Тема. Розв'язування задач за допомогою рівнянь
Мета: розширити знання про види задач, що розв'язуються складанням рівнянь, розширити спектр умінь щодо складання математичної моделі текстових задач, в яких йдеться про зміни величин, та задач на рух.
Тип уроку: засвоєння знань, застосування вмінь.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Оскільки № 4 домашнього завдання — вправа, яку вперше було розглянуто на уроці, то її перевіряємо ретельно. Всі інші вправи відтворюють уміння, набуті раніше, тому їх можна перевірити, звіривши відповіді (або рівняння та відповіді).
Розв'язання і відповіді до № 2—4
№ 2. Нехай х кг було продано другого дня. Тоді першого дня було продано 4х кг, а разом за два дні (4х + х) т, що за умовою задачі становить 425 кг. Маємо рівняння: 4х + х = 425; 5х – 425; х = 425 : 5; х = 85.
Отже, другого дня продали 85 кг, а першого — 4 · 85 = 340 (кг) картоплі.
Відповідь. 340 кг; 85 кг.
№ 3. Нехай х дерев посалив 7-А клас, тоді х дерев посадив 7-Б клас, а 1,2х дерев посадив 7-В клас. Разом було посаджено , що за умовою становить 56 дерев. Маємо рівняння: х + х + 1,2х = 56; 2,8х = 56; х = 56 : 2,8; х = 20. Отже, 7-А клас посадив 20 дерев, 7-Б — 20 · = 12 (дерев), а 7-В — 1,2 · 20 = 24 (дерева). Відповідь. 20 дерев; 12 дерев; 24 дерева.
№ 4. Нехай де банок буде в першому ящику, тоді в третьому буде (х + 9), а в другому (х + 9 – 4) = (х + 5) банок.
Разом у трьох ящиках було (х + x + 5 + x + 9) банок, а за умовою це становить 59 банок.
Маємо рівняння: х + x + 5 + x + 9 = 59; 3х + 14 = 59; 3х = 45; х = 15. Отже, в першому ящику буде 15 банок, тоді в другому 15 + 5 = 20 банок, а в третьому 15 + 9 = 24 банки.
Відповідь. Можна; 15; 20; 24 банки.
II. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
1) а + b =2; 2) а – b = 2; 3) = 2; 4) а =2b; 5) а – 2 = b +2?
7а – 3а + 6; 7(а – b) + b; (а – b) – (2а + b); 2(а - b)-3(а + b).
III. Розширення знань
Пропонуємо учням ознайомитися з умовою задач № 1 і 2 і здійснити порівняння цих задач із розв'язаними на попередньому уроці та в домашньому завданні.
Задача 1. В одній шафі було в 4 рази менше книжок, ніж у другій. Коли в першу шафу поставити 17 книжок, а з другої взяти 25, то в обох шафах книг стане порівну. Скільки книжок було в кожній шафі спочатку?
Автор пропонує задачі такого типу і в подальшому задачі на рух розв'язувати, склавши попередньо таблиці, в які заносимо спочатку відомі величини, а потім усі невідомі виражаємо через х (використовуючи умову задачі). Тому треба приділити увагу технології складання таблиць за умовою текстової задачі.
|
Було |
Змінили |
Стало |
|
1-шашафа |
x |
+ 17 |
х + 17 |
порівну* |
2-га шафа |
4х |
- 25 |
4х - 25 |
|
* Виділено значення величин, що даються в умові.
Слід звернути увагу, у ході розв'язання задачі складання таблиці є лише допоміжним інструментом, що допомагає формалізувати текстову задачу, а це у свою чергу полегшує складання рівняння (математичної моделі задачі).
Задача 2. Від села до міста легковий автомобіль доїхав за 2 години, а вантажівка — за 5 годин. Знайдіть швидкість руху кожної машини, якщо швидкість вантажівки на 48 км/год менша від швидкості легкового автомобіля.
Розв'язання. Спочатку складемо таблицю.
|
v (км/год) |
t (год) |
S (км) |
|
Легковий автомобіль |
х + 48 |
2 |
2(х + 48) |
порівну |
Вантажівка |
x |
5 |
5х |
|
Після обговорення способів розв'язання задач 1 і 2 робимо висновки:
IV. Засвоєння вмінь
Основна мета уроку — сформувати в учнів уміння формалізувати текстову задачу (складаючи таблиці), тому, щоб зберегти час і розв'язати якомога більше задач, можна пояснення до складання рівняння робити усно, а рівняння розв'язувати вдома.
Не забуваємо про порівняння. (Можна організувати роботу в групах.)
Виконання письмових вправ
За попереднього порівняння тексту задачі із розв'язаними раніше звернути увагу на те, що має місце невідповідність між одиницями вимірювання часу (у хв) та швидкості (км/год), якої і треба позбутися спочатку.
4*. З міста А в місто В одночасно виїхали автомобіліст і мотоцикліст. Коли через 2,5 год автомобіль прибув у місто В, мотоциклісту до цього міста залишилось проїхати ще 75 км. Знайдіть відстань між містами, якщо швидкість автомобіля в 1,6 раза більша від швидкості мотоцикла.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
На дошці (за відкидною дошкою) записано таблицю і рівняння. Учням пропонуємо скласти задачу за цими записами:
|
v (км/год) |
t (год) |
S (км) |
|
І |
х + 2 |
2 |
2(х + 2) |
3х = 2(х + 2) |
II |
x |
3 |
3х |
|
VI. Домашнє завдання
№ 1. Розв'яжіть рівняння:
1) 0,6(2x – 3) – 1,5(х + 4) = -4,2х; 2) ; 3) 2|x| + 0,2 = 0,7.
№ 2. Розв'яжіть задачу.
У першій корзині було на, 12 яблук більше, ніж у другій. Після того як з першої корзини взяли 18 яблук, а з другої 14, у першій корзині яблук стало
в 1,2 раза більше, ніж у другій. Скільки яблук було в кожній корзині спочатку?
№ 3. З однієї станції вийшов потяг зі швидкістю 56 км/год, а через 4 год з іншої станції назустріч йому вийшов інший потяг зі швидкістю 64 км/год. Відстань між станціями 584 км. Скільки часу був кожний потяг у дорозі до зустрічі?