РОЗВИТОК КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Про матеріал

Активізація міжнародних зв'язків нашої держави, поступове входження її в європейський і світовий простір ознаменувалися значними змінами у соціально-економічному розвитку України, у тому числі в її освітній сфері. Модернізація української освіти визначає соціальні вимоги до системи шкільної освіти. Суспільству, що розвивається, потрібні сучасно освічені, етичні, завзяті люди, які можуть самостійно приймати відповідальні рішення в ситуації вибору, прогнозуючи можливі наслідки, здібні до співпраці, відрізняються мобільністю, динамізмом, конструктивністю, володіють розвиненим відчуттям відповідальності за долю країни. Все це стало передумовою для вагомих трансформаційних процесів, які відбуваються у вітчизняній освітній галузі. Особливе місце серед них належить змінам у сфері навчання іноземних мов.

Перегляд файлу

РОЗВИТОК КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 

Ірина Фролова,

вчитель англійської мови, вища категорія

Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 105 Харківської міської ради Харківської області

 

Активізація міжнародних зв’язків нашої держави, поступове входження її в європейський і світовий простір ознаменувалися значними змінами у соціально-економічному розвитку України, у тому числі в її освітній сфері. Модернізація української освіти визначає соціальні вимоги до системи шкільної освіти. Суспільству, що розвивається, потрібні сучасно освічені, етичні, завзяті люди, які можуть самостійно приймати відповідальні рішення в ситуації вибору, прогнозуючи можливі наслідки, здібні до співпраці, відрізняються мобільністю, динамізмом, конструктивністю, володіють розвиненим відчуттям відповідальності за долю країни. Все це стало передумовою для вагомих трансформаційних процесів, які відбуваються у вітчизняній освітній галузі. Особливе місце серед них належить змінам у сфері навчання іноземних мов.

В умовах багатомовного та полікультурного суспільства галузь навчання іноземних мов має задовольняти потреби багатьох мільйонів громадян, створити необхідні умови для особистісно-орієнтованого навчання іншомовному спілкуванню, в основі якого є учень із власними потребами та інтересами.

Мабуть, багато хто погодиться, що у сучасному світі змін, глобалізації та високих технологій досить складно отримати дійсно якісну освіту, яка складатиметься не лише з теоретичного підґрунтя, але й буде необхідною учням з практичної точки зору. Саме тому, Міністерство освіти і науки України оновило навчальні програми з іноземних мов для 5-9 класів з урахуванням потреб учнів не лише в комунікативному плані, а й з метою дати знання, які є дійсно необхідними у реальному житті за межами класної кімнати та сприятимуть реалізації особистісного потенціалу кожного учня.

Головна особливість нових навчальних програм – це використання компетентнісного підходу для реалізації мети програми. Тобто навчання в школах реалізуватиметься на основі ключових компетентностей.

Головний наголос в оновлених навчальних програмах з іноземних мов було зроблено на чотири інтегровані змістові лінії – «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека» та «Підприємливість і фінансова грамотність». Відтепер вчитель має інтегрувати ці теми в свої заняття з англійської. Необхідність інтеграції змістових ліній не тягне за собою радикальної зміни в навчальному плані, лише зміщення акцентів на більш прикладні аспекти теми.

Нові навчальні програми для 5-9 класів, затверджені цього року, як і раніше передбачають теми, які є необхідними для ефективного спілкування англійською в побуті та соціумі: наприклад, покупки, харчування, спорт і так далі. І кожен вчитель розуміє, що теми підібрані саме так, аби учні отримали знання, які будуть завжди у нагоді. Ми ж не вивчаємо, як користуватись телеграфом (бо ніхто їм не користується в сучасному світі) чи як купити гас для гасової лампи (не бачила їх ніколи – варто відвідати музей), бо це вже не актуально.

Наприклад, вивчаючи розділ «Одяг», вчитель може обговорювати з учнями вартість предметів одягу і навчати грамотно розподіляти власні кошти. Вивчаючи тему професій, можна обговорювати перспективи їхнього професійного вибору – ось як вчитель може реалізувати інтегровану змістову лінію «Громадянська відповідальність». Тому наша задача як вчителів полягає у всебічному розвитку учнівських здібностей – ми повинні планувати заняття з урахуванням інтегрованих змістових ліній. Сучасні підручники та електронні ресурси , які вчитель може використовувати на уроці, пропонують теми, що відповідають програмі та розширюють горизонти учнів: здавалося б стандартні теми, а всередині цілий світ нового: наприклад, тема подорожей також висвітлює подорожування космосом, а це додаткова можливість активувати знання учнів щодо подальшого розвитку технологій – саме це робить концепцію Нової Української Школи актуальною: ми вже дивимось у майбутнє.

Варто зазначити, що програми містять вимоги щодо очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності, лінгвістичної компетенції та соціолінгвістичної відповідності на кінець 9-ого класу: це досить зручно, адже Ви можете спланувати розвиток Ваших учнів протягом довшого періоду навчання.

Компетентісний підхід в галузі навчання іноземних мов – це спроба привести у відповідність, завдяки наявності іншомовної компетенції, з одного боку, потреби особистості інтегруватися в суспільство, а з іншого, - потреби суспільства використовувати потенціал кожної особистості для забезпечення свого економічного, культурного і політичного саморозвитку.

Література

1. Коновалова Л. Формувати фахову компетентність разом з життєвою / Лариса Коновалова // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2011. - № 1. – С. 42-47.

2. Токманко О. Мови в професійній освіті : ключові компетенції / Ольга Токманко // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2011. - № 1. – С. 108-111.

3. Пометун О. Запровадження компетентнісного підходу – перспективний напрям розвитку сучасної освіти. – http: // visnyk.iatp.org.ua.

4. Вольфовська Т. Комунікативна компетентність молоді як одна з передумов досягнення життєвої мети // Шлях освіти. – 2001. – № 3. – С. 13 – 16.