Система ігрових вправ для інтелектуального розвитку молодших школярів. (На матеріалі вивчення теми «Іменник» у 2-4 класах)

Про матеріал

Ігрова постановка завдань - плідний прийом для навчання. Ці види роботи відповідають закономірностям розумового розвитку молодших школярів, вносять у процес пізнання емоційно-образний струмінь, забезпечуючи успішне долання шляху від явищ до сутності.

Перегляд файлу

Система ігрових вправ

 для інтелектуального розвитку

молодших школярів

(на матеріалі вивчення теми

«Іменник»

у 2-4 класах)

апд.jpeg 

 

 

 

2 клас

 

 

 Розвиток уміння

виконувати

аналітико-синтетичні дії

 

 

1.Підберіть іменники за таким значенням:

 

? – весняна квітка, відповідає на питання що?, означає один предмет.

? – свійська тварина, відповідає на питання хто?, означає багато предметів.

? – природне явище, відноситься до пори року зима, відповідає на питання що?

 

  • Складіть речення зі словами однієї групи так, щоб вийшло маленьке оповідання.
  • Поясніть, у якому значенні може виступати слово «сон». Доведіть правильність своєї думки.

 

 

2.Прочитайте. придумайте заголовок. Спишіть, починаючи кожне нове речення з великої букви. У кожному реченні підкресліть слова, які вказують, про що ведеться мова 

Стоїть у сріблі зимовий ліс не ворухнеться засніжена ялина на сході загорілася ранкова зоря виглянуло сонечко.

3.Прочитайте і скажіть, до якої пори року відносяться названі народні прикмети. Спишіть ту прикмету, яку ви самі спостерігали, і назвіть слова, що означають назви предметів.

 

  • Ворони купаються – до негоди, а каркають на мороз.
  • Ворони гуртами літають – на снігопад, сідають на землю – до відлиги.
  • Якщо ворони вмощуються на нижніх гілках, то буде вітер.

 

 

 

4.Прочитайте. випишіть іменники. Які з них відповідають на питання хто? Побудуйте звукову схему відгадки.

 

Буркотливий, вайлуватий

 Ходить лісом дід кошлатий.

                        Одягнувся в кожушину,

                        Мед шукає і ожину.

вед.jpeg 

 

 

 

 

 

 

Розвиток уміння

користуватися прийомами синтезу

 

1.а).З поданих частин складіть прислів’я.

   б).Яким одним словом можна їх об’єднати?

   в).Поставте питання до цього слова. Утворіть від нього слова, які б відповідали на питання що робить?, який?

 

Де господар добре робить,               те й пожнеш.

Що посієш,                                         а людину праця.

Землю красить сонце,                       там і поле щедро родить.

 

 

 

2.Складіть речення зі словами на позначення назв предметів. Доведіть, що вони можуть мати різне значення.

 

Рука, кран, ключ.

 

3.Прочитайте вірш:

 

                            Рись і рис – слова знайомі,

                           Зустрічаються у мові.

                           Ти їх добре пам’ятай

                           І в вимові відрізняй.

Чи можна до виділених слів поставити одне й те ж питання? Доведіть правильність своєї думки, ввівши слова в речення.

Розвиток

уміння порівнювати

 

1.Прочитайте. запишіть відгадки. Що спільного і відмінного в цих словах?

 

                        З «і» - лежу я на дивані,

                      З «и» - пливу я в океані.

                      З «і» - усі мене торкають,

                      З «и» - в хліві мене тримають.

 

2.Послухайте казочку:

  В лісі трапилася незвичайна пригода. Заєць повідомив, що в їхньому володінні з’явився невідомий, страшний звір.

кото.jpeg  Зібралися всі. Прилетів з гір орел, приповзла гадюка, з-під куща виліз їжак, з’явилася лисиця. А заєць, як його не просили, не міг описати невідомого звіра. «Так порівняй його з кимось із нас»,- заревів тигр. Але куди там, заєць дуже злякався.

 

Друзі, допоможіть йому.

  Кігті, як у … .

 Зуби, як у … .

 Очі зелені і вузькі, як у… .

 Вусища стирчать, як голки в … .

 

Ви впізнали, кого злякалися звірі?

*   Підкресліть іменники, які означають багато предметів, однією рискою, а один предмет – двома рисками.

 

Розвиток

 уміння

узагальнювати

 

1.Прочитайте. подані слова випишіть у дві колонки: хто? що?

 

                          Учитель, парта, книга,

                          учні, ручка, директор,

                           школярка, дошка.

 

  • Якою спільною темою можна їх об’єднати?

 

2.Уважно прочитайте текст. Зробіть висновок, які іменники пишуться з великої букви.

 

 Яке гарне місто Київ! У ньому багато садів і парків. А Дніпро ніби поділяє його на стару і нову частини. По ньому ми пливемо до свого рідного, також красивого села Калинівка.

 

 

Удосконалення

вміння класифікувати

 

1.Прочитайте іменники. Запишіть групами професії людей, які мають відношення:

 а) до сільського господарства;

 б) до музики;

 в) до промисловості.

 

                      Нафтовик, льонар,

                     композитор, ткач,

                    пташниця, механік,

                    трактористка, комбайнер.

 

  • Доповніть групи професій. Назва якої професії відповідає поданій звуковій моделі:

/ =  0 – 0 - /

 

2.Прочитайте. погрупуйте іменники за порами року. На вибір складіть речення із словами на одну тему.

 

                               Льодохід, віхола,

                              мряка, снігопад,

                              гроза, хуртовина, роса,

                              туман, метелиця.

 

 

Удосконалення

вміння вживати в мові

антоніми і синоніми

 

1.Прочитайте текст. Замініть виділені слова іншими так, щоб зміст речень не змінився. Назвіть слова, близькі за значенням, і скажіть, що вони означають.

 

  Одного разу Андрійко пішов до лісу. Там Андрійко побачив гніздо з пташенятами. Андрійко причаївся і спостерігав за пташенятами. Та ось прилетіла

     

 

пташка-мама і почала годувати пташенят. Андрійко тихенько відійшов від гнізда, щоб не злякати турботливу пташку.

 

Розвиток

пізнавальної активності

в ігровій ситуації

 

1.Діти, допоможіть добратися кішці до мишки. Для цього замінюйте в кожному слові на позначення неживого предмета один звук так, щоб утворилося нове слово. Слова вписуйте в горизонтальні рядки клітинок:

М

И

Ш

К

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

І

Ш

К

А

 

  • Що спільного в усіх іменниках?

 

 

2.Кожній групі школярів дається конверт, у якому вісім карток з написаними словами вірша. Перша картка позначена трикутником зверху, остання – трикутником знизу. Дітям пропонується завдання скласти вірш, повторити; записати по пам’яті, підкреслити іменники.

Виграє та група, яка справиться першою з цим завданням.

 

 

   *   Висне                  Сонце                  небо синє,

 

               синє, та                    не гріє

 

        золоте. *                                                 не те!

                                     Світить, та

 

C:\Users\Oksana\Desktop\сон.jpeg3.Напишіть чотири речення з поданими словосполученнями так, щоб їх можна було об’єднати заголовком.

 

Квітуча липа

Солодкі пахощі

Працьовиті бджоли

Солодкий нектар

 

  • Яку роль виконують іменники з словосполучень в реченнях?

 

 

Розвиток

уміння вирішувати

проблемні завдання

 

1.Прочитайте. Поясніть, коли іменник «ромашка» можна написати в середині речення з великої букви, а коли – з малої?

 

 

3 клас

 

Розвиток

уміння виконувати

аналітико-синтетичні дії

 

1.Прочитайте. Поставте речення у логічній послідовності так, щоб вийшов текст. Доберіть заголовок. Спишіть. Іменники середнього роду підкресліть.

 

Навесні діти випустили зайчика на волю.

Потім звірятко звикло до дітей.

Спочатку воно всіх боялося і сховалося під шафу.

Вони годували його морквою та капустою.

Восени я приніс у школу зайченя.

 

2.Прочитайте. Підкресліть в загадці слова, які означають назви істот. Прочитайте відгадку з кінця і складіть із словом, яке утворилося, речення.

 

Біля бабусі сидить дід в кожусі,

кот.jpegПроти печі гріється,

Без бочки миється.

 

 

 

 

 

Розвиток

уміння користуватися

прийомами синтезу

 

1.З поданих частин складіть народні приказки. Як ви їх розумієте? Визначте рід і закінчення іменників.

 

Невихованість Скромність

Найкращий одяг Разом не вживаються

Честь і ганьба Виліковна хвороба

Чесна людина Ніколи не знає спокою

Заздрісний Чемності не навчишся

У нечемного Завжди свого слова                                  

                                                  дотримає

 

 

2.Прочитайте ребус:

                                                              

 

 

                                              пра   а

           

 

 

  • За його зразком складіть ребуси слів: вогонь, вода, ворота, віл, вовк.
  • Визначте рід даних іменників.

Удосконалення

умінь доводити

 

1.Додайте букву на початку слова. Запишіть доведіть правильність написання. В які групи можна об’єднати слова.

 

___он, ___олошка, ___олга, ___окирки, ___ністер, ___омашки, ___ось, ___звіночки, ___рип’ять.

 

 

Удосконалення вміння класифікувати

 

1.Прочитайте іменники і об’єднайте їх однією назвою. Виділіть з групи іменників однокореневі. Із словом «мати» складіть словосполучення.

 

Онук, мати, братик, сестричка,

 бабуся, дідусь, прадід, батько.

 

2.Послухайте вірш М.Сингаївського і скажіть, на які дві групи можна поділити врожай вересня.

 

Вересень

Звозить Вересень в комори

                       Кавуни і помідори,

                       Спілих яблук, груш і слив

                       Цілі гори натрусив.

                       І вантажить гарбузи

                       На машини і вози.

 

 

  • Самостійно доповніть групи цих слів.

 

 

 

3.Запишіть відгадки за схемою. Визначте рід відгадок.

 

                Рослини  

      Тварини

1.

1.

2.

2.

 

1.Хто хвіст залишає, а від ворога тікає?

2.Стоїть, коливається, головою величається, а торкнеш–    кусається.

3.Без рук, без ніг, а на пліт лізе.

4.Цілий день працюю в гаї,

   Діловито дзьобом б’ю.

   Я не цвяхи забиваю,

   А комашок дістаю.

5.Не служили в моряках – а в моряцьких тільниках.

6.За селом з’явилось море –

   Синє-синє, неозоре.

   То не казка і не сон.

   А зацвів у полі … .

 

4.На грядці в хлопчика Забудько виросли: соняшник, гарбуз, огірки, помідори, буряк, дині.

Допоможіть йому зібрати урожай за схемою:

 

 

 

      Однина

         Множина

1.

1.

2.

2.

 

 

Удосконалення

 вміння вживати в мові

антоніми і синоніми

 

1.Прочитайте. визначте рід виділених іменників. Складіть речення, в яких би такі предмети, як листя, квіти, небо, діяли як живі істоти.

 

  З приходом осені стає все холодніше. На небі з’являються важкі грозові хмари. У жовті та багряні шати одягаються листяні ліси. Кружляючи в повітрі, на землю падають листочки берези, осики, клена. На лісових галявинах уже не видно жодної квітки. Природа готується до приходу зими.

 

2.Прочитайте вірш:

оо.jpeg               Літечко згасає,

               Тужить горобина.

               Чути: не гукає

               Осінь журавлина.

 

 

 

 

 

Жовтий лист під ноги

                             Тихо-тихо пада.

                             Лісова дорога

                             Ні сумна, ні рада.

                                            В.Струтинський

 

  • Яку пору року описав письменник?
  • З яких рядків це видно?
  • В якому значенні вжито іменник «лист»? складіть речення, в якому це слово буде мати інше значення.
  • Чи буває дорога сумна, рада? А про кого ми можемо так сказати?

 

3.Прочитайте прислів’я. як ви їх розумієте? Відшукайте антоніми-іменники, впишіть їх.

 

 Весна красна квітками, а осінь плодами.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Вчення – світ, а невчення – тьма.

Що правда, то не гріх

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток

пізнавальної активності

в ігровій ситуації

1.Впраи за «чарівними колами».

Вчитель креслить на дошці кола. В центрі – корінь, навколо – префікси, суфікси, закінчення.

Завдання: стягнути ті частини слова, які  утворюють             іменники. Визначити рід і закінчення їх. Виграє той, хто   більше відшукає слів-іменників.

по                     

при                                  ати

від                літ            ак

до                                    ній

за                                      ун

пере

 

по                                 ечко

в                                   ку

ньому                           о

                  літ             ній

Над                                елля

За                                  литися

під               зем          лений

при                             ля

                                       ний

                                       ляк

 

пере                              овий

при                                ка

по                                  а

за                  їзд          ити

від

в

 

 

Удосконалення

уміння

створювати композицію

 

1.Запишіть речення так, щоб вийшла послідовна розповідь. Іменники в дужках поставте в потрібному відмінку.

 

Білка

Білка почала готуватися до зими.

Надійшла осінь.

Листя на /дерева/ стало жовтіти і падати на /земля/.

Носила трудівниця насіння, жолуді, горіхи.

Вона збирала і сушила на сучках /гриб/.

Добре підготувалася лісова ласунка до /холод/.

 

2.Допишіть речення. Самостійно перебудуйте їх так, щоб картина природи змінилася на протилежну.

 

Прилетіли з вирію ластівки, …, … .

Розпустилося листя на березі, …, … .

Селяни на полях сіють пшеницю, …, … .

 

3.До якого роду можна віднести подані слова? Доведіть правильність своєї думки.

 

Рибалка, соня, бідолаха, староста трудяга.

                                  

 

 

4.Чи будуть однокореневими слова:

 

    Коса, косар, косу, косі.

 

Доведіть правильність відповіді.

 

5.Прочитайте і скажіть, чому ці іменники можна назвати близькими за значенням. Запишіть подані іменники з дієсловами.

 

Хуртовина, завірюха, метелиця, хуга, віхола.

 

 

 

зим.jpeg 

 

 

 

 

 

 

4 клас

 

Розвиток

уміння виконувати

 аналітико-синтетичні вправи

 

1.Прочитайте речення. Запишіть їх в послідовності проходження дії. Зробіть звуко-буквений аналіз слова «вітерець».

 

  Прийшов вересень. То вигляне з-за хмар яскраве сонечко, то замрячить дрібний дощик. Кружляючи в повітрі, на землю падають перші листочки, нагадують, що вже осінь. За календарем це початок осені. Подме свіжий вітерець і зашелестить листя на деревах.

 

2.Прочитайте текст, поділіть його на речення, придумайте заголовок.

Спишіть, вставляючи пропущені букви. Підкресліть головні члени речення .

 

Прийшла в__сна почала будити від сну д__рева підійшла до в__рбички і за коси її смикає зазирає вона в кожне місто і с__ло повідомляє зелено коса всіх про свій прихід.

 

 

 

 

 

Розвиток

уміння користуватися

 прийомами синтезу

 

1.З поданих частин складіть прислів’я. Якою темою їх можна об’єднати? В якому прислів’ї всі слова належать до однієї частини мови? Назвіть його і доведіть правильність своєї думки.

 

Шануй вчителя

краса людини

Мудрим ніхто не родився

а навчився

Чого навчився

того за плечима не носити

Сила, розум -

як свого родителя

 

2.Від іменників на позначення живих предметів утворіть іменники на позначення неживих предметів. Поясніть значення слів «нафтовик» і «льонар». Складіть з цими словами речення.

 

Нафтовик, льонар, сторож, пташниця, тракторист, механік, комбайнер.

 

3.Допоможіть Буратіно скласти загадку про цукор, дібравши потрібні іменники. Проаналізуйте вставлені слова.

Білий, як _____ , солодкий, наче_____ , твердий, але не_____.

                                             

 

4.До кожного іменника зліва підберіть іменник справа так, щоб утворився новий іменник:

 

кіно                                  схил

небо                                 завод

хліб                                  театр

 

 

Удосконалення

умінь доводити

 

1.Прочитайте оповідання і назвіть слова з коренем  –гус-. Чи можна назвати їх спорідненими?

 

Родичі

  • Ви хто такі?
  • Я – Гусак, це – Гуска, це наші гусенята.
  • А ти хто?
  • А я ваша тітка Гусениця.

 

2.Як правильно сказати:

 

                                                           ею

Стежка біжить понад круч       

                                                          ою

 

                                      ею

Частувати каш                       

                                     Ою

 

 

 

 

Розвиток

 уміння порівнювати

 

1.Порівняйте значення і написання підкреслених слів у прислів’ях. Визначте їх рід, поясніть лексичне значення.

Здобудеш освіту – побачиш більше світу.

Вчення світ, а невчення – тьма.

 

 

Удосконалення

вміння

класифікувати

 

1.Прочитайте прислів’я:

 

1). Де сила не візьме, там розум допоможе.

2). Праця людину годує.

3). Найвища честь – довір’я народу.

4). Під лежачий камінь вода не тече.

 

 

Відшукайте іменники за схемою:

Іменники ч.р.

Іменники  ж.р.

 

 

 

 

 

 

 

Удосконалення

вміння вживати в мові

антоніми і синоніми

 

1.Подані словосполучення замінити іменником, близьким за значенням.

 

Сильна метелиця - …

Велике нещастя - …

Сильний дощ - …

Дрібний дощ - …

Дощ з блискавкою і громом - …

Буря на морі - …

 

2.Прочитайте текст, дайте йому заголовок. До підкреслених слів доберіть слова, протилежні за значенням. Чи можна залишити той самий заголовок до тексту? Знайдіть з протилежним значенням слова на позначення назви предмета. Наведіть подібні приклади.

 

Надворі стало  світло. Навколо все прокинулося. Природа оживала, шуміла.

 

 

3.З поданих прислів’їв випишіть парами антоніми. Виділіть серед виписаних слів слова-антоніми на позначення назви предмета і введіть їх в речення.

 

  1. Дощик вимочить, а ясне сонечко висушить.
  2. Чого в молодості  навчишся, те на старість як знахідка.

 

Удосконалення

уміння

створювати композицію

 

1.Напишіть твір за даним початком і опорними словами. В реченнях підкресліть іменники жіночого роду.

 

  1. Літнього вечора в саду, під розлогою вишнею зібралась сім’я.
  2.  Всі разом обговорювали поїздку до моря.
  3. Дідусь з бабусею.
  4. Батько.
  5. Мати.
  6. Діти.
  7. Братик і сестричка.

 

2.Складіть текст вітальної листівки, вживаючи в ній потрібні форми етикету: Зі святом! З днем народження! З початком нового навчального року! З Днем Перемоги! З перемогою на Олімпіаді!В кожній вітальній листівці підкресліть іменники середнього роду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток

уміння вирішувати

проблемні завдання

 

1.Прочитайте приказки. Подумайте і скажіть, що вони означають? Іменники «майстер», «вітер» провідміняйте, виділіть закінчення в орудному відмінку.

 

Майстер на всі руки.

Слів на вітер не пускає.

 

 

ві.jpeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 лютого 2023
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку