Тема. Розвиток США у першій половин ХІХ століття.
Мета: дати уявлення про процес розвитку капіталістичних відносин у США в першій половині ХІХ ст., рух аболіціоністів; ознайомитись з процесом формування політичних партій, давати оцінку зовнішній політиці; виховувати загальнолюдські якості: гуманізм і справедливість.
Обладнання: презентація «Розвиток США в першій половині ХІХ ст.», оцінювальні листи, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда
« Декларацію про незалежність» - заяву про відокремлення від Англії та повну самостійність колоній, які створюють нову державу.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. 31 січня 1865 р. було скасовано рабство в США, а сьогодні на уроці ми з вами визначимо основні ознаки соціально-економічного розвитку США в першій половині ХІХ ст. охарактеризуємо шляхи розвитку сільського господарства, поговоримо про людей, які виступали проти існування рабства, і про те, чому вони це робили.
Ознайомлення з темою та очікуваними результатами. Запис дати і теми уроку.
Учитель. Вивчаючи тему, ми зможемо простежити зародження одного з елементів політичної системи країни, яка до сьогодні чинна в США і є запорукою їх соціально-політичної стабільності.
1
По завершенні уроку ви зможете:
Визначати:
«господарство плантації»
Характеризувати:
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. У кожного з вас лежить на парті лист оцінювання вашої роботи на уроці. Підрахувавши отримані бали за кожну правильну відповідь, ви отримаєте оцінку за роботу на уроці.
Основні ознаки соціально-економічного розвитку США у І половині ХІХ ст.
Учитель. Пригадайте, будь ласка, яким європейським країнами в різні часи належала першість на морі?( Іспанії, Португалії, Англії). Сьогодні ми з вами дізнаємось, чому цей період став «золотим століттям» для торгового мореплавання США.
Робота з підручником
Протягом 2 хвилин учні опрацьовують текст підручника і готують відповідь на запитання.
Обговорення
1-й ряд. Морським шляхом доставлялися продукти харчування і колоніальні товари зі штатів до метрополії. Саме торговий флот англійці орендували для перевезення промислових виробів та імпорту з Америки.
2-й ряд. Особливості промислового перевороту в США:
2
. Тривалий термін.
3-й ряд
Північ |
Південь |
Захід |
Промисловість машинне виробництво |
Плантаторське рабовласництво |
«дикий», початок освоєння |
Питання: що об’єднувало економіку Півдня і Заходу? ( переважний розвиток сільського господарства)
Робота зі схемою
За допомогою прийому «питання \ відповідь» учні разом складають схему
«шляхи розвитку сільського господарства».
Шляхи розвитку сільського господарства США |
Фермерський Вільна праця на власній ділянці землі |
Плантаційний Використання примусової праці та нераціональне використання землі |
Учитель. У першій половині ХІХ ст.. економічний розвиток США був нерівномірним. Північ характеризувалася промисловим розвитком ( у наслідок промислового перевороту), а Південь був сільськогосподарським регіоном, в якому панувала система рабства. У США визначилися два шляхи розвитку сільського господарства.( запис у зошиті)
Система плантації. Рабства по Півдні
Пояснення вчителя з елементами бесіди
Учитель. Господарство плантації – велике землеробське господарство у капіталістичних країнах, в якому вирощуються технічні й продуктові культури переважно тропічного і субтропічного землеробства( цукровий очерет, кава, какао, чай, рис, банани, ананаси, тютюн, бавовник і багато ін.). Найвищого розквіту господарство плантації досягло у 1-й половині ХІХ ст., коли центром системи плантації сталі США. Господарство плантації передбачало використання примусової праці – експлуатації.
Запитання
Але праця негрів-рабів використовувалася не тільки на плантаціях, а також на:
3
Учитель. Деяким рабам вдавалося стати вільними. Наведіть приклад. (1860р. 11% негрів були вільними. Серед чорного населення з’явилися вчені, письменники, лікарі. Всьому світу відомі імена астронома і математика Бенджаміна Баннекера і письменника-публіциста Ф. Дугласа, що боролися за повне звільнення негрів.)
У 30-і рр. ХІХ ст. на території США став розповсюджуватися аболіціонізм – рух, учасники якого вимагали негайного знищення рабства.
Ділова гра « точка зору»
Бачити несправедливість і мовчати – значить самому брати участь у ній (Ж.Ж.Руссо)
( 1838 р., займалися переправленням негрів до Канади, де вони ставали вільними)
Формування двопартійної системи
Учитель. На початку ХІХ ст. у США почали формуватися політичні партії, головною задачею яких була організація виборів президента США і представників до сенату і конгресу.
Політична партія – це союз однодумців, об’єднаних єдиною метою – досягнення влади і здійснення своїх програмових задач.
Самостійна робота
Учні мають самостійно опрацювати матеріал підручника про формування двопартійної системи США, відповісти на запитання й заповнити таблицю.
Запитання
Запитання |
Партії |
|
Рік заснування |
|
|
Провідники |
|
|
Соціальна опора |
|
|
Програма |
|
|
4
Учні перевіряють роботи один одного й виставляють оцінки ( Метод самоперевірки)
Узагальнююча бесіда
Територіальна експансія
Учитель. Зростання попиту машинної індустрії Європи на сировину спричинило збільшення бавовняних плантацій у південних штатах цієї країни. Через стрімке зростання попиту полилася боротьба за землю. Це багато чому зумовило територіальну експансію США в першій половині ХІХ ст.
Територіальна експансія - це захоплення території з метою встановлення панування над ними.
Причиною територіальної експансії з боку Півночі була фермерська система господарської земельної фундації. З початком ХІХ ст. захоплення американських територій відбувалося у двох напрямках: промислова Півні – у бік західних земель і Канади, плантаторський Південь – у південно - східному регіонах.
Формування картографічних умінь
Учитель. В американців була мета підпорядкувати собі якомога більше територій.
З цією метою була висунута ідея панування на американському континенті, яка отримала назву «доктрина Монро».
«Америка для американців » - це гасло було висунуто після ухвалення у 1823 р. документа, який увійшов до історії під назвою «доктрина Монро», відповідно до якої європейським країнам заборонялося засновувати нові колонії в Америці. Іншими словами, США заявили про свої претензії на весь Американський континент.
V. Закріплення вивченого матеріалу
У запропонованому тексті треба вставити пропуски.
Машинне виробництво переважало на __ країни. На Півдні зберігалося __ рабовласництво. __ - велике землеробське господарство у капіталістичних країнах, в якому вирощують технічні й продуктові культури. Аболіціонізм - __, учасники якого вимагали негайного __.у 1828 р. утворилася __ партія. Території, якої були захоплені у період територіальної експансії, __. ( Півночі, плантаційне, плантації, рух, скасування рабства, демократична, 1854 р.)
5
VI. Підсумок уроку
Самооцінка учнів, заповнення карток.
Знаю і пам’ятаю |
0-нерозумію !- недостатньо розумію !!- розумію, але не все запам’ятав !!!- розумію і пам’ятаю |
Особливості промислового перевороту |
|
Шляхи розвитку сільського господарства |
|
Суть систем сільського господарства |
|
Господарство плантації-це___ |
|
Причини аболіціонізму |
|
Аболіціонізм-це__ |
|
Територіальна експансія США- це |
|
доктрина Монро - це __ |
|
Опитування результатів.
VII. Домашнє завдання
6