Розвиток критичного мислення на уроках в початковій школі

Про матеріал
Критичне мислення – це система суджень, яка дозволяє аналізувати інформацію таким чином, щоб на її підставі ухвалювати раціональні рішення, тобто, глобально – здатність відрізняти хибне від істинного.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ліцей №10 Новокаховської міської ради. Розвиток критичного мислення на уроках в початковій школіПідготувала вчитель початкових класів Прийма Інна Анатоліївна

Номер слайду 2

Ключова навичка XXI століття. Здатність об’єктивно аналізувати інформацію, робити правильні висновки та критично мислити є ключовою навичкою XXI століття.

Номер слайду 3

Чому критично мислити – так важливо? Адже зазвичай ми розглядаємо процес мислення, як природне цілком зрозуміле явище, – як дихати чи ходити. Проте часто виявляється, що думки, які нам здавалися істинними, виявляються хибними та необґрунтованими. Натомість ті думки, які ми вважали помилковими чи не важливими, є істинними та значущими.

Номер слайду 4

Чому критично мислити – так важливо?На жаль, від природи люди не наділені здатністю бачити речі такими, якими вони є. Ми не можемо інтуїтивно відчувати, що є розумним, істинним, а що – ні. Наше мислення зазвичай обмежене через вплив попереднього досвіду, стереотипів, емоцій суспільства та довкілля.

Номер слайду 5

Чому критично мислити – так важливо?Щоб подолати обмеження і розширювати можливості нашого мислення, потрібно системно його розвивати. Найкраще починати розвиток критичного мислення з самого народження та продовжувати його розвивати впродовж усього життя.

Номер слайду 6

Критичне мислення. Критичне мислення – це система суджень, яка дозволяє аналізувати інформацію таким чином, щоб на її підставі ухвалювати раціональні рішення, тобто, глобально – здатність відрізняти хибне від істинного.

Номер слайду 7

Критичне мислення. У Концепції нової української школи йдеться про те, що розвиток критичного мислення є одним із наскрізних завдань навчально-виховного процесу. Чому вчителю легко розвивати в учнів та учениць критичне мислення? Тому що методи технології розвитку критичного мислення легко вбудовуються в будь-який урок. А завдяки чітким і зрозумілим алгоритмам діяльності, вони швидко і без зусиль сприймаються дітьми. Застосування цих методів не потребує матеріальних затрат. Окрім того, дітям вони подобаються.

Номер слайду 8

Критичне мислення. Чому вчителю складно розвивати критичне мислення учнів та учениць? Тому що методи технології розвитку критичного мислення мають бути застосовані системно на кожному уроці. Важливо обирати для кожного уроку саме ті методи, які відповідають змісту і цілям уроку. Також ускладнює роботу і те, що більшість підручників не передбачає критичне дослідження матеріалу учнями, а складається із набору готових положень і висновків.

Номер слайду 9

Критичне мислення. Впроваджуючи в навчально-виховний процес методи технології критичного мислення, вчителю необхідно враховувати всі «плюси» і «мінуси». Розвивати критичне мислення молодших школярів можна на всіх предметах. Математика у початковій школі – це не лише обчислення та розв’язування задач. Вона є потужним інструментом для розвитку критичного мислення учнів та учениць.

Номер слайду 10

Підходи, які можуть допомогти у процесі розвитку критичного мислення:1. Запитання для роздумів: Використання відкритих запитань, які заохочують учнів висловлювати свої думки. Наприклад, запитання "Чому ти так вважаєш?" або "Які альтернативні способи розв’язання цієї задачі ти можеш запропонувати?"

Номер слайду 11

2. Групова робота: Організація роботи в малих групах, де учні можуть обговорювати задачі, ділитися ідеями і висловлювати свою точку зору. Це сприяє розвитку комунікативних навичок і здатності аргументувати свою позицію.

Номер слайду 12

3. Практичні завдання: Включення в уроки завдань з реального життя, які потребують застосування математичних знань. Це допомагає дітям зрозуміти, як математика використовується в повсякденному житті.

Номер слайду 13

4. Ігри та інтерактивні технології: Використання математичних ігор і онлайн-ресурсів, які стимулюють критичне мислення. Ігрові елементи роблять навчання більш захопливим.

Номер слайду 14

5. Проєктна діяльність: Організація проєктів, де учні можуть досліджувати певні теми, збирати дані і аналізувати результати. Це розвиває їхні дослідницькі навички та вміння працювати з інформацією.

Номер слайду 15

6. Рефлексія: Після виконання завдань варто проводити обговорення, де учні можуть поділитися своїм досвідом, обговорити помилки та знайти шляхи їх виправлення.

Номер слайду 16

7. Інтеграція з іншими предметами: Використання міждисциплінарних підходів, наприклад, поєднання математики з природознавством або мистецтвом, що сприяє розвитку ширшого світогляду.

Номер слайду 17

Виклик, або Вступна частина уроку Вступна частина уроку, яку ще називають “викликом” триває зазвичай перші 5–7 хвилин. За цей час слід актуалізувати опорні знання – “дістати” їх з довготривалої пам’яті учнів. Саме слово підказує, що необхідно “зробити щось актуальним, потрібним” на час саме цього уроку. Опорними такі знання учнів є тому, що саме на них, як на фундаменті, опорі, будуються наступні знання.

Номер слайду 18

Під час вступної частини уроку вчитель має пропонувати учням методи й завдання, які дають їм змогу:• освіжити наявні знання, уявлення, уміння, пов’язані з темою уроку;• провести “інвентаризацію” цих знань і уявлень, виявити прогалини;• зосередити увагу на новій темі;• створити контекст для сприйняття нових ідей;• сформувати позитивне ставлення, зацікавленість у процесі навчання.

Номер слайду 19

Вправи та технології, які можна застосувати. Тут можна застосувати: «Асоціативний кущ», «Дерево передбачень», «Таблиця З-Х-Д», «Кластер», «Кошик ідей», «Мозковий штурм», «Незакінчені речення», «Ромашка запитань» тощо.

Номер слайду 20

Осмислення, або основна частина уроку Основна частина уроку триває до 30 хвилин. За цей час учитель організовує активну діяльність учнів, зокрема спонукає їх досліджувати, осмислювати матеріал, відповідати на раніше поставлені запитання, ставити свої та шукати на них відповіді тощо.

Номер слайду 21

Головне завдання учнів — “конструювати” знання і навички, формувати власне ставлення до теми. Ефективними методами під час основної частини уроку є: «Читання (запитання, узагальнення) в парах»; «Читання з визначенням опорних слів»; «Читання з маркуванням»; «Тонкі та товсті запитання»; «Фішбоун»; «Чи вірите ви, що …», «Дерево передбачень», «Т- таблиця», «Займи позицію», «Дискусія», «Коло ідей», «Прес», «Кола Вена».

Номер слайду 22

Рефлексія, або підбиття підсумків Третій етап уроку – найважливіший для розвитку критичного мислення в учнів, бо його основними завданнями є узагальнення, систематизація (але не відтворення!) вивченого й рефлексія щодо процесу і результатів навчальної діяльності. Необхідно, аби учні подумали про те, що вони дізналися, чого навчилися, запитали себе, що це для них означає, як це змінює їхнє бачення і як вони можуть це використовувати.

Номер слайду 23

Зазвичай підбиття підсумків триває до 10 хвилин. За цей час учні разом з учителем:узагальнюють та інтерпретують основні ідеї уроку;• обмінюються думками та висловлюють особисте ставлення до окремих положень матеріалу чи уроку загалом;• оцінюють набуті знання й уміння;• ставлять перед собою запитання;• планують застосування вивченого.

Номер слайду 24

Підбиття підсумків. На цьому етапі доцільно застосувати такі методи: «Синквейн», «Таблиця З-Х-Д», «Незакінчені речення», «Кубування», «Шкала думок», «Бортовий журнал», «Плюс-мінус-цікаво», «Прес», «Займи позицію», «Шість капелюхів» .

Номер слайду 25

Висновок. Усі зазначені методи технології критичного мислення можна вбудувати в урок математики. При цьому варто дотримуватися запропонованої структури уроку. Під час уроку з розвитку критичного мислення доцільно, аби вчитель надавав слово учням, а сам говорив якомога менше. Він має бути провідником, стимулювати учнів до роздумів, уважно вислуховувати їхні міркування. Застосування методів критичного мислення допомагає учням та ученицям бачити математику не лише як абстрактну науку, але і як інструмент для розв’язання реальних життєвих проблем. Це сприяє розвитку критичного та аналітичного мислення, формує особистість здатну робити висновки та приймати обґрунтовані рішення.

Номер слайду 26

Урок математики 3 клас Тема: Одиниці вимірювання маси. Перетворення одиниць вимірювання маси. Розв’язування задач.

Номер слайду 27

Мета: Систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси, формувати уміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими, вправляти у розв’язуванні задач, повторити одиниці вимірювання довжини, дроби. Удосконалювати обчислювальні навички. Розвивати логічне мислення та уміння мислити критично. Створити умови для формування позитивних мотивів навчання учнів. Дати можливість для інтелектуального розвитку і рефлексії, засвоєння певного соціального досвіду. Виховувати комунікативні якості учнів.

Номер слайду 28

Обладнання: Таблиці «Одиниці вимірювання маси», «Дерево вирішень», таблиця «Морський бій», квітка з відривними пелюстками для гри, предметні малюнки. Тип уроку: комбінований ( засвоєння навичок і вмінь, узагальнення та систематизація знань) з елементами розвитку критичного мислення.

Номер слайду 29

Методи і прийоми технологій критичного мислення : Вправа « Інтрига»Взаємодія в парах. Вправа «Морський бій» «Гронування», «Сенкан»Вправа «Дерево рішень», «Очікування»Ігри: «Упіймай число»,«Семибарвна квітка»

Номер слайду 30

Хід урокуІ. Розминка. Організація учнів до уроку. Ось і дзвоник пролунав,До уроку нас зібрав. Діти, посміхніться,На сусіда подивіться. Всі готові працювати? (так)Можна нам розпочинати.

Номер слайду 31

Покажіть, що ви готові працювати у парі. Покажіть, що готові працювати у групі. Сідайте. Покажіть, з яким настроєм ви починаєте наш урок. Сподіваюсь, що наш урок пройде у творчій атмосфері. Пропоную першу гру нашого уроку «Інтрига». Перед вами таблиця, згідно нумерації розташуйте слова і ми отримаємо девіз урок

Номер слайду 32

«Інтрига»1- діяти 8-обов’язково 2-активно5- сперечатися 3-думати 7-для всіх4-оперативно 6-доказово. Дійсно. Наш девіз виглядає саме так: Діяти – активно!Думати – оперативно!Сперечатися – доказово!Для всіх – обов”язково!Тож налаштуймося на урок.

Номер слайду 33

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Вправа «Очікування»Ось у нас є «Дерево рішень». Запишіть на квіточках конкретні очікувані результати від сьогоднішнього уроку. Тобто продовжте мою думку «Сьогоднішній урок навчить мене….», «Я очікую від уроку…», «Я сподіваюсь….»( у кожного з учнів на парті квіточка, на якій записують очікувані результати)Усі квіточки прикріпіть на «Дерево рішень», а в кінці уроку ми побачимо, чи досягли очікуваного результату. Бачите, як зацвіло рясно наше дерево! Щоб воно цвіло і тішило нас очікуваними результатами, почнемо втілювати в життя наші сподівання.

Номер слайду 34

Повідомлення мети уроку. Сьогодні на уроці ми систематизуємо знання про одиниці вимірювання маси, навчимося перетворювати одиниці вимірювання маси,будемо розв’язувати задачі.

Номер слайду 35

ІІІ. Контроль, корекція і актуалізація знань. Вправа «Морський бій»Нам треба пригадати матеріал минулого уроку – одиниці вимірювання довжини. Для цього ми проведемо гру «Морський бій». Перед вами таблиця. Роздивляйтеся і давайте правильні відповіді.

Номер слайду 36

А В С Д1 100см 2дм5см 20см 50мм2 42см 390см 1400см 250см3 56м 63дм 405см 2км 4 7см5мм 1000м 70м 400м5 480см 900м 200дм 18км

Номер слайду 37

А1-знайти ½А1-С4 – знайти суму. В1-знайти 1/5 С3- переведи в дм і см. Д1-переведи в см. С5-переведи в м,см. Д3- скільки тут м

Номер слайду 38

Гра «Упіймай число»Знайдіть співвідношення між числами, переводячи їх у інші величини.2доби 1 доба1км360м 48 год24год 509 см5м09см 7 м70дм 1360 м

Номер слайду 39

«Математичний диктант»- Знайди : ¼ від 2м, 1/100 від 1км, 1/5від 4м- Виконай дію, запиши відповідь:7см+3см4мм9км-250м. Виконуємо перевірку «ланцюжком»(50см, 10м, 80см, 10см 4мм, 8км 750м)

Номер слайду 40

Фізхвилинка. Раз, два - всі присіли, (присісти)Потім вгору підлетіли(підстрибнути) Три, чотири - нахилились,(нахиляння тулуба вперед) Із струмочка гарно вмились (імітація умивання)П'ять, шість - всі веселіКрутимось на каруселі, (покрутитися)Сім, вісім - в поїзд сіли,Ніжками затупотіли(затупотіти)Дев'ять, десять - відпочилиІ за парти дружно сіли.

Номер слайду 41

ІV. Вивчення нового матеріалу. Бесіда. Які одиниці маси ви знаєте?Як визначають масу предметів?Чим?(ваги, кантор)Скільки грамів в 1 кг? кг в 1тонні? грамів в 1 кг? кг в 1 ц? ц в 1 т?Пояснення нового матеріалу. Для вимірювання маси великих вантажів використовують одиниці вимірювання маси – центнер і тонну.

Номер слайду 42

Ви вже знаєте, що 1 ц дорівнює 100кг. 1 тонна позначається скорочено 1т і дорівнює 1000кг.1 центнер – це приблизно 2 мішки картоплі.1 тонна – маса автомашини. А якою міркою зручно виміряти масу каблучки або цукерки? Для таких випадків зручно обрати меншу мірку- 1 грам (1 г)У давнину користувалися іншими мірами маси

Номер слайду 43

Народні міри маси Золотник – 4 г. Пуд- 16 кг. Корець- 1 ц. Безмен-1 кг. Гилетка-25 кг. Гривна-400 г. Фунт-400 г

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Номер слайду 47

-Чи є тут щось знайоме для вас? Гривня – грошова одиниця України. А в давнину вона була ще й ваговою одиницею. Це був злиток срібла масою 1 фунт. Тобто 400г. Іноді для плати цей злиток був завеликий і його розрубували навпіл. Новий злиток називали «руб»

Номер слайду 48

V. Первинне закріплення знань учнів1. Робота з підручником.( № 2 робота з таблицею мір маси )- Як співвідносяться одиниці вимірювання маси?- Запам’ятай співвідношення нових для тебе одиниць вимірювання маси.2. №3 ( з коментуванням)- Подай величини в інших одиницях вимірювання.3. №4 ( робота в парах)- Заміни складене іменоване число простим,а просте – складеним іменованим.4. Самостійна робота . №5 (порівняй іменовані числа)5. №6 (розв’яжи задачу, скориставшись підказками)

Номер слайду 49

Гра «Загадка» Цікава задача Йшли пустелею два віслюки. Один ніс у мішку 5 пудів солі, другий – 5 пудів вати. Було дуже жарко. Віслюки втомилися і, побачили річку. Разом з мішками вони полізли у воду. Після купання пішли далі. В одного віслюка поклажа стала легкою, а в другого – важчою. Чому?(Сіль розчинилася, а вата увібрала в себе вологу.)

Номер слайду 50

Розвиток математичних знань Гра «Семибарвна квітка»Пропонується квітка –на пелюстках якої написані завдання з підручника (№7) Діти відривають пелюстки і вирішують кожен свій приклад на дошці. Одна пелюстка порожня. На ній запис «Додай своє» Учень пропонує свій варіант прикладу.

Номер слайду 51

Самостійна робота. Завдання №8 Ів.- вирази, записані у верхньому рядкуІІв.- вирази, записані у нижньому рядку

Номер слайду 52

Підсумок уроку. Рефлексія. Робота у групах.1гр. -----«Гронування»Математика ------ лічили, подорожували, грали, відповідали, розв’язували, повторювали…

Номер слайду 53

2гр. ------ сенкан до слова «Математика»- математика- точна, корисна- розвиває, навчає, обчислює- математика – цариця наук- розум

Номер слайду 54

Вправа «Очікування»Наш урок підійшов до завершення. Якраз час подивитися, чи виправдалися ваші очікування( вчитель читає сподівання учнів, а учні коментують)Добре того навчати, хто хоче все знати! Дійсно, ми дотрималися девізу нашого уроку: Діяли – активно!Думали – оперативно!Сперечалися – доказово!Для всіх ці правила були обов”язкові!

Номер слайду 55

Емоційно-психологічний супровід. Покажіть з яким настроєм ви закінчуєте урок (смайлики)Дякую вам за активну роботу на уроці. Урок закінчений. Дом. завдання №5 (порівняти іменовані числа) хлопчики- 1 ст.; дівчатка -2ст.

Номер слайду 56

Висновки. Вправи з розвитку критичного мислення стимулюють загальну активність учнів; сприяють створенню плідного освітнього середовища; вимагають від учнів застосовувати нові знання, спираючись на засвоєний раніше матеріал; виробляють вміння діяти і приймати рішення самостійно чи в складі команди; шукати, компонувати і застосовувати нову інформацію з різних джерел, використовуючи сучасні технології для виконання конкретних завдань; формують бажання і здатність самостійно вчитись; вчать дітей самостійно міркувати.

Номер слайду 57

Висновок. Розвиток критичного мислення є дуже актуальним питанням у сучасній освіті. Регулярне використання стратегій критичного мислення дає позитивний результат у навчально-виховній роботі.

pptx
Додав(-ла)
Прийма Інна
Пов’язані теми
Педагогіка, Презентації
НУШ
Додано
5 листопада
Переглядів
355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку