Тренінг « Проблема насилля та жорстокості стосується кожного» розрахований на учнів 5-8 класів та розроблений з метою запобігання проблеми насилля в нашому суспільстві.
Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною. (Сааді)
Кількість учасників: 20-25 учасників.
Вікова група: 5-8 класи.
Час: 1,10 хв.
Мета тренінгу: ознайомити учасників з поняттями та видами насильства.
Основні завдання тренінгу: усвідомити факти насильства щодо себе та інших; сформувати в учнівському середовищі небайдуже відношення до проблем жорстокості та насилля; сформувати вміння не боятися говорити про проблему; виявлення учнів, які страждають від жорстокого відношення.
Хід тренінгу:
Тому сьогодні ми будемо знайомитись поняттям і видами насильства.
II. Основна частина
1 ) (5хв.) Вправа «Правила»
Ціль: ознайомити з правилами.
Інструкція: позаду спинки стільця, на якому ви сидите, прикріплені аркуші паперу з правилами, зачитаймо та пояснимо їх:
Ціль: розминка, привітання учасників один одного.
Інструкція: починає один із учасників заняття. Звертаючись до сусіда по ліву сторону з почуттям радості та доброзичливості проговорює: «Привіт», виражаючи своє відношення до нього і голосом, і жестом, і посмішкою, але важливо, що цей жест не повторювався.
Насильство - це будь-які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої, якщо ці дії порушують права й свободи людини, наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду.
Види насильства:
Фактори, що сприяють насильству:
Ціль: активізація та зняття напруги; згуртування групи.
Інструкція: учасники, які об'єдналися в трійки, отримують завдання: спочатку якнайшвидше надути 3 повітряних кульки, а потім домогтися, щоб вони луснули, затиснувши їх між своїми тілами. При цьому не можна наступати на них, використовувати будь-які гострі предмети, нігті, деталі одягу.
Обговорення:
Досить короткий обмін враженнями, відповідаючи на питання: « Чи складно було»? « Що відчували під час роботи в трійці, чи комфортно було»?
Ціль: активізація та закріплення теоретичного матеріалу.
Інструкція: на дошці написані види насилля. Кожному учню роздається стікер, на котрому надруковані тези, а саме :побиття; приниження особи, брудні лайки, образи; примус до сексуальних дій; тілесні ушкодження; повне вилучення або обмеження коштів; спроба задушення; проституція; втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків; обмеження свободи дій; використання зброї; жебракування). Учень має визначити вид насилля та приклеїти стікер.
Ціль: виявлення дітей, які страждають від насильства.
Інструкція: вчитель повідомляє, про те, що вся інформація про учнів є конфіденційною і тільки з їх дозволу про неї може хтось дізнатись. На питання поставте «+» чи « - » .
Після тесту необхідно роздати всім учасникам пам’ятку:
«ПАМ’ЯТАЙ!
Немає виправдання бездушності, цинізму, агресивності, жoрстокості. І щоб не потонути в хвилях негативних емоцій гніву, незaдоволеності життям, які накладаються на не зовсім здоровий соціальний фон, я прошу вас берегти в собі людське, поважати в собі людину, і зробити все можливе, щоб залишити свій слід, як взірeць людяності, доброти і любові.
ЗВЕРНУВШИСЬ ЗА ДОПОМОГОЮ, ТИ НЕ ПОКАЗУЄШ СВОЮ СЛАБКІСТЬ, А ЗБЕРІГАЄШ СВОЄ ЖИТТЯ Й ЗДОРОВ’Я»
II. Заключна частина.
Ціль: відреагування на проблему, зняття напруги, сприяє зближенню учасників групи.
Інструкція: на ватмані необхідно зробити груповий малюнок, який характеризує негативне відношення до проблеми насилля. Кожен має обвести маркером свою долонь і написати всередині текст на свій розсуд, який змусить замислитися над проблемою і не боятися говорити про неї (наприклад: «я проти насилля», « не будь жертвою, не мовчи», « скажи насильству – НІ» , « звернись за допомогою»). Цей плакат вивісити в коридорі школі, стіни будуть поповнюватись малюнками від інших класів.
Ціль: вербальне підведення підсумків тренінгу, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного і до керівника.
Інструкція: учасники групи по колу мають можливість висловити думку, наскільки ефективним їм видався тренінг, наскільки він виправдав їхні сподівання, що нового дізнався, де він може застосовувати ці знання.
Аплодуючи, вчитель дякує всім за увагу.