удосконалювати вміння писати твори-роздуми, навички складання монологічного висловлювання; вчитися правильно підбирати відповідні аргументи; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас; розширювати світогляд; виховувати в собі здатність до співчуття, бажання бути милосердними, робити добрі справи, бережно ставитись до природи. Мета уроку:
Комунікативний практикум- Які є типи мовлення? - Особливості роздуму як типу мовлення. Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це:тезадоказивисновок— частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).— аргументую-ча, поясню-вальна(основна частина).— як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту. Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів.
Прочитайте текст. Виділіть у ньому складові частини роздуму, скориставшись схемою У селі, куди я приїхав до дідуся, мене здивувало те, що незнайомі люди вітаються: «доброго дня», «добри-день», «доброго здоров'я». Тобто всім бажають добра. І я замислився, як часто в рідній мові вживається це слово? Нерідко можна почути звертання: «добродію» або «добродійко». Гарних, щирих людей називають добро-зичливими. День зустрічають «добрим ранком», а прово-джають «добрим вечором». Я думаю, що якби люди частіше вживали такі слова, то стали б добрішими. Хіба ж можна відповісти грубістю, коли тобі побажали чогось доброго? Недарма ж говорять, що добре слово і мед розтопить. Доберіть заголовок. Тему чи основну думку він виражає?Про які моральні якості людини йдеться в тексті? Чи завжди ми дотримуємося цих моральних норм у своєму житті?
Складемо плану побудови твору-роздуму. Будь-який твір починається з визначення його теми, мети та складання плану. План твору – це схема композиції твору, яка будується на основі авторського задуму, що визначає основний зміст майбутнього тексту. 1. Кожен пункт плану має відображати одну з важливих мікротем висловлювання.2. Обсяг усіх пунктів плану має відповідати змістові цілої теми.3. Пункти плану не повинні збігатися між собою.4. План має зберігати наступність і підпорядко-ваність розділів.
Чому потрібно берегти природу Я хочу звернути увагу на те, що кожна людина вже від народження тісно пов’язана з природою, тому бережімо її. Спробую переконати, чому природу треба берегти. По-перше, бережливе ставлення до природи віддячується нам здоров’ям. Тоді усі могли б бути здоровими. По – друге, дуже корисно влітку покупатись у прохолодній прозорій річці. Вода та сонце гартує наш організм. По – третє, кожне зрубане дерево не поповнить наше повітря киснем, не прихистить влітку від пекучого сонячного проміння, тому не можна бездумно рубати ліси. Нехай посадить кожен хоча б одне деревце. По – четверте, краса природи милує наш погляд, заспокоює. Нехай панує краса і спокій. По – п’яте, чисте довкілля – це гармонія у природі, чудовий спів птахів, багатий урожай. Ще багато можна було б сказати про довкілля, частиною котрого ми є самі. Ось тому бережімо природу. Зразок
Природа і людина тісно пов’язані між собою. І якщо природа існувати може без людини, то людина без неї не може. Тому так важливо жити в гармонії з природою. Але, на жаль, люди намагаються підпорядкувати собі природу, стати її господарем, однак це не виходить. Природу треба берегти, адже це - наш дім. По-перше, все необхідне для життєдіяльності дає нам природа. Якщо раніше вважалося, що природні багатства невичерпні, що вони у величезних кількостях, то зараз стає ясно, що багато із них знаходяться в обмеженій кількості. По-друге, не можна користуватися дарами природи постійно, так як вони можуть дуже скоро зникнути. Завдання людини зберегти природу і примножити її багатства. Потрібно відповідально підходити до даного питання, оскільки ми повинні залишити після себе своїм нащадком багату, красиву і чисту планету. Планета Земля наш дім, вона єдина у своєму роді, така прекрасна і неповторна. Тому необхідно піклуватися про неї. Отже, отруюючи і знищуючи природу, людство в першу чергу знищує самого себе. Де ми будемо жити, що ми будемо їсти, якщо не буде природи?
Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитайте учнівський твір. Визначте, до якого типу мовлення він нале-жить. Доведіть, що п'ятикласниця свою творчу роботу написала у художньо- му стилі. Наведіть приклади мовних засобів, характерних цьому стилю. У чому я бачу красу природи? Весна. Цвітуть дерева, співають пташки. Білі кульбабки так і чекають, щоб їх здмухнули. Природа гомонить, живе. Я люблю природу - рослини, птахів, тварин - і сама ще не зустрічала таких людей, які б не любили природу, особливо навесні. Сонце пускає на землю свої теплі промінчики, які зігрівають нас. Сонячні зайчики стрибають із квітки на квітку, з дерева на дерево. Навколо запашних квітів кружляють бджоли й метелики. І знову могутній Дніпро гойдає на своїх високих хвилях крикливих чайок. Річка пливе кудись далеко-далеко ... Веселі ластівки сповіщають про весну, тепло, веселі ігри. Із першими променями сонця, із першими піснями птахів прокидається вся природа. Вона співає, грає, ніби на флейті, надихаючи людей на посмішки, жарти, добрі вчинки. У всьому цьому я бачу красу природи і вважаю, що природа - життя й краса нашої планети.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа . Аудіо-сайт Mp3-pesnja. Режим доступу: http://www.mp3-pesnja.com URL: https://uk.wikipedia.org/wiki URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/ URL: https://www.google.com/search?q. URL: http://tvorcha-maysternya.blogspot.com/2017/01/blog-post_15.html URL: http://sum.in.ua/ - URL: https://naurok.com.ua/rozrobka-uroku-rm-pismoviy-tvir-rozdum-na-temu-pov-yazanu-z-zhittevim-dosvidom-uchniv-u-hudozhnomu-stili-za-kolektivno-skladenim-planom-85199.html- URL: https://burshtyn-rada.if.gov.ua/novyny/pryrodnychyj-kruyiz-svit-navkolyshnij-prekrasnyj/- URL: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1110