. Розвиток мовлення. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі (до Дня української писемності та мови)

Про матеріал

Урок розвитку мовлення"Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною Володимира Слєпченка"Нестор Літописець"в художньому стилі"(до Дня української писемності та мови) , на якому учні матимуть змогу поглибити знання про опис зовнішності людини, навчаться через портретний опис розкривати внутрішній світ людини, висловлювати своє ставлення до неї, навчаться створювати опис зовнішності людини за картиною, удосконалять вміння добирати і систематизувати лексичний матеріал для власного висловлювання, формуватимуть інтерес до живопису і до живописної скарбниці Володимира Слєпченка.

Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною Володимира Слєпченка «Нестор Літописець» в художньому стилі (до Дня української писемності та мови)

Мета: поглибити уявлення учнів про опис зовнішності людини, з’ясувати, як через портретний опис можна розкрити внутрішній світ людини, висловити своє ставлення до неї, навчити школярів створювати опис зовнішності людини за картиною, удосконалювати вміння семикласників  добирати і систематизувати лексичний матеріал для  власного висловлювання,  формувати інтерес до живопису і до живописної скарбниці  Володимира Слєпченка.

Тип уроку: урок розвитку  мовлення.

Обладнання: презентація до уроку, пам’ятка «Як працювати над твором за картиною»,портрет Володимира Слєпченка, картина Володимира Слєпченка «Нестор Літописець».

                                                                    ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (привітання, перевірка готовності учнів до уроку).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка домашнього завдання

§ 15, с. 75-78, вправа № 133

Додатково (за бажанням):

Скласти  твір-роздум  на  тему  «Як  наш  клас  дбає  про  красу  і  багатство  природи»,  використовуючи  дієприкметники.  Визначити  рід,  число  і  відмінок   дієприкметників. Виділити закінчення

Знайти і записати 5-6 прислів'їв і приказок і 2—3 загадки із дієприкметниками. Виділити суфікси дієприкметників.

  1. Бесіда:
  • Які є типи мовлення?
  • Що таке опис?
  • Які його види ви вже знаєте?
  • Які основні частини опису?
  • Якими засобами користуються для створення портрета живописець і письменник?
  • Подумайте, яка роль описів зовнішності людини у художніх творах?
  • У якому стилі (крім художнього) можна описати зовнішність людини?
  • Чим вони відрізняються від художніх?
  • Які риси обличчя найчастііше аналізуються в художніх описах?
  • Пригадайте, які мовні засоби використовує письменникдля опису зовнішності своїх героїв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку

Твори мистецтва є джерелом наших знань про оточуючий світ і людей. Живописні полотна розкривають внутрішній світ художника, його ставлення до того, кого він зобразив. Портретний живопис часто свідчить про інтерес і ставлення художника до людини, яку зображено.

 Твори живопису допомогають нам вчитися у художників спостережливості, помічати у зовнішності людини характерні риси, бачити в портреті відображення внутрішнього світу. Поряд із цим, робота за картиною дає змогу вдосконалювати уміння сприймати твори живопису.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Слово вчителя

Український портретний живопис бере свій початок у глибині століть.

На уроці літератури ви розглядали портрети Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Михайла Коцюбинського, виконані художниками Іваном Трушем, Миколою Жуком, Федором Панком.

Нині увага до портретного живопису особливо велика. Художники вважають своїм першочерговим обов'язком створити образ нової люди­ни -- творця, мислителя, поета.

Портрети бувають різні: індивідуальні, парні, групові; на весь зріст, поясні, погрудні,— залежно від того, скільки осіб і як вони зображені.

Твори художників-портретистів експонуються в музеях, на виставках у всіх країнах світу (Г, Неліна).

 Дайте відповіді на питання:

  • Яких художників-портретистів ви знаєте?
  • Чиї портрети вони виконували?

 Чим пояснюється велика увагу до портретного живопису?

 • Які є портрети?

  1. Робота з підручником с. 231-232
  2.  Робота з пам’яткою «Як працювати над твором за картиною», планом-описом зовнішності людини
    Як працювати над твором за картиною
    1.    Поцікавтеся відомостями про художника.
    2.    Прочитайте назву картини, що свідчить про задум художника, підкреслює, що він виокремлює в картині як головне.
    3.    Уважно розгляньте картину, вдумайтеся в її зміст (що і з якою метою зображено).
    4.    Уявіть, що було до зображеного художником моменту і що буде потім.
    5.    Подумайте, хто буде адресатом вашого висловлювання, кого, в чому і як ви переконуватимете.
    6.    Сформулюйте тему й основну думку твору, доберіть заголовок, який не збігається з назвою картини.
    7.    Продумайте, які типи мовлення поєднуватимуться у вашому творі, котрий із них буде основним.
    8.    Поміркуйте над композицією твору і складіть план.
    9.    Додержуйте співмірності частин твору, зосереджуючи увагу на основному — змісті самої картини, а не на розмовах про неї.
    10.    Задля повнішого і глибшого розкриття змісту картини доречно включити у твір елементи роздуму, оцінні судження.
    11.    Напишіть чернетку твору; після перевірки і виправлень перепишіть роботу начисто.

ПАМ’ЯТКА
Як складати твір-опис зовнішності людини в художньому стилі
1.Розгляньте уважно картину, одумайте, чи її назва розкриває тему.
2.Доберіть художні засоби, що допоможуть описати зовнішність зображеної людини.
3.Розкажіть про передній план картини.
4.Опишіть головного героя картини: його портретні риси, одяг, взуття, позу, в якій його зображено.
5.Назвіть особливі деталі, використані художником для розкриття образу героя.
6.Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.

Орієнтовний план твору-опису зовнішності людини:
I. Хто ця людина.
II. Її зовнішність.
    1. Що найперше впадає у вічі.
    2. Зріст, постава людини.
    3. Волосся, зачіска.
    4. Риси та вираз обличчя. Міміка, жести.
    5. Одяг.
III. Що подобається (запам'ятовується) в зовнішності людини.

4.Вправа 437 (текст-зразок)

V. Робота над твором-описом

1.Слово вчителя

      9 листопада наша країна святкує День української писемності та мови. Це свято було започатковано Указом президента України № 1241/97 від 6 листопада 1997-го. Традиційно цього дня всіх українців запрошують написати Всеукраїнський диктант національної єдності і перевірити свої знання.

   За православним календарем 9 листопада вшановують пам’ять Преподобного Нестора-Літописця - послідовника Кирила і Мефодія. Вважається, що Нестор Літописець став прабатьком української писемної мови. Існують версії, що раніше на території України застосовували кілька видів писемності, деякі з них використовували грецьку абетку або латиницю. Сучасний алфавіт української мови здебільшого складається з аналогів грецьких літер і декількох слов’янських знаків, однак раніше, крім кирилиці, використовувалася так звана глаголиця.

     У 1989 році Верховна Рада УРСР надала українській мові статусу державної. Вона також є рідною мовою українців, які проживають за межами України: в Росії, Білорусі, Казахстані, Польщі, Словаччині, Румунії, Канаді, США, Австралії та інших країнах. Українською мовою розмовляють майже 45 мільйонів людей і вона належить до найпоширеніших мов світу.

2.  Розгляньте портрети, на яких зображений Нестор Літописець, дайте відповіді на запитання:

  1. Що вам відомо про Нестора Літописця?
  2. Презентація про Нестора Літописця.

    Повідомлення учениці

   Одним із найдавніших українських істориків був літописець Нестор. Він народився у Києві приблизно у 1056 році. Служіння Нестора при Лаврі почалося ще в юнацькому віці, коли послушником прийшов він до преподобного Феодосія. У монастирі він ніс послух літописця, від чого і був прозваний Нестором Літописцем. Там же описав житіє Феодосія Печерського. Але головна його праця чекала попереду.

    Повідомлення учня

     Нестор — один із найавторитетніших печерських старців свого часу. В «Іконописному подлиннику» його зовнішність описано так: «Сивий, борода на зразок Богослова — не роздвоїлась. На плечах — клобук, у правій руці — перо, а в лівій — книга і чотки…». За антропологічними ознаками святий мав зріст 163–164 см, належав до жителів Подніпров’я. Присвятив своє життя релігійній справі: до кінця своїх днів був ченцем Києво-Печерської лаври. Помер святий літописець, як уважають дослідники його творів, у 1113–1115 рр., коли мав, на думку антропологів, близько 60–65 рр. Час канонізації преподобного Нестора невідомий, проте є підстави вважати, що його ім’я вписане в зірку, як і імена інших святих, було в центральному нефі Великої церкви Києво-Печерської було лаври з ХV ст.

3.Що вам відомо про «По́вість мину́лих літ»?

Повідомлення учениці

 « По́вість мину́лих літ»  літописне зведення, складене в Києві в XI — на початку XII століття Нестором та іншими літописцями. Найдавніша пам'ятка історіографії та літератури українців — віршований український епос періоду Київської Русі. Провідний мотив твору — захоплення героїчним минулим Київської Русі і глибокий сум з приводу княжих чвар та лиха, заподіяного набігами половців.

Повідомлення учня

   « По́вість мину́лих літ»  — перша в Київській Русі пам'ятка, в якій історія держави показана на широкому тлі світових подій. Висвітлює історію східних слов'ян та князівської влади, утвердження  християнства на Русі, містить оповіді про виникнення слов'янської писемності, відбиває настрої різних суспільних верств. Записи подаються порічно. Використано перекази, оповідання, повісті, легенди.

4.Слово вчителя

   Обрані часом” – так називається авторська серія психологічних портретів Володимира Слєпченка. До неї входить галерея портретів славетних українців. Серед них – як постаті із сивої давнини, так і сучасники: Ярослав Мудрий,Нестор Літописець, Григорій Сковорода, Іван Мазепа, В’ячеслав Чороновіл, Валерій Лобановський, Ліна Костенко… Усі підібрані не навмання. Відбір пройшов тривалий процес авторського аналізу. В усіх портретах Володимир Слєпченко упевнено відкарбовує свій авторський стиль: картини пише у власній манері арт-лайну: мистецтва лінії.

     Слєпченко  Володимир Павлович народився 13 листопада 1947 року в місті Олексіївка Бєлгородської області. Навчався у Львівській Академії друкарства, яку закінчив у 1981 році. Народний художник України, член Національної спілки художників України, заслужений діяч мистецтв України, професор, академік Української академії Наук, керівник відділення культури і мистецтв, академік Санкт-Петербурзької академії російської словесності і витончених мистецтв ім. Р.Г. Державіна, віце-президент української філії. Живе у місті Києві.

 Сьогодні на уроці ми навчимося описувати зовнішність людини за картиною,а саме опишемо зовнішність Нестора Літописця за  портретом Володимира Слєпченка.

5.Словникова робота

З’ясувати значення слова

Гравюра — вид графіки, в якому зображення є друкованим відбитком малюнка, витравленого на спеціально виготовленій друкарській формі з дерева, металу тощо.

Графіка — вид образотворчого мистецтва, основним зображувальним засобом якого є однотонний малюнок, виконаний на папері олівцем, пером, вуглем.

Живопис — вид образотворчого мистецтва, що зображує фарбами предмети та явища реальної дійсності.

Офорт — гравюра на міді або цинку з малюнком, витравленим кис­лотами, а також друкарський відбиток з такої гравюри.

Сепія — малюнок, виконаний натуральною або синтетичною корич­невою фарбою, стійкою до світла.

Манера арт-лайн: мистецтва лінії.

6.Робота з картиною ( на екрані - репродукція «Нестор Літописець» 1999р., яка увійшла до авторської  серії психологічних портретів Володимира Слєпченка Обрані часом”)

     Вже 50 років мистець плідно працює у різних видах і жанрах образотворчого мистецтва: живопису, графіки, монументально-декоративного мистецтва, дизайну і геральдичного мистецтва, зокрема державної нагородної справи України.

Серед основних творів художника сюжетні картини історичної тематики від епохи Трипілля до сьогодення: «Відродження» 1991, «Подай Господи» 1995-1997, «Велике Хрещення» 1998, «Нестор літописець» 1999, триптих «Скіфія» 2005, «І вічний бій» 2005, «Недоспівана пісня Мазепи» 2007, « Трипілля і трипільці» 2007 та інші. Створив цикл робіт «Шевченкіана», живописні серії «Рожаниця» 2010, «Відгомін прадавніх часів України» 2012, «Мелодії старого міста» 2005, «Київ як портрет» 2013.

 В 1994–1995 роках Володимир Слєпченко написав 14 фресок у кафедральному Соборі Святого Йосафата в Торонто та 8 фресок у церкві Святого Юрія в Гамільтоні (Канада).

Особливе місце у доробку художника – майстра психологічного портрету, відведене портрету. «Для мене людина — це дивовижний космічний світ, який цікаво вивчати все життя, заглиблюючись у найтонші, непідвладні часу, порухи душі», – вважає автор. Написав портрети багатьох визначних і відомих людей. З 2005 року портрет Великого Магістра Мальтійського Ордену Ендрю Берті знаходиться в постійній експозиції в галереї шедеврів на Мальті.

Оформив низку поетичних збірок провідних українських та іноземних авторів.

З 2011 р. працює над проектом «Обрані часом» у власній авторській живописній манері «арт-лайн» (мистецтво лінії), в який входять серії: «Галерея портретів славетних українців», «Генії світової цивілізації», «Літературна еліта України». Написав цикли робіт «Паралельні світи», «Революція Гідності», «Обличчя війни» та інші.

Учасник численних обласних, всеукраїнських та міжнародних виставок. Відбулося більше 60-и персональних виставок в Україні, Росії, Польщі, Франції, Німеччині. Канаді, Пн. Кореї, Ізраїлі, Словаччині, Італії, Греції, Іспанії, Японії та інших країнах. Володар спеціального призу Міжнародної виставки в національному музеї КОБЕ (Японія), 2011 р.

Своєю творчою діяльністю, через історичні проекти веде просвітницьку діяльність серед молодого покоління нашої країни, долучаючись до відродження і розвитку національної патріотичної ідеї української держави.

Нагороджений орденом «За заслуги» ІІІ-го ст., Орденом Святого Рівноапостольного князя Володимира Великого ІІІ-го ст. УПЦ КП, відзнаками зарубіжних країн.

Твори Володимира Слєпченка зберігаються в музеях і приватних колекціях по всьому світу.

7.Осмислення картини за питаннями.

  - Яке враження на вас справляє репродукція «Нестор Літописець» ?

  - Яким настроєм, на ваш погляд, перейнята картина? Як передав його художник засобами живопису?

  - Яким ви бачите Нестора Літописця на портреті?

  - Як ви вважаєте, який емоційний стан виразив автор у своїй роботі?

  - На вашу думку, які риси характеру митця відображені в портреті?

  - У якому ракурсі знаходиться голова зображеного?

  - Які художні деталі передають внутрішній стан героя картини?

  - Які кольори переважають на картині?

  -У якому віціхудожник зображує Нестора Літописця ?

  -Чи можна з портрета дізнатися про минуле ченця?

  -Який вираз обличчя, очей у Нестора Літописця ?

   -Як зображено елементи одягу?

   -Які фарби використав художник, малюючи портрет?

  -Які, на вашу думку, риси характеру відтворені в портреті?

   -Яка портретна деталь підкреслює високий інтелект, геніальність Нестора Літописця ?

8.Прочитайте текст

         Робота над словничком «портретної» лексики,  який дасть змогу повніше розкрити тему і основну думку твору.

           Вчитель

 Головне в портреті – це обличчя, саме в ньому проявляється внутрішнє життя людини. Тому  звернемо увагу на обличчя портретованого.

 - Підберіть слова, якими ви можете описати обличчя Нестора Літописця. Запишіть їх у зошити.

(Обличчя – зосереджене,літнє,  продовгувате, округлене, худорляве,  бліде,   розумне,  сумне ,зі зморшками).

  Особливе значення мають очі й губи. У їх виразі ключ до розгадки внутрішнього світу ченця.

        - Якими словами ви опишете очі автора?

(Очі: карі, темні, добрі, сумні, розумні, спокійні, лагідні, привітні, виразні, втомлені, задумані, запалі).

  - На вашу думку, що відбилося в погляді Нестора?

 - Підберіть відповідні слова для опису погляду портретованого.

огляд: уважний, зосереджений, проникливий, спокійний,

зацікавлений, сумний, безрадісний, привітний, замріяний, замислений, спрямований у майбутнє).

У серйозному погляді відбилося нелегке його життя: сирітство, поневіряння, приниження.

Описуючи очі і погляд людини,  звертаємо увагу на брови, вії.

( Брови: чорні, темні, густі, широкі, приламані, високі)

( Вії: довгі, чорні, темні , густі).

 Кожен компонент зовнішності людини може доповнити нам уявлення про неї. Так, вважається, що високе чоло людини свідчить про її глибокий розум, розвинений інтелект.

 - Що ви можете сказати про чоло зображуваного?

( Чоло (лоб): високе,світле, широке, пркрите, чисте).

      - Які слова ми можемо використати, описуючи ніс поета?

( Ніс: прямий, видовжений, гострий).

- Підберіть епітети, якими можна описати рот і губи Нестора.

( Рот: маленький, красивий, чітко окреслений;  губи:  тонкі, вузькі, яскраві, рожеві, вигнуті, чітко вималювані).

Індивідуальність кожної людини, звичайно, доповнює її волосся.

- Якими словами ви опишете волосся автора?

( Волосся: сиве,  вільно спадає назад).

 Доповніть словничок:

Вік — молодий, юний, ...

Вираз обличчя — зосереджений, серйозний, одухотворений, ...

Очі — великі, глибокі, карі, проникливі, ...

Волосся — темне, чорне, темно-русе, ...

Риси вдачі — вольовий, мрійливий, ...

Вуста — міцно стиснуті, припухлі, ...

Чоло — високе, розумне, ...

Загальне враження — таємничість, романтична піднесеність, ...

9. Складіть речення з поданими висловами

Високохудожній твір мистецтва. Вартий пензля художника. Вінець творчості. Збуджує уяву. Гідний подиву. Творіння його розуму і серця. Вкарбувалися в пам'ять. Почуття прекрасного.

10. Уявіть ситуацію: Ви в Арт-галереї Національної бібліотеки України імені  Ярослава Мудрого в Києві. Ви стоїте перед портретом Нестора Літописця і розповідаєте йому про сучасну Україну.

За складеним вами планом і словничком зробіть спочатку усний опис картини Володимира Слєпченка «Нестор Літописець», а потім напишіть твір-опис картини у художньому стилі.

Зразок

Що відомо нам про славного автора "Повісті временних літ, або звідки почалася Руська земля, хто в Києві перший став князювати і звідки Руська земля стала буть?" Відомо, що народився після смерті Ярослава Мудрого. Невідомо, хто були його батьки, як прийшов до монастиря, у кого навчився писати й читати. Відомо тільки, що в 17 років він став ченцем Стефаном, пізніше був висвячений у дияконський сан. Усе життя присвятив важливій та благородній справі — літописанню.

Зупиняюся перед репродукцією" Нестор Літописець ", що знаходиться Арт-галереї Національної бібліотеки України імені  Ярослава Мудрого в Києві. За столом у чернечій ризі сидить мудрець. Він схилився над товстим розгорнутим фоліантом. Благородні риси обличчя, довга борода, довгі й гнучкі персти...

     Нестор, вічно схилений над писанням, з пером у руці, творить щоденний подвиг - записує для нащадків величну історію... і сам навіки входить у неї.

V. Підсумки уроку. Рефлексія

      Слово вчителя

Створюючи твір-опис людини за картиною, ви повинні не забувати, що кожен художник намагається відобразити внутрішній світ портретованого, його характер, переживання. Описуючи словесно зовнішність людини, ми повинні звертати увагу на неповторне, індивідуальне в образі конкретної особистості. Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоміг вам у підготовці до написання твору-опису зовнішності людини за картиною. А ще, я вірю, що ви зацікавитесь спадщиною Нестора Літописця.

«Мікрофон»

-  Що  нового  ви  дізналися  на  сьогоднішньому  уроці ?

-  Чим  він  запам’ятається  вам?

-  Що  сподобалося  вам  на  уроці?

-   Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

-  Що, на вашу думку, вдалося виконати найкраще?

-  Чи потрібні вам знання, які ви сьогодні одержали на уроці?

-  Чи виправдались ваші очікування?

VI. Домашнє завдання

1.Повторити  вивчений теоретичний  матеріал.

2. Ораторська хвилинка « Живопис-душа майстра».

 

  

 

docx
Додано
22 травня 2020
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку