Тема. Розв'язування задач за допомогою лінійних рівнянь. Рівняння як математична модель задачі
Мета: розкрити технологію розв'язування текстових задач на знаходження невідомих доданків за сумою з допомогою рівнянь як математичної моделі.
Тип уроку: систематизація знань, застосування вмінь.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Виконуємо перевірку, зібравши зошити й оцінивши письмові роботи учнів.
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Взагалі, про використання рівнянь для розв'язування задач говорилося раніше.(У 5 класі цьому було присвячено серію завдань, а потім у 6 класі в темі «Рівняння» та в інших темах розв'язування задач за допомогою рівнянь уже обговорювалося.)
Тому в роботі з випереджальним домашнім завданням слід акцентувати учнів на тому, що:
Наведені міркування можуть стати результатом або призведуть до того, що учні, виконавши певні дії з текстом, що дається їм для домашньої роботи, здобудуть такий результат:
У двох цистернах зберігається 66 т бензину, причому в першій бензину в 1,2 раза більше, ніж у другій. Скільки бензину в кожній цистерні? Розв'язання |
|
Нехай у другій цистерні х т бензину (І), тоді в першій — 1,2х т. Удвох цистернах разом (х + 1,2х) т бензину, що за умовою дорівнює 66 т. Маємо рівняння: х + 1,2х = 66, (II) 2,2х = 66, (III) х = 66 : 2,2, х = 30. Отже, у другій цистерні було 30 т бензину, а в першій 1,2 · 30 = 36 (т). (IV) Відповідь. 36 т; 30 т. |
І. Невідоме позначаємо буквою.
II. Використовуючи умову задачі, складаємо рівняння.
III. Розв'язуємо рівняння.
IV. Пояснення (інтерпретація знайдених коренів відповідно до умови задачі) |
III. Систематизація знань
Після розбору випереджального домашнього завдання в основному робота з систематизації знань виконана. (План розв'язання задач за допомогою рівнянь, що склали в ході роботи з випереджальним домашнім завданням, учні записують у зошити). Але є ще два моменти, на які треба обов'язково звернути увагу:
IV. Застосування вмінь
Виконання усних вправ
Запишіть рівняння, що відповідає умові задачі:
Виконання письмових вправ
Перед розв'язуванням задачі важливо, щоб учні здійснили порівняння умови даної задачі із задачею, розібраною в попередньому пункті і, здійснивши порівняння, з'ясували, які спільні і відмінні риси мають умови задач, і звідси вийшли на спосіб розв'язування задачі (за планом, складеним під час розбору випереджального домашнього завдання).
Так само, як і перед розв'язуванням задачі №1, порівняємо умову №2 з №1 і з'ясуємо, чим відрізняється умова №2 від №1 (кількість невідомих величин більша на одиницю) і чим схожі ці задачі (як і в №1, відома сума всіх невідомих величин). Після цього за планом розв'язуємо задачу.
Порівнюючи, звернути увагу на те, що в цій задачі дві невідомі величини виражаються як частина від третьої, і тому, на відміну від розв'язування попередніх задач, за х буде простіше позначити саме ту невідому величину, через яку виражаються дві інші.
Принципово нова задача. По-перше, формулювання питання (оскільки учні не знайомі зі схемою доведення «від супротивного»), по-друге, тому що в цій задачі учні вперше зустрічаються з випадком, коли корінь рівняння не задовольняє умову задачі. Тому цю задачу треба ретельно обговорити й пояснити учням, що зміст питання «Чи може виконуватись якесь твердження?» в математиці з'ясовується так: «Припустимо, що може, і подивимось, чи буде це відповідати дійсності».
Щоб встигнути розібрати таку велику кількість задач, можна організувати роботу учнів таким чином: оскільки основна мета — формування вмінь формалізувати умову задачі та складати рівняння як математичну модель задачі, то для № 1—5 можна скласти рівняння, а розв'язування рівнянь залишити для домашньої роботи.
V. Підсумки уроку
Один з варіантів — запропонувати учням узагальнити тип задач, що були розв'язані на уроці (знаходження доданків за відомою сумою).
VI. Домашнє завдання
№ 1. Розв'яжіть рівняння до задач № 1—5 (класна робота).
№ 2. У магазин завезли 425 кг картоплі, яку було продано за два дні, причому за перший день було продано в 4 рази більше картоплі, ніж за другий. Скільки картоплі було продано за третій день?
№ 3. Три 7-мі класи посадили разом 56 дерев. 7-Б клас посадив числа дерев, що посадив 7-А клас, а 7-В — 120 % того, що посадив 7-А клас. Скільки дерев посадив кожний клас?
№ 4. Чи можна 59 банок консервів розкласти в три ящики так, щоб у третьому було на 9 банок більше, ніж у першому, а в другому — на 4 банки менше, ніж у третьому?