Мета:
навчальна: формувати уявлення про
лідерство як про груповий процес на основі
власного емпіричного досвіду взаємодії та роботи у команді. Розширити та поглибити знання школярів про світових лідерів, сформувати уявлення про значення особистості у формуванні держави; провести самоаналіз власного лідерського потенціалу і лідерських вмінь;
розвиваюча: розвивати мотивацію набуття
лідерських умінь і навичок, прагнення до збереження та примноження духовного багатства нашого народу, почуття громадянської гідності, національної свідомості та самосвідомості, поняття про належність до рідної землі, народу, знизити тривожність дітей;
виховна:виховувати почуття духовно осмисленого патріотизму, відданості своїй Батьківщині, командного духу та почуття власної значущості для рідної країни.
Час, дата проведення: 10.03.17 р. 12:10-13:40
Тривалість заняття:1 г. 20 хв.
Вік дітей: 7 кл. (11-13 р.)
Обладнання:комп’ютер, колонки, телефони із сканером читання QR кодів, шаблон карти України, зернята, маки, картки.
Матеріали:масляна пастель, воскові крейди, кольорові олівці, фломастери, фарби, гуаш, папір формату А4; аудіозаписи музичних композицій.
Тип виховного заходу: тренінг формування лідерських якостей.
Форми та методи роботи: арт-терапевтичні вправи, вихід на моральний вибір, колективна робота, індивідуальна робота
Застосування ІКТ:сканування телефонами QR кодів.
I. Вступне слово вчителя. Аргументація актуальності теми.
Організаційний момент. Емоційне налаштування школярів на заняття Постановка проблемного питання.
II. Повідомлення теми, мети заходу
Формулювання очікуваних результатів. Вправа «Зернята»
Вироблення правил спільної роботи. Вправа «Сонечко»
ІІІ. Основна частина тренінгу
Вправа «Мотузки»
Арт-терапевтичні вправи «Дерева»
Індивідуальна робота
Колективна робота
ІV Рефлексія. Робота з картками.
V. Підведення підсумків. Вправа «Маки». Відкритий висновок «Keep calm and love for Ukraine»»
Хід тренінгу:
Вступне слово.
У сьогоденній ситуації в Україні дуже важливо навчитися контролювати свої
емоції і триматися разом. Потрібно розвивати свої лідерські якості для досягнення мети – робити Україну кращою. А для того щоб нам з вами зробити країну кращою потрібно почати
1. «Лідер який він» (Час – 7 хв.)
Мета:розширити та поглибити знання школярів про світових лідерів, мотивувати на тему тренінгу,
Перед учасниками тренінгу QR-коди, вони скориставшись телефонними додатками читають інформацію про світових лідерів і
коротко розповідають про кого вони прочитали. А далі ведучий задає проблемне питання, і разом з учасниками виділяють якості якими повинен володіти лідер. (Додаток №1)
«Перед вами QR-коди, будь ласка скористайтесь зараз вашими телефонами і дізнайтесь, куди вони вас приведуть.
Як ви думаєте, що об’єднує цих людей? Якими якостями вони володіють?»
Отже ми дізналися
світових лідерів,і про якості які їх об’єднують. І на сьогоднішньому тренінгу ми будемо з розширювати та аналізувати власні лідерські якості, подумаємо, що ми можемо зробити як віддані лідери-
патріоти для нашої країни. Тема нашого тренінгу – «Зберігай спокій і люби Україну». сформулювати
очікування учасників, визначити основні напрямки в подальшій роботі тренінгу.
Тренер пропонує кожному учаснику групи написати на листках у вигляді зернят те, що він очікує від тренінгу. Далі на фліпчарті вивішує лист паперу на якому в нижній частині, схематично зображено
грунт. Кожному учаснику пропонується „посадити” своє „зернятко- очікування” в „землю”. В кінці тренінгу буде визначено чи проросло зернятко і, якщо „так”, то наскільки виправдались очікування учасників. (Додаток №2)
3. Вправа «Сонечко» (Час - 12 хв)
Мета:показати важливість розробки і дотримання окремих правил за якими
відбувається взаємодія, як в групі людей так і в суспільстві; прийняти правила, які забезпечують результативність роботи групи.
Хід вправи
1.Вироблення правил спільної роботи в мікрогрупах.
А) Об’єднати учасників в мікрогрупи по 3-5 чол. і визначити для кожної місце роботи в аудиторії. Спочатку кожен на окремих листочках пише ті умови, при яких, за його думкою, забезпечується ефективна, комфортна, безпечна робота групи. На листочку пишеться одна умова. Число листочків для кожного із учасників не обмежене і
визначається його бажаннями і потребами.
Б) Потім в кожній мікрогрупі на великому листі паперу учасники малюють сонечко і наклеюють сформульовані умови – побажання у вигляді промінчиків таким чином, що один промінчик складається з умов, які співпадають. Група визначає свого представника для презентації підсумків роботи.
Прийняття правил роботи в групі.
На наступному етапі представники повідомляють сформульовані правила роботи в групі.
На великому листі тренер записує сформульоване правило, починаючи з найдовших промінчиків. Кожне правило обговорюється з усіма учасниками групи. Мікрогрупи по черзі пропонують свої промінчики, а інші групи, по, можливості додають. Після повідомлення останньої мікрогрупи тренер підводить підсумки роботи, об’єднує схожі правила в більш точні формулювання. (Додаток №3)
Приклади правил
1. Слухати один одного і чути.
2. Бути лаконічним, говорити лише по темі.
3. Бути толерантним, терпимим.
4. Обговорювати проблему, а не людину.
5. Бути доброзичливим, посміхатися, зберігати почуття гумору.
7. Працювати в групі від початку до кінця.
8. Виконувати прийняті правила.
4.Вправа «Мотузки»(Час - 7 хв.)
Мета: визначити лідерський потенціал учасників, навчити правилам групової взаємодії,
зняти фізичне навантаження.
Для проведення цієї гри потрібно взяти мотузку , і зв’язати її так, щоб вийшло кільце. (Довжина мотузки залежить від кількості дітей)
Учні встають у коло і беруться двома руками за мотузку, яка знаходиться у центрі кола.
«Зраз вам потрібно взятись за мотузку і заплющити очі. А тепер спробуйте
зробити трикутник. А тепер спробуйте зобразити коло. А зараз, спробуйте зобразити серце, як символ нашої з вами любові до нашої Батьківщини»
Спочатку виникає пауза и повна бездіяльність дітей, але далі хтось із учасників пропонує який-небудь варіант вирішення: наприклад, розрахуватись по номерам і вистроїтись за номерами, і далі керує діями. Як показує досвід гри, ці функції беруть на себе лідери.
5. Арт-терапевтична техніка «Малюємо
дерева»(Час - 30 хв.)
Мета:розвинути почуття причетності до колективу до держави, групову згуртованість, доброзичливі взаємини, співчуття, співпереживання, дослідити внутрішньо-групові взаємини в колективі. Сприяти саморозкриттю учнів, дослідженню свого емоційного стану, зниженню тривожності. Виховувати почуття духовно
осмисленого патріотизму, відданості своїй Батьківщині, командного духу та почуття власної значущості для рідної країни.
Хід вправи
Учасникам пропонують зайняти зручне
положення (встати, сісти, сісти на підлогу, якщо є відповідні умови, - за
Ведучий дає такі інструкції: «Закрийте очі. Уявіть колір, звук, мелодію, руху, за допомогою яких можна було б висловити ваш стан "тут і зараз". Встаньте в загальне коло. Спробуйте описати словами і показати ваші відчуття ».
Активізація візуальних, звукових, кін естетичних відчуттів.
Спочатку учасникам дається інструкція до наступного етапу (індивідуальної роботи з образами), щоб не порушити емоційний стан, який виникне у кожного після входження в образ дерева в лісі: «Зараз ми будемо представляти себе деревами. Коли музика закінчиться, запам'ятайте свої відчуття, виберіть собі будь-які олівці чи фарби і намалюйте представлені вами образи одного або декількох дерев і виниклі асоціації. Придумайте малюнку назву та історію, яку ваше дерево хотіло б розповісти іншим деревам».
Звучить повільна, мелодійна музична композиція без слів.
«А тепер закрийте очі і постарайтеся побачити ліс. Уявіть себе в образі дерева. Знайдіть йому місце серед
інших дерев. Виберіть в аудиторії відповідне місце, де дереву зручно качати
гілками, рости вгору і навіть танцювати. Покажіть рухами, танцем, як воно себе почуває. Самотнє
всім вітрам. Влітку його обпікає остуджує мороз.
Навіть звірові важко сховатися під одиноким деревом. Добре, коли поруч є добрі і надійні друзі. Підійдіть один до одного так близько, як вам цього хочеться. Нехай ваші дерева утворюють
гайків. Дбайливо доторкніться пальчиками-
(Це дає ведучому можливість звернути увагу на особливості
«Спробуємо все разом створити образ дуже сильного, могутнього дерева. Встаньте поруч один з одним, в коло. Який величезний, надійний ствол вийшов у дерева! І гілки тягнуться вгору, переплітаючись між собою. У такій кроні тепло і затишно білкам, птахам. А саме дерево нічого не страшиться: ні бурі, ні грози, ні самоти».
(Ведучому важливо помітити, в якому із запропонованих образів учасник заняття відчуває себе комфортніше і впевненіше.)
Індивідуальна робота.Кожен учасник займає місце за робочим столом і малює виниклі у нього образи та асоціації, обмірковує їх і вигадує історію свого дерева.
Етап вербалізації.Учасники пересідають в коло, складений зі стільців, кладуть на підлогу всередині кола свої роботи так, щоб усім було зручно їх розглянути. Потім кожен розповідає про свій малюнок. Ступінь відкритості залежить від самого «художника». Якщо він з якоїсь причини мовчить, можна спробувати делікатно його розпитати, наприклад, про почуття, надії, мрії, бажання дерева-образу, але не слід наполягати на цьому.
Щоб прояснити деталі малюнка чи оповідання, ведучий і інші члени групи можуть додатково задавати непрямі питання:
1. Де твоєму дереву хотілося б рости: на узліссі або серед інших дерев?
2. Чи є у нього друзі і вороги?
3. Чи боїться чогось це дерево?
4. Чи загрожують йому будь-які небезпеки?
5. Про що мріє це дерево?
6. Який настрій у твого дерева?
7. Це дерево швидше щасливе або нещасне?
8. Якби замість дерева був намальований чоловік, то хто б
9. За що його люблять люди?
10. Що сниться дереву?
11. Який подарунок його міг би порадувати?
12. Чим можна допомогти дереву, якщо воно хворіє?
Більшість учасників із задоволенням розповідають про дерево, повідомляючи при цьому важливі відомості про себе, свої переживання, сумніви, проблеми.
Далі учасникам пропонується зберегти образ дерева, відокремити його від фону:
«Акуратно відірвіть по контуру зображення дерева зовнішню, зайву частину малюнка. Це слід робити пальцями, ножицями користуватися не можна».
Колективна робота. «Наша Україна це гарна галявина, на якій виростуть ваші дерева. Кожен має право вирішувати, де зручніше розмістити малюнок: в лісі серед інших дерев, в маленькій гайку або осторонь від інших дерев. Виберіть відповідне місце і розташуйте дерева на площині нашої країни. При початкове положення вашого малюнка».
На цьому етапі особливо значимо стан упевненості, відчуття прийняття й захищеності. переміщати багаторазово.
6. Рефлексія. (Час-10 хвилин)
Мета:провести самоаналіз власного лідерського потенціалу і лідерських вмінь,
сформулювати цілі та плани на майбутнє
«Перед вами картки на яких ви зараз подумайте, і запишіть, які у вас вже є на цей час лідерські якості, і яких у вас не вистачає і ви
хотіли б в собі ще їх розвинути.
7.«Квітка маку»(Час-7 хвилин)
Мета: підвести підсумок тренінгу, визначити чи справдились очікування учасників. Виховувати почуття командного духу та почуття власної значущості для України.
Хід вправи
Звучить аудіозапис Скай – «Україна». Учні беруть маки і прикріпляють їх на шаблон карти України. (Додаток №5)
«І наостанок, візьміть по квітці маку, і, якщо ваші очікування від тренінгу виправдались, і ваше зернятко проросло, я пропоную вам заповнити наш гайок ще й квітками, адже наша держава надзвичайно гарна і квітуча, і кожен з нас може зробити її ще кращою.
Додаток № 1
QR - код
Додаток №2
Додаток №3
Додаток №4
Риси лідера які, я маю |
Риси лідера, яких мені вистачає |
не |
|
|
|
«Мій девіз у житті» |
«Мої плани на майбутнє» |
|
|
|
|
Риси лідера які, я маю |
Риси лідера, яких мені вистачає |
не |
|
|
|
«Мій девіз у житті» |
«Мої плани на майбутнє» |
|
|
|
|
Риси лідера які, я маю |
Риси лідера, яких мені вистачає |
не |
|
|
|
«Мій девіз у житті» |
«Мої плани на майбутнє» |
|
|
|
|
Додаток №5