Тема. Теореми про ознаки паралелограма
Мета: сформувати в учнів свідоме розуміння змісту та схеми доведення теореми, що виражає ознаки паралелограма.
Формувати вміння:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: конспект «Паралелограм».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Домашнє завдання перевіряємо за зразком взаємоперевіркою.
III. Формулювання мети й завдань уроку
З метою створення мотивації навчальної діяльності учнів та усвідомлення ними логіки побудови вивчення геометричних фігур (означення -> властивості -» ознаки) підводимо учнів до розуміння необхідності вміти знаходити серед чотирикутників паралелограми. Постає питання: чи існує відповідна ознака? Якщо так, її треба сформулювати та довести — це і є основна дидактична мета уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
З метою свідомого розуміння та подальшого засвоєння учнями змісту ознак паралелограма сліз, активізувати знання і вміння учнів щодо змісту поняття «ознака», ознак рівності трикутників, паралельності прямих, властивостей вертикальних кутів, а також означення паралелограма.
Для цього учні мають розв'язати вправи.
Виконання усних вправ за готовими рисунками
1 |
|
Дано: АО = OD, BO = OC. Довести: AB = DC |
2 |
|
Дано: 1 = 2, 3 = 4. Довести: D = F |
3 |
|
Дано: BO = OD, CO = ОF. Довести: BF = CD |
4 |
|
Знайти кути паралелограма |
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
На відміну від традиційного підручника геометрії (під ред. О. В. Погорєлова), в якому ознаки паралелограма розглядаються у формі опорних задач, та від інших під ручників (в яких ознаки були розглянуті як окремі теореми), новий підручник містить усі основні ознаки паралелограма (за двома протилежними сторонами, за парами протилежних сторін та за діагоналями) у вигляді однієї теореми. Такий підхід до викладання матеріалу мас логічне обґрунтування, оскільки всі ознаки паралелограма мають однакому схему доведення:
Оскільки схеми доведення всіх трьох ознак майже однакові (відмінність тільки в застосуванні різних ознак рівності трикутників та використанні або означення паралелограма, або вже доведеної ознаки паралелограма за двома протилежними сторонами), то роботу з доведення ознак можна організувати так: ознаку паралелограма за двома протилежними сторонами доводить учитель за участі учнів, складає план доведення, а потім пропонує учням самостійно довести наступні ознаки за складеним планом.
Усі вивчені на уроці ознаки паралелограма поміщені в конспект «Паралелограм».
VI. Формування первинних умінь та навичок
Виконання усних вправ
Виконання графічних вправ
Проведіть дві паралельні прямі. Відкладіть на одній із них відрізок AD, а на другій прямій — відрізок ВС, що дорівнює AD, так, щоб відрізки АВ і CD не перетиналися. Побудуйте відрізки АВ і CD.
а) Поясніть, чому чотирикутник ABCD є паралелограмом.
б) Позначте точку М так, щоб чотирикутник АВМС був паралелограмом. Чи лежать точки М, С і D на одній прямій?
Виконання письмових вправ
Після засвоєння змісту теорем і формування первинних умінь застосовувати ознаки у стандартних ситуаціях розв'язуємо задачу з детальним поясненням.
Задача. У паралелограмі ABCD точки М і N — середини сторін АВ і CD відповідно (рис. 3). Доведіть, що чотирикутник MBND — паралелограм.
Виконання письмових вправ
Під час розв'язування письмових вправ слід зробити акцент на тому, що ці задачі передбачають застосування властивостей паралелограма, але оскільки в умові цього не дано, то план розв'язування задач має бути таким:
Зміна порядку виконання дій є логічною помилкою і суперечить логіці побудови геометрії.
VII. Підсумок уроку
Тестове завдання
Діагоналі чотирикутника MNPQ (див. рис.) в точці перетину діляться навпіл. Одна з його сторін дорівнює 4 см. Чому дорівнює протилежна їй сторона?
1) 3 см; 2) 4 см; 3) 5 см; 4) 6 см.
VIII. Домашнє завдання
Вивчити формулювання і доведення теореми про ознаки паралелограма.
Розв'язати задачі.
а) Поясніть, чому чотирикутник ABCD є паралелограмом.
б) Позначте точку М так, щоб чотирикутник ABDM був паралелограмом. Чи лежать точки М, С і D на одній прямій?