Ігрова постановка завдань - плідний прийом для навчання. Ці види роботи відповідають закономірностям розумового розвитку молодших школярів, вносять у процес пізнання емоційно-образний струмінь, забезпечуючи успішне долання шляху від явищ до сутності.
Система ігрових вправ
для інтелектуального розвитку
молодших школярів
(на матеріалі вивчення теми
«Іменник»
у 2-4 класах)
2 клас
Розвиток уміння
виконувати
аналітико-синтетичні дії
1.Підберіть іменники за таким значенням:
? – весняна квітка, відповідає на питання що?, означає один предмет.
? – свійська тварина, відповідає на питання хто?, означає багато предметів.
? – природне явище, відноситься до пори року зима, відповідає на питання що?
2.Прочитайте. придумайте заголовок. Спишіть, починаючи кожне нове речення з великої букви. У кожному реченні підкресліть слова, які вказують, про що ведеться мова
Стоїть у сріблі зимовий ліс не ворухнеться засніжена ялина на сході загорілася ранкова зоря виглянуло сонечко.
3.Прочитайте і скажіть, до якої пори року відносяться названі народні прикмети. Спишіть ту прикмету, яку ви самі спостерігали, і назвіть слова, що означають назви предметів.
4.Прочитайте. випишіть іменники. Які з них відповідають на питання хто? Побудуйте звукову схему відгадки.
Буркотливий, вайлуватий
Ходить лісом дід кошлатий.
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Розвиток уміння
користуватися прийомами синтезу
1.а).З поданих частин складіть прислів’я.
б).Яким одним словом можна їх об’єднати?
в).Поставте питання до цього слова. Утворіть від нього слова, які б відповідали на питання що робить?, який?
Де господар добре робить, те й пожнеш.
Що посієш, а людину праця.
Землю красить сонце, там і поле щедро родить.
2.Складіть речення зі словами на позначення назв предметів. Доведіть, що вони можуть мати різне значення.
Рука, кран, ключ.
3.Прочитайте вірш:
Рись і рис – слова знайомі,
Зустрічаються у мові.
Ти їх добре пам’ятай
І в вимові відрізняй.
Чи можна до виділених слів поставити одне й те ж питання? Доведіть правильність своєї думки, ввівши слова в речення.
Розвиток
уміння порівнювати
1.Прочитайте. запишіть відгадки. Що спільного і відмінного в цих словах?
З «і» - лежу я на дивані,
З «и» - пливу я в океані.
З «і» - усі мене торкають,
З «и» - в хліві мене тримають.
2.Послухайте казочку:
В лісі трапилася незвичайна пригода. Заєць повідомив, що в їхньому володінні з’явився невідомий, страшний звір.
Зібралися всі. Прилетів з гір орел, приповзла гадюка, з-під куща виліз їжак, з’явилася лисиця. А заєць, як його не просили, не міг описати невідомого звіра. «Так порівняй його з кимось із нас»,- заревів тигр. Але куди там, заєць дуже злякався.
Друзі, допоможіть йому.
Кігті, як у … .
Зуби, як у … .
Очі зелені і вузькі, як у… .
Вусища стирчать, як голки в … .
Ви впізнали, кого злякалися звірі?
* Підкресліть іменники, які означають багато предметів, однією рискою, а один предмет – двома рисками.
Розвиток
уміння
узагальнювати
1.Прочитайте. подані слова випишіть у дві колонки: хто? що?
Учитель, парта, книга,
учні, ручка, директор,
школярка, дошка.
2.Уважно прочитайте текст. Зробіть висновок, які іменники пишуться з великої букви.
Яке гарне місто Київ! У ньому багато садів і парків. А Дніпро ніби поділяє його на стару і нову частини. По ньому ми пливемо до свого рідного, також красивого села Калинівка.
Удосконалення
вміння класифікувати
1.Прочитайте іменники. Запишіть групами професії людей, які мають відношення:
а) до сільського господарства;
б) до музики;
в) до промисловості.
Нафтовик, льонар,
композитор, ткач,
пташниця, механік,
трактористка, комбайнер.
/ = 0 – 0 - /
2.Прочитайте. погрупуйте іменники за порами року. На вибір складіть речення із словами на одну тему.
Льодохід, віхола,
мряка, снігопад,
гроза, хуртовина, роса,
туман, метелиця.
Удосконалення
вміння вживати в мові
антоніми і синоніми
1.Прочитайте текст. Замініть виділені слова іншими так, щоб зміст речень не змінився. Назвіть слова, близькі за значенням, і скажіть, що вони означають.
Одного разу Андрійко пішов до лісу. Там Андрійко побачив гніздо з пташенятами. Андрійко причаївся і спостерігав за пташенятами. Та ось прилетіла
пташка-мама і почала годувати пташенят. Андрійко тихенько відійшов від гнізда, щоб не злякати турботливу пташку.
Розвиток
пізнавальної активності
в ігровій ситуації
1.Діти, допоможіть добратися кішці до мишки. Для цього замінюйте в кожному слові на позначення неживого предмета один звук так, щоб утворилося нове слово. Слова вписуйте в горизонтальні рядки клітинок:
М |
И |
Ш |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
І |
Ш |
К |
А |
2.Кожній групі школярів дається конверт, у якому вісім карток з написаними словами вірша. Перша картка позначена трикутником зверху, остання – трикутником знизу. Дітям пропонується завдання скласти вірш, повторити; записати по пам’яті, підкреслити іменники.
Виграє та група, яка справиться першою з цим завданням.
* Висне Сонце небо синє,
синє, та не гріє
золоте. * не те!
Світить, та
3.Напишіть чотири речення з поданими словосполученнями так, щоб їх можна було об’єднати заголовком.
Квітуча липа
Солодкі пахощі
Працьовиті бджоли
Солодкий нектар
Розвиток
уміння вирішувати
проблемні завдання
1.Прочитайте. Поясніть, коли іменник «ромашка» можна написати в середині речення з великої букви, а коли – з малої?
3 клас
Розвиток
уміння виконувати
аналітико-синтетичні дії
1.Прочитайте. Поставте речення у логічній послідовності так, щоб вийшов текст. Доберіть заголовок. Спишіть. Іменники середнього роду підкресліть.
Навесні діти випустили зайчика на волю.
Потім звірятко звикло до дітей.
Спочатку воно всіх боялося і сховалося під шафу.
Вони годували його морквою та капустою.
Восени я приніс у школу зайченя.
2.Прочитайте. Підкресліть в загадці слова, які означають назви істот. Прочитайте відгадку з кінця і складіть із словом, яке утворилося, речення.
Біля бабусі сидить дід в кожусі,
Проти печі гріється,
Без бочки миється.
Розвиток
уміння користуватися
прийомами синтезу
1.З поданих частин складіть народні приказки. Як ви їх розумієте? Визначте рід і закінчення іменників.
Невихованість Скромність
Найкращий одяг Разом не вживаються
Честь і ганьба Виліковна хвороба
Чесна людина Ніколи не знає спокою
Заздрісний Чемності не навчишся
У нечемного Завжди свого слова
дотримає
2.Прочитайте ребус:
пра а
Удосконалення
умінь доводити
1.Додайте букву на початку слова. Запишіть доведіть правильність написання. В які групи можна об’єднати слова.
___он, ___олошка, ___олга, ___окирки, ___ністер, ___омашки, ___ось, ___звіночки, ___рип’ять.
Удосконалення вміння класифікувати
1.Прочитайте іменники і об’єднайте їх однією назвою. Виділіть з групи іменників однокореневі. Із словом «мати» складіть словосполучення.
Онук, мати, братик, сестричка,
бабуся, дідусь, прадід, батько.
2.Послухайте вірш М.Сингаївського і скажіть, на які дві групи можна поділити врожай вересня.
Вересень
Звозить Вересень в комори
Кавуни і помідори,
Спілих яблук, груш і слив
Цілі гори натрусив.
І вантажить гарбузи
На машини і вози.
3.Запишіть відгадки за схемою. Визначте рід відгадок.
Рослини |
Тварини |
1. |
1. |
2. |
2. |
1.Хто хвіст залишає, а від ворога тікає?
2.Стоїть, коливається, головою величається, а торкнеш– кусається.
3.Без рук, без ніг, а на пліт лізе.
4.Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю.
Я не цвяхи забиваю,
А комашок дістаю.
5.Не служили в моряках – а в моряцьких тільниках.
6.За селом з’явилось море –
Синє-синє, неозоре.
То не казка і не сон.
А зацвів у полі … .
4.На грядці в хлопчика Забудько виросли: соняшник, гарбуз, огірки, помідори, буряк, дині.
Допоможіть йому зібрати урожай за схемою:
Однина |
Множина |
1. |
1. |
2. |
2. |
Удосконалення
вміння вживати в мові
антоніми і синоніми
1.Прочитайте. визначте рід виділених іменників. Складіть речення, в яких би такі предмети, як листя, квіти, небо, діяли як живі істоти.
З приходом осені стає все холодніше. На небі з’являються важкі грозові хмари. У жовті та багряні шати одягаються листяні ліси. Кружляючи в повітрі, на землю падають листочки берези, осики, клена. На лісових галявинах уже не видно жодної квітки. Природа готується до приходу зими.
2.Прочитайте вірш:
Літечко згасає,
Тужить горобина.
Чути: не гукає
Осінь журавлина.
Жовтий лист під ноги
Тихо-тихо пада.
Лісова дорога
Ні сумна, ні рада.
В.Струтинський
3.Прочитайте прислів’я. як ви їх розумієте? Відшукайте антоніми-іменники, впишіть їх.
Весна красна квітками, а осінь плодами.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Вчення – світ, а невчення – тьма.
Що правда, то не гріх
Розвиток
пізнавальної активності
в ігровій ситуації
1.Впраи за «чарівними колами».
Вчитель креслить на дошці кола. В центрі – корінь, навколо – префікси, суфікси, закінчення.
Завдання: стягнути ті частини слова, які утворюють іменники. Визначити рід і закінчення їх. Виграє той, хто більше відшукає слів-іменників.
по при ати від літ ак до ній за ун пере
|
по ечко в ку ньому о літ ній |
Над елля За литися під зем лений при ля ний ляк
|
пере овий при ка по а за їзд ити від в |
Удосконалення
уміння
створювати композицію
1.Запишіть речення так, щоб вийшла послідовна розповідь. Іменники в дужках поставте в потрібному відмінку.
Білка
Білка почала готуватися до зими.
Надійшла осінь.
Листя на /дерева/ стало жовтіти і падати на /земля/.
Носила трудівниця насіння, жолуді, горіхи.
Вона збирала і сушила на сучках /гриб/.
Добре підготувалася лісова ласунка до /холод/.
2.Допишіть речення. Самостійно перебудуйте їх так, щоб картина природи змінилася на протилежну.
Прилетіли з вирію ластівки, …, … .
Розпустилося листя на березі, …, … .
Селяни на полях сіють пшеницю, …, … .
3.До якого роду можна віднести подані слова? Доведіть правильність своєї думки.
Рибалка, соня, бідолаха, староста трудяга.
4.Чи будуть однокореневими слова:
Коса, косар, косу, косі.
Доведіть правильність відповіді.
5.Прочитайте і скажіть, чому ці іменники можна назвати близькими за значенням. Запишіть подані іменники з дієсловами.
Хуртовина, завірюха, метелиця, хуга, віхола.
4 клас
Розвиток
уміння виконувати
аналітико-синтетичні вправи
1.Прочитайте речення. Запишіть їх в послідовності проходження дії. Зробіть звуко-буквений аналіз слова «вітерець».
Прийшов вересень. То вигляне з-за хмар яскраве сонечко, то замрячить дрібний дощик. Кружляючи в повітрі, на землю падають перші листочки, нагадують, що вже осінь. За календарем це початок осені. Подме свіжий вітерець і зашелестить листя на деревах.
2.Прочитайте текст, поділіть його на речення, придумайте заголовок.
Спишіть, вставляючи пропущені букви. Підкресліть головні члени речення .
Прийшла в__сна почала будити від сну д__рева підійшла до в__рбички і за коси її смикає зазирає вона в кожне місто і с__ло повідомляє зелено коса всіх про свій прихід.
Розвиток
уміння користуватися
прийомами синтезу
1.З поданих частин складіть прислів’я. Якою темою їх можна об’єднати? В якому прислів’ї всі слова належать до однієї частини мови? Назвіть його і доведіть правильність своєї думки.
Шануй вчителя |
краса людини |
Мудрим ніхто не родився |
а навчився |
Чого навчився |
того за плечима не носити |
Сила, розум - |
як свого родителя |
2.Від іменників на позначення живих предметів утворіть іменники на позначення неживих предметів. Поясніть значення слів «нафтовик» і «льонар». Складіть з цими словами речення.
Нафтовик, льонар, сторож, пташниця, тракторист, механік, комбайнер.
3.Допоможіть Буратіно скласти загадку про цукор, дібравши потрібні іменники. Проаналізуйте вставлені слова.
Білий, як _____ , солодкий, наче_____ , твердий, але не_____.
4.До кожного іменника зліва підберіть іменник справа так, щоб утворився новий іменник:
кіно схил
небо завод
хліб театр
Удосконалення
умінь доводити
1.Прочитайте оповідання і назвіть слова з коренем –гус-. Чи можна назвати їх спорідненими?
Родичі
2.Як правильно сказати:
ею
Стежка біжить понад круч
ою
ею
Частувати каш
Ою
Розвиток
уміння порівнювати
1.Порівняйте значення і написання підкреслених слів у прислів’ях. Визначте їх рід, поясніть лексичне значення.
Здобудеш освіту – побачиш більше світу.
Вчення світ, а невчення – тьма.
Удосконалення
вміння
класифікувати
1.Прочитайте прислів’я:
1). Де сила не візьме, там розум допоможе.
2). Праця людину годує.
3). Найвища честь – довір’я народу.
4). Під лежачий камінь вода не тече.
Відшукайте іменники за схемою:
Іменники ч.р. |
Іменники ж.р.
|
Удосконалення
вміння вживати в мові
антоніми і синоніми
1.Подані словосполучення замінити іменником, близьким за значенням.
Сильна метелиця - …
Велике нещастя - …
Сильний дощ - …
Дрібний дощ - …
Дощ з блискавкою і громом - …
Буря на морі - …
2.Прочитайте текст, дайте йому заголовок. До підкреслених слів доберіть слова, протилежні за значенням. Чи можна залишити той самий заголовок до тексту? Знайдіть з протилежним значенням слова на позначення назви предмета. Наведіть подібні приклади.
Надворі стало світло. Навколо все прокинулося. Природа оживала, шуміла.
3.З поданих прислів’їв випишіть парами антоніми. Виділіть серед виписаних слів слова-антоніми на позначення назви предмета і введіть їх в речення.
Удосконалення
уміння
створювати композицію
1.Напишіть твір за даним початком і опорними словами. В реченнях підкресліть іменники жіночого роду.
2.Складіть текст вітальної листівки, вживаючи в ній потрібні форми етикету: Зі святом! З днем народження! З початком нового навчального року! З Днем Перемоги! З перемогою на Олімпіаді!В кожній вітальній листівці підкресліть іменники середнього роду.
Розвиток
уміння вирішувати
проблемні завдання
1.Прочитайте приказки. Подумайте і скажіть, що вони означають? Іменники «майстер», «вітер» провідміняйте, виділіть закінчення в орудному відмінку.
Майстер на всі руки.
Слів на вітер не пускає.