Майстер-клас
Доброго дня! До вашої уваги майстер-клас вчителя української мови та літератури КЗ «Скельківська ЗОШ І – ІІІ ст.» ВРР ЗО Тищенко І.В.
Тема майстер-класу: «Розвиток пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови та літератури шляхом впровадження інтерактивних методів і форм навчання.»
Мета: підвищити в учнів інтерес до вивчення укр мови та літ.; сприяти позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності; розвивати творчу уяву та асоціативне мислення; створити в класі атмосферу співробітництва, а також взаємодії вчителя і учня.
Очікувані результати: покращення письмової та усної грамотності учня, підтримка творчо здібних дітей, підвищення якості освіти і рівня зацікавленості до вивчення укр. мови та літ.
Розвиток інтелектуальних та творчих здібностей актуальна проблема, адже тільки творча особистість може бути конкурентоспроможна у сучасному світі. Лише така особистість може впевнено дивитися в обличчя новизні. Саме тому я працюю над такою проблемою.
Нажаль буває так, що вчитель не враховуючи здібностей та підготовки учнів до уроку, надмірно захопившись методами та прийомами в роботі, розчаровується. І тоді продовжує працювати за старою системою. А я вважаю, що сучасному педагогу необхідно створити свою міні методику. У своїй роботі я використовую окремі елементи колективно-групової, інтерактивної, ігрової, технології формування критичного мислення. Щоб така інтеграція принесла результат намагаюся детальніше вивчати прийоми і методи. Використовую їх залежно від теми, мети, типу уроку. З деякими з них я вас сьогодні познайомлю.
І. Велику увагу приділяю організаційному етапу уроку. Зараз пропоную побути в ролі учнів. Перед вами листочки. На них запишіть, що ви очікуєте від майстер-класу. А в кінці перевіримо, чи справдилися ваші очікування.
На практиці я впевнилася, що як почнеш урок, так він і мине. Тому, раджу з самого початку створити в класі позитивний настрій, щоб всі відчули потребу сприймати матеріал і працювати. Тому я особисто ніколи не заходжу в клас з поганим настроєм, бо цим можна налаштувати дітей на невпевненість і неуважність.
Створити гарний настрій можна у формі компліменту, психологічної настанови.
Тож, шановне журі, я хочу, щоб наша зустріч з вами пройшла позитивно. Посміхніться самі собі, до мене, один до одного. Побажайте нам успіху, щоб наша співпраця була довірливою і щасливою. Сподіваюся, що ваш гарний настрій залишиться протягом усього майстер-класу.
ІІ. Тепер ви налаштовані на роботу. Наступний етап уроку: актуалізація знань.
На цьому етапі, щоб перевірити знання найчастіше я використовую прийом «Снігова куля».
Зараз пропоную побувати на початку уроку в 9 класі тема якого «Складне речення та його ознаки.».
Я говорю вам початок речення, а ви домислюєте його так, щоб утворився ланцюжок певних граматичних категорій.
Влітку на вулиці я зустріла … .
Відповідають. Яке у нас утворилося речення? Правильно складне. А як ви це зрозуміли?
ІІІ. Наступний етап уроку мотивація навчальної діяльності.
Без мотивації навчальної діяльності, пізнання не може принести результат.
На цьому етапі я часто ставлю перед учнями проблемне запитання яке необхідно буде розв’язати. Це зацікавлює і спонукає до активної діяльності.
Зараз я пропоную вам побувати учнями 5 класу на уроці укр мови тема якого : «Узагальнююче слово при однорідних членах речення».
Я пропоную вам взяти листочки, у вас там написано речення, треба поставити розділові знаки в цих реченнях так як ви бажаєте:
1. А життя було усюди і на землі і у воді і в повітрі.
2. На землі у воді в повітрі усюди було життя.
Учні записують, ставляють розділові знаки на всій погляд, а після опрацювання теоретичного матеріалу, виконання вправ в кінці уроку ми повертаємося до цих речень і виправляємо помилки.
А з вами ми зробимо це зараз, поглянувши на схемки. Отже, як правильно розставити розділові знаки? Допустили помилок?
ІV. Наступний етап роботи - вивчення нового матеріалу в 5 класі на уроці української літератури, тема: Григір Тютюнник «Дивак». Часто, після прочитання біографії учні складають сенкан. Це вірш з 5 рядків. Зараз ми складемо сенкан «Григір Тютюнник», користуючись біографією яка перед вами і схемою сенкану. Перший рядочок іменник (тема), 2 – два прикметника (ознаки іменника), 3 – три дієслова про нього, 4 – Вислів про нього із 4 слів, 5 рядок – синонім до 1.
Молодці. Дякую.
Сенкани активізують творчість учнів, стимулюють пізнавальну діяльність.
V. Під час етапу закріплення знань після характеристики образів позитивних і негативних героїв я використовую метод «кола Вена». Продемонструю на прикладі уроку в 6 класі. Тема: Володимир Винниченко «Федько-Халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя.
Діти характеризуючи головного героя порівнюють його з однолітком. В кожен кружечок вписують характерні риси. А в спільну частинку – спільні риси.
Федько Толик
Добре. Зачитайте.
А тепер, ми переходимо до заключної частини етапу уроків на яких ви сьогодні побували, зробивши підсумок усього нашого майстер-класу. Зараз ми попрацюємо з прийомом «Мікрофон».
Цей прийом дає можливість кожному сказати відповідь на питання, або висловити свою думку.
Що ж вам сьогодні найбільше запам’яталось?
Що сподобалось?
Що було найцікавішим?
Молодці! Дякую!
Треба пам’ятати, що навіть за незначні успіхи учнів треба хвалити і підтримувати.
Надіюсь, що вам сподобались прийоми якими я користуюсь. А зараз давайте повернемося до наших очікувань і перевіримо чи справдилися вони. Зачитайте будь ласка. Дякую.
Говорячи про розвиток пізнавальної діяльності, я перш за все намагаюся виховати щасливу, творчу людину. Яка може бачити прекрасне, неповторне.
Я думаю, що кожен повинен робити те, що найбільше любить.
Дякую за співпрацю!