Розважальні забави" Свято козачат".

Про матеріал
розширити кругозір учнів про козацтво; популяризувати фізичну культуру та спорт; сприяти патріотичному вихованню, виховувати почуття дружби, колективізму, взаємовиручки.
Перегляд файлу

 


Спрямування:  виховна робота 1-10 клас.

 

МЕТА: розширити кругозір учнів про козацтво; популяризувати фізичну культуру та спорт; сприяти патріотичному вихованню, виховувати почуття дружби, колективізму, взаємовиручки.

 

                                             Хід заняття.

 

Ведучий:

      

Отже, розпочинаємо наш конкурс «Козацькі забави». Вам доведеться пройти через випробування, як колись козаки долали пороги на Дніпрі. В давні часи ці пороги були страшною перешкодою на шляху до того, хто плив Дніпром на Січ. Вважалося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоч раз у житті через пороги Дніпра.

 

Розселив Господь людей по всьому світу і кожному народові дав землю. Богом дана земля є святою і рідною, тому її захист – це найперший обов’язок народів.  Для українців такою землею є Україна. Вона полита потом і кров’ю сотень поколінь, їхніх працелюбних і героїчних предків. Шануймо героїчну історію нашого великого народу.

 

Запорізька Січ! Мабуть немає жодної людини на нашій багатостраждальній Україні, яка б не знала про славну Запорізьку Січ, про січове лицарство, про героїчні звитяги, про інші походи і подвиги славних козаків. Перші згадки про козаків датовані 1489 роком.

Січ – то була простора площа на Дніпровім острові Хортиці. Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані коші, або курені. Козаки билися до останку, кажучи: “Або перемога, або смерть!”.

А чи готові присутні на нашому святі нащадки славних козаків показати свої знання з історії козацтва та продемонструвати фізичну міць та силу?

 

Ведучий:

 

       Нам треба 2(3) команди по 6 хлопців та дівчат.

       Просимо.

 Визначати переможців у нашому змаганні буде журі у складі ….. 

 

 

 

1. Конкурс  «ПОЇЗД».


Як відомо, козаки вміли швидко бігати, навіть доганяли й ловили дикого коня. А чи вміють так швидко бігати учасники наших змагань? Зараз перевіримо.

 За моїм сигналом отамани біжать навколо поворотного прапорця, підбігають до команди, чіпляють одного воїна (зачіпають обов`язково правою рукою за ліву), вони вдвох оббігають навколо прапорця й назад, чіпляють третього воїна й усе повторюється, доки не заберуть останнього.

 

2. Конкурс  «МАЙСТЕРНИЦЬ».

 

На прикріплених аркушах паперу кожна команда повинна зробити рушничок. Виграє команда, яка швидко, згуртовано, акуратно і точно виконає вправу.

3. Конкурс  «Козацька спритність».  

 

Перенос води. На старті  планшетки з мотузками по периметру.  В центрі планшетки знаходиться пляшка з водою. Треба по команді перенести планшетку з водою за мотузки, так щоби вода не пролилася.

 

4. Конкурс “Забави кашоварів”.

 

В центрі залу на столах знаходяться змішані горох, квасоля, рис.                           По сигналу потрібно всією командою прибігти до столів і як найшвидше розібрати на окремі тарілки все змішане (тобто: на одній тарілці тільки горох, на другій – квасоля і так далі) і всією командою потім повернутися назад.

5. Конкурс «Посади город».

 

Козаки  всі  господарські  діла  виконували  самі. Сорочки  і  штани  самі  прали, самі  латали, самі  вони  й  куховарили. Їли  вони, що  Бог  дасть: і  хліб  святий, і  рибу  і  м‘ясо.  Варили  галушки  юшку, куліш. А  варили  в  казанах  з  червоної  міді  прямо  на  вогні.

Відомо, що козаки самі садили городину, самі обробляли город, щоб себе прогодувати. То ж і ви зараз покажете свою майстерність.  

                           

У візочку кулі. Їх потрібно розставити одному учаснику команди, а зібрати наступному і т.д.

 

6. Конкурс «Лучники».

 

Всі козаки були вправними лучниками – зараз покажемо свою вправність.

Мішечком з піском попасти в ціль. Відстань 4-9 метрів.

 

 

7. Конкурс «Втеча з полону».

 

Різне траплялося в козацькому житті. Було й так, що козаки потрапляли в полон. Та при першій нагоді вони тікали з неволі. Нещадно нищили козаки своїх ворогів, визволяючи земляків.                                                                                    У наступному конкурсі ви покажете свою майстерність.

        Стрибки  в резинці. Встають гравці в коло правою ногою, рухаються за напрямком , потім по сигналу треба вистрибнуть.

 

 

8. Конкурс ОТАМАНІВ.

 

 

9. Конкурс «Стрибки».

 

Один за одним, виконують стрибки.

 

10. Конкурс  «КОЗАЦЬКА  КМІТЛИВІСТЬ».

 

Курінь, який відповідає першим, отримує бал.

Читаємо швидко:

  • Кого називали козаком?  (Вільну людину).
  • Хто стояв на чолі козацького війська?  (Гетьман).
  • Як називали хати, в яких жили козаки?  (Курінь).
  • Де розташовувались козацькі табори?  (Запорізька Січ).
  • Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
  • Як називалась козацька зачіска?  (Оселедець).
  • З ким вели війни козаки за незалежність?  ( З Туреччиною, Польщею).
  • Які імена козацьких гетьманів вам відомі?  (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок…)
  • А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову?  (Іван Підкова).
  • Що таке булава?  (Кулясте потовщення на кінці палиці, символ влади кошового отамана)
  • Як називали козацький човен завдовжки близько 20 м?  (Чайка)
  • Звідки прийшло слово «козак»?  (Зі сходу)
  • Хто становив основу козацьких полків?  (Піхота)
  • Який стан посідав привілейоване становище в Гетьманщині?  (Козаки)

 

11. Конкурс «Як козаки через річку переправлялися».

Козаки були сильними, спритними, дужими, винахідливими. На  своїх  кораблях,  галерах  і  великих  човнах  «Чайка»  вони  досягли  берегів  Туреччини. Ось і ми проведемо конкурс «Як козаки через річку переправлялися».

Учні по­діляються парами мають по два обруча, пересуваючись з обруча в обруча потім назад до своєї команди. Естафету пе­редають, поклавши два обруча до наступної пари. Виграє команда, яка першою закінчить рух.

12. Конкурс «Веселий козак».

 

На дошці  із закритими очима намалювати коня.

 

13.  Конкурс «Перетягування канату».

 

Козаки постійно розвивали свої природні задатки за допомогою таких дій як стрибки, біг, їзда на конях. Наступний наш конкурс допоможе розібратися, хто  найбільш  координований і спритний.

 

14. Конкурс “Аси піднебесся”.

 

Ваше завдання змайструвати з паперу літачки (на кожного учасника команди) і по команді по два гравці (по 1 з кожної команди) запускають літачки. Чий літачок залетить далі – отримує 2 бали, другий – 1 бал. І доки всі гравці команди запустять свій літачок.

 

15.  Конкурс « Пригадай».

 

Ведучий починає говорити прислів’я або приказку, а команди повинні закінчити її.

Багато снігу………………(багато хлібу)

Без труда………………….(нема плода)

Більше діла…………….…(менше слів)

Гарна птиця пером, а….…(чоловік розумом)

Дім без книги — день……(без сонця)

Що посієш, те…………… (пожнеш)

Життя прожити — не…………(поле перейти)

З книгою жити — з…….... (добром дружити)

Книга — твій друг, без неї……..… (як без рук)

Маленька праця краща за……(велике безділля)

 

 16. Конкурс «Вершники».

Як відомо, козаки вміли швидко бігати, навіть доганяли й ловили дикого коня.

Справжній  козак  в  огні  не  горить  в  воді  не  тоне, та  й  з  коня  його  скинути  неможливо. Дуже вправними і сміливими вершниками були козаки. А чи вміють швидко бігати учасники наших змагань? Ми  проведемо конкурс «Вершники».

Стримувати поміж ніг козака м’яча-коня, у руках – палицю шаблю. Потрібно дострибати до підвішеного дзвоника, вдарити шаблею по ньому, повернутися назад та передати естафету товаришеві по куреню. 

 

 

17. Конкурс « Вірите чи не вірите».

Кожному гравцю команди ведучий задає 1 твердження, на яке той має відповісти «Вірю», або «Не вірю» (1 бал). Інші гравці команди не можуть допомагати.

 

  • слово «січ» означає укріплення з дерева, хмизу і глини (+)
  • осавул відав артилерією, займався компетенцією війська (-, обозний)
  • за відсутності гетьмана його обов’язки виконував воєнний суддя (+)
  • для того, щоб понизити температуру тіла при гарячці, козаки вживали горілку з порохом (+)
  • слово «клейноди» прийшло в укр. мову з польської і означає «коштовності» (-, з нім.)
  • Д.Вишневецький 1569р. потрапив у полон в Молдавії, звідки був переданий туркам (+)
  • Д.Вишневецький походив із великокнязівського роду Гедиміновичів (+)
  • Нова січ була розташована на р. Кам’янка (-, Підпільна)
  • Ознака влади кошового отамана – булава – була довжиною 50-70 см (+)
  • Слово «гетьман» має тюркське походження (-, з нім.)
  • Перша письмова згадка про укр. козаків зустрічається у книзі Мартина Бєльського «Хроніка  Польщі» (+)
  • Осавул очолював канцелярію, вів документацію, листування(-, писар)

 

 

 

 

18.  Конкурс  «Статистика».

 

Команда замовляє кількість балів від 1 до 50 за бажанням. Дає відповідь на поставлене питання, а суперники мають сказати «більше» або «менше». Хто був ближчий до правильної відповіді, тому й зараховуються замовлені бали.

  • запорозькі козаки зарекомендували себе як славні моряки, вони будували човни – чайки. Скільки воїнів могла вмістити 1 велика чайка? (до 70 чол.)
  • французький інженер Гійом Левассер де Боплан засвідчував, що «500 татар не наважувались атакувати козацький табір». Скільки козаків було у таборі, на який боялися напасти 500 татар? (50)
  • Запорізька Січ поділялась на військові одиниці – курені. Скільки всього налічувалось куренів? (38)
  • скільки налічувалось кораблів у козацькому флоті за гетьмана             П. Конашевича-Сагайдачного? (300)

 

 

 

 

Ведучий: 

              Слово для підведення підсумків змагань надається журі.

 

ГЕТЬМАН (читає грамоту).

 

Я – гетьман усіх вільних земель українських і всієї держави – даною мені владою і своєю волею велю привітати найсміливіших, найдружніших козаків.

 

(Оголошуються переможці, нагороджуються

грамотами і подарунками.)

 

Ведучий:

      Ось і закінчилися змагання. Наші команди показали, що вони – гідні нащадки славного козацького роду, справжні козаки.

Наша пам’ять про славне минуле українського війська повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами.  Ми як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід.

 

Разом: Хай козацькому роду не буде переводу!

Козаки разом: «Нехай знає рідна мати – вільна Україна.

Козаки ми ще маленькі – зате гідна зміна».

 

 

 

Вікторина для вболівальників

 

  1. Що таке «засіки»? (Нагромадження посіченого дерева)
  2. Що було всередині фортеці-січі? (Майдан з православною церквою)
  3. Де була заснована перша Запорозька Січ? (На о. Хортиця)
  4. Що дозволяло козакам вирощувати коней, велику і дрібну рогату худобу? (Природні умови степу)
  5. Як називалася головна військова база козаків? (Запорозька Січ)
  6. Скільки козаків входило до військового гарнізону Січі? (2-3 тис.)
  7. Яким чином охочі вступити до козацтва засвідчували свою відданість православ’ю? (Вони мали перехреститися.)
  8. Як зверталися козаки один до одного? (Пани-брати, пани-товариші і т. ін.)
  9. Як називали в Україні місцевих землевласників? (Пани)
  10.  Що таке зимівники? (Хутір, 2-3 хати з господарськими спорудами)
  11.  Що впливало на чисельність козаків на Січі? (Пора року)
  12.  Козаком міг стати хто завгодно, але за неодмінної умови. Якої? (Визнання православ’я)
  13.  Чим займалися козаки на освоєних землях? (Сіяли хліб, займалися городництвом, садівництвом.)
  14.  Якого року була заснована перша Запорізька Січ? (1556)
  15.  Якого закону з моменту вступу до козацького товариства мав дотримувати кожен з його членів? (Закон козацького побратимства)
  16.  Через що вдавалися до масових втеч селяни і міська біднота? (Через кріпацтво)
  17.  Чому українських козаків називали запорозькими? (Бо січ була розташована за дніпровськими порогами)
  18.  Назвіть господарські споруди козаків. (Комора, клуня, стайні, хлів, курник, погріб.)
  19.  Ким була заснована перша Запорозька Січ? (Д. Вишневецьким)
  20.  Де зазвичай будували Січ? (На річковому острові, у камишових заростях).
docx
Додано
2 березня 2020
Переглядів
370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку