Розробка уроку для 1 класу на тему:
"Розвиток критичного мислення на уроках навчання грамоти. Звук [ж], позначення його літерою Жж. Написання малої букви ж, слів з нею."
Мета уроку:
Обладнання:
Хід уроку:
І. Організаційний момент (2 хв)
Вчитель: Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні ми будемо працювати з новою літерою, яка звучить як [ж]. А ще ми навчимося правильно писати малу букву ж та вивчимо цікаві слова з цією літерою. Спочатку пропоную подивитися відео, щоб зрозуміти, що це за звук і як він звучить у словах. А після відео розпочнемо наше навчання!
ІІ. Перегляд відео (5 хв)
Вчитель: Тепер давайте подивимося відео, яке розповість нам про звук [ж] і літеру Жж. У цьому відео ми побачимо, як виглядають слова, у яких є цей звук, а також почуємо, як правильно його вимовляти.
(Учні переглядають коротке відео, в якому показано різні предмети та тварини, що містять звук [ж. Відео також пояснює правильну артикуляцію звука [ж], демонструючи, як правильно рухаються губи під час вимови цього звука. Також у відео показано, як правильно писати літеру Ж, зокрема великий і малий варіанти літери.)
Відео «Буква Ж. Слова на букву Ж.»:
https://www.youtube.com/watch?v=s3-qcDAZJ6A
Вчитель після відео: Чудово! Тепер ми знаємо, як виглядає звук [ж] і як правильно його вимовляти. Ви помітили, які цікаві слова можна знайти з цим звуком?
А тепер давайте запишемо в зошитах те, що ми побачили і почули в цьому відео. Напишіть слово "жук", щоб ми могли потренуватися писати букву Ж.
Пам'ятаємо, як виглядає велика буква Ж? Давайте разом її напишемо!
(Учні записують в зошитах слово "жук", практикуючи написання літери Ж. Вчитель допомагає учням, якщо потрібно.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв)
Вчитель: Мої розумники, давайте пригадаємо, які букви ми вже знаємо. Хто може назвати їх?
(Учні по черзі називають вивчені букви).
Молодці! А тепер скажіть: чому важливо правильно вимовляти звуки в словах? Наприклад, якщо ви хочете сказати слово "жук", але неправильно вимовите звук, вас можуть не зрозуміти!
(Діти висловлюють свої думки).
Ви абсолютно праві! Чітка вимова допомагає нам правильно спілкуватися та передавати свої думки. Сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти звук [ж] і писати літеру Жж. Готові?
Вправа "Чарівні літери" (2 хв)
Вчитель: Подивіться уважно на цю букву! Це велика літера Ж.
(Вчитель малює на дошці велику літеру Ж великим чітким шрифтом)
Вона ніби нагадує метелика, чи не так?
А тепер уявімо, що у вас в руках чарівний пензлик. Підніміть руку вгору і "напишіть" велику літеру Ж в повітрі, як ніби ви малюєте її на небі. Повторюйте за мною.
(Вчитель демонструє написання букви в повітрі великим рухом)
(Учні піднімають руки та малюють в повітрі велику літеру Ж. Вчитель підходить до кількох учнів і допомагає їм, якщо потрібно).
Вчитель: Молодці! А тепер подивіться на малу літеру ж.
(Вчитель пише на дошці малу літеру ж).
Вона менша, але теж дуже важлива. Ви помітили, що вона трохи схожа на велику літеру Ж?
Уявіть, що ми пишемо цю букву на чарівному аркуші паперу. Візьміть уявний олівець і спробуйте написати малу літеру ж в повітрі разом зі мною.
(Учні малюють малу літеру ж в повітрі)
Вправа "Буква на піску" (2 хв)
Вчитель: А тепер уявімо, що ми на пляжі. У вас є пальчик, який буде вашим "олівцем". Покладіть свої ручки на парту і пальчиком "намалюйте" велику літеру Ж на уявному піску.
(Учні пальчиками малюють букву Ж на парті)
Чудово! А тепер напишіть малу літеру ж. Спробуйте зробити її якомога акуратнішою.
(Учні продовжують писати малу літеру ж на парті. Вчитель обходить клас і підбадьорює дітей)
Вправа "Знайди пару" (3 хв)
Вчитель: Зараз я покажу вам кілька карток з літерами. Ваше завдання — знайти велику і малу літери Жж та підняти руку, коли ви їх побачите.
(Вчитель показує дітям різні картки з буквами, серед яких є велика і мала літери Жж. Діти уважно дивляться й піднімають руку, коли бачать правильну пару)
Вчитель: Молодці! Ви всі дуже уважні. Тепер ми знаємо, як виглядає і велика, і мала літера Жж.
ІV. Вивчення нового матеріалу (10 хв)
Завдання: Вимова звуку [ж] (5 хв)
Вчитель: Дітки, ви пам’ятаєте, як дзижчить бджілка? Спробуйте разом зі мною зробити звук [ж-ж-ж]. Це схоже на м'яке дзижчання. Давайте всі разом: [ж-ж-ж]. Чудово! У вас дуже гарно виходить!
А тепер я буду називати слова, а ви уважно слухайте, чи є у них звук [ж]. Якщо почуєте звук [ж], плесніть в долоні. Якщо звука [ж] немає, складіть ручки на парту. Готові?
(Вчитель називає слова: жук, бджола, кіт, жовтий, машина, жаба, яблуко, морозиво. Учні плескають у долоні, коли чують звук [ж])
Вчитель: Молодці! Ви справжні детективи звуків! А тепер давайте подивимося на дошку. Я напишу кілька слів, а ви допоможете мені знайти в них звук [ж].
(Вчитель пише на дошці слова: жук, жаба, діжка, лежати, жовтий. Учні по черзі виходять до дошки і підкреслюють звук [ж] у словах).
Вчитель: Ви чудово впоралися із завданням! Давайте повторимо ці слова разом. Вимовляйте їх чітко, виділяючи звук [ж].
(Вчитель вимовляє слова повільно, а діти повторюють за ним)
Завдання: Написання букви Жж (5 хв)
Вчитель: Дітки, тепер ми навчимося писати букву ж. Вона особлива і дуже красива! Давайте почнемо з великої літери Ж. Подивіться уважно на дошку.
(Вчитель малює велику літеру Ж на дошці, показуючи поетапно: спочатку вертикальна паличка, потім дві похилі палички, які схрещуються посередині)
Вчитель: Велика літера Ж трохи схожа на метелика з розкритими крильцями. А тепер візьміть свої чарівні пальчики і "напишіть" цю літеру в повітрі разом зі мною. Починаємо з вертикальної палички, додаємо одну похилу, потім іншу.
(Учні малюють велику літеру Ж в повітрі, повторюючи рухи вчителя)
Вчитель: Молодці! А тепер спробуємо написати велику літеру Ж в своїх зошитах. Спочатку повільно разом зі мною.
(Вчитель пише велику літеру Ж в зошиті під документ-камерою або на екрані, а учні повторюють у своїх зошитах)
Вчитель: Чудово! А тепер подивіться на малу літеру ж. Вона менша, але теж дуже цікава. Спочатку робимо півколо, а потім додаємо хвостик знизу.
(Вчитель малює на дошці малу літеру ж поетапно, пояснюючи кожен крок)
Вчитель: Давайте знову "напишемо" її в повітрі. Починаємо з півкола, а тепер додаємо хвостик.
(Учні повторюють рухи в повітрі)
Вчитель: Молодці! А тепер спробуємо написати малу літеру ж в своїх зошитах. Не поспішайте, пишіть акуратно.
(Учні пишуть малу літеру ж у зошитах. Вчитель обходить клас, допомагає тим, у кого виникають труднощі)
Вчитель: Які гарні букви у вас виходять! Давайте потренуємося писати їх ще трохи. Напишіть по три великі і три малі літери в своїх зошитах. А хто закінчить — намалюйте поруч із буквами слово або предмет, який починається зі звука [ж].
(Учні працюють у зошитах. Вчитель обходить клас і заохочує дітей)
Вчитель: Молодці! Я бачу, що у вас виходять справжні шедеври. Давайте покажемо один одному свої роботи і похвалимо сусіда.
А тепер я пропоную вам трохи відпочити і зробити музичну руханку. Ви готові?
Відео: Руханка " Веселі жабенята":
https://www.youtube.com/watch?v=u6HZewZ3Jso
V. Інтерактивні завдання (15 хв)
Завдання: "Знайди і відзнач звук [ж]" (5 хв)
Вчитель: Дітки, зараз ми пограємо в гру. Я буду читати слова, а ваше завдання — уважно слухати і піднімати картку з літерою Ж (або ж), якщо почуєте звук [ж] у слові.
(Вчитель роздає учням картки з написаною великою і малою літерою Ж)
Вчитель: Давайте спробуємо разом. Слухайте уважно: жук!
(Учні піднімають картки)
Молодці, це правильна відповідь! А тепер уважно слухайте наступне слово.
(Вчитель читає слова: жук, дерево, бджола, гора, миша, жовтий, жаба, ложка, пиріжок)
Вчитель: Чудово! Ви всі дуже уважні! А тепер трохи ускладнимо завдання. Якщо звук [ж] знаходиться на початку слова, ви плескаєте в долоні. Якщо в середині — тупаєте ніжкою, а якщо наприкінці — обертаєтеся навколо себе.
(Вчитель читає слова: жук, жаба, діжка, лежати, пиріжок, жовтий. Учні виконують відповідні дії)
Завдання: "Пограємо в перший звук" (5 хв)
Вчитель: А тепер ми пограємо в гру "Перший звук". Я буду показувати картки зі словами, а ви повинні придумати нове слово, яке також починається зі звука [ж].
(Вчитель показує першу картку із зображенням жука)
Вчитель: Подивіться на картку. Це жук. Яке ще слово починається зі звука [ж]?
(Учні відповідають: жаба, жирафа, жменька. Вчитель допомагає, якщо учням складно)
Вчитель: Добре, молодці! А тепер наступна картка.
(Вчитель показує картки із зображеннями бджоли, жовтого кольору, жирафи, жменьки, джемпера)
Вчитель: Спробуйте придумати слово, яке також починається зі звука [ж], або повторіть за товаришем, якщо це слово вам сподобалося.
(Учні працюють індивідуально або у парах, придумуючи слова)
Завдання: "Звукові мозаїки" (5 хв)
Вчитель: А зараз ми будемо грати в гру "Звукові мозаїки". У вас на партах лежать картки з літерами і малюнками. Ваше завдання — зібрати слово з літер, яке відповідає малюнку, і знайти у ньому звук [ж].
(Вчитель роздає командам учнів картки з літерами та малюнками, наприклад: "жук," "жирафа," "бджола," "жовтий")
Вчитель: Спочатку працюємо у командах. Зберіть слово і скажіть мені, де знаходиться звук [ж] — на початку, в середині чи в кінці слова.
(Учні збирають слова з карток, наприклад: жук, жирафа, бджола, діжка, жовтий. Вони називають слова і виділяють звук [ж])
Вчитель: Молодці! А тепер ускладнимо завдання. Давайте обміняємося картками з сусідньою командою і спробуємо зібрати нові слова.
(Учні обмінюються картками і виконують завдання знову)
Вчитель: Які ви всі молодці! Давайте тепер разом вимовимо ці слова ще раз.
(Вчитель вимовляє кожне слово разом з учнями, акцентуючи увагу на звуці [ж])
VI. Пісенька (5 хв)
Вчитель: Тепер давайте трохи відпочинемо. Заспіваємо пісеньку, яка нам вже відома і яка допоможе вам запам'ятати звук [ж] і розслабитися.
Відео «ЖАБКА РЕГОТУШКА»:
https://www.youtube.com/watch?v=RdWSaImuuGM
VII. Групова робота (10 хв)
Вчитель: А тепер ми з вами перейдемо до роботи в командах. Я поділю вас на чотири групи. Кожна група отримає набір карток із різними словами. Ваше завдання — уважно прочитати всі слова, знайти ті, які містять літеру ж, і розкласти їх за категоріями. Категорії у нас такі:
Порядок виконання завдання:
Вчитель: Коли ви знайдете слова з літерою ж, подумайте, до якої категорії вони належать. Наприклад, слово "жук" належить до категорії "тварини," а слово "жовтий" — до категорії "кольори."
Робота в групах (7 хв):
Учні розкладають слова з карток по категоріях.
Вчитель ходить між групами, допомагає дітям, якщо виникають труднощі. Наприклад:
Презентація результатів (3 хв):
Вчитель: Молодці, ви всі чудово попрацювали! А тепер кожна група розкаже нам про свої результати.
Кожна група виходить до дошки або показує результати за своїм столом, пояснюючи, чому вони розклали слова саме так.
Група 1: "Ми знайшли слова "жук," "жирафа," "жабка," які належать до категорії "тварини," тому що це живі істоти."
Група 2: "Ми знайшли слова "жовтий" і "рожева," які належать до категорії "кольори," бо це відтінки."
Група 3: "Ми віднесли слова "джем," "піжама," "діжка" до категорії "предмети," бо це речі."
Група 4: "Ми розклали слова "жменька," "вежа," "бджола" в категорію "інші," бо вони не підходять до інших категорій."
Вчитель: Ви всі великі молодці! Як бачите, слова з літерою ж є в різних категоріях, і ви впоралися з їх сортуванням на відмінно. Тепер давайте разом повторимо всі ці слова, щоб вони залишилися у нас у пам’яті.
(Вчитель разом з дітьми ще раз промовляє слова з кожної категорії)
VIII. Закріплення вивченого матеріалу (5 хв)
Вчитель: Молодці, ми сьогодні багато чого навчилися. Тепер давайте разом напишемо кілька слів у зошитах. Пишемо слово "жук", "бджола", "жовтий".
Пам'ятаємо, як правильно писати літеру ж.
IX. Підсумок уроку (3 хв)
Вчитель: Сьогодні ми дізналися багато нового про літеру ж. Ми навчилися вимовляти звук [ж], писати літеру ж, і знайшли багато цікавих слів з цією літерою.
Хто хоче сказати, що запам'ятав?
(Учні відповідають)
Домашнє завдання:
Написати 5 слів із літерою ж. Потренуватися писати літеру ж.
Вчитель: Молодці, діти! Сьогодні ми з вами добре попрацювали: вивчили звук [ж], літеру Жж, попрактикувалися в її написанні та знайшли багато цікавих слів із цим звуком. Ви всі були уважними, старанними та творчими. Тепер ви знаєте, як важливо правильно вимовляти звуки і знаходити їх у словах. Дякую вам за чудову роботу, і до нових відкриттів на наступному уроці!
1