Розвиток комунікативної компетенції учнів на уроках англійської мови

Про матеріал
Опис досвіду роботи вчителя англійської мови Артем'євої Ольги Володимирівни
Перегляд файлу

 

 

                                                        The mediocre teacher tells,

The good teacher explains,

The superior teacher demonstrates,

The great teacher inspires

William Ward.

 

Розвиток комунікативної компетенції учнів на уроках англійської мови

 

        Комунікативна освіта є вкрай важливою та необхідною, адже сучасність демонструє потужне накопичення і  зміну способів передачі знань. Розвиток та соціалізація особистості учня, формування загальної культури, здатності до саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін та викликів неї просто неможливе. Отже розвиток комунікативної компетентності  учня – актуальне завдання освітнього процесу.  У ХХІ для успішного працевлаштування будуть потрібні такі навички, як уміння  вирішувати складні завдання,  критичне мислення,  креативність, управління людьми, навички координації та взаємодії, емоційний інтелект, судження і прийняття рішень, клієнтоорієнтовність, уміння вести переговори, когнітивна гнучкість. Усі вони напряму пов’язані з комунікативною компетентністю сучасного учня, його володінням іноземною мовою. Це зумовило вибір проблеми, над реалізацією якої я працюю протягом останніх років: « Розвиток комунікативної компетенції учнів на уроках англійської мови».

               Актуальність проблеми розвитку комунікативної компетенції учнів обумовлюється сучасними тенденціями в світі. Серед 10 ключових компетентностей Нової української школи, тих, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування і які здатні забезпечити особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя важливе місце займає навчання спілкуванню іноземними мовами.  Відповідно до Навчальної програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов (5 - 9  класи) випускник основної школи – це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами; має бажання і здатність до самоосвіти; виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті; здатний до підприємливості й ініціативності; має уявлення про світобудову; бережно ставиться до природи; безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки; дотримується здорового способу життя.

           Метою вивчення іноземної мови є формування в учнів комунікативної компетентності з урахуванням комунікативних умінь, сформованих на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями та навичками спілкуватися в усній і письмовій формі з урахуванням мотивів, цілей та соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях. Комунікативний метод навчання іноземних мов базується на тому, що процес навчання є моделлю комунікації. Оволодіння учнями вміннями іншомовного спілкування передбачає формування у них достатнього рівня комунікативної компетенції, зміст якої включає мовну компетенцію; мовленнєву компетенцію; соціокультурну та соціолінгвістичну компетенції; дискурсивну компетенцію; стратегічну компетенцію.

 Методика вивчення іноземної мови розвивається під знаком комунікативно-орієнтованого навчання. Основна ідея цього підходу полягає в тому, що учні, щоб стати ефективними користувачами мови, повинні не тільки здобувати знання, а й розвивати навички та вміння використання мовних форм в реальних життєвих ситуаціях. За допомогою створення на уроках якнайбільшої кількості ситуацій спілкування і заохочення дітей до участі  в них своєю задачею вважаю досягнути головної мети навчально-виховного процесу - прищепити дітям почуття того, що вивчення іноземної мови є приємним процесом, в результаті якого вони отримують знання, необхідні для їхнього майбутнього, вмотивувати необхідність і значущість володіння іноземною мовою як неповторним засобом міжкультурного спілкування

    Досягнення належних результатів у вивченні англійської мови, формування високого рівня володіння комунікативною компетенцією неможливо без використання інноваційних технологій, заснованих на особистісно орієнтованому навчанні, а саме:

     Інтерактивних технологій;

     Ігрових технологій;

     Технологій проблемного навчання;

     Методу проектів;

     Навчання у співробітництві.

  Як відомо,  учні починають уміти користуватися мовою, коли їхня увага зосереджується на передачі та отриманні інформації, що цікаво для обох сторін. Це є інтерактивність - особлива форма пізнавальної діяльності, що ґрунтується на діалозі та полягає у вільному обміні думками.

 Інтерактивні технології передбачають:

     моделювання життєвих ситуацій;

     використання рольових ігор;

       спільне розв’язання проблем на основі відповідної ситуації.

          Тому, продумуючи кожен урок, щоб він був спрямований на розвиток мисленнєвої діяльності учнів, особливу увагу приділяю створенню таких типів ситуацій, в яких спілкування природно розквітає і в яких учні можуть вживати для реального спілкування  те, що вони вивчають у більш формальній формі. Використання інтерактивності в таких ситуаціях сприяє збагаченню словниковому запасу учнів шляхом роботи з мовними матеріалами слухаючи або читаючи, беручи участь у різноманітних дискусіях, інсценуваннях, спільних завданнях по розв’язанню проблем. 

            Використання ігрових моментів та різноманітних ігр на уроках ІМ  є чи не найефективнішим методом залучення учнів до навчального процесу. Адже у школярів (особливо молодшого віку) переважають ігрові інтереси, довільна поведінка, наочно образне мислення, практичне ставлення до розв'язування завдань. Зважаючи на все це, доцільно у роботі з ними на уроках іноземної мови систематично застосовувати елементи гри у поєднані з бесідою, елементами самостійної роботи. Гра враховує інтереси того, хто говорить й умови комунікативної ситуації, таким чином, у процесі гри відбувається відпрацьовування учнями різних мовних кліше, що у свою чергу, веде до комунікації.

 На уроках я використовую різні типи ігор: ігри по ланцюжку; ігри - пантоміми; ігри - загадки; настільні ігри; ігри з картами; ігри - доміно; рухливі ігри та ін.

З власного досвіду можу сказати, що найбільш популярними серед учнів молодших класів є саме ігри-пантоміми. Дуже часто я використовую такі ігри для відпрацювання нової лексики з теми. Прикладом може стати гра «Чарівна скринька». У заздалегідь приготовану скриньку учитель кладе папірці, на яких написані неправильні дієслова (слова з теми «Їжа», «Частини тіла» тощо) українською мовою. Один з учнів витягує папірець з завданням і показує загадане слово мімікою та жестами. Завдання інших учнів вгадати дієслово та назвати 3 форми. Учень, який правильно відгадав слово стає ведучим. Також в цю гру можна грати поділивши клас на команди, в насідок чого команди отримають певну кількість балів та визначиться команда-переможець. Такі ігрові завдання дають змогу вчителю оцінити якість засвоєння нової лексики з теми як учнів, які були ведучими, так і інших учнів класу.

         Діалогічне мовлення-основа інтерактивного спілкування.

Особливе місце на уроці займають рольові ігри. Рольова гра є моделлю  іншомовного спілкування, що дозволяє оптимально поєднувати групові, парні та індивідуалі форми роботи. Вони сприяють посиленню комунікативної спрямованості  навчання, розвитку інтересу до іноземної мови. Так, з учнями 1 класу провели сюжетну рольову гру казкового змісту ‘Теремок’(‘A little House in the Wood’ ) з метою відпрацьовування деяких питань про погоду, природні явища, пори року. ‘мешканці теремка’ задають ’гостям’ питання і тільки після правильної відповіді ‘гостя’ дозволяється увійти. Учасники гри не тільки охоче приймають пропонований сюжет, але і з інтересом одягають маски, костюми, у залежності від ролі змінюють ходу, жести, тембр голосу.

Урок англійської мови-це не тільки гра, але й ситуація спілкування, що виникає в ній, надихає учнів до більш серйозних розмов та обговоренню різноманітних реальних ситуацій.

Активно та зацікавлено учні приймають участь у імітаційних іграх. Імітаційна гра – не тільки засіб підготовки гравців до мовного спілкування, але й прийом, що розширює можливості пізнавальної діяльності школярів. Так на уроці в п’ятому класі було організовано засідання «технічної ради». Учням було запропоновано ознайомитись з описом телефона та його правилами використовування (тема  «Телефон») та підготувати свої раціоналізаторські пропозиції.

      В  8 класі проводилась рольова гра «Інтерв’ю» (interview). Пропонувалось взяти інтерв’ю у відомих американців.

      Найбільшою популярністю в учнів користуються театралізовані уроки та уроки-драматизації. Такі уроки спрямовані на  розвиток співробітництва і єдності у навчальній групі. Вони викликають емоції, збуджують інтерес до навчання, спираючись переважно на образне мислення, фантазію, уяву учнів Запорукою успіху вважаю взаємовідносини з дітьми. Важливо розуміти кожного, навчати, виховувати своїми уроками, включати кожного в активну мовленнєву діяльність, розвивати їхню творчу ініціативу.

             Працюю над таким видом діяльності, як навчання старшокласників обговоренню проблем (технологія проблемного навчання), що є одним з шляхів реалізації інтерактивності. Для обговорення обираю проблеми, актуальні як для українських, так і для їхніх англомовних однолітків. Наприклад:

1) стосунки між батьками й дітьми;

2) стосунки між однолітками;

3) вплив телебачення на молодь.

          Навчання підпорядковане перш за все розвитку особистісних якостей учнів, їх ключових компетенцій. Сприймання поданої вчителем чи здобутої самостійно інформації відбувається у діалозі, учні висловлюють свої думки, діляться інформацією та самостійно аналізують її.

           З метою формування комунікативної компетентності я застосовую нестандартні форми проведення уроків : уроки-аукціони, уроки-ділові ігри, уроки-змагання, уроки-обговорення, уроки-заліки, театралізовані уроки, уроки-конкурси, уроки-фантазії, уроки-концерти, уроки-екскурсії тощо; пропоную комунікативні творчі завдання, проводжу творчі уроки.

  Практика показує, що нестандартні форми та прийоми роботи цікавіші й ефективніші, адже учні працюють захоплено, активно, творчо. Це може бути проектна робота . Уміння виконувати проекти, писати проектні звіти, презентувати усі результати проектного дослідження стають начальною потребою учня і поступово входять до переліку необхідних навчальних умінь, що знаходять своє відображення  в програмних документах.

      Чому саме проектна робота набула такої популярності?

  1)  Проектна робота мотивує. Учні різного мовленнєвого рівня можуть зробити  свій проект.

  2) Проектна робота особистісно-орієнтована. Готуючи розповідь про своє оточення у письмовій формі, учні відкривають для себе значення англійської як інтернаціональної мови. Колись у майбутньому, можливо, їм доведеться розповісти іноземцям англійською мовою про свою сім’ю, місто, уподобання.

   3)  Проектна робота має загальноосвітні цінності .

              Так з учнями були проведені слідуючи проектні роботи:

‘It’s me’, ‘My favourite toy’, ‘My family’, ‘At the zoo’, ‘A Class Recipe Book’, ‘Our favourite sports stars’, ‘Industry’.

Учні активно й зацікавлено приймають участь в проектній діяльності, кінцевим продуктом виступали письмові звіти, сценарії, карти, описи, брошури. Ключем до успіху проектної роботи є добра підготовлена організація. Вважаю, що цей вид роботи оцінюється не тільки з краси лінгвістичної правильності, необхідно відзначити наскільки творчою й оригінальною є робота і як багато зусиль було закладено для її виконання.

        Як зробити так, щоб дитина навчалася із задоволенням?  Існує багато прийомів і новітніх освітніх методів, які доречно використовувати. Один із таких – метод Lapbook.  У сучасній українській школі лепбук тільки-но набуває поширеності. І не дарма! Адже у такий спосіб можна опановувати нові знання, у яскравих формах творчо структуруючи нову інформацію Це гра, творчість, пізнання і дослідження нового, повторення і закріплення вивченого, систематизація знань і просто цікавий вид спільної діяльності. З задоволенням діти створювали лепбуки за темами: «Одяг», «Їжа», «День народження».

              Популярністю серед учнів користується ”Free writing”. Учні пишуть невеличкі твори за спеціальними темами. Наприклад:

“If I were an animal, I would be…”

“If could change my name, it would be…”

“I feel happy when people…”

“The first thing I want to do when I grow up is…”

“I’ll never forget…”

Це допомагає розширити лексичний запас, сприяє зацікавленості учнів, допомагає набувати писемні навички.

            Використання інформаційно-комунікаційних технологій під час комунікативного навчання іноземної мови значно підвищує якість подачі матеріалу уроку та ефективність засвоєння цього матеріалу учнями. На формувальному етапі було виявлено, що використання та впровадження сучасних технологій, мультимедійного устаткування збагачує зміст освітнього процесу, підвищує мотивацію учнів до вивчення англійської мови. Ефективність НВП забезпечується використанням аудіо-візуальних та інтерактивних засобів навчання, таких як презентації, відеоролики, ресурси мережі Інтернет, навчальні, документальні та художні фільми. Тому впроваджую в практику роботи інтегровані уроки інформатики й англійської мови, намагаюсь застосувати комп’ютерні технології. Учні удосконалюють граматичні навики з використанням комп’ютерних програм (“Non-Verbal Forms”, “Tenses Of Verb”). Використання мультимедійної презентації сприяє активізації уваги всього класу; співвідношенню класної та позакласної самостійної роботи учнів; економії навчального часу; формуванню комп'ютерної мультимедійної компетентності як учителя, так і учня; розвитку креативних здібностей учнів.

У результаті ми досягаємо головної мети навчання — виховання особистості, яка здатна розвиватися в умовах сучасного суспільства.

           Особливу увагу приділяю організації навчального процесу на уроці і різноманітних  формам роботи, таким як фронтальна, індивідуальна, парна, групова, колективна. (Які відповідають освітнім принципам комунікативно- орієнтованого викладанню іноземної мови).

Інтерактивні технології передбачають організацію кооперативного навчання, коли індивідуальні завдання переростають у групові, кожний член групи вносить унікальний вклад у спільні зусилля, зусилля кожного члена групи потрібні та незамінні для успіху всієї групи. Разом з учнями ми створили правила спілкування:

   

 

Правила для учнів:

Кожна думка важлива.

     Не бійся висловитись

     Ми всі – партнери!

     Обдумав, сформулював, висловив!

 Говори чітко, ясно, красиво!

 

 Найбільш ефективними є такі форми парної та групової роботи:

 внутрішні (зовнішні) кола (inside / outside circles);

 мозковий штурм (brain storm);

 обмін думками (think-pair-share);

 парні інтерв’ю (pair-interviews) та інші.

 

             На уроках намагаюсь використовувати автентичні матеріали, які дають дітям можливість побачити мову в її реальній ролі як засобу спілкування. Автентичні матеріали заміняють собою реальну подорож до іншої культури. Працюючи з такими матеріалами,  учні підвищують свій інтерес до мови, вони дають безперечну мотивацію для її вивчення. Такі тексти підвищують досвід учнів схоплювати звуки, артикуляцію, приклади невербальної комунікації носіїв мови, вони створюють мовленнєву атмосферу, сприяють залученню всіх учнів до спілкування, стимулюють до особистісно-орієнтованої комунікації.

        Робота з навчальними і методичними матеріалами Oxford University Press, Cambridge University Press не тільки змінює на краще стан із вивченням англійської мови, але й значною мірою сприяє фаховому росту вчителя.

Я думаю, для нас не секрет, що учень навчається успішно саме тоді, коли йому цікаво. Саме цікавість зумовлює, на мій погляд, мотивацію навчання. А мотивація може перейти в пізнавальний інтерес, і тоді процес оволодіння іноземною мовою стане творчістю. Тому необхідно намагатися робити все, щоб підтримати цікавість учнів уже з перших хвилин уроку. Вважаю, що від того наскільки яскраво, нешаблонно він розпочнеться, наскільки невимушено ми введемо учнів в атмосферу іншомовного спілкування, залежить успіх комунікативної діяльності учнів на уроці.

Вважаю, що провести сучасний урок іноземної мови із застосуванням інноваційних технологій означає створити такі комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність, навчиться бути демократичним, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити. На мою думку, основне – це дозволити відчути впевненість у своїх силах, створювати природні життєві ситуації, де дитина зможе використати свої знання і поговорити про те, що її цікавить. Викладання є мистецтво, а не ремесло – в цьому суть вчительської справи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

1.Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов (5 - 9  класи), К. 2017

2. Коваленко О. Інновації у вивченні іноземної мови. //English №36 (276) September 2005. с.4-5

3. Коваленко О Формування компетентісного підходу до вивчення іноземних мов. //English № 27-28 (411-412) July 2008. с.5-9

4. Колосова Ю. Інноваційні технології у початковій школі. //English № 35 (467) September 2009. с.4-5

5.  Рогинська О. Вибираємо гру. Особливості використання комунікативних методик у молодших класах. //Іноземні мови в навчальних закладах № 1 (41) 2010. с.75

6. Казачінер О.С. Сучасні форми та методи навчання англійської мови / О.С. Казачінер. – Харків: Основа, 2010. – 112 с.

7. Комунікативні методи та матеріали для викладання англійської мови//Перекл. та адаптація Л.В. Биркун. – Oxford: Oxford Univ.Press, 1998.

8. H. Douglas Brown ‘Language, Learning, Teaching’, Oxford University Press, 2009. Chapter1.

9. Шейзл Д. Комунікативність у навчанні сучасних мов. (Рада з культурного співробітництва. Проект ‘Вивчення та викладання сучасних мов для цілей спілкування’). Рада Європи Прес,2005.

Матеріали сайтів:

http://nus.org.ua/view/yak-tse-suchasno-vykladaty-inozemni-movy/

https://www.teachingenglish.org.uk/teacher-development

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 вересня 2023
Переглядів
881
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку