Круги Ейлера — це геометрична схема. З її допомогою можна зобразити відносини між підмножинами (поняттями), для наочного представлення. Метод Ейлера є незамінним при вирішенні деяких завдань, а також спрощує розмірковування.
Розв’зок логічних задач за допомогою кругів Ейлера
(На допомогу вчителю математики)
Круги Ейлера — це геометрична схема. З її допомогою можна зобразити відносини між підмножинами (поняттями), для наочного представлення. Метод Ейлера є незамінним при вирішенні деяких завдань, а також спрощує розмірковування.
Леонард Ейлер був геніальним математиком, який умів застосовувати математичні прийоми на практиці. Він успішно використав для вирішення різних завдань ідею зображення понять і класів предметів у вигляді кіл. Вперше Ейлера їх застосував у листах до німецької принцеси. Він писав тоді, що «кола дуже підходять для того, щоб полегшити наші роздуми». І дійсно, з допомогою цих графіків можна легко і наочно розв’язати завдання, для вирішення яких звичайним способом знадобилося б складання системи з декількох рівнянь, наприклад, з трьома невідомими.
Спосіб зображення понять у вигляді кіл дозволяє розвивати уяву і логічне мислення не тільки дітям, але і дорослим (звичайно, для дорослих підійдуть більш складні завдання). Починаючи з 4-5 років дітям доступно рішення найпростіших завдань з колами Ейлера, спочатку з роз’ясненнями дорослих, а потім і самостійно. Оволодіння методом вирішення завдань з допомогою кіл Ейлера формує в учнів здатність аналізувати, зіставляти, узагальнювати та об’єднувати свої знання для більш широкого застосування.
Приклади розв’язування задач:
1.Із 52 школярів 23 збирають значки, 35 збирають марки, а 16 – і значки і марки. Решта не захоплюються колекціонуванням. Скільки школярів не захоплюються колекціонуванням?
23 - 16 = 7(тільки значки.)
35 – 16 = 19 (тільки марки.)
7 + 16 + 19 = 42(колекціонери)
52 – 42 = 10(не захоплюються колекціонуванням?)
Відповідь: 10 чоловік.
2. На рисунку круг А зображає всіх співробітників інституту, які говорять на англійській мові, круг Н – на німецькій мові, круг Ф – на французькій. Скільки співробітників інституту говорять:
а) на всіх трьох мовах;
б) на англійській та німецькій мовах;
в) на французькій мові.
Скільки всього співробітників в інституті?
Скільки з них не говорять по французькому?
3. На пікнік поїхали 92 чоловіки. Бутерброди з ковбасою взяли 50 чоловік, з сиром – 60 чоловік, з яловичиною – 40 чоловік, з сиром та ковбасою – 30 чоловік, з ковбасою и та з яловичиною– 15 чоловік, з сиром и яловичино– 25 чоловік, 5 человіків взяли з собою всі три види бутербродів, а декілька чоловіків замість бутербродів взяли пиріжки. Скільки чоловік взяли з собою пиріжки?
40 – 35 = 5 (яловичина)
92 – 85 = 7(пиріжки)
4. Із 54 чоловік 24- займаються баскетболом, 25 – волейболом, 26 – футболом. Секцію по баскетболу та волейболу відвідують 9 чоловік, по волейболу та футболу – 7 чоловік, по футболу та баскетболу – 8 чоловік. Скільки чоловік відвідують всі три секції?
Разділ «Раціональні числа»
1. Дана множина: А = {–16; ; –0,3; 9; 1; 0; –5; 2; 4,8}. Складіть з элементів цієї множини підмножини: 1) В – від’ємних раціональних чисел; 2) С – натуральних чисел; 3) D – цілих чисел; 4) Е – цілих від’ємних чисел. Побудуйте круги Ейлера-Венна множин A, B, C, D і E.
2. Виберіть з множини А = {1,5; –7; ; 0; 9; –2; 68} підмножини: 1) В – натуральних чисел; 2) С – цілих чисел; 3) D – раціональних чисел. Побудуйте круги Ейлера-Венна множин А, В, С і D
3. Выберіть з множини А = {5; 0; –12; –7,8; –0,95; 8,6; 21; } підмножини: 1) В – додатніх чисел; 2) С – від*ємних чисел; 3) D – цілих чисел; 4) Е – натуральних чисел; 5) F – невід*ємних цілих чисел; 6) К – від*ємних дробових чисел. Побудуйте круги Ейлера-Венна множин A, B, C і D.
1.«Родинні зв'язки»
По дорзі йшли два батьки і два сини. А всього три чоловіки. Чи можлива така ситуація і як показати це за допомогою кругів Ейлера-Венна?
Відповідь: По дорозі йшли: батько з сином і своїм батьком .
1.За святковим столом зібралися родичи. Батько оголосив, що сьогодні у нас у гостях 4 покоління, серед яких 4 мами, 2 діда та 3 батька, 3 бабусі, 5 дітей, а всього 9 чоловік. Відомо, що серед нас 1 прабабуся і тільки 1 жінка є і мамою,і дочкою і внучкою. Хто зібрався за святковим столом?
Відповідь: До дочки прийшли (у неї 2 дітей) в гості батько і мати і її бабуся по лінії мами. В гості до її чоловіка прийшли батько і мати.