Розвиток пізнавальних процесів у дітей з порушенням психологічного розвитку методом Су-Джок терапії

Про матеріал

Мета цієї роботи - ознайомити педагогів та батьків з іграми і вправами, які поліпшують пам'ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, розвивають координацію рухів, спритність рук, підтримують життєвий тонус, знімають розумову втому, сприяють мовленнєвому розвитку із застосуванням Су-Джок терапії

Перегляд файлу

 

                                                           СПЕЦІАЛЬНИЙ

                                               НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС

                                    «ДОШКІЛЬНИЙ  НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД –

                                  ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД»

                                                                       №5 «ДНІПРЯНОЧКА»

 

«Розвиток пізнавальних

      процесів у дітей з порушенням         психологічного розвитку методом

 Су-Джок терапії»

 

                            Підготувала:

                              Періжняк Галина Юріївна, 

                                 «вихователь-методист»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H:\Наш досвід\фото Періжняк Г.Ю..jpgПеріжняк  Г.Ю. Розвиток пізнавальних процесів у дітей з порушенням психологічного розвитку методом  Су-Джок терапії.-20с.

 

 

 

Укладач:                        Періжняк  Галина Юріївна, вихователь спеціального навчально-виховного комплексу „дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад № 5 «Дніпряночка», «вихователь-методист»

Рецензент:  Грицан Світлана Олексіївна,

          вихователь-методист спеціального

                    навчально-виховного   комплексу № 5,

спеціаліст вищої категорії, «старший вихователь»

 

 

        Мета цієї брошури  ознайомити педагогів та батьків з іграми і вправами, які поліпшують пам’ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, розвивають координацію рухів, спритність рук, підтримують життєвий тонус, знімають розумову втому, сприяють мовленнєвому розвитку із застосуванням Су-Джок терапії.

 

Автор   надає  практичні рекомендації щодо системи роботи над розвитком пізнавальних процесів у дітей з порушенням психологічного розвитку методом  Су-Джок терапії.

 

 

          Досвід буде корисним педагогічним працівникам дошкільних навчальних закладів та батькам в роботі з дітьми з особливими потребами, які кожен  може використати на свій розсуд.

 

 

 «Розум дитини знаходиться на кінчиках її пальців»
В. О. Сухомлинський

        Добре розвинене мовлення - найважливіша умова всебічного повноцінного розвитку дітей. Чим  краще розвинена у дитини мова, тим легше їй висловлювати свої думки, тим ширше її можливості в пізнанні навколишньої дійсності, тим змістовніше та повноцінніше стають стосунки з однолітками і дорослими, тим активніше здійснюється її психічний розвиток. Але останнім часом спостерігається зростання числа дітей, що мають психологічні та мовленнєві порушення, або комбіновані, що складають контингент нашого навчального закладу.

      Тому педагогічний колектив спеціального навчально-виховного комплексу № 5 «Дніпряночка»  дбає про формування мовлення дітей, про його чистоту і правильність, попереджаючи і виправляючи різні порушення, якими вважаються будь-які відхилення від загальноприйнятих норм мови, корекцію психологічної сфери дитини. Маємо  достатній практичний матеріал, застосування якого сприяє ефективному мовленнєвому та психологічному  розвитку дитини. Весь практичний матеріал можна умовно розділити на дві групи: по-перше, допомагає безпосередньому психологічному та мовному розвитку дитини і, по-друге, опосередкований, до якого відносяться нетрадиційні логопедичні технології.

            Розвиток пізнавальних процесів у дітей залежить від стану дрібної моторики. Досвід роботи з дітьми, що мають порушення когнітивної сфери  свідчить, що систематична цілеспрямована робота з розвитку дрібної моторики допомагає подолати різні недоліки і відхилення в психофізичній сфері дитини. Розвиток рухів пальців рук тісно пов'язаний з мовленнєвою функцією: якщо розвиток дрібної моторики відстає, то затримується і мовленнєвий розвиток,  хоча загальна моторика при цьому може бути в нормі, тому розвиток, тренування дрібної моторики рук є стимулюючою для розвитку мовлення, психічних процесів, пізнавальної діяльності. Так, у дітей із затримкою психічного розвитку при використанні вправ, фізкультхвилинок, ігор з розвитку дрібної моторики, помітно збільшується обсяг пам'яті, увага стає більш стійкою. Підвищується її концентрація, активно розвивається уява, зменшується гіперзбудливість, зникає м'язова слабкість пальців рук. Для розвитку дрібної моторики пальців рук широко використовуємо пальчикову гімнастику. Вправи підбираємо з урахуванням вікових особливостей. Так, молодшим дітям  пропонуємо катати пальчиками дерев'яні кульки різного діаметру. При цьому наголошуємо, що потрібно залучати до руху всі пальчики. Для цієї вправи  використовуємо кульки з пластиліну, намисто.
        Проводимо вправу з дітьми з порушенням психологічного розвитку  регулярно, виділивши 3-5 хвилин (на початку або у середині заняття, перед обідом, в ІІ половині дня).

       По мірі розвитку дрібної моторики у дітей з порушенням психологічного розвитку відзначаємо і якісні зміни в мові: словник збагачується, вдосконалюється граматичний лад мови, розвивається зв'язне мовлення.
       Розвиток дрібної моторики пальців рук є важливим показником готовності дитини до навчання в школі. Вміння дитини робити точні рухи пальцями руки має велике значення для оволодіння письмом.
        Останнім часом загальний інтерес до нетрадиційних форм і засобів роботи з дітьми значно зріс. В нашому комплексі успішно апробовано метод використання Су-Джок терапії в поєднанні з корекційно-логопедичної роботою та лікувально-оздоровчою роботою.

        Су-Джок терапія, володіючи високою ефективністю, безпекою та простотою, базується на традиційній акупунктурі і східній медицині і є найкращою системою корекції та самооздоровлення, існуючої в даний час. «Су» по-корейськи-кисть, «джок»-стопа. Су-джок розроблений вченим з Південної Кореї Паку Джі Ву. Професор й лікар більше 30 років витратив на розробку методу Су-джок. Таким чином, Су- Джок терапія – це метод лікування з використанням кистей та стоп. В будові кисті та стопи проявляється дивовижна схожість на будову тіла людини. В тілі людини можна виділити тулуб і п’ять частин тіла, які виступають – голову з шиєю і чотири кінцівки. Дивлячись на свою кисть, ми бачимо, що кисть також складається з долоні та п’яти частин, які виступають – пальців. Су-джок терапия

       Великий палець, який складається з двух фалангів, нагадує голову і шию. Кожна з чотирьох кінцівок тіла складається з трьох частин. В руці виділяють плече, передпліччя та кисть; в нозі – бедро, гомілку та стопу. Кожний із чотирьох пальців кисті, з другого по п’ятий, складається з трьох фаланг. Ці та інші ознаки схожості підтверджують, що великий палець співвідноситься з головою, другий та п’ятий – з руками, а третій та четвертий – з ногами. Серед усіх частин тіла стопа найбільш подібна до кисті та знаходиться на другому місці по ступені схожості до тіла. Ці схожості є свідоцтвом глибоких внутрішніх зв’язків, які існують між тілом, кистю та стопою, та пояснює ті великі можливості Су- Джок терапії, які відчули на собі вже тисячі людей.

        Ефект її застосування залежить від компетенції педагога. Вміння використовувати нові можливості, включати дієві методи в систему корекційно-розвивального процесу, створюючи психо-фізіологічний комфорт дітям під час занять, який передбачає «ситуацію впевненості» їх в своїх силах. Крім того, альтернативні методи та прийоми допомагають організовувати заняття цікавіше та різноманітніше.

          Су Джок терапія ставить перед собою такі цілі:

- нормалізувати м’язевий тонус;

- опосередковано стимулювати мовленнєві зони в корі головного мозку.
        Використання Су-Джок масажерів  «Диво-валик»,  масажних кульок в комплекті з металевими кільцями в поєднанні з вправами з корекції звуковимови і розвитку лексико - граматичних категорій змістової сторони мовленнєвої діяльності,  розвиток навичок комунікативної діяльності, вміння будувати конструктивні взаємодії в групі, сприяє підвищенню фізичної і розумової працездатності дітей з порушенням психологічного розвитку, створює функціональну базу для порівняно швидкого переходу на більш високий рівень рухової активності м'язів і можливість для оптимальної цілеспрямованої мовної роботи з дитиною.

     Поєднання таких вправ, як пальчикова гімнастика, самомасаж з вправами з корекції звуковимови і формуванню лексико-граматичних категорій, дозволяє значно підвищити ефективність занять в умовах дитячого садка, активізувати психічні процеси, покращувати процеси сприйняття, розвивати словесно-логічні операції, формувати довільну психічну активність. Використовуємо такі форми роботи з дітьми задля нормалізації м'язового тонусу і стимуляції мовних областей в корі головного мозку, корекції вимови, вдосконалення навичок просторової орієнтації.


Розвиток пам'яті, уваги http://img.board.com.ua/a/1041810693/wm/0-nabor-dlya-su-dzhok-terapii.jpg
     Діти виконують інструкцію дорослого: «Одягни колечко на мізинець правої руки, візьми їжачок - масажер у праву руку і сховай за спину»  і т.д., дитина закриває очі, дорослий одягає кільце на його палець, а той повинен назвати на який палець якої руки надіто кільце.

 

Масаж спеціальною кулькою.

     Оскільки на долоні знаходиться безліч біологічно активних точок, ефективним способом їх стимуляції є масаж спеціальною кулькою, який впливає на пальці, кисті, долоньки рук, прокочуючи його між ними. У дитини підвищується тонус м'язів, відбувається приплив крові до кінцівок. Внаслідок цього відбувається поліпшення дрібної моторики та чутливості кінцівок дитини.

 

 

 

Масаж еластичним кільцем.

   Пружинні кільця надіваються на пальчики дитини і прокочуються по них, масажуючи кожен палець до його почервоніння і появи відчуття тепла. Цю процедуру необхідно повторювати кілька разів на день. За допомогою кульок-«їжачків»  дітям подобається масажувати пальці і долоньки, що здійснює благотворний вплив на весь організм, а також на розвиток дрібної моторики пальців рук, тим самим, сприяючи розвитку мовлення.

 

Пальчикова гра «Черепаха» (у дітей в руках Су Джок).

Опис: вправа виконується спочатку на правій руці, потім на лівій.

 

Йшла велика черепаха

І кусала всіх від страху,

(діти катають Су Джок між долонь)

Кусь, кусь, кусь, кусь,

(Су Джок між великим пальцем і іншими, які дитина тримає «щіпкою». Натискають ритмічно на Су Джок, перекладаючи з руки в руку).

Нікого я не боюся

(діти катають Су Джок між долонь).

 

Пальчикова гра «Їжачок»

Опис: вправа виконується спочатку на правій руці, потім на лівій.

Їжачок ти, їжачок

Не боюсь я гілочок.

Він поколить нам долоньки -

З ним пограєм залюбки.

М'яч-їжак ми візьмемо, (підкидаємо м'ячик вгору)

Покатаємо, потремо. (прокатує між долоньок)

Вгору кинемо, спіймаєм, (знову підкидаємо м'ячик)

Голочки перерахуємо. (пальчиками мнемо голки м'ячика)

Пустим їжачка на стіл, (кладемо м'ячик на стіл)

І пограємо із ним (ручкою притискаємо м'ячик)

Трішки покатаємо ... (катаємо м'ячик)

Й ручку поміняємо (міняємо руки).

 

Пальчикова гра «Хлопчик-мізинчик»

Опис: вправа виконується спочатку на правій руці, потім на лівій.

- Хлопчик-мізинчик,

Де ти був?

(надягаємо кільце Су Джок на великий палець)

- З цим братиком в ліс ходив,

(надягаємо кільце Су Джок на вказівний палець)

  -З цим братиком борщ варив

(надягаємо кільце Су Джок на середній палець)

-З цим братиком кашу їв,

(надягаємо кільце Су Джок на безіменний палець)

-З цим братиком пісні співав

(надягаємо кільце Су Джок на вказівний палець). с 2-мя кольцами для Су-Джок «Массажный шарик»

 

Автоматизація поставлених звуків.

    Щоб процес масажу не здавався дітям нудним, використовуємо віршований матеріал, і одночасно з масажним ефектом відбувається автоматизація поставленого звука в мовленні. При роботі з певним звуком під час масажу, проговорюємо відповідно цього звука вірш. І крім впливу на зони відповідності і масажного ефекту, що впливає на розвиток дрібної моторики, які в сукупності стимулюють мовленнєвий розвиток, відбувається автоматизація поставленого звука в мовленні.

      Дитина по черзі надягає масажне кільце на кожен палець, одночасно промовляючи вірш на автоматизацію поставленого звука

На правій руці:

 Цей малюк-Іллюша, (на великий палець)

Цей малюк-Ванюша, (вказівний)

Цей малюк-Альоша, (середній)

Цей малюк-Антоша, (безіменний)

А меншого малютку звуть друзі Мішутка . (мізинець)

 

На лівій руці:

 

Це маля-Танюша, (на великий палець)

Це маля-Ксюша, (вказівний)

Це малятко-Маша, (середній)

Це малятко-Даша, (безіменний)

А меншу звуть Наташа, (мізинець)

 

Використання Су-Джок кульок при вдосконаленні

лексико-граматичних категорій.

 

 Вправа «Один-багато»

        Педагог  котить «чудо-кульку» по столу дитині, називаючи предмет в однині. Дитина, спіймавши долонею кульку, відкатує її назад, називаючи іменники в множині.

     Подібно проводяться вправи «Назви ласкаво», «Скажи навпаки», що одночасно сприяє розвитку мислення та пам’яті дитини.

     Використання кульок для складового аналізу слів. 

  Вправа «Поділи слова на склади»

    Дитина називає склад і бере по одній кульці з коробки, потім рахує кількість складів.

      Масаж дозволяє активізувати міжпівкульну взаємодію, синхронізувати роботу обох півкуль мозку. Їх зміст і ритм максимально наближені до характеру самого руху, щоб у дитини виникав конкретний образ. Спочатку діти виконують вправи мовчки, за зразком, потім, у міру формування правильної вимови та вдосконалення розумових функцій, проговорюють текст. Пізніше вони вимовляють тексти самостійно.

     Масажувати треба не тільки кінчики пальців, а всю поверхню долоні. Це можуть бути кругові рухи кульки між долонями, перекочування кульки від кінчиків пальців до основи долоні, обертання кульки кінчиками пальців, стискання кульки між долонями, стискання і передача з руки в руку, підкидання кульки з подальшим стисненням між долонями і т.д. При використанні масажної кульки,  кожен рух рук намагаємося представити у формі казки, пригоди, ігри і діти охоче і з задоволенням цим займаються. Відпрацьовуючи рухи і розповідаючи казку разом з дорослим, дитина розвиває дрібну моторику рук і точність вимови слів цієї казки, пам'ять, мислення. http://sadik110.ru/ckfinder/userfiles/images/dop/grac/%D0%A1%D0%A3%20%D0%94%D0%96%D0%9E%D0%9A/%D0%BF%D1%80%D1%83%D0%B6%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%BC%D0%B0%D1%81%D1%81%D0%B0%D0%B6%D1%91%D1%80.png

       Су-Джок терапію можна віднести до найкращих методів самодопомоги, що існують в даний час. З допомогою кілець  масажуємо пальці - це чинить благотворний вплив на весь організм. Су-Джок терапія - це висока ефективність, безпека і простота. Діти з задоволенням грають з подібним масажером - яскраві фарби привертають їх увагу. Су-Джок розвиває дрібну моторику рук, а це, як відомо, безпосередньо пов'язано з розумовим і мовним розвитком дітей.

 

 

ВИСНОВКИ
      Таким чином, з усього вище сказаного можна зробити висновок, що сформованість навичок дрібної моторики руки має важливе значення для загального фізичного і психічного розвитку дитини із порушенням психологічного та мовного розвитку. Рівень розвитку дрібної моторики багато в чому визначає успішність освоєння дитиною образотворчих, конструктивних, трудових і музично-виконавських умінь, оволодіння рідною мовою, розвитку первинних навичок письма та ін. Виконуючи пальчиками різні вправи, дитина досягає кращого розвитку дрібної моторики рук, яка не тільки здійснює сприятливий вплив на розвиток мови (так як при цьому індуктивно відбувається збудження в мовних центрах мозку), але і готує дитину до малювання, а в подальшому і до письма. Кисті рук набувають гарну рухливість, гнучкість, зникає скутість рухів. Розвиток дрібної моторики (гнучкості і точності рухів пальців рук) і тактильної чутливості - потужний стимул розвитку у дітей сприйняття, уваги, пам'яті, мислення і мови. Розвиваються довільна поведінка  й інші психічні процеси, необхідні для становлення повноцінної навчальної діяльності.

       Незаперечними досягненнями Су - Джок терапії є:

  • Висока ефективність - при правильному застосуванні настає виражений ефект.
  • Абсолютна безпека - неправильне застосування ніколи не завдає шкоди - воно просто неефективно.
  • Універсальність - Су - Джок терапію можуть використовувати і педагоги у своїй роботі, і батьки в домашніх умовах.
  • Простота застосування - для отримання результату проводимо стимуляцію біологічно активних точок з допомогою Су - Джок кульок. /вони вільно продаються в аптеках і не вимагають великих витрат/.

http://sadik110.ru/ckfinder/userfiles/images/dop/grac/%D0%A1%D0%A3%20%D0%94%D0%96%D0%9E%D0%9A/%D1%91%D0%B6%D0%B8%D0%BA%D0%B8_500x301.png
     Таким чином, Су - Джок терапія - це високоефективний, універсальний, доступний і абсолютно безпечний метод самооздоровлення і самозцілення шляхом впливу на активні точки, розташовані на кистях і стопах, спеціальними масажними кульками, використання яких у поєднанні з вправами з корекції звуковимови, пам’яті  і розвитку лексико-граматичних категорій сприяє підвищенню фізичної і розумової працездатності дітей, створює функціональну базу для порівняно швидкого переходу на більш високий рівень рухової активності м'язів і можливість для оптимальної цілеспрямованої корекційної роботи з дитиною, надаючи стимулюючий вплив на розвиток психічних процесів та мови.
    Поєднання таких вправ, як пальчикова гімнастика, самомасаж з вправами з корекції звуковимови і формування лексико-граматичних категорій, дозволяє значно підвищити ефективність корекційно-відновлювальної діяльності в умовах навчального закладу, оптимізувати виконання мовних вправ в домашніх умовах.  «При будь-якому руховому тренінгу ... вправляються не руки, а мозок...» Н.А.Бернштейн.


     Отже, використання Су - Джок терапії сприяє корекції психологічних і мовленнєвих порушень у дітей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БІБЛІОГАФІЯ
1. Акименко В. М. Нові логопедичні технології: навчально-методичний посібник. - Ростов н/Д: Фенікс, 2009.
2. Лопухіна В. С. Логопедія, 550 цікавих вправ для розвитку мовлення: посібник для логопедів і батьків. - М.: Акваріум, 1995.
3. Филичева Т. Б., Соболєва А. Р. Розвиток мовлення дошкільника. - Єкатеринбург: Видавництво «Арго», 1996.
4. Цвинтарный С. С. Граємо пальчиками і розвиваємо мову. - СПб. Видавництво «Лань», 2002.
5. Швайко Р. С. Ігри та ігрові вправи для розвитку мови. - М., 1983.

 

http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=21182583-15-72&n=21         http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=21194977-25-72&n=21

 

 

 

                                                   

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
3355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку