Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен. Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця
Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: ознайомити учнів зі своєрідністю романтичної традиції літератури США другої половини ХІХ століття, самобутністю й новаторськими пошуками В. Вітмена, його роллю у розвитку світової літератури; розвивати навички самостійної роботи з додатковою літературою, аналітичні та пізнавально-творчі здібності учнів, навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів, формувати вміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її, коментувати художні твори новаторської форми; виховувати справжніх цінителів мистецтва.
Обладнання: краєвиди США другої половини ХІХ століття, портрет В. Вітмена, репродукції картин Т. Уікінса, С. Гети.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Поезія – це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі.
Л. Костенко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація до навчальної діяльності
Учитель
Чи любите ви поезію? Впевнена, що так і, можливо, у вас навіть були спроби відчути себе поетом. Поезія відкриває безмежні простори землі й глибину людської душі. Вона поєднує людей незалежно від національності, кольору шкіри, віку. Це те, що змушує нас замислитись над сенсом життя.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Учитель
Сьогодні ми ознайомимося з творчістю американського поета Волта Вітмена, поета, якого називали «поетом тіла і душі», творчість якого не обмежена жодними тісними рамками. У творчості поета проявилися провідні тенденції та знайшли відображення події ХІХ століття. Він продовжив традиції американського та світового романтизму й винайшов свій неповторний стиль, відкинувши традиційні уявлення про форму й принципи римування. Отак і побачила світ його єдина збірка поезій «Листя трави», над якою він працював усе життя.
IV. Актуалізація опорних знань
Повідомлення учнів про економічний розвиток США (за випереджувальним домашнім завданням)
V. Опрацювання навчального матеріалу
1.Робота з підручником
2. Повідомлення учнів «Американський романтизм у мистецтві» (за випереджувальним домашнім завданням)
Перегляд репродукцій картин Т. Уікінса, С. Гети.
3. «Коло думок»
– Які ідеї американських романтиків, на вашу думку, є актуальними для сучасної України?
4. Словникова робота з теорії літератури
У ХІХ столітті США вже були незалежною державою, проте духовна залежність від традиційної Європи ще існувала. Тож, найбільш передові суспільні діячі, майстри мистецтва та культури не могли не виступити проти занадто тривалої культурної опіки, тиску з боку Старого Світу. Нова демократія вимагала нової духовної культури, якою й став трансценденталізм, що виник на ґрунті американської дійсності.
Трансценденталізм (з лат. – той, що виходить за межі, даний поза досвідом) – самобутня релігійно-філософська й етична система, яка розвивала національну філософську традицію в США. Представники трансценденталізму поділяли думку І.Канта про апріорне знання, яке нібито одвічно притаманне свідомості і є умовою й основою для всякого досвіду. Вони вважали, що людська свідомість від народження не є «чистою дошкою»; не сприймали капіталістичного накопичення й протиставляли йому вищі духовні цінності, ставили в центрі Всесвіту людську особистість, наділену божественною душею.
Основними рисам трансценденталізму є:
гостра критика капіталізму;
дослідження людиною самої себе, власної свідомості;
культ «простого життя» у бідності та використання фізичної праці;
проголошення рівності й заперечення насильства;
пропагування патріотизму як вищої з чеснот;
віра у пророцьке покликання поета.
Свого часу ідеями трансценденталізму захопився й молодий поет В.Вітмен.
5.Складання візітівки В.Вітмена (за статтею підручника)
1.Ім’я: Волт Вітмен.
2.Країна: США.
3.Роки життя: 1819-1892.
4.Основні професії: друкар, редактор, учитель.
5.Головний твір: збірка «Листя трави».
6.Тематика збірки – людина, сам Вітмен, життя і смерть, природа, доля індіанців, рівність людей, чоловік та жінка, Америка, світова демократія, поет і поезія.
7. Зміст збірки: відображення духовних пошуків, духовного шляху самого поета, який шукає своє місце у Всесвіті.
8. Жанр: ліро-епічний твір.
9. Ліричний герой твору – представник «всіх епох і всіх земель», що закоханий у людей та природу й проповідує рівноправність та братерство народів.
10. Ідея книги: віра в перемогу людини, її єдність зі Всесвітом.
11. Новаторство Вітмена:
– використання верлібру та його вдосконалення;
– створення вітменовської каталогізації;
– використання прийому постійного діалогу із собою;
– вдосконалення використання художніх засобів: символів, метафор, риторичних запитань, звертань, звуконаслідування, ритміки, окликів;
– демократичність поезії;
6. Словникова робота з теорії літератури.
Верлі́бр(фр. – вільний вірш) – неримований нерівнонаголошений віршорядок (і вірш як жанр). Верлібр є ліричним жанром.
Верлібр – одна з провідних сучасних поетичних форм, виокремлена система віршування.
Урбанізм – напрям у літературі, що оспівує життя великого промислового міста.
Учитель
Цікаво, що в українській літературі, яка мала розвинену верліброву основу в фольклорі, верлібр почав розвиватися наприкінці XIX століття (І. Франко, Леся Українка), активізувався у 20-х роках XX століття (М. Семенко, М. Рильський, О. Близько та ін.).
Пізніше досвід українських верлібристів 20-30-х років XX століття продовжили розвивати такі поети, як Василь Голобородько, Михайло Григорів, В. Стус.
7. «Поетична хвилинка»
Учитель
Вірш Волта Вітмена 1865 року «О капітане!» – один з найвідоміших американських віршів XIX століття. Це віршована елегія, яка присвячена пам'яті Авраама Лінкольна, шістнадцятого президента Америки.
А. Лінкольн став 16-м президентом США, й був відомий як визволитель американських рабів. Саме прокламація Лінкольна про визволення рабів на території Конфедерації 22 вересня 1862 р. дала поштовх 13-й поправці до американської конституції (1865 р.), яка повністю скасувала рабство у США.
Учні декламують вірш «О капітане!» англійською мовою та у перекладі В. Мишка
8. Дослідницьке завдання
І група: проаналізувати художні засоби, які використав В.Вітмен задля створення образу демократії (метафори, порівняння, каталог, звертання);
ІІ група: виписати з вірша дієслова, та визначити їхнє загальне значення (всі вони мають значення «творити»).
ІІІ група: пояснити, чому саме демократію Вітмен ототожнює з дружиною.
9. Підведення підсумків виконання дослідницького завдання
10.«Мікрофон»
– Перелічіть, які риси, характерні саме для американського романтизму, на вашу думку, властиві для романтичного образу капітана (європейські романтичні герої, зазвичай, одинаки, самотні індивідуалісти, а от капітан Вітмена – живе й працює для свого народу).
– Назвіть риси трансценденталізму характерні для образу капітана? (Він яскрава особистість, сильна людина з демократичними поглядами).
VI. Підбиття підсумків уроку
1.Евристичне запитання.
– Чи можемо ми говорити про існування окремої американської літератури? Обґрунтуйте свою точку зору.
2.Продовжити фразу «Нова форма поезії для мене…»
VII. Домашнє завдання
1.Створити інформаційне гроно «Творчість В. Вітмена».
2.Підготувати виразне читання уривків із збірки «Листя трави».
1