Розвиток мовлення " Опис зими"

Про матеріал
Мета : узагальнити знання учнів про текст, його будову; вчити розуміти і слухати, розпізнавати типи текстів; удосконалювати вміння добирати слова на задану тему, будувати зв’язні висловлювання, складати текст, добирати заголовок; розвивати зв’язне мовлення, пізнавальні інтереси; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Киричок Людмила Анатоліївна, вчитель початкових класів Рокитнянської  ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

 

     Тема . Побудова тексту за зв’язними висловлюваннями. Опис зими. (3 клас).

     Мета : узагальнити знання учнів про текст, його будову; вчити розуміти і слухати, розпізнавати типи текстів; удосконалювати вміння добирати слова на задану тему, будувати зв’язні висловлювання, складати текст, добирати заголовок; розвивати зв’язне мовлення, пізнавальні інтереси; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

     Обладнання : роздатковий матеріал, ілюстрації до теми «Зима», плакат «Магічний квадрат», нагороди-сніжинки, записи словосполучень і речень на паперових стрічках, запис діалогу на магнітолі.

Тип заняття: урок розвитку зв’язного мовлення.

                                                                      Хід уроку

І. Організація класу.

Ось і все, дзвенить дзвінок.

В гості йде до нас урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Загадка про зиму.

Ой, як гарно навкруги!

У сріблі сади, луги.

Хто їх так розмалював?

Одяг хто подарував? (Зима).

2. – Зима подарувала нам сніжинки.  Але що це? Вітер розсипав ці сніжинки. Зберіть їх та складіть слово із букв-сніжинок. (На дошці сніжинки з буквами А, З, М, И).

 

WB01770_WB01770_WB01770_  WB01770_                                        

  
3. Діти складають із букв слово зима. 

 

 

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

     - На уроці зв’язного мовлення  ми будемо вчитися добирати слова на задану тему, складати текст-опис за поданими словами і словосполученнями .

     - Як ви гадаєте, про що? (Про зиму).

     - Але це ще не всі витівки чарівниці-зими. Вона надіслала листа. Прочитайте. (У дітей на партах лист).

 

Любий друже!

Сьогодні ти не просто учень, а знавець  української мови, який повинен...

З Н А Т И  - що таке текст

- основні ознаки тексту

ВМІТИ - розрізняти типи текстів

- правильно складати речення

- будувати текст

- добирати заголовок

ЦІНУВАТИ   - красу природи  .

  - Також Зима надіслала нагороди–сніжинки за виконану роботу.

ІV. Основна частина уроку.

    (На дошці плакат « Магічний квадрат»).

    - Перед вами «магічний квадрат». У ньому за сніжинками заховані завдання. Учень виходить до дошки, бере сніжинку і зачитує завдання. А ми спробуємо виконати всі ці випробування Зими.

 

WB01770_1                                               

WB01770_2

    2

WB01770_3

 

WB01770_4

WB01770_5

WB01770_6

 

 

Випробування 1. Хвилинка каліграфії.

1. - Яка перша буква в слові зима? (Буква З).

    - Записати цю букву, буквосполучення з нею, та слово зима.

          З  з  Зз  зи  им  ма  зима

  2.  - Як перевірити написання ненаголошеного и в цьому слові? (Потрібно змінити слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним, або підібрати споріднені слова).

   - Давайте перевіримо. (Зима – зими, зимонька, зимня).

  3. – Дібрати споріднені слова до слова зима. Визначити корінь.

Діти підбирають слова, записують їх на дошці і в зошиті, визначають корінь.

(Зимня, зимовий, зимонька, зимувати, зимно). 

4. Діти одержують за виконані завдання три сніжинки. Вчитель прикріплює їх на дошці.

Випробування 2. Дібрати слова, якими можна описати зиму.

1.      – Подивіться за вікно, на ілюстрації. Які фарби взяла Зима, щоб розмалювати все навколо?

 2.     - Доберіть слова, якими можна описати зиму. Яка вона?

(Діти записують їх на дошці та в зошитах).

         Зима (яка?) сніжна, морозна, холодна, біла, красива, прекрасна, чарівна, весела, радісна, рання, пізня.

  1. На дошці з’являється четверта сніжинка.

 Випробування 3.  Визначити,  які слова , словосполучення допомагають уявити картини зими.

1.   Читання вчителем тексту про зиму:

   Йде рідним краєм чарівниця-зима. Мороз постукує по деревах.  Дрімають під снігом клени та липи, дуби та берізки. Пролітає пухнастий сніжок. Вся земля вкрита білою ковдрою.

(Діти називають, а вчитель приклеює готові записи на дошку).

2. Робота з деформованим реченням.

- Пригадайте перше речення тексту, який я зачитувала. Складіть це речення із перемішаних слів:   Йде краєм зима рідним чарівниця .

(Діти пригадують, складають речення.)

3. Учні одержують ще дві сніжинки-нагороди.

Випробування 4. Повторення вивченого матеріалу про текст.

  1. Що таке текст?
  2. На які частини поділяється текст?
  3. Які бувають тексти?
  4. Що можна дібрати до тексту?
  5. Діти одержують ще чотири сніжинки в нагороду.

Випробування 5. Визначити тип тексту.

  1. - Послухайте діалог і визначте, який тип тексту завітав до нас у гості.

(Звучить запис діалогу).

Діалог

  • Привіт,  друже!
  • Добрий день!
  • Ти куди поспішаєш?
  • До 3 класу. Допоможу третьокласникам більше дізнатися про зиму. Це час зимових розваг і свят. Після уроків діти залюбки катаються по білому сніжку на санчатах, лижах. Із посмішками і сміхом ліплять сніговика. А скільки веселих свят чекає їх взимку! Це свято Андрія, Святого Миколая, Новий рік, Різдво, колядки, щедрівки.
  • Я теж хочу з тобою. Цікаво, а учні зможуть тебе впізнати?

(Учитель показує ілюстрації до свят).

- Так , це текст-розповідь.

- Молодці! Зима дарує ще одну сніжинку.

- 13 грудня наш народ буде святкувати свято Андрія. Цього дня відбувається цікаве і весело дійство – кусання «калити». Калита – солодкий печений корж із родзинками, цукерками, маком і ... діркою, щоб прив’язувати до одвірка і кусати. Калиту стереже пан Калитинський. В руках у нього квач, вмочений у сажу або мед. Він запрошує хлопців кусати калиту. Але це не все. Пан Калитинський старається його розсмішити. Якщо розсмішить, дасть по носі сажею. Але й калиту вкусити не просто – дівчата смикають її за мотузку, і вона ніяк не може потрапити до рота. Спробуйте і ви пограти в цю веселу гру.

2. Динамічна пауза. Гра «Калита». (Дівчата смикають за калиту, а хлопці стараються вкусити калач).

3. - Прочитайте текст на плакаті і визначте його тип. Які дії не характерні для зими?

                                                         Зима

   Чому я люблю цю пору року?

Мабуть, тому, що навкруги все розцвітає. Мороз, ніби пензлем, розмалював вікна. Ледь-ледь риплять сніжинки під ногами. Легко  дихається зимового ранку.

   Хіба може людина залишатися байдужою до цієї краси?

       - Текст-міркування. Не підходить слово: розцвітає.

V. Фізкультхвилинка.

Ще одна сніжинка – це наша фізкультхвилинка.

Звучить спокійна музика. Діти виконують рухи під слова вчителя:

  • За вікном Зима-чарівниця (діти стають за партами).

      Легко кружляють за вікном пухнасті сніжинки (діти кружляють на місці).

      Подув сердитий вітер (учні імітують вітер).

    Захиталися замерзлі гілочки і застукали одна об одну (плески-блискавки руками).

    Пішов лапатий сніг (стукають долонями по колінах).

    Почалася завірюха. Пора всім ховатися у теплі місця (діти сідають за парти).

Випробування 6. Робота в творчій студії.

  - А зараз - найвідповідальніший етап уроку. Ми працюватимемо над твором у творчій студії. Будемо писати твір про що? (Про зиму). Писатимемо на окремих аркушах паперу, які приготувала для вас Зима. На першому рядочку намалюйте по три сніжинки на початку і в кінці.

WB01770_ 

 

 

 

WB01770_ 

WB01770_ 

 

WB01770_ 

WB01770_ 

 

1. Зачином нашого твору буде речення, яке ми з вами вже склали:

Йде рідним краєм чарівниця-зима.

2. Основну частину нам допоможуть скласти слова, з яких ми утворимо словосполучення.

Гра «З’єднай слова».

     До слів першої колонки підібрати слова з другої.

 

                                             СНІГОВІ                                    ХМАРИ

                                             ПУХНАСТІ                               ОДЯГ

                                             СРІБНИЙ                                   КОВДРА

                                             БІЛА                                          СНІЖИНКИ                                           

 

 - Уведіть ці словосполучення в речення і запишіть.

З першим словосполученням працюють колективно. Речення записують на дошці і в зошитах: На небі пливуть снігові хмари.

- Далі робота по рядах в парах:

 перший ряд складає речення із словосполученням біла ковдра,

 другий – пухнасті сніжинки,

 третій – срібний одяг.

Представники з кожного ряду записують свої кращі речення на дошці:

Ліс одягнувся в срібний одяг.                             2.

В повітрі літають пухнасті сніжинки.           1.

Вся земля спить під білою ковдрою.                 3.

 - Подивіться на дошку (вчитель показує на сніжинки,які прикріплені на   дошці). Пішов сніг. А що ліплять із снігу? (Сніговика).      

- У нас вийшов деформований текст з окремих речень. Давайте «зліпимо» із них зв’язний текст.

  • Переставте речення, щоб вийшов текст. (Записують у зошити.)

3. - Чого не вистачає? (Кінцівки).

    -  А кінцівку запишіть у зошитах самостійно.

(Діти записують свої кінцівки і читають їх).

4. – Що можна дібрати до тексту? (Заголовок).

    - В рядочку, де ви малювали сніжинки, запишіть заголовок.

VІ. Підсумок уроку.

1.– Уявіть собі, що ви перетворилися на зиму. Що  б ви побажали? Що б подарували?

      Продовжіть речення:

      Я Зима ...     .

      Я дарую ...   .

      Я бажаю ...  .

2. Слово вчителя.

     - Ви сьогодні гарно попрацювали. Всі випробування зими виконали. Спробуйте оцінити себе. Намалюйте таку кількість сніжинок, якій оцінці,  на  вашу думку, заслуговує ваша робота : 12балів  - 12 сніжинок, 10 балів – 10 сніжинок, і т.д.                                                                       

VІІ . Домашнє завдання.

     За вибором:

  • Записати загадку про зиму.
  • Записати вірш про зиму.
  • Записати народні прикмети про зиму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок розвитку зв’язного мовлення

 

 

 

 

 

 

 Автор

 Киричок Людмила    

                                                                                     Анатоліївна

 вчитель початкових класів

 Рокитнянського ЗЗСО №  1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021 рік

doc
Додано
4 грудня 2021
Переглядів
661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку