ± 2с npcb = b2 + c2 ± 2c ∙ AD. Звідси AD = .
Із трикутника ACD за теоремою Піфагора маємо:
CD = = = .
Відповідь. .
ІІ. Самостійна робота
Самостійну роботу навчального характеру можна провести, скориставшись посібником [14], тест 2 «Теорема косинусів та її наслідки».
III. Формування вмінь і навичок учнів
Застосування теореми косинусів
Користуючись теоремою косинусів, можна довести кілька важливих теорем.
Наприклад: сума квадратів діагоналей паралелограма дорівнює сумі квадратів усіх його сторін.
Доведемо цю теорему, використовуючи теорему косинусів.
Нехай ABCD — паралелограм, AB = CD = a, AD = BC = b, AC = d1, BD = d2 (рис. 16).
За теоремою косинусів із трикутника ABD маємо:
BD2 = AB2 + AD2 – 2 ∙ AB ∙ AD ∙ cosA,
= a2 + b2 – 2abcosA. (1)
За теоремою косинусів із трикутника ABC маємо:
АС2 = АВ2 + ВС2 – 2 ∙ AB ∙ BC ∙ cosB, або
АС2 = АВ2 + ВС2 – 2 ∙ АВ ∙ ВС ∙ cos(180°- A),
АС2 = АВ2 + ВС2 + 2 ∙ АВ ∙ ВС ∙ cosA, = a2+ b2 + 2abcosA. (2)
Додавши рівності (1) і (2) почленно, одержимо: + = 2(а2 + b2), що і треба було довести.
Розв'язування задач
Розв'язання
Нехай у трикутнику ABC (рис. 17) АВ = 7 см, ВС = 11 см, BD — медіана (AD = DC), BD = 6 см.
Продовжимо медіану BD і відкладемо на продовженні відрізок DF так, що DF = BD. Чотирикутник ABCF — це паралелограм (оскільки діагоналі АС і BF точкою перетину діляться навпіл), тоді AC2 + BF2 = 2 ∙ (AB2 + BC2).
Звідси AC2 + 122 = 2 ∙ (72 + 112), тоді АС2 + 144 = 340; АС2 =196; АС = = = 14 (см).
Відповідь. 14 см.
Доведення
Нехай у чотирикутнику ABCD (рис. 18) AN = NB, BF = FC, CK = KD, DM = = AM. Оскільки NF = MK= AC, MN = KF = BD і чотирикутник MNFK — паралелограм, то, скориставшись теоремою про суму квадратів діагоналей паралелограма, маємо: NK2 + MF2 = 2(MK2 + MN2) = 2= = (AC2 + BD2) або AC2 + BD2 = 2 ∙ (NK2 + MF2), що і треба було довести.
Розв'язання
Нехай у трикутнику ABC (рис. 19) ВС = а, АС = b, АВ = с, АК — медіана, АК = та. Продовжимо медіану АК так, що AK = KD. Тоді ABDC — паралелограм, у якому діагональ AD = 2ma. Оскільки сума квадратів діагоналей паралелограма дорівнює сумі квадратів усіх його сторін, то AD2 + BC2 = 2(AC2 + + АВ2). Звідси (2та)2 + а2 = 2(b2 + с2). Із останньої рівності знаходимо, що та: та = .
Міркуючи аналогічно, знаходимо медіани тb і тс:
тb = ; mс = .
Відповідь. та = ; тb = ; тс =
Розв'язання
Нехай у трикутнику ABC AN = ma, ВМ = тb, СК = тс (рис. 20). Позначимо довжини сторін, які треба знайти, таким чином: ВС = а, АС = b, АВ = с. Продовжимо одну із медіан, наприклад AN, так, що ON = DN. Сполучимо точку D із точками В і С, одержимо паралелограм BOCD, у якого сума квадратів діагоналей дорівнює сумі квадра тів його сторін, а саме: ВС2 + OD2 = 2(ОВ2 + ОС2) (1). Підставимо в формулу (1): ВС = а, OD = та, ОВ = тb, ОС = тс, одержимо:
.
Звідси знаходимо а: =.
Міркуючи аналогічно, одержимо формули для сторін b і с:
b = ; с = .
Відповідь. a = ; b = ; с = .
IV. Домашнє завдання
Розв'язати задачі.
V. Підбиття підсумків уроку
Завдання класу
а) Сторона паралелограма, що лежить проти кута в 30°, дорівнює 1 см.
б) Менша діагональ утворює з меншою стороною паралелограма кут у 120°.
в) Сума квадратів усіх сторін паралелограма становить 20 см2.
г) Більша сторона паралелограма дорівнює см.