Педагогічна наука доводить, що основою всебічного розвитку особистості є діяльність, під час якої розвиваються нахили та творчі задатки людини, розкриваються здібності, інтереси, самостійність, активність, винахідливість. Оптимальною для розвитку дитини є така діяльність, яка створює умови для дитячої творчості. Реалізація такої моделі забезпечується змістом трудового навчання.
Виховання творчої особистості забезпечує розв’язання таких завдань: формування в учнів технічного світогляду;формування в учнів практичних навичок творчої діяльності;ознайомлення учнів з місцем і роллю інформаційно-комунiкаційних технологій в сучасному виробництві, повсякденному житті; формування культури поводження з різноманітними засобами праці;
В основі моєї педагогічної діяльності лежить гуманістичний підхід до учня, як особистості, прагнення дати кожному учневі максимальну кількість знань для подальшого їх застосування. У такому багатогранному процесі як виховання творчої особистості неабияке значення має формування пізнавальних інтересів. Однією із форм організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність – є інтерактивне навчання.
Увесь процес трудового навчання проходить через такі форми й види педагогічної взаємодії, в основу яких покладено діалог. Учні вміють:аналізувати, зіставляти, творчо застосовувати здобуті теоретичні й практичні знання,критично мислити, вирішувати складні проблеми.брати участь у дискусіях,спілкуватися з іншими людьми.
Увагу учнів підтримую різними шляхами. Як на етапі перевірки засвоєння попереднього матеріалу, так і на етапі засвоєння нових знань, допомогою є формування навичок самостійної роботи. У дітей концентрується увага, учні не відволікаються, що поліпшує дисципліну на уроці. В своїй роботі використовую диференційовані завдання, які містять різнорівневі тестові завдання.
До того ж, виконуючи завдання для різних рівнів розумових можливостей, кожен учень має змогу відчути моральне задоволення. Постійно працюю над вдосконаленням власних методів і прийомів навчання, щоб змусити кожну дитини творчо мислити, самовдосконалюватися в праці, стимулювати розвиток активності.
Підвищити активність учнів у самостійному отриманні знань, придбанні навичок здійснення практичної діяльності вдається шляхом впровадження проектної технології, яка основана на використанні проблемних, дослідницьких методів: метод мозкового штурму, метод фантазування, метод зразків, метод фокальних об'єктів, метод створення образу ідеального об'єкта.
Відповідно до змісту нової навчальної програми з трудового навчання учні 5-х класів ознайомлюються з методом фантазування, який є одним з методів проектної та конструкторської діяльності. Головна вимога в даній ситуації - привчити дітей до того, що відправною точкою у фантазуванні має бути певна проблема або винахідницька задача, яку необхідно розв'язати.
Рівень складності спочатку досить низький, аби не занизити інтерес до творчого пошуку. 3 часом проблематика завдань ускладнюється, і, відповідно, фантазування трансформується у більш складні системи пошуку - алгоритми розв'язування винахідницьких задач тощо. Таким чином слід відзначити, що до 9-го класу учні вже мають усі навички для самостійного створення проектів, які діти використовують під час виготовлення комплексного виробу.
Домагаюсь досягти розвитку особистості кожного учня через виховну систему. Так, при підготовці до різноманітних районних творчих конкурсів виявляється інтерес дитини до певного виду роботи. Творчі діти із задоволенням приймають участь у таких заходах, як «Різдв’яна писанка» (переможиця обласного конкурсу 2019р. - Оковита Ю.), «Пасхальна писанка» (переможиця обласного конкурсу 2018р. - Притула О., переможиця обласного конкурсу 2020р. - Ковіна Т.)