Урок розвитку зв’язного мовлення.
Написання переказу за прочитаним твором без зачину та кінцівки
(в зошиті урок 13)
Мета: вчити учнів письмово переказувати текст за прочитаним твором без зачину та кінцівки, бачити головне, суттєве у тексті і передавати його, використовуючи мовні засоби узагальненої передачі змісту; розвивати зв’язне мовлення школярів, образне мислення; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття дружби, колективізму.
2. Читання тексту (вправа 343, с. 144)
- Прочитайте текст.
- Визначте, яких частин тексту бракує.
- Розгляньте малюнки. Вони вам допоможуть скласти зачин і кінцівку.
3. Визначення теми і основної думки
- Яка тема цього тексту?
- А основна думка?
4. Змістовий аналіз тексту. відповіді на запитання
— Від чийого імені ведеться розповідь?
— Кого автор побачив у гнізді ластівки?
— Як поводився горобець?
— Як ластівки почали захищати своє гніздо?
— Що вони вирішили зробити?
— Чи злякався горобець?
5. Мовний аналіз тексту
- Як можна по-іншому сказати: зухвало (нахабно), господарем (хазяїном), оселя (гніздо), замурувати (заліпити), непереможний (нескорений).
- Замініть сполучення слів близькими за значенням: одного разу (в один із днів); у чужій оселі (у чужому гнізді).
- А чому автор використав саме ці слова, а не ті, що ми назвали? (Учитель допомагає учням відчути доцільність авторської лексики.)
- Які слова вживає автор, щоб не повторювалися слова ластівки і горобець?
6. Структурний аналіз тексту
- Назвіть зачин, кінцівку.
- Скільки абзаців виділено в тексті? Як вони між собою пов’язані?
7. Складання і запис доповненого переказу
- Які труднощі виникли під час написання переказу?
8. Записуємо в зошит з розвитку мовлення урок №13.