Тема уроку. Розв'язування задач на застосування теореми синусів.
Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати теорему синусів до розв'язування задач.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: таблиця «Співвідношення між сторонами і кутами трикутника» [13], посібник [14].
Вимоги до рівня підготовки учнів: застосовують теорему синусів до розв'язування задач.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування
а) ;
б) ;
в) a2 = b2 + c2 – 2bcsinγ;
г) b = 2Rsinα.
а) ВС = 2sinB см; б) АС = см;
в) ВС = 3 см; г) АВ = 2sin70° см.
2. Перевірити правильність виконання домашніх вправ за записами, зробленими на дошці до початку уроку.
Розв'язання задачі
а) ; ; β 21°;
γ = 180° - α – β 180° - 120° - 21° = 39o;
; c = .
Відповідь, β 21°, γ 39°, с 8,7.
б) ; ; β 6°;
γ = 180° - α - β 180° - 164° - 6° = 10°;
; с = .
Відповідь. β 6°, γ 10°, с 21,4.
II. Розв'язування задач
Використовуючи теорему синусів, доведіть, що:
а) у трикутнику проти більшого кута лежить більша сторона;
б) проти більшої сторони лежить більший кут.
Наводимо зразок оформлення доведення теореми.
а) Дано: 0° < α < 90°, 0° < β < 90°, α > β (рис. 30). Довести, що а > b.
Доведення
Оскільки α > β, то sinα > sinβ. Ураховуючи, що , маємо: а > b.
б) Дано: 90° < α < 180° (рис. 31). Довести, що а > b.
Доведення
Оскільки 90° < α < 180°, то 0° < 180° - α < 90°, 180° - α > β (як зовнішній кут трикутника, не суміжний з кутом β. Тому sinα = sin(180°- α) > sinβ. Ураховуючи, що , маємо: а > b.
в) Дано: а > b. Довести, що α > β.
Доведення
Припустимо, що α < β. Якщо α = β, то а = b, що суперечить умові а > b. Якщо α < β, то а < b, що суперечить умові а > b. Отже, припущення неправильне, тоді α > β.
Усне розв'язування задач
а) найбільшою; б) найменшою?
а) більшим; б) меншим?
а) найбільшим; б) найменшим?
Колективне розв'язування задач
Розв'язання
Нехай АС = ВС (рис. 32), CAB > 60°, тоді CBA > 60°, АСВ = 180° - - (CAB + CBA) < 60°. Оскільки ACB < CAB = CBA, то АВ < СА = СВ, тобто бічна сторона більша від основи.
Відповідь. Більшою є бічна сторона.
Доведення
Якщо в трикутнику ABC (рис. 33) кут С тупий, то кут А є гострим.
AXB > ACB (за властивістю зовнішнього кута трикутника). Тоді в трикутнику AXB маємо: AXB > XAB, отже, АВ > ВХ, що і треба було довести.
Доведення
Згідно з результатами задачі 3, із трикутника ABC (рис. 34) маємо ХВ < АВ. (1)
Із трикутника ХСВ (кут С тупий) аналогічно знаходимо: XY < XB. (2)
Ураховуючи нерівності (1) і (2), одержуємо: XY < ХВ < АВ. Отже, XY < АВ, що і треба було довести.
ІІІ. Самостійна робота
Самостійну роботу навчального характеру можна провести, скориставшись посібником [14], тест 3 «Теорема синусів та її наслідки».
IV. Домашнє завдання
Розв'язати задачі.
V. Підбиття підсумків уроку
Завдання класу