Не забезпечуйте дітей готовими формулами,
формули – порожні,
збагатіть їх образами та картинками,
на яких видно єднальні зв’язки.
Не обтяжуйте дітей мертвим тягарем фактів,
навчіть їх прийомів і способів,
які допоможуть їм осягати це.
Перед сучасною та успішною людиною постають складні завдання необхідності засвоєння великих об’ємів інформації. Такий інформаційний вибух у поєднанні з високою конкуренцією і вимогами суспільства, призводить до інтенсифікації навчального процесу і, як наслідок, цілого ряду порушень у стані психічного та соматичного здоров’я школярів. Проте, одним з державних завдань сучасної освіти є не тільки надання сучасного рівня знань, але й збереження здоров’я дитини.
Одним з важливих принципів сучасної освіти є оптимізація навчання шляхом застосування новітніх освітніх технологій і, зокрема, мнемотехнічних методів запам’ятовування, що базуються за принципом ейдетики.
Мнемотехніка – (від грецького – мистецтво) – це спосіб покращення засвоєння нової інформації шляхом утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів та прийомів.
Ейдетика – (від грецького слова «ейдос» - образ) – це одне з направлень практичної психології. Вона розвиває всі властивості уваги, образну пам'ять, позитивне мислення, інтуїцію, творчу уяву. Вражаюча сила образів була відома людству з давніх часів. Ейдетичні здібності помічали в себе ряд вчених, художники, письменники: І.Гете, Д. Лондон, К.Ціола, А.Толстой та інші.
Прийоми зміцнення пам’яті розподіляються на мнемотехніку (методи, побудовані на вербально – логічному мисленні) і ейдотехніку (методи, побудовані на конкретно – образному мисленні). Існує слідуюча асиметрія півкуль головного мозку: права півкуля є емоційно - образною, ліва – логічною. Мозок звик запам’ятовувати все таким, як є, сприйнявши щось, він в правій півкулі складає образ – модель, в лівій відповідні йому слова. Сприйняття таким чином не стирається. Воно народжує геніальні відкриття. Наше завдання - навчити працювати обидві півкулі і навчити приймати світ всіма органами чуттів одночасно так, як це робили наші предки.
Образна пам'ять повертає цілісне сприйняття світу, відновлює пам'ять, вчить творчому мисленню. Це найбільш стійка форма пам’яті. Крім того, що знімається стрес навчання, звільнений від зубріння час і покращення здоров’я, росте об’єм оперативної пам’яті.
Увага |
Уява |
Пам'ять |
Інтуїція |
Мислення |
Творчість |
Здоров’я |
Класифікація методів і прийомів
Метод «Перетворення»
«Перетворення» - це метод первинної обробки інформації, який перетворює складну для сприйняття інформацію в зручну для ефективного відтворення. Метод складається з наступних прийомів: аналогія, трансформація, піктограми, стенографії, фонетична асоціація, неологізм, цифрообраз, цифро – буквений код, асоціація, закономірність.
Аналогія – це прийом, при якому між інформаційними одиницями, що запам’яталися, знаходять спільні ознаки, властивості, якості тощо. Прийом передбачає використання наступних типів аналогій:
1.Аналогія за формою. Наприклад, голка за своєю формою є аналогією гвіздка, ялинки, сірника та інших образів.
2.Аналогії по римі: свічка – пічка, річка, нічка.
3.Аналогії за кольором: крокодил – листок, огірок, жаба, ялинка та інші.
4.Загальноприйняті аналогії. Наприклад, атрибутами Нового року є: Дід Мороз, Снігуронька, ялинка, шампанське, годинник та інші.
5.Аналогії за розміром: мобільний телефон, комп’ютерна мишка, чашка, груша, курча та ін.
6.Аналогії за смаком та запахом. Наприклад, слово «солодкий» викликає ряд таких аналогій, таких як: мед, цукор, торт, цукерки. А запах смаженого м’яса може викликати аналогію шашлику, бекону.
7.Аналогії за рухом. Наприклад, звичайні шестерні можуть викликати аналогію з оглядовим колесом, дзиґою, велосипедом.
8.Аналогії тактильні. Наприклад, гладенька м’яка поверхня викликає аналогію по дотику: до шуби, кішки, дивану, подушки.
9.Суміжні аналогії. Виникають під час сприймання частини загальноприйнятої послідовної сукупності. Наприклад, алфавіт, нумерація.
10.Аналогії за звуком. Наприклад, за звуком розбитого скла аналогію можуть викликати предмети, що мають скло: екран телевізора, ваза, дзеркало.
Практично до будь – якого слова можна знайти велику кількість аналогій за різними типами. Наприклад, до слова «книжка» можливо знайти наступні аналогії:
По формі: ящик, телевізор, чемодан.
По римі: мишка, кришка.
Загальноприйняті: окуляри, лампа, стіл, бібліотека.
За розміром: зошит, блокнот, папка.
Для формування навиків прийому «Аналогія» рекомендуються ігри «Асоціація» і «Листівки».
Гра «Асоціація»
Перший учасник називає слово, що має чіткий образ і по колу кожен наступний гравець називає слово, яке має певну аналогію з попереднім словом.
Гра «Листівки»
Кожному гравцю необхідно мати від 10 до 30 листівок. Ведучий пропонує запам’ятати відповідну кількість слів, знаходячи аналогію між словом та листівкою, використовуючи на кожне слово листівку.
Прийом «Трансформація»
Прийом «Трансформація» – це прийом, при якому об’єкти, що запам’ятовуються, перетворюються в інші по значенню і образу, які більш легкі для запам’ятовування. Використовується у випадках, коли неможливо добрати аналогію. Можна застосовувати при вивченні букв, цифр, словникових слів, складних понять.
Прийом «Піктограми»
«Піктограми» - це прийом, при якому інформацію, що запам’ятовується, схематично зображують спрощеними малюнками (образні піктограми) або малюнками, що нагадують за формою букви (буквені піктограми) чи цифри (цифрові піктограми).
Прийом «Стенографіст»
«Стенографіст» - це прийом, при якому текстова інформація, що запам’ятовується, записується за допомогою окремих ключових букв, особливих знаків і цілого ряду скорочень. Наприклад, вірш І.Франка «Каменярі» можемо зобразити скорочено:
Я бачив дивний сон. Я бчв двн сн
Прийом «Фонетична асоціація»
«Фонетична асоціація» - це прийом, при якому до слова підбирається співзвучне слово або частина слова. Наприклад, при вивченні теми «Обласні центри України»: Львів – «лев», Житомир – жито «мир»; Луганськ – «луг».
Підмет – підмітати, присудок – присудити, суфікс – сухий фікус, префікс – прекрасний фікус, корінь – коріння і т.д.
Прийом «Цифрообраз»
«Цифрообраз» - це прийом, при якому цифрову інформацію пов’язують з певними образами або системами образів. Так, цифра 2 нагадує лебедя, 6 – замок. Цей прийом застосовується також при вивченні таблиці множення, для запам’ятовування номерів телефонів.
Прийом «Цифро – буквений код»
ЦБК – це прийом перекодування цифр у букви для складання спеціально підібраних слів із метою їх подальшого запам’ятовування
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
гж |
дт |
кх |
чщ |
пб |
шл |
сз |
вф |
рц |
Нм |
Завдання перекодуйте цифри в слова так, щоб вийшло речення:
Наприклад:
1 |
4 |
9 |
7 |
8 |
5 |
2 |
Жовтий |
Черевик |
Радісно |
Співав |
Веселу |
Пісню |
Динозавриків |
Прийом «Закономірність»
Прийом «Закономірність» - це прийом, при якому для інформації, що вивчається, знаходять певні логічно – математичні та інші взаємозв’язки та правила. За допомогою цього прий ому легко вивчити таблицю множення на 9. Для цього потрібно пронумерувати пальці зліва направо від 1 до 10. Щоб виконати дію множення, наприклад, 9 х 3 = ?, потрібно загнути третій палець на лівій руці. Пальці, що залишилися не зігнутими ліворуч, утворюють кількість десятків у відповіді, а не зігнуті праворуч – кількість одиниць. В результаті отримуємо відповідь: 27.
Для запам’ятовування глухих приголосних Ц П Ш Ф Ч К П Т спочатку з цих букв утворюються слова: ЦаП, ШаФа, ХоЧу, КаПусТа. Потім завдяки прийому «Синтез» слова об’єднуються в одну цілісну історію: Глухий (фонетична асоціація з глухими звуками) ЦаП заліз на ШаФу і голосно сказав: «ХоЧу КаПусТу».
Метод «Зв’язування»
«Зв’язування» - це метод об’єднання інформаційних одиниць шляхом створення між ними асоціативних зв’язків. Метод складається з прийомів сюжет, ритмізація, послідовні асоціації, склеювання, синтез, перша буква, абревіатура, логічні запитання.
Прийом «Сюжет»
«Сюжет» - це прийом, при якому для створення асоціативних зв’язків між інформаційними одиницями використовують оповідання, казки, притчі, історії тощо. Наприклад, при вивченні таблички множення спочатку за допомогою прийому «цифрообраз» цифри множників та добутку перетворюються в образи, а потім створена образна інформація зв’язується за допомогою «сюжету» в історію зустрічі двох множників і подій, які з ними відбувалися.
Прийом «Послідовні асоціації»
«Послідовні асоціації» - це прийом, при якому для створення асоціативних зв’язків між інформаційними одиницями, що мають чітко визначений порядок, створюють послідовні асоціаційні зв’язки. Суть прийому полягає в тому, що формується асоціативний зв'язок спочатку між першим і другим інформаційним елементом, потім між другим і третім і так далі, створюючи певний сюжет.
Уявимо, що необхідно запам’ятати таку послідовність слів: корова, картина, будинок, заєць, газети і т.д. створимо історію, в якій ці образи будуть головними героями: «Корова намалювала картину. Най ній був зображений будинок, в якому жив заєць, який дуже любив читати газети і т.д.». Можна використовувати прийом «Послідовні асоціації» при вивченні розташування планет Сонячної системи. Спочатку за допомогою прийому «Фонетична асоціація» складні для засвоєння назви планет Сонячної системи перетворюється в зрозумілі асоціативні образи, а потім між цими образами створюється така історія:
«Мер курей (Меркурій) показує богині Венері (Венера), що на Землі (Земля) продаються батончики Марс (Марс). Ними любив ласувати Пітер Пен (Юпітер), який зробив саморобний турнік (Сатурн), на якому майорів прапор з надписом «Ура!» (Уран). Все це відбувалося біля моря, де жив Нептун (Нептун), в якого плуталась борода (Плутон).
Прийом «Синтез»
Прийом «Синтез» - це прийом, при якому для створення асоціативних зв’язків між інформацією, для якої не має значення послідовність. Вони об’єднуються в єдиний інтегральний образ з спільним асоціативним зв’язком. Наприклад, застосуванням прийому «синтез» для запам’ятовування слів динозавр, бочка, пальма, осел, журнал, окуляри створюється єдиний асоціативний малюнок, що містить образи всіх перелічених слів.
Прийом «Димізація»
«Димізація» - це прийом, при якому для створення асоціативних зв’язків між інформаційними одиницями використовують римовані вірші, пісні, лічилки тощо.
П’ять на п’ять – двадцять п’ять
Шість на шість – тридцять шість.
Цифра 4. Як стілець перевернувся – він на цифру обернувся.
Що це догори ногами? Це – четвірка перед нами.
Прийом «Першої букви»
«Перша буква» - це прийом для створення асоціативних зв’язків з першими буквами слів, що запам’ятовуються або з першими буквами слів спеціально створеного речення. Добре відома мнемонічна фраза російською мовою для запам’ятовування послідовності кольорів веселки: «Каждый Охотник Желает Знать, Где Сидит Фазан.» В українській мові існують мнемонічні фрази: Червоні Окуляри Жінки Заважають Бачити Сяйво Фіалки. Чи Омелько Жити Зможе Без Своїх Фантазій?
Парні дзвінкі та глухі приголосні
Бабуся Пілюля
Дерева трусила,
Зозулю смішила,
Жолудь шукала.
Джуля чайка
Дзьобом цокотіла,
Гукала ховраха.
Гелготала крокодилу.
Прийом «Абревіатура»
«Абревіатура» - це прийом для створення асоціативних зв’язків з першими буквами слів, що запам’ятовуються. Наприклад, для запам’ятовування найбільших річок Росії: Об, Волга, Амур. Лена застосовують цей прийом, об’єднуючи перші літери назв річок у слово «ОВАЛ».
Метод «Порядкова система»
Метод «Порядкова система» - це метод, призначений для запам’ятовування інформаційних одиниць разом з їх порядковим номером шляхом використання спеціально підібраної системи образів. Метод передбачає роботу в 2 етапи.
На підготовчому етапі потрібно запам’ятати систему образів – порядкову систему, яка являє собою певну кількість образів, що асоціативно пов’язані зі своїм порядковим номером.
На другому етапі, коли власне необхідно запам’ятати певну послідовність інформаційних одиниць, з кожним елементом порядкової системи створюється асоціація з інформаційним елементом відповідного порядкового номеру.
Метод має такі прийоми: інтер’єр, топографія, нумерація, тактильний, матриця.
В початкових класах можна використовувати прийоми «Інтер’єр», «Матриця», «Нумерація».
«Інтер’єр – це прийом, при якому порядкова система формується елементами інтер’єру приміщення, розташована в добре знайомій послідовності.
Стандартний інтер’єр – це вже розроблена порядкова система з 25 образів предметів типового інтер’єру.
На малюнку за годинниковою стрілкою зображені 25 предметів із асоціативним зв’язком з числом порядкового номеру. Наприклад, перший предмет – двері, які мають край, схожий на «1», другий – парасолька, ручка якої нагадує «2» і т.д.
В подальшому, при запам’ятовуванні ряду інформаційних одиниць, необхідно створювати асоціативні зв’язки, що запам’ятовуються, між інформаційними одиницями і елементами порядкової системи.
Наочність до уроків з використанням методів мнемотехніки
Розгляньте уважно схему. Що на ній зображено? Чим метелик схожий на веселку? Так, метелик барвистий, як веселка; а ще він яскравий, мов сонечко! А чому зображена пір’їнка? Молодці, тому що метелик, легенький, ніби пір’їнка.
За таким принципом діти складають порівняння з опорою на схему: ніжний, наче парашутик кульбабки; тихий, ніби весняний вітерець; гарний, немов квітка тощо.
«Живі цифри»
(розвиток нестандартного мислення, спостережливості)
Починаючи з перших днів знайомства з математикою «граємось» із цифрами, кожну з них перетворюючи на образ, який вона нагадує, «оживляючи» його.
Вивчаючи цифру1, згадуємо веселого Буратіно, який гострим довгим носиком лізе у чорнильницю, 2 – уявляємо чарівним лебедем. Погляньте, яких казкових персонажів нагадують цифри.
Використання засобів ейдетики на уроках
початкової школи
Українська мова (2 клас)
Тема уроку: Головні члени речення
Мета уроку: Дати поняття про підмет і присудок. Розвивати образне мислення, мовлення, уяву. Виховувати любов до рідної мови
Фрагмент уроку: створення образів поняття «Підмет і присудок»
1.Підмет – бабуся, що підмітає (хто? що?)
2.Присудок – суддя, завжди судить (що робить?)
Природознавство (3 клас)
Тема: Властивості води
Мета:Познайомити з властивостями води. Розвивати образне мислення, уяву. Виховувати любов та бережне ставлення до природи
Фрагмент уроку: створення образів – властивостей води
1.вода – рідина, текуча
2.немає форми, набуває форму посудини
3.прозора
4.безбарвна
5.немає запаху
6.при нагріванні – розширюється, при охолодженні – стискується.
Використана література
1.Довідник мнемотехніка. Навчально – методичний посібник Чепурний Г.А.
2.Журнал «Розкажіть онуку» Кузнєцова О.М. м. Київ Як краще навчити дитину за допомогою методів ейдетики