Розвиток навичок спілкування і позитивного ставлення до себе. Розвивально-корекційна програма для підлітків

Про матеріал
Розвивально-корекційна програма для підлітків з розвитку навичок спілкування і позитивного ставлення до себе
Перегляд файлу

                                                                                      Кобилинська С. В.,

                                                                                          практичний психолог

                                                                                           Кирданівського ЗЗСО

                                                                             І-ІІІ ступенів,

                                                                                              Коростенського району

                                                                                           Житомирської області

 

 

Розвиток навичок спілкування  і позитивного ставлення до себе

                 Розвивально-корекційна програма  для підлітків

Цілі програми: Допомогти підліткам справитися з переживаннями, які перешкоджають їх нормальному емоційному самопочуттю і спілкуванню з однолітками.

https://img2.pngio.com/tennis-balls-green-ball-runway-contact-juggling-ball-png-green-ball-runway-png-1225_1225.png 

Блок 1. Зняття стану емоційного дискомфорту.

Розвиток соціальних емоцій.

 

Заняття 1. «Знайомство»

Привітання ведучого.

Гра «Відлуння»

Учасники групи по черзі виголошують свої імена, супроводжуючи їх певним рухом рук, характерним для себе жестом. Потім група хором називає його ім'я і повторюють його жест.

Гра «Моє ім'я»

Цілі. Ідентифікація себе зі своїм ім'ям, формування позитивного ставлення до свого «Я».

Ведучий задає питання; підлітки по колу відповідають

  • Тобі подобатися твоє ім'я?
  • Хотів би ти, щоб тебе звали по-іншому? Як?

При заминці у відповідях ведучий називає пестливі похідні від імені, а дитина вибирає те, що найбільш йому сподобалося.

Гра «Вгадай, кого не стало?»

Цілі. Розвиток уваги, спостережливості, прийняття дітьми один одного.

Підлітки повинні здогадатися, хто вийшов з кімнати, і описати його.

Гра «Голос тобі знайомий?»

Цілі. Розвиток уваги, вміння пізнавати один одного по голосу, створення позитивного емоційного фону.

Підлітки стають в ряд ( «один одному в потилицю»), попереду стоїть один ведучий, кожен підходить і що - небудь говорить, а ведучий повинен розпізнати його по голосу.

Малювання автопортрета.

Розслаблення.

Учасники займають зручне положення, зручну позу.

Ведучий говорить: «Влаштовуйтеся зручніше, розслабтеся, закрийте очі і послухайте, що відбувається навколо і всередині вас. Промовляйте  своє ім'я спочатку так, як вас звуть зараз, а потім так, як вас будуть кликати, коли ви виростете. Відчуйте, які у вас гарні імена, вони тільки ваші».

Після закінчення вправи підлітки стають в коло, тримаються за руки, кожен говорить сусідові «до побачення», назвавши його «дорослим» ім'ям.

Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

Заняття 2. «Ім'я»

Привітання.

Гра «М'яч»

Мета: нагадати імена учасників, налаштувати на робочий лад.

Всі учасники стають в коло. Ведучий кидає м'яч одному з учасників, при цьому він називає своє ім'я та ім'я того, кому адресований м'ячик. Гра продовжується до тих пір, поки підлітки не згадають всі імена і, не перепитуючи, будуть швидко передавати м'яч.

Бесіда

Цілі. Розкриття свого «Я», розгадування характерів з опорою на художнє зображення.

Учасники хаотично розкладають свої автопортрети, виконані на минулому занятті. Ведучий пропонує дітям сказати що - небудь хороше про кожного з намальованих. Якщо підлітки відчувають труднощі або висловлюють негативну оцінку, провідний допомагає виправити становище.

Гра «Сполучна нитка»

Мета. Формування почуття близькості з іншими людьми.

Учасники, сидячи в колі, передають клубок ниток. Передача клубка супроводжується висловами про те, що той, хто тримає клубок, відчуває, що хоче для себе і що може побажати іншим. За необхідності психолог допомагає підлітку - кидає клубок йому ще раз. Цей прийом діагностичний: можна побачити підлітків, які відчувають труднощі в спілкуванні, - у ведучого з ними будуть подвійні, потрійні зв'язки. Коли клубок повернеться до ведучого нитка повинна бути розгорнена і  перебувати у кожного підлітка в руці, імітуючи єдине ціле, у якому кожен важливий і значущий.

Гра «Прогулянка»

Мета. Рухова і емоційна розминка.

Ведучий. Уявіть собі, що ми знаходимося в лісі. У нас немає наметів, звичайно ж немає парасольок, а насувається гроза. Ми бачимо, що недалеко від нас печера. Ми всі дружно біжимо туди, прибігли вчасно, почалася гроза. Проте вона пройшла дуже швидко, дощ перестав іти. Всі ми вийшли і побачили просто чудо, перед нами з'явилося величезне штучне озеро, адже ми не помітили, що серед каменів є «корито» для води. Давайте плескатися у воді!

У грі використовується народна музика в естрадній обробці, поп-музика. Бажано хіти (враховуючи інтерес підлітків).

Малювання самого себе.

Ціль. Розкриття свого «Я», формування прагнення до самовдосконалення.

Психолог пропонує підліткам намалювати самого себе в трьох дзеркалах:

• в зеленому - такими, якими вони уявляються собі самі;

• в блакитному - такими, якими вони хочуть бути;

• в червоному - такими, якими їх бачать друзі.

Гра «Зрозумій мене і передай»

Цілі. Досягнення взаєморозуміння і згуртованості, вміння передавати позитивний емоційний стан.

Підлітки стають в коло і, дивлячись один одному в очі, мімікою передають радісний настрій, добру посмішку. Починає ведучий, все відбувається за принципом телегри «Зрозумій мене».

Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

Заняття 3. «Настрій»

Привітання.

Етюд «Оксамитові ручки»

Цілі. Зняття психоемоційного напруження, розвиток здатності розуміти свій емоційний стан і вміння його висловить.

Учасники сидять по колу. Ведучий говорить: «Подивіться на свої руки, потріть долоню про долоню. Закрийте очі. Уявіть собі, що ваші руки стали м'якими, пухнастими, оксамитовими. Погладьте себе по обличчю, по щоках, потріть свої вуха долонями, погладьте плечі, живіт, коліна. Ваші ручки дуже м'які, вони люблять вас. Поцілуйте закритими очима свої долоньки. Посміхніться їм.

Бесіда

Ведучий говорить з підлітками про зміну їх настрою і самопочуття під час виконання етюду, пояснює їм, чому у них змінився настрій.

Малювання на тему «Мій настрій»

Цілі. Усвідомлення свого емоційного стану, вміння адекватно його висловити.

Ведучий готує заздалегідь мокрі альбомні листи і фарби. Після виконання малюнків учасники розповідають, який настрій вони зобразили.

Вправа «Тренуємо емоції».

Мета. Розвиток вміння відчувати настрій і співпереживати оточуючим.

Ведучий пропонує підліткам:

а) насупитися як:

• осіння хмара;

• розсерджена людина;

б) позлитися, як:

• два вперті барани на мосту;

• при сварці з одним;

в) злякатися, як:

• в міліції;

• пташеня, що впало з гнізда;

• при зустрічі зі злим собакою;

г) посміхнутися, як:

• кіт на сонечку;

• саме сонце;

• ніби ти побачив диво.

Гра «Передай посмішку іншому»

Мета. Ауторелаксація.

Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

 

https://img2.pngio.com/tennis-balls-green-ball-runway-contact-juggling-ball-png-green-ball-runway-png-1225_1225.png 

Блок 2. Корекція тривожності. Формування соціальної довіри

 

Заняття 4. «Настрій» (Продовження)

Привітання ведучого

Гра «Асоціації»

Ведучий називає будь-яку емоцію чи почуття, учасники по колу називають асоціації викликані цією емоцією або почуттям.

Бесіда

Цілі. Допомога в подоланні негативних переживань, вчити самостійно приймати рішення, зменшення тривожності.

Діти по колу пропонують способи, як можна підвищити настрій.

Наприклад: зробити добру справу, поговорити з одним, пограти з тваринами, подивитися улюблений кінофільм, намалювати картину, посміхнутися собі в дзеркало, подарувати усмішку один одному.

Гра «На що схожий настрій?»

Цілі. Емоційне усвідомлення свого самопочуття, розвиток симпатії.

Учасники гри по колу за допомогою порівняння говорять, на яку пору року, природне явище, погоду схожий їх настрій.

Бесіда за темою «Найдобріша розповідь».

Розвивати розуміння емоційного стану і вчинків іншої людини, вміння висловити своє.

Підлітки по черзі розповідають ситуацію з повісті, оповідання чи фільму, які сподобалися, одночасно зображуючи дії персонажів.

Малювання епізоду, що найбільше сподобався.

Цілі. Рефлексія з опорою на художнє зображення.

Під звуки спокійної мелодії учасники малюють, потім обговорюють малюнки. Кожен розповідає, чому він зобразив саме цей епізод, які почуття при цьому відчував.

Гра «Настрій і хода»

Цілі. Зниження емоційної напруги, зменшення тривожності.

Ведучий показує рухи і просить зобразити настрій.

Наприклад: зустріч з близьким другом, якого давно не бачив (обіймемо його, поцілунком, піднімемо тощо)

Гра «Передай настрій»

Учасники стають в коло, беруться за руки, дивляться один одному в очі, передають мімікою свій настрій.

Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

Заняття 5. «Наші страхи»

Привітання.

Уривок з фільму «П'ятниця 13» або «Крик» чи інших

Цілі. Розвиток вміння висловлювати різні емоційні стани, імітація перебільшеного почуття страху.

Ведучий пропонує підліткам зобразити сценки жаху, використовуючи при цьому виразні рухи: затремтіти від страху, сховатися, втекти тощо. По закінченню інсценівок ведучий просить пояснити прислів'я: «У страху очі великі».

Вправа «Розкажи свої страхи»

Цілі. Виявлення реальних страхів підлітків, розвиток вміння говорити про свої негативні переживання відкрито в колі однолітків, формування соціальної довіри. Починає розповідати про свої страхи дорослий: «Коли я був таким як ви, то ...» Потім ставить запитання: «А у вас таке бувало?».

«А хто ще боїться чого - то? Розкажіть! « Підлітки за бажанням розповідають про ситуації, коли їм було страшно. Ведучий кожного разу просить підняти руки тих, у кого було  щось схоже. Ведучий повинен стежити, щоб сюжети оповідань не повторювалися і обговорити всі можливі підліткові страхи.

Малювання на тему «Намалюй свій страх»

Цілі. Зняття страхів, усвідомлення своїх страхів.

Звучить тиха музика. Підлітки малюють свої страхи, вибираючи матеріал самі. Потім ведучий просить підлітків за бажанням розповісти: що страшне він зобразив, пропонує залишити малюнки зі страхами в кабінеті у психолога на ніч, а вдома подумати і на наступному занятті розповісти: чи з'являвся страх знову, як можна з ним впоратися.

Комплекс «Музична мозаїка»

Цілі. Ауторелаксація, розвиток вміння рухатися в такт музичним фрагментам різних темпів.

Звучить заздалегідь підібрана музика з перехідним ритмом. Наприклад: вальс, рок-н-рол, танго, джаз тощо.

Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

Заняття 6. «Я більше не боюся»

Привітання.

Етюд «Я сміливий»

Цілі. Подолання негативних переживань, виховання впевненості в собі.

Підлітки вибирають ведучого - він уособлює найбільший їхній  страх. Цей ведучий стає на стілець, і зображує, що він зараз на учасників нападе. Підлітки відповідають: «Не боїмося, не боїмося !!!» Так повторюється 2-3 рази. Від слів учасників «їх страх» зменшується (ведучий зістрибує зі стільця), уявно перетворюється в комашку і повзає.

Гра «Темна кімната»

Мета. Зняття страху перед темрявою.

У кімнаті, де знаходяться підлітки, вимикають світло на 3-5 хвилин. Психолог пропонує уявити, що вони потрапили в нору до крота. До нього в гості поспішає гном з факелом. На роль гнома вибирається підліток, який боїться темряви (психолог дізнається про це з малюнків або з попередньої бесіди з батьками). Він за допомогою імітованого факела допомагає всім учасникам дійти до освітленого місця.

Комплекс «На лісовій галявині»

Мета. Зняття емоційної напруги, м'язових затискачів, ауторелаксація.

Ведучий пропонує учасникам уявити, що вони потрапили на лісову галявину в гості до доброзичливих індіанцям, а у них свято. Звучить ритмічна музика, учасники танцювальними рухами зображують (хтось як може) танець індіанців.

Гра «Тінь»

Мета. Розвиток спостережливості, пам'яті, внутрішньої свободи і розкутості

Звучить фонограма спокійної музики. Учасники розбиваються на пари. Один підліток - «подорожній», інший - його «тінь». Останній намагається якомога точніше скопіювати руху «подорожнього», який ходить по приміщенню і робить різні рухи, несподівані повороти, присідання, нагинається, скаче тощо.

Гра «Сліпий і поводир»

Мета. Розвиток уваги один до одного, соціальної довіри.

Учасники можуть залишатися в парах, але і можуть помінятися. Один «сліпий», інший - його «поводир», який повинен провести «сліпого» через різні перешкоди. Перешкоди створені заздалегідь (шафи, столи, стільці). У «сліпого» зав'язані очі. Мета «поводиря» - провести «сліпого» так, щоб той не спіткнувся, не впав, не забився. Після проходження учасники міняються ролями, для підвищення інтересу можна міняти маршрут.

Обговорення

Ведучий з підлітками обговорює їх самопочуття під час двох останніх ігор. Чи було їм затишно в своїх ролях? Що хотілося зробити під час гри? Як змінити ситуацію? Яку роль було виконувати складніше? Чи було страшно, якщо ні, то чому?

Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

 

https://img2.pngio.com/tennis-balls-green-ball-runway-contact-juggling-ball-png-green-ball-runway-png-1225_1225.png 

Блок 3. Гармонізація суперечливості особистості. Формування адекватної самооцінки

 

Заняття 7. «Новачок»

Привітання.

Гра «Мовчун»

Мета. Корекція поведінки за допомогою рольових ігор.

Ведучий розповідає ситуацію з життя кого-небудь з класу цієї школи. В клас прийшов новачок, він мовчун, боязкий. Новачок звик до оточуючих і осмілів в усьому, він став стрибати і навіть заспівав. Під час розповіді один з учасників виконує роль мовчуна.

Етюд «Три характери»

Мета. Дати моральну оцінку злості, плаксивості, робота над мімікою і пантоміма.

Учасники слухають три муз. п'єси Д. Кабалевського: «Злюка», «Плакса», «Пустунка». Разом з ведучим дають оцінку поведінки Злюки, Плакси, Пустунки. Троє дівчат зображують «три характери», всі інші здогадуються по їх міміці і пантомімі, хто з них хто.

Малювання на тему «Три характери»

Мета. Рефлексія поза попередньо проведеним етюдом.

Ведучий знайомить підлітків з піктограмами, пояснюючи при цьому, що при різних станах вираз обличчя буде різним. Просить зобразити Злюку, Плаксу, Пустунку.

Гра «Нудьга...»

Мета. Розвиток розкутості; тренування самоорганізації.

 Вздовж протилежних стін кімнати розставлені стільці. Біля однієї - за кількістю дітей, біля іншої - на один стілець менше. Учасники сідають на стільці вздовж стіни. Ведучий говорить:

«Нудьга – нудьга, а від нудьги  пробіжимося туди» (показує на протилежну стіну зі стільцями. Як тільки ведучий закінчує говорити, всі учасники біжать до протилежної стіни і намагаються зайняти стільці. Програє той, хто залишився без стільця. Продовжуючи гру потрібно прибирати по одному стільцю.

Гра «Спіймай хвіст»

Цілі. Зняття напруженості, невротичних станів; розвиток згуртованості групи.

Звучить ритмічна музика. Гравці стають у лінію, тримаючись за плечі, «голова» намагається зловити «хвіст», а той ухиляється. Гра продовжується до тих пір, поки кожен користувач не побуває в двох ролях. В кінці гри кожен учасник промовляє, ким йому більше сподобалося бути: головою або хвостом.

Вправа «Чого і тобі бажаю»

Мета: підняття емоційного фону, отримання інформації один про одного.

Починає ведучий, він першим кидає м'ячик будь-якому учаснику і каже: «У мене найкраще виходить ... .. (наприклад, спілкуватися з людьми), чого і тобі бажаю». Отримав м'ячик з побажанням, кидає його будь-якому іншому учаснику кола і вимовляє: «У мене найкраще виходить ... .., чого і тобі бажаю»

Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

Заняття 8. «Маска»

Розминка

Вправи на розвиток мімічних рухів: підняти брови, опустити брови, нахмурити брови, зрушити і надути губи, посміхнутися тощо. Бажано, щоб учасники виконували вправи перед дзеркалом.

Міні-конкурс «Назви і покажи»

Мета. Визначення емоційних станів, виражених за допомогою міміки.

Учасники сидять по колу. Ведучий говорить: «Коли я сумую - я такий». Показує мімікою свій стан. Потім учасники продовжують по колу, кожен раз зображуючи інший від уже названих емоційний стан. Коли черга доходить знову до ведучого, він пропонує ускладнити вправу: один показує - всі вгадують, який емоційний стан вони побачили.

Вправа «Зайчик-хвалько»

Мета: підвищення самооцінки.

Запропонувати учаснику встати на стілець або будь-яке інше підвищення і розповісти всім про будь-які три свої позитивні якості. Можна запропонувати розповісти про свої досягнення або радісні події.

Комплекс «Чарівний сон»

Мета. Саморозслаблення.

Ведучий читає текст, заздалегідь підготовлений (типу «гіпнозу»: нам добре, очі важкі, руки слабкі  тощо) текст. Текст читається повільно, тихим голосом, з тривалими паузами, під спокійну, розслаблюючу музику.

Ритуал завершення заняття

«Оплески» (по колу один одному)

Заняття 9. «Загальна історія»

Привітання.

Складаємо «Загальну історію»

Цілі. Допомогти підліткам висловити свою індивідуальність; вчити висловлювати свої думки; навчити адекватним способам взаємодії - взаєморозумінню; розвивати вміння спокійно вислухати співрозмовника.

Учасники сидять по колу. Перший учасник говорить перше речення, другий продовжує і так далі. В кінці проводиться обговорення, чи сподобалася дітям ця історія, що вони відчували, говорячи по колу, що вони робили, якщо хотілося виправити іншого розповідаючого.

Інсценування «Загальної історії»

Цілі. Корекція поведінки; зняття емоційної напруги; робота над виразністю рухів; згуртування групи.

Гра «Чаклун»

Мета. Оволодіння немовними засобами спілкування.

Ведучий - «чаклун», він зачаровує одного з учасників так, що той не може говорити. Щоб позбутися від чаклунства, він повинен пояснити як це сталося. За допомогою жестів і міміки показує напрямок і предмети, розмір і форму предметів, показує настрій чарівника і свій стан в момент чаклунства. Учасники «перекладають» його розповідь.

Колективний малюнок за складеною «Загальною історією»

Цілі. Розвиток відчуття свободи і творчої активності, вміння дивуватися, фантазувати, діяти спільно.

Ведучий готує лист мокрого паперу (можна використовувати рулон шпалерного). На цьому аркуші кожен учасник малює деталь сюжету придуманої і розіграної історії, потім кожен відповідає на питання, що вони відчували в процесі колективного малювання. Що більше запам'яталося? Що викликало велику радість?

Гра «Голка і нитка»

Мета. Розвиток довільності, комунікативних та організаторських здібностей.

Підлітки вибирають ведучого. Під музику ритмічну він грає роль голки, інші учасники - роль нитки. (Роль голки потрібно доручати сором'язливим, затиснутим, замкнутим).

Розставання.  Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

Заняття 10. «Чарівний ліс»

Привітання.

Етюд «Зірка»

Мета. Навчити передавати емоційний стан героя; розвинути здібності розуміти почуття іншого.

Ведучий розповідає ситуацію з хлопчиком років 5, який в калюжі вночі побачив зірку і хотів взяти, але не зміг. Тоді він вирішив, що забере завтра, прикривши листочком він пішов спати. А вранці цієї зірки не стало, чи то плакати хлопчикові, чи то сміятися.

Учасники зображують емоційну поведінку хлопчика.

Гра «Стежка»

Мета. Активізація уяви і супроводжуючих її позитивних емоцій, формування особистості і розвиток оптимістичного емоційного фону.

Всі учасники шикуються в потилицю і йдуть змійкою, по команді ведучого вони переходять перешкоди. (Текст заздалегідь готується і читається рівно з відповідними інтонаціями).

Малювання «Незвичайний ліс»

Мета. Розвиток уяви, вміння передавати свій емоційний стан через художній образ.

Ведучий пропонує уявити дітям той ліс, по якому йшли по стежці і відповісти: яку пору року було, яка погода стояла в лісі, який час доби, який настрій було у кожного під час прогулянки по лісі.

(Можна дати слово кожній дитині і потім намалювати індивідуальні картини, інший варіант - колективне малювання).

Вправа «П'ять слів про тебе»

Мета: підвищення самооцінки, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.

Учасники розбиваються на підгрупи по 5 чоловік. Кожен обводить на аркуші паперу свою долоньку. В середині пише своє ім'я. Потім передає листок сусідові справа, а сам отримує долоньку сусіда зліва. На одному з пальчиків отриманого малюнка пишеться якась позитивна якість цієї людини, наприклад: «Ти чуйний» тощо. Долоньки передаються по колу, і кожен пише свою. Поки долонька не повернеться до її власника. В кінці обговорюється, які почуття відчували діти під час гри.

Вправа «Музична мозаїка»

Мета. Танцювальна психотерапія, тренування психомоторної функції, самовираження індивідуальності дитини.

Ведучий пропонує учасникам потанцювати. Причому кожен танцює, що хоче. Підліток повинен сам вибрати собі образ.

Ритуал завершення заняття

«Оплески» (по колу один одному)

 

https://img2.pngio.com/tennis-balls-green-ball-runway-contact-juggling-ball-png-green-ball-runway-png-1225_1225.png 

Блок 4. Зняття ворожості у взаєминах з однолітками. Розвиток навичок спілкування

 

Заняття 11.

Привітання.

Гра «Зустріч»

Мета. Корекція негативних поведінкових реакцій, формування нового досвіду взаємин в процесі гри.

Психолог підбирає кожному учаснику персонаж, який володіє протилежними особистісними особливостями. Сюжет з персонажами може бути вигаданий. Кожному персонажу дається по п'ять «життів», яких вони позбавляються, якщо змінюють поведінку свого героя. Підлітки сідають в коло і починають зустріч цих героїв. Тему для розмови вони вибирають самі. Після гри проходить обговорення з питань і завдань.

  • Опишіть свої відчуття в новій ролі.
  • Що заважало зберігати певний стиль поведінки?
  • Чи зможете ви вести себе в реальному житті так, як ваш герой?
  • Які слабкі і сильні сторони вашого героя?

Гра «Хлопчик (дівчинка) - навпаки»

Мета. Розвиток довільного контролю за своїми діями, зняття рухової заторможеності, негативізму.

Підлітки стають колом. Ведучий показує рухи властиві для дівчат, а дівчата роблять навпаки. Потім для хлопчиків.

Етюд «Просто так»

Мета. Розвиток соціальної довіри, виховання нових способів спілкування, формування адекватних форм поведінки.

Учасникам пропонується передати своє гарний настрій усім присутнім.

Гра «Золотий гусак»

Ведучий нагадує сюжет з казки «Золотий гусак», де всі зустрічаються персонажі приклеювалися один до одного.

Учасники стають один за одним і тримаються за плечі попереднього. У такому положенні вони долають різні перешкоди:

 - піднятися і зійти зі стільця;

 - проповзти під столами;

- обігнути «широке озеро» тощо.

Протягом всієї гри діти намагаються уникнути відчеплення від свого партнера.

Ритуал завершення заняття

Рефлексія. Закінчи речення. «Сьогодні на занятті мені було ....... (Вислови почуття)».

Заняття 12. «Зустріч з другом»

Привітання.

Етюд «Зустріч з другом»

Мета. Передача за допомогою виразних рухів внутрішнього стану героїв.

Учасники за допомогою обіймів і посмішки показують радість від зустрічі з одним.

Малюнок «Мої друзі»

Мета. З'ясування стосунків дітей всередині групи; допомога при усвідомленні себе і рис свого характеру.

Ведучий пропонує намалювати один одного. Підлітки можуть намалювати своїх друзів як у вигляді людей, так і у вигляді тварин, птахів, квітів тощо.

Після виконання завдання діти обговорюють малюнки і відповідають на питання: хто тут намальований? Чому намальовані саме вони? Чому вони намальовані саме в такому вигляді?

«Відтворення ситуацій».

Мета. Формування адекватних форм поведінки.

  • Ти брав участь у змаганні і посів перше місце, а твій друг був майже останнім. Він дуже засмутився. Допоможи йому заспокоїтися.
  • Твій друг попросив у тебе твою іграшку, а віддав її зламаною.
  • Ти дуже скривдив свого друга. Спробуй помиритися з ним.

Гра «Приділи увагу іншому»

Мета. Розвиток вміння висловлювати своє позитивне ставлення до інших  людей, навчати надавати і приймати знаки уваги.

Діти стають в коло і по черзі говорять що - небудь приємне одному з учасників гри. Знаками уваги можуть відзначатися особистісні якості, зовнішність, вміння тощо. У відповідь підліток говорить: «Спасибі, я теж думаю, що я ...»

Комплекс «Музична мозаїка» (саморозслаблення)

Ритуал завершення заняття

«Оплески» (по колу один одному)

Заняття 13. «Помирилися»

Етюд «Посварилися і помирилися»

Мета. Моральне виховання; робота над виразністю рухів.

Два підлітки спочатку зображують, що посварилися. Вони стоять спиною один до одного. Потім повертаються обличчям один до одного і посміхаючись, беруться за руки. В кінці обіймаються.

Бесіда «Кого ми називаємо ввічливими»

Мета. Моральне виховання, регулювання поведінки в колективі.

Ведучий обговорює з учасниками деякі людські якості, що сприяють ефективному спілкуванню, після цього вони виробляють правила того, як розвинути в собі ці якості.

Розігрування ситуацій

Мета. Формування адекватних форм поведінки.

Підліткам пропонується програти наступні ситуації.

Твій друг ображений на тебе, вибачся перед ним і спробуй помиритися. Два твоїх однокласники посварилися між собою - помири їх.

Ритуал завершення заняття

Вправа на підтримку «Трон»

Хтось із підлітків сідає на стілець-трон перед усіма. Всі учасники заняття говорять про нього щось хороше

Заняття 14. «Правила дружби»

Привітання.

 Вправа «Клубок»

Передаючи клубок сказати теплі слова іншому, потім, розплутуючи, подякувати за слова на свою адресу.

Гра «Знайди друга»

Цілі. Навчити дітей відчувати і переживати, розвиток комунікативних навичок.

Підлітків ділять на дві групи. Одній групі зав'язують очі, дають можливість походити по приміщенню, потім пропонують знайти і впізнати один одного. Дізнатися можна за допомогою рук, обмацуючи волосся, одяг. Потім гравці міняються ролями.

Гра «Секрет»

Мета. Розвиток соціальної активності дітей.

У кожного учасника в долонях «секрет» (закритий кулак). Учасники ходять по приміщенню і знаходять способи умовити кожного показати йому свій секрет.

Ведучий стежить за процесом обміну секретами, допомагає всім знайти спільну мову.

Малювання «Новосілля»

Мета. Формування почуття єднання з групою.

Підлітки малюють автопортрети і «селять» їх в будиночок, малюнок якого висить на стіні. Потім вони розфарбовують цей будинок фарбами.

Потім підлітки обговорюють деякі прийоми і правила, що сприяють тому, щоб спілкування протікало без сварок і конфліктів, які оформляються в «Правила дружби»:

 

Правила дружби

  • Допомагай товаришу. Якщо вмієш щось робити - навчи і його. Якщо товариш потрапив в біду, допоможи йому чим можеш.
  • Поділися з товаришем тим, що маєш
  • Зупини товариша, якщо він робить щось погане.
  • Уникай сварок, суперечок через дрібниці; будь скромний, якщо у тебе вийшло краще, ніж у інших; вмій порадіти успіхам товариша.
  • Умій спокійно прийняти допомогу, поради та зауваження від інших людей.

Релаксація «Посмішка»

Мета. Зняття психоемоційного напруження.

Психолог пропонує сісти зручніше, спертися на спинку стільця. Включається повільна музика. «Діти подивіться один на одного, посміхніться один одному. Закрийте очі і послухайте мене: інша людина є радість для тебе ... Навколишній світ є радість для тебе ... Бережи себе і бережи іншого .. Поважай і люби все, що є на Землі - це диво! І кожна людина - це теж диво! Спасибі всім за роботу, за те, що ви є! Дякуємо!

Ритуал завершення заняття

«Оплески» (по колу один одному)

Заняття 15. Завершальне заняття.

Привітання.

Вправа «Паровозик Я + хороший»

Підняття самооцінки кожного учасника і загального емоційного фону групи.

Всі учасники стають один за одним, руки кладуть на плечі один одному. Першим встає ведучий. «Паровозик» починає рухатися по кімнаті. Ведучий перший каже: «Я (називає ім'я) хороший». Всі хором, голосно повторюють за ним: «Ти (його ім'я) хороший». Так триває, поки кожен з учасників не назве себе хорошим і не отримає підтвердження від групи.

Вправа «Соціометрична рефлексія»

Мета: скарбничка думок про себе і зворотний зв'язок для кожного.

Кожен учасник заняття вибирає двох осіб з групи, чию думка про себе він хотів би почути. Ці дві людини повинні сказати, звертаючись до нього: «У тебе є дві таких гідності і два таких  резерви ....». Висловлювання приймаються без обговорення учасниками тренінгу.

«Зворотній зв'язок»

Всім учасникам пропонується узагальнити їх враження, отримані в процесі занять, і обмінятися думками в наступному порядку:

- загальне враження від участі;

- на заняттях я навчився ...

- відкриття в самому собі;

-побажання;

Ритуал завершення заняття

«Оплески» (по колу один одному)

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
11 березня 2021
Переглядів
3291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку