Теореми про ознаки паралелограма

Про матеріал
сформувати в учнів свідоме розуміння змісту та схеми доведення теореми, що виражає ознаки паралелограма.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Теореми про ознаки паралелограма

Мета: сформувати в учнів свідоме розуміння змісту та схеми дове­дення теореми, що виражає ознаки паралелограма.

Формувати вміння:

  • відтворювати ознаки та їхні доведення;
  • застосовувати вивчені ознаки для доведення того, що даний чотири­кутник є паралелограмом.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Наочність та обладнання: конспект «Паралелограм».

Хід уроку

I. Організаційний етап

 

II. Перевірка домашнього завдання

Домашнє завдання перевіряємо за зразком взаємоперевіркою.

 

III. Формулювання мети й завдань уроку

З метою створення мотивації навчальної діяльності учнів та усвідомлення ними логіки побудови вивчення геометричних фігур (озна­чення -> властивості -» ознаки) підводимо учнів до розуміння необхід­ності вміти знаходити серед чотирикутників паралелограми. Постає питання: чи існує відповідна ознака? Якщо так, її треба сформулювати та довести — це і є основна дидактична мета уроку.

 

IV. Актуалізація опорних знань

З метою свідомого розуміння та подальшого засвоєння учнями змісту ознак паралелограма сліз, активізувати знання і вміння учнів щодо змісту поняття «ознака», ознак рівності трикутників, паралельності прямих, властивостей вертикальних кутів, а також означення паралелограма.

Для цього учні мають розв'язати вправи.

Виконання усних вправ за готовими рисунками

 

1

Дано: АО = OD, BO = OC.

Довести: AB = DC

2

Дано: 1 = 2, 3 = 4.

Довести: D = F

3

Дано: BO = OD, CO = ОF.

Довести: BF = CD

4

Знайти кути паралелограма

V. Засвоєння знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Зміст поняття «ознака» паралелограма.
  2. Теорема ознаки паралелограма: формулювання і доведення.
  3. Приклади застосування ознак паралелограма.

На відміну від традиційного підручника геометрії (під ред. О. В. Погорєлова), в якому ознаки паралелограма розглядають­ся у формі опорних задач, та від інших під ручників (в яких ознаки були розглянуті як окремі теореми), новий підручник містить усі основні ознаки паралелограма (за двома протилеж­ними сторонами, за парами протилежних сторін та за діагона­лями) у вигляді однієї теореми. Такий підхід до викладання ма­теріалу мас логічне обґрунтування, оскільки всі ознаки паралелограма мають однакому схему доведення:

  • спочатку доводиться рівність трикутників (здобутих у результаті проведення однієї або двох діагоналей паралелограма);
  • із рівності трикутників випливає рівність відповідних елементів цих трикутників (які у свою чергу є елементами паралелограма);
  • на основі доведеної рівності певних елементів паралелограма із ви­користанням означення (а потім доведеного попереднього твер­дження) доводиться той факт, що даний чотирикутник — парале­лограм.

Оскільки схеми доведення всіх трьох ознак майже однакові (від­мінність тільки в застосуванні різних ознак рівності трикутників та ви­користанні або означення паралелограма, або вже доведеної ознаки паралелограма за двома протилежними сторонами), то роботу з дове­дення ознак можна організувати так: ознаку паралелограма за двома протилежними сторонами доводить учитель за участі учнів, складає план доведення, а потім пропонує учням самостійно довести наступні ознаки за складеним планом.

Усі вивчені на уроці ознаки паралелограма поміщені в конспект «Паралелограм».

 

VI. Формування первинних умінь та навичок

Виконання усних вправ

  1. Діагоналі чотирикутника DEFK перетинаються в точці О, причому      DO = OF, EO = OK. Назвіть паралельні сторони чотирикутника і по­ясніть, чому вони паралельні.
  2. У чотирикутнику KLMN KL || MN і KL = MN. Назвіть рівні кути чо­тирикутника і поясніть, чому вони рівні.
  3. У чотирикутнику PRSQ PR =SQ, PQ=RS. Знайдіть суму кутів R і S.
  4. У чотирикутнику ABCD AB = CD. Яке співвідношення між сторонами чоти­рикутника необхідно додати до умови задачі, щоб довести, що ABCD — па­ралелограм? Наведіть усі можливі варіанти відповіді.
  5. На рисунку  1 точка О — спільна середина відрізків AD, CH, BE. Які з чотирикутників є паралелограма­ми? Чому?

Виконання графічних вправ

Проведіть дві паралельні прямі. Відкладіть на одній із них відрізок AD, а на другій прямій — відрізок ВС, що дорівнює AD, так, щоб відрізки АВ і CD не перетиналися. Побудуйте відрізки АВ і CD.

а) Поясніть, чому чотирикутник ABCD є паралелограмом.

б) Позначте точку М так, щоб чотирикутник АВМС був паралело­грамом. Чи лежать точки М, С і D на одній прямій?

Виконання письмових вправ

  1. Діагоналі чотирикутника ABCD перетинаються в точці О. Чи є да­ний чотирикутник паралелограмом, якщо АО = 4 см, ОС = 40 мм,
    BD = 1,2 дм, OD= 6 см? Відповідь обґрунтуйте.
  2. За даними рисунка 2 доведіть, що чотирикутник ABCD па­ралелограм.
  3. У чотирикутнику ABCD сторо­ни АВ і CD паралельні. Знай­діть периметр чотирикутника, якщо АВ = CD = 9 см, АО = 4см.

Після засвоєння змісту теорем і формування первинних умінь за­стосовувати ознаки у стандартних ситуаціях розв'язуємо задачу з де­тальним поясненням.

Задача. У паралелограмі ABCD точки М і N — середини сторін АВ і CD відповідно (рис. 3). Доведіть, що чотирикутник MBND — пара­лелограм.

Виконання письмових вправ

  1. Діагоналі паралелограма ABCD перетинаються в точці О. Точ­ки В1 і D1 — середини відрізків ВО і DO відповідно. Доведіть, що чотирикутник AB1CD1 — паралелограм.
  2. За даними рисунка 4 доведіть, що чотирикутник ABCD паралелограм.

Під час розв'язування письмових вправ слід зробити акцент на тому, що ці задачі передбачають застосування властивостей паралело­грама, але оскільки в умові цього не дано, то план розв'язування задач має бути таким:

  • спочатку, використовуючи ознаки паралелограма, довести, що да­ний чотирикутник — паралелограм;
  • після доведення того, що даний чотирикутник є паралелограмом, використати властивості паралелограма.

Зміна порядку виконання дій є логічною помилкою і суперечить логіці побудови геометрії.

 

VII. Підсумок уроку

Тестове завдання

Діагоналі чотирикутника MNPQ (див. рис.) в точці пере­тину діляться навпіл. Одна з його сторін дорівнює 4 см. Чому дорівнює протилежна їй сторона?

1) 3 см; 2) 4 см;  3) 5 см; 4) 6 см.

 

VIII. Домашнє завдання

Вивчити формулювання і доведення теореми про ознаки парале­лограма.

Розв'язати задачі.

  1. Накресліть трикутник ABC і проведіть його медіану ВО. На промені
    ВО побудуйте відрізок OD, що дорівнює ВО. Сполучіть точку D
    з точками А і С.

а) Поясніть, чому чотирикутник ABCD є паралелограмом.

б) Позначте точку М так, щоб чотирикутник ABDM був паралело­грамом. Чи лежать точки М, С і D на одній прямій?

  1. За даними рисунка 5 дове­діть, що чотирикутник ABCDпаралелограм.

  1. У чотирикутнику ABCD AB = CD,    AD = BC. Знайдіть кути чотирикутника, якщо кут А втричі більший за кут В.
  2. За даними рисунка 6 доведіть, що чотири­кутник ABCD — паралелограм.

 

doc
Додав(-ла)
Сидоров Євген
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
4 січня 2020
Переглядів
2174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку