Киричок Людмила Анатоліївна, вчитель початкових класів Рокитнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
Тема . Побудова тексту за зв’язними висловлюваннями. Опис зими. (3 клас).
Мета : узагальнити знання учнів про текст, його будову; вчити розуміти і слухати, розпізнавати типи текстів; удосконалювати вміння добирати слова на задану тему, будувати зв’язні висловлювання, складати текст, добирати заголовок; розвивати зв’язне мовлення, пізнавальні інтереси; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
Обладнання : роздатковий матеріал, ілюстрації до теми «Зима», плакат «Магічний квадрат», нагороди-сніжинки, записи словосполучень і речень на паперових стрічках, запис діалогу на магнітолі.
Тип заняття: урок розвитку зв’язного мовлення.
Хід уроку
І. Організація класу.
Ось і все, дзвенить дзвінок.
В гості йде до нас урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Загадка про зиму.
Ой, як гарно навкруги!
У сріблі сади, луги.
Хто їх так розмалював?
Одяг хто подарував? (Зима).
2. – Зима подарувала нам сніжинки. Але що це? Вітер розсипав ці сніжинки. Зберіть їх та складіть слово із букв-сніжинок. (На дошці сніжинки з буквами А, З, М, И).
3. Діти складають із букв слово зима.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- На уроці зв’язного мовлення ми будемо вчитися добирати слова на задану тему, складати текст-опис за поданими словами і словосполученнями .
- Як ви гадаєте, про що? (Про зиму).
- Але це ще не всі витівки чарівниці-зими. Вона надіслала листа. Прочитайте. (У дітей на партах лист).
Любий друже! Сьогодні ти не просто учень, а знавець української мови, який повинен... З Н А Т И - що таке текст - основні ознаки тексту ВМІТИ - розрізняти типи текстів - правильно складати речення - будувати текст - добирати заголовок ЦІНУВАТИ - красу природи . |
- Також Зима надіслала нагороди–сніжинки за виконану роботу.
ІV. Основна частина уроку.
(На дошці плакат « Магічний квадрат»).
- Перед вами «магічний квадрат». У ньому за сніжинками заховані завдання. Учень виходить до дошки, бере сніжинку і зачитує завдання. А ми спробуємо виконати всі ці випробування Зими.
1 |
2 2 |
3
|
4 |
5 |
6 |
Випробування 1. Хвилинка каліграфії.
1. - Яка перша буква в слові зима? (Буква З).
- Записати цю букву, буквосполучення з нею, та слово зима.
З з Зз зи им ма зима
2. - Як перевірити написання ненаголошеного и в цьому слові? (Потрібно змінити слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним, або підібрати споріднені слова).
- Давайте перевіримо. (Зима – зими, зимонька, зимня).
3. – Дібрати споріднені слова до слова зима. Визначити корінь.
Діти підбирають слова, записують їх на дошці і в зошиті, визначають корінь.
(Зимня, зимовий, зимонька, зимувати, зимно).
4. Діти одержують за виконані завдання три сніжинки. Вчитель прикріплює їх на дошці.
Випробування 2. Дібрати слова, якими можна описати зиму.
1. – Подивіться за вікно, на ілюстрації. Які фарби взяла Зима, щоб розмалювати все навколо?
2. - Доберіть слова, якими можна описати зиму. Яка вона?
(Діти записують їх на дошці та в зошитах).
Зима (яка?) сніжна, морозна, холодна, біла, красива, прекрасна, чарівна, весела, радісна, рання, пізня.
Випробування 3. Визначити, які слова , словосполучення допомагають уявити картини зими.
1. Читання вчителем тексту про зиму:
Йде рідним краєм чарівниця-зима. Мороз постукує по деревах. Дрімають під снігом клени та липи, дуби та берізки. Пролітає пухнастий сніжок. Вся земля вкрита білою ковдрою.
(Діти називають, а вчитель приклеює готові записи на дошку).
2. Робота з деформованим реченням.
- Пригадайте перше речення тексту, який я зачитувала. Складіть це речення із перемішаних слів: Йде краєм зима рідним чарівниця .
(Діти пригадують, складають речення.)
3. Учні одержують ще дві сніжинки-нагороди.
Випробування 4. Повторення вивченого матеріалу про текст.
Випробування 5. Визначити тип тексту.
(Звучить запис діалогу).
Діалог
(Учитель показує ілюстрації до свят).
- Так , це текст-розповідь.
- Молодці! Зима дарує ще одну сніжинку.
- 13 грудня наш народ буде святкувати свято Андрія. Цього дня відбувається цікаве і весело дійство – кусання «калити». Калита – солодкий печений корж із родзинками, цукерками, маком і ... діркою, щоб прив’язувати до одвірка і кусати. Калиту стереже пан Калитинський. В руках у нього квач, вмочений у сажу або мед. Він запрошує хлопців кусати калиту. Але це не все. Пан Калитинський старається його розсмішити. Якщо розсмішить, дасть по носі сажею. Але й калиту вкусити не просто – дівчата смикають її за мотузку, і вона ніяк не може потрапити до рота. Спробуйте і ви пограти в цю веселу гру.
2. Динамічна пауза. Гра «Калита». (Дівчата смикають за калиту, а хлопці стараються вкусити калач).
3. - Прочитайте текст на плакаті і визначте його тип. Які дії не характерні для зими?
Зима
Чому я люблю цю пору року?
Мабуть, тому, що навкруги все розцвітає. Мороз, ніби пензлем, розмалював вікна. Ледь-ледь риплять сніжинки під ногами. Легко дихається зимового ранку.
Хіба може людина залишатися байдужою до цієї краси?
- Текст-міркування. Не підходить слово: розцвітає.
V. Фізкультхвилинка.
Ще одна сніжинка – це наша фізкультхвилинка.
Звучить спокійна музика. Діти виконують рухи під слова вчителя:
Легко кружляють за вікном пухнасті сніжинки (діти кружляють на місці).
Подув сердитий вітер (учні імітують вітер).
Захиталися замерзлі гілочки і застукали одна об одну (плески-блискавки руками).
Пішов лапатий сніг (стукають долонями по колінах).
Почалася завірюха. Пора всім ховатися у теплі місця (діти сідають за парти).
Випробування 6. Робота в творчій студії.
- А зараз - найвідповідальніший етап уроку. Ми працюватимемо над твором у творчій студії. Будемо писати твір про що? (Про зиму). Писатимемо на окремих аркушах паперу, які приготувала для вас Зима. На першому рядочку намалюйте по три сніжинки на початку і в кінці.
1. Зачином нашого твору буде речення, яке ми з вами вже склали:
Йде рідним краєм чарівниця-зима.
2. Основну частину нам допоможуть скласти слова, з яких ми утворимо словосполучення.
Гра «З’єднай слова».
До слів першої колонки підібрати слова з другої.
СНІГОВІ ХМАРИ
ПУХНАСТІ ОДЯГ
СРІБНИЙ КОВДРА
БІЛА СНІЖИНКИ
- Уведіть ці словосполучення в речення і запишіть.
З першим словосполученням працюють колективно. Речення записують на дошці і в зошитах: На небі пливуть снігові хмари.
- Далі робота по рядах в парах:
перший ряд складає речення із словосполученням біла ковдра,
другий – пухнасті сніжинки,
третій – срібний одяг.
Представники з кожного ряду записують свої кращі речення на дошці:
Ліс одягнувся в срібний одяг. 2.
В повітрі літають пухнасті сніжинки. 1.
Вся земля спить під білою ковдрою. 3.
- Подивіться на дошку (вчитель показує на сніжинки,які прикріплені на дошці). Пішов сніг. А що ліплять із снігу? (Сніговика).
- У нас вийшов деформований текст з окремих речень. Давайте «зліпимо» із них зв’язний текст.
3. - Чого не вистачає? (Кінцівки).
- А кінцівку запишіть у зошитах самостійно.
(Діти записують свої кінцівки і читають їх).
4. – Що можна дібрати до тексту? (Заголовок).
- В рядочку, де ви малювали сніжинки, запишіть заголовок.
VІ. Підсумок уроку.
1.– Уявіть собі, що ви перетворилися на зиму. Що б ви побажали? Що б подарували?
Продовжіть речення:
Я Зима ... .
Я дарую ... .
Я бажаю ... .
2. Слово вчителя.
- Ви сьогодні гарно попрацювали. Всі випробування зими виконали. Спробуйте оцінити себе. Намалюйте таку кількість сніжинок, якій оцінці, на вашу думку, заслуговує ваша робота : 12балів - 12 сніжинок, 10 балів – 10 сніжинок, і т.д.
VІІ . Домашнє завдання.
За вибором:
Урок розвитку зв’язного мовлення
Автор
Киричок Людмила
Анатоліївна
вчитель початкових класів
Рокитнянського ЗЗСО № 1
2021 рік