Розвиток мовлення №22-23  Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом (орієнтовні теми: «Що робить людину

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе вчителю навчати своїх учнів удосконалювати вміння писати твори-роздуми, навички складання монологічного висловлювання; вчитися правильно підбирати відповідні аргументи; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас; розширювати світогляд; виховувати здатність до співчуття, бажання бути милосердними, робити добрі справи, бережно ставитись до природи.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Подаруй гарний настрій»

Номер слайду 2

Розвиток мовлення №22-23 Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом (орієнтовні теми: «Що робить людину доброю», «Чого не можна купити за гроші», «Чому потрібно берегти природу»)

Номер слайду 3

удосконалювати вміння писати твори-роздуми, навички складання монологічного висловлювання; вчитися правильно підбирати відповідні аргументи; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас; розширювати світогляд; виховувати в собі здатність до співчуття, бажання бути милосердними, робити добрі справи, бережно ставитись до природи. Мета уроку:

Номер слайду 4

«Життєвий ланцюжок»Пригадайте найсуттєвіші події, факти із вашого життя, поділіться ними із своїми однокласниками.

Номер слайду 5

Комунікативний практикум- Які є типи мовлення? - Особливості роздуму як типу мовлення. Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).

Номер слайду 6

Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це:тезадоказивисновок— частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).— аргументую-ча, поясню-вальна(основна частина).— як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту. Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів.

Номер слайду 7

Теза (вступ) Я думаю, що...; мені здається, що...; я вважаю, що... Висновок. Отже,...; підсумовуючи, можна зазначити... «Мозковий штурм» Аргументи Чому? Тому що...; по-перше,...; по-друге,... Докази Хочеться згадати твір...; наведу приклад з власного життя.

Номер слайду 8

Прочитайте текст. Виділіть у ньому складові частини роздуму, скориставшись схемою У селі, куди я приїхав до дідуся, мене здивувало те, що незнайомі люди вітаються: «доброго дня», «добри-день», «доброго здоров'я». Тобто всім бажають добра. І я замислився, як часто в рідній мові вживається це слово? Нерідко можна почути звертання: «добродію» або «добродійко». Гарних, щирих людей називають добро-зичливими. День зустрічають «добрим ранком», а прово-джають «добрим вечором». Я думаю, що якби люди частіше вживали такі слова, то стали б добрішими. Хіба ж можна відповісти грубістю, коли тобі побажали чогось доброго? Недарма ж говорять, що добре слово і мед розтопить. Доберіть заголовок. Тему чи основну думку він виражає?Про які моральні якості людини йдеться в тексті? Чи завжди ми дотримуємося цих моральних норм у своєму житті?

Номер слайду 9

«Що робить людину доброю», «Чого не можна купити за гроші», «Чому потрібно берегти природу». Оберіть для себе тему

Номер слайду 10

Складемо плану побудови твору-роздуму. Будь-який твір починається з визначення його теми, мети та складання плану. План твору – це схема композиції твору, яка будується на основі авторського задуму, що визначає основний зміст майбутнього тексту. 1. Кожен пункт плану має відображати одну з важливих мікротем висловлювання.2. Обсяг усіх пунктів плану має відповідати змістові цілої теми.3. Пункти плану не повинні збігатися між собою.4. План має зберігати наступність і підпорядко-ваність розділів.

Номер слайду 11

Чому потрібно берегти природу

Номер слайду 12

План твору-роздуму1. Тісний зв'язок між людиною і природою.2. Наше здоров'я залежить від нас самих.3. Важливість збереження природних ресурсів.4. Бережімо довкілля. Чому потрібно берегти природу

Номер слайду 13

Чому потрібно берегти природу Я хочу звернути увагу на те, що кожна людина вже від народження тісно пов’язана з природою, тому бережімо її.   Спробую переконати, чому природу треба берегти. По-перше, бережливе ставлення до природи віддячується нам здоров’ям. Тоді усі могли б бути здоровими. По – друге, дуже корисно влітку покупатись у прохолодній прозорій річці. Вода та сонце гартує наш організм. По – третє, кожне зрубане дерево не поповнить наше повітря киснем, не прихистить влітку від пекучого сонячного проміння, тому не можна бездумно рубати ліси. Нехай посадить кожен хоча б одне деревце. По – четверте, краса природи милує наш погляд, заспокоює. Нехай панує краса і спокій. По – п’яте, чисте довкілля – це гармонія у природі, чудовий спів птахів, багатий урожай. Ще багато можна було б сказати про довкілля, частиною котрого ми є самі.    Ось тому бережімо природу.  Зразок

Номер слайду 14

Природа і людина тісно пов’язані між собою. І якщо природа існувати може без людини, то людина без неї не може. Тому так важливо жити в гармонії з природою. Але, на жаль, люди намагаються підпорядкувати собі природу, стати її господарем, однак це не виходить. Природу треба берегти, адже це - наш дім. По-перше, все необхідне для життєдіяльності дає нам природа. Якщо раніше вважалося, що природні багатства невичерпні, що вони у величезних кількостях, то зараз стає ясно, що багато із них знаходяться в обмеженій кількості.  По-друге, не можна користуватися дарами природи постійно, так як вони можуть дуже скоро зникнути. Завдання людини зберегти природу і примножити її багатства. Потрібно відповідально підходити до даного питання, оскільки ми повинні залишити після себе своїм нащадком багату, красиву і чисту планету. Планета Земля наш дім, вона єдина у своєму роді, така прекрасна і неповторна. Тому необхідно піклуватися про неї. Отже, отруюючи і знищуючи природу, людство в першу чергу знищує самого себе. Де ми будемо жити, що ми будемо їсти, якщо не буде природи?

Номер слайду 15

Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитайте учнівський твір. Визначте, до якого типу мовлення він нале-жить. Доведіть, що п'ятикласниця свою творчу роботу написала у художньо- му стилі. Наведіть приклади мовних засобів, характерних цьому стилю. У чому я бачу красу природи? Весна. Цвітуть дерева, співають пташки. Білі кульбабки так і чекають, щоб їх здмухнули. Природа гомонить, живе. Я люблю природу - рослини, птахів, тварин - і сама ще не зустрічала таких людей, які б не любили природу, особливо навесні. Сонце пускає на землю свої теплі промінчики, які зігрівають нас. Сонячні зайчики стрибають із квітки на квітку, з дерева на дерево. Навколо запашних квітів кружляють бджоли й метелики. І знову могутній Дніпро гойдає на своїх високих хвилях крикливих чайок. Річка пливе кудись далеко-далеко ... Веселі ластівки сповіщають про весну, тепло, веселі ігри. Із першими променями сонця, із першими піснями птахів прокидається вся природа. Вона співає, грає, ніби на флейті, надихаючи людей на посмішки, жарти, добрі вчинки. У всьому цьому я бачу красу природи і вважаю, що природа - життя й краса нашої планети.

Номер слайду 16

«Відкритий мікрофон»Що означає «бути добрим»?Доберіть епітети, якими можна було б схарактеризувати людську душу. Чи можна стверджувати, що добрі душею люди ніколи не завдадуть шкоди природі?Для чого потрібно оберігати рослин-ний і тваринний світ нашої планети?

Номер слайду 17

Щоб зробити у світі що-небудь гідне, не можна стояти на березі, тремтячи і думаючи про холодну воду і небезпеки, що підстерігають плавців. Треба стрибати у воду і випливати, як вийде. Сідней Сміт. Доброта – це те, що може почути глухий і побачити сліпий. Марк Твен

Номер слайду 18

Як ви розумієте слова Марка Твена? Як можна відчути доброту? Прочитайте, будь ласка, друге висловлювання. Що мав на увазі англійський письменник Сідней Сміт? Який художній засіб використав митець у вислові?Евристична бесіда

Номер слайду 19

Одвічне протистояння добра і зла

Номер слайду 20

Людина починається з дитинства, вона, як річечка, що бере початок із чистих, незамулених джерел. Як жити, щоб річка життя залишалась чистою та прозорою?

Номер слайду 21

Прийом «Кластер»(гронування)Складіть гроно кодексу поведінки хорошої людини.

Номер слайду 22

Прийом «Кластер»(гронування)Добриа. Рішуча. Наполег-лива Винахід-лива. Смілива. Відповіда-льна. Турбот-лива. Чесна. Розумна. Порядна. Кодекс поведінки хорошої людини Віддана. Милосерд-на

Номер слайду 23

«Добро-це…»

Номер слайду 24

«Мікрофон»- Як ви думаєте, чи вдалося нам досягнути поставлених цілей?- Яке враження справила на вас повість?- Опишіть свій емоційний стан наприкінці уроку, використавши прикметник.

Номер слайду 25

Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Номер слайду 26

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа . Аудіо-сайт Mp3-pesnja. Режим доступу: http://www.mp3-pesnja.com URL: https://uk.wikipedia.org/wiki URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/ URL: https://www.google.com/search?q. URL: http://tvorcha-maysternya.blogspot.com/2017/01/blog-post_15.html URL: http://sum.in.ua/ - URL: https://naurok.com.ua/rozrobka-uroku-rm-pismoviy-tvir-rozdum-na-temu-pov-yazanu-z-zhittevim-dosvidom-uchniv-u-hudozhnomu-stili-za-kolektivno-skladenim-planom-85199.html- URL: https://burshtyn-rada.if.gov.ua/novyny/pryrodnychyj-kruyiz-svit-navkolyshnij-prekrasnyj/- URL: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1110

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
11 травня 2022
Переглядів
2891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку