"Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови"

Про матеріал
У посібнику наведено приклади творчих завдань, які можна використовувати на уроках української мови та в позакласній роботі з предмета.
Перегляд файлу

Криворізька гімназія №108

Криворізької міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний посібник

 

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 

 

Як розвинути в собі креативність? 

 

                                                                    Виконавець:

                                                                    Рамазанова Світлана Михайлівна,

                                                                      учитель української мови та літератури

                                                                    Криворізької гімназії №108

                                                                   

 

 

 

 

 

 

2024 рік

ЗМІСТ

ВСТУП……………………………………………………………………….

3

РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ…………...

 

4

1.1.Використання інтерактивних технологій та прийомів критичного мислення на уроках української мови……………………………………

 

5

1.2.Хмарні сервіси як засіб розвитку творчих здібностей учнів………...

7

РОЗДІЛ ІІ. ПРИКЛАДИ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ АКТИВІЗАЦІЇ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ…………………………

 

10

2.1. Використання цікавих вправ для розвитку творчих здібностей……

10

2.2. Використання інтерактивних робочих аркушів……………………...

11

2.3. Створення «хмари слів»………………………………………………..

12

2.4 Використання чек-листів на уроках української мови………………

12

 2.5.  Стрічки часу як засіб візуалізації матеріалу……………………….

13

ВИСНОВКИ…………………………………………………………………

14

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………..

15

ДОДАТКИ……………………………………………………………………

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Кожну справу – творчо,

а інакше – навіщо?

І.П.Іванов

Життя показує, що в умовах постійних змін найкраще розкриває свої здібності  та людина, яка виявляє творчість та гнучкість у прийнятті рішень. Творчій  особистості притаманні  такі риси, як уміння не зупинятися на досягнутому, сміливість мислення і здатність бачити далеко за межі того, що сприймають інші. У сучасному  світі спостерігається зростання інтересу до формування творчих  здібностей особистості.  Якщо деякі психічні процеси можуть бути підтримані складними механізмами, такими,  як комп’ютери та обчислювальні машини, то творчість залишається недосяжною для формалізації та обмеження будь-якою програмою. Одним із пріоритетних завдань навчання в сучасній школі є всебічний розвиток  здобувачів освіти,  зокрема їх творчих здібностей. Тому тема роботи є  актуальною.

Об’єктом  дослідження є процес формування творчої особистості, що має навички і вміння самостійно працювати з різними джерелами інформації та застосовувати  здобуті  знання в житті.

Предметом дослідження є методи активізації  творчої діяльності учнів на уроках української мови.

У цьому посібнику  наведено приклади творчих завдань, які можна використовувати на уроках української мови та в позакласній роботі з предмета.

 

 

 

 

  

 

РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 

В умовах сучасної гуманізації та демократизації  освітнього процесу принципи В. Сухомлинського є особливо актуальними. У своїй книзі "Сто порад учителю" він наголошував, що кожен учень - унікальна особистість, і вміння вчителя полягає в розкритті потенціалу кожної дитини, даруванні їй радості вдосконалення в розумовій праці. Тому завдання педагога - сприяти пошуку власного шляху в житті учнів, активізувати та розвивати їх творчий потенціал.

Існують різні шляхи розвитку творчих здібностей. Деякі обдаровані учні самостійно вдосконалюють свої здібності, але для більшості школярів важливою є роль учителя. Педагог повинен керувати творчим пошуком, створюючи умови для розвитку уяви, асоціативного мислення та постійного самовдосконалення учнів.

Питання щодо формування творчих здібностей  дітей привертало увагу багатьох педагогів,  зокрема таких, як Я. Коменський, Ж.-Ж. Руссо, Дж. Локк,                Й. Песталоцці,  Ф. Гребель, Г. Спенсер, П. Лесгарт.

 Український педагог і психолог, професор Григорій Ващенко теж приділяв увагу цьому питанню. Він наголошував, що школа повинна допомагати учням розвивати не лише науковий світогляд, але й формальні інтелектуальні здібності, необхідні для самореалізації.

Повномасштабна війна загострила й ускладнила ті виклики, що й так стояли перед освітою через пандемію COVID-19. Освітні втрати, які зазнали за цей період діти, можуть вплинути на їхнє майбутнє та розвиток країни в цілому. Подолання цих труднощів визнано пріоритетом в українській системі освіти.

Для подолання освітніх втрат необхідно:

  1. Проводити діагностичні оцінювання для визначення зон, що потребують додаткової уваги / надолуження навчальних втрат.
  2. Скласти план надолуження навчальних втрат на основі проведеної діагностики. Приклад такого плану подано в додатку 1.
  3. Використати потенціал платформи «ВШО» для організації змішаного та дистанційного навчання.
  4. Використовувати  методи, прийоми і форми активного та інтерактивного навчання.

Інтерактивні прийоми навчання, а також прийоми формування критичного мислення  можна використовувати і для формування творчих здібностей учнів.

 

  1.           Використання інтерактивних технологій та прийомів критичного мислення на уроках української мови

 

У Новій українській школі повинні використовуватися нові підходи та технології навчання дітей, що відрізняються від простого відтворення знань. Основна ідея полягає в тому, щоб взаємодіяти з учнями через діалог, сприяючи їхній здатності критично аналізувати та висловлювати власну точку зору. Учитель  допомагає виявленню та розвитку здібностей, талантів і можливостей кожної дитини. Ефективність уроків залежить від того, наскільки вони стимулюють учнів до самостійної активності.

Традиційні форми передачі інформації, такі, як розповіді та лекції, залишаються актуальними, але важливо, щоб вони супроводжувалися активною участю учнів. Навчання буде більш ефективним, якщо школярі самостійно формулюватимуть завдання і, використовуючи власний досвід, будуть їх виконувати. Розв’язання конкретних завдань розвиває критичне мислення та творчі здібності учнів.

Цьому сприяють такі  прийоми:

- робота з маркуванням тексту, що допомагає виділити в ньому відоме, невідоме, цікаве та нецікаве – інсерт.

- Прийом «ЗХД» (Знаю-Хочу дізнатись - Дізнався).

- Діаграма Венна

- Порівняльні таблиці.

- Прийоми «Займи позицію»/ «Зміни позицію» тощо.

На уроках української мови також можна використовувати такі види вправ, як «Асоціативний кущ», "Сенкан", "Ажурна пилка", «Знайди зайве», «Допиши речення», «Акваріум» та інші. Також можна запропонувати учням розгадати ребуси та кросворди, або ж  спонукати самостійно  їх створити, а потім на уроці разом розглянути створені роботи.

У  процесі інтерактивного навчання велику роль відіграють групові методи роботи:

1. Робота в парах. Ця технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів роботі в малих групах. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом.

2.Робота в трійках. По суті, це ускладнена робота в парах. Найкраще в трійках проводити обговорення, обмін думками, підбиття  підсумків чи, навпаки, виділення несхожих думок.

3.Робота в малих групах. Під час цієї форми роботи можна застосовувати наступні прийоми: «Діалог», «Синтез думок», «Пошук інформації», «Коло ідей». 

Дієвою для формування творчих здібностей учнів є робота над творчими, пошуковими та науково-дослідницькими роботами та STEM-проєктами. Проводячи дослідження, учні формують основні характеристики, які визначають компетентного випускника та фахівця, що вміє формувати дослідницьке запитання, висловлювати власну точку зору, здатний аналізувати та синтезувати. Використання гаджетів на уроці підвищує інтерес учнів до навчання. 

Для організації  та налаштування учнів на урок, урізноманітнення змісту навчання, активізації уваги дітей можна використовувати аутотренінги. Приклади аутотренінгів подано у додатку 2.

  1.           Хмарні сервіси як засіб розвитку творчих здібностей учнів

 

Існують різноманітні хмарні сервіси, які можна використовувати на уроках української мови. У таблиці  названо деякі з них та надано ідеї щодо їх застосування на уроках української мови.

Сервіс

Мета використання

Етап уроку, варіанти використання

Хмарина слів

 

https://wordart.com

 

Візуалізація тексту

Використання «хмаринок слів» можливе на всіх етапах уроку. Найбільшу ефективність цей інструмент виявляє при роботі з текстом та опорними словами. Непоганий результат  досягається під час виконання таких видів навчальних вправ: різні види словникової роботи; складання речень та текстів; складання списку ключових слів.

Інтерактивні плакати

 

 Thinglink

 

Створення інтерактивних зображень з можливістю прикріплення посилань на мультимедійні об'єкти (фото, відео, звуковий коментар).

Оформлення різноманітних дидактичних матеріалів. Може бути використаний як результат роботи учнів над проєктом.  Є можливість групової роботи із зображенням.

Віртуальна дошка

 Padlet

Спільна робота учнів.

Це місце для збирання ідей для проєктів та їх обговорення.

Може використовуватися практично на будь-якому етапі уроку.

На дошці можна розміщувати текст, графічні зображення, мультимедійні файли, посилання на сторінки Інтернет, замітки.

Фотосервіси

Fotor

Loupe

funny.pho.to

imgonline.com.ua

Canva

Створення фотоколажів, мотиваторів, редагування фото.

 

Фоторедактори дають можливість учителю  й  дітям  виявити творчість, формують естетичний смак, а безкоштовний доступ онлайн робить їх потужним інноваційним інструментом для навчання.

Інфографіка

(Canva)

Google малюнки

(кластери)

 

Передача  знань  через графічне зображення. За допомогою інфографіки можна навіть "рекламувати" те чи інше мовне явище  або предмет.

Практично на будь-якому етапі уроку. Сервіс дозволяє комбінувати текст, зображення, графіки і діаграми. Такий спосіб візуалізації даних не тільки полегшить подачу складного матеріалу, а й підвищить пізнавальну мотивацію. Також можна використовувати для створення інтерактивних аркушів.

Google- документи,

таблиці,

презентації

 

Редагування й оформлення документів, організація спільної роботи

Вивчення нового матеріалу:

-робота з текстом (спостереження мовного матеріалу);

-пояснення мовних явищ (використовую текст із гіперпосиланнями на онлайн-словники, відеоматеріали, сайти мовної тематики, онлайн-бібліотеки).

 Тренувальні  вправи (може бути організована як спільна робота, так і групова, парна та індивідуальна):

-редагування текстів, речень (кожен учень редагує речення під закріпленими за ним номерами);

-синтаксичний розбір словосполучень та речень(може бути організована робота за варіантами, наприклад: для 1 варіанту - підкреслити підмети, для 2 варіанту - підкреслити присудки у реченнях);

-складання плану за поданим текстом (може бути як групова форма роботи);

-вибіркова, розподільна робота (наприклад, виділити іменники червоним кольором, прикметники - синім тощо);

-вставити пропущені букви на вивчені правила (робота в парах: один учень уставляє пропущені букви, другий - у коментарях до слова пояснює орфограму);

-пояснювальні диктанти (застосовується коментування);

-диктанти-переклади;

-“теорія+практика” (до поданих схем, правил учні добирають і записують у коментарях приклади; вставляють гіперпосилання )

Оцінювання:

-роботи учнів оцінює та коментує вчитель;

-учні перевіряють роботи однокласників та додають коментарі.

Творчі роботи -  написання творів-мініатюр,  есе;

-складання текстів різних типів та жанрів за опорними словами;

-робота з деформованим текстом.

QR-код

За допомогою QR-коду можна закодувати будь-яку інформацію, наприклад: текст, номер телефону, посилання на сайт або візитну картку.

Різні види роботи з інформацією (зчитування, обробка, генерування завдань).

Організація позакласної роботи (вебквести, проєкти).

 

Начало формы 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІ. ПРИКЛАДИ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ АКТИВІЗАЦІЇ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

2.1. Використання цікавих вправ для розвитку творчих здібностей

 

Вправа 1. Закінчіть прислів'я та приказки.

Не допоможе ні мило, ні вода...(коли така врода).

Якщо посієш вчасно...(то вродить рясно).

Як доля когось карає...(то розум обирає).

Коли почав орати...(то в сопілку кинь грати).

Вправа 2. Складіть речення із порівняннями.

...як хміль біля тичини. ... як кропива. ...як у вогні.  ...як зоря ясна. ...як соловей з гаю. ...мов сива зозуля.

Вправа 3. Поясніть значення фразеологізмів.

Як рак на дубі свисне. Аж волосся дибки стало. Берегти як зіницю ока. Вивести на чисту воду. Задати перцю з маком. Вилами по воді писано. Хоч до рани прикладай.

Вправа 4. Час творчості. Описати те, що бачиш із вікна, у віршах (1 група), у прозі (2 група), у малюнках (3 група).

Вправа 5. Скласти називними реченнями твір на тему: «Осінній дощ», «Літня ніч".

 Також для розвитку творчих здібностей можна використовувати наступні види вправ:

  1. Активний словник: Учні обирають певну тему (наприклад, "Емоції" чи "Природа") та складають список слів, пов'язаних із цією темою. Потім вони створюють речення з цими словами.
  2. Гра "Закінчи речення": Записати на дошці початок речення, а учні повинні їх завершити, дотримуючись граматичних правил. Наприклад: "Вчора я був(ла) такий(а) щасливий(а), коли..."
  3. Створення діалогу: Попросити  здобувачів освіти в парах або малих групах створити коротенький діалог на певну тему (наприклад, "У кафе", "В аптеці"), де вони використовують різноманітні мовні конструкції.
  4. Виправлення помилок: Надрукувати на аркушах речення з граматичними помилками.  Учні повинні знайти та виправити помилки, обговорити правильний варіант разом з класом.
  5. Порівняльний аналіз текстів: Запропонувати учням порівняти два тексти на одну тему, обговорюючи використання мовних засобів, стилістичних елементів та особливостей виразності.
  6. Розвиток слухового сприйняття: Відтворити короткий аудіотекст (інтерв'ю, новини тощо) та попросити учнів виокремити основну інформацію, структуру тексту та визначити ключові слова.
  7. Розв'язання мовних загадок: Запропонуйте класу розв'язати кілька мовних загадок або кросвордів, використовуючи словниковий запас та знання мовних правил.

 

2.2. Використання інтерактивних робочих аркушів

 

Робочий аркуш дає можливість закріпити, актуалізувати, повторити навчальний матеріал і містить різного типу завдання для здобувачів освіти, в тому числі, й творчого. Наприклад, це може бути відео, зображення, текст, на основі яких здобувачі освіти відповідають на запитання і виконують завдання. Приклади декількох нескладних, власноруч розроблених робочих аркушів подано у додатку 3. Також можна скористатися готовими робочими аркушами, які розміщені в онлайн-сервісі https://www.liveworksheets.com/ . Учні можуть з ними працювати як онлайн, так їх можна і роздрукувати. Наприклад, такі аркуші під час вивчення теми «Апостроф», «Види речень» подано у додатках 4-5. Більш складні інтерактивні робочі аркуші можна створювати і використовувати готові в сервісі https://app.wizer.me/  (але треба обов’язково авторизуватися через свій акаунт). Наприклад, під час вивчення теми «Другорядні члени речення»  можна використати такий аркуш https://app.wizer.me/preview-legacy/HQIDIE , а під час теми «Безсполучникове складне речення» ось такий аркуш https://app.wizer.me/preview-legacy/SG69OL (з відео, схемами для повторення та власне, самими завданнями).  У цих сервісах можна створювати й інтерактивні аркуші для контрольних робіт. Робота з такими завданнями підвищує інтерес до вивчення предмета, формує пізнавальну та творчу діяльність учнів.

2.3. Створення «хмари слів»

Можливості використання хмари слів у навчанні пов'язані з тим, що:

• у хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити;

 • «хмара» виступає в якості опорного конспекту;

• можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь впродовж уроку;

• скласти творчу роботу, використовуючи якомога більше слів із хмари;

• перетворити нудний текст на  цікаву головоломку;

• повторити основні поняття теми, що вивчається.

Існує багато різноманітних сервісів для створення «хмари слів». Найпростіший з них https://wordart.com . В ньому можна вибрати кількість слів в «хмарі», розмір та колір шрифту, форму «хмари» . Приклад хмари, створеної з учнями під час вивчення теми «Апостроф», подано в додатку  6. Інші приклади містяться в додатку 7.

 

2.4.  Використання чек-листів на уроках української мови

 

Чек-лист – це список, алгоритм або перелік із чек-боксами. Його ще називають «галочковий список», коли важливо рухатися покроково. Наприклад, можна використати чек-лист за підсумками уроку або ж чек-лист підготовки до контрольної роботи чи заліку (підсумкового уроку).  Приклади таких чек-листів розміщено в додатках 8-9.

 

 

2.5.  Стрічки часу як засіб візуалізації матеріалу

 

Стрічки часу використовують для перевірки знань, засвоєння нової теми під час вивчення різних предметів. Не менш ефективним є залучення учнів до створення власних таймлайнів. Стрічка часу  — це інструмент, який допомагає візуалізувати розвиток певної події (або процесу) у хронологічному порядку.

За допомогою таймлайну можна представити:

-         хід історичних подій;

-         процес, який відбувається у часі;

-         хронологію наукових відкриттів, створення літературних, музичних, художніх творів;

-         план майбутньої діяльності;

-         звіт про виконану діяльність тощо.

На своїх уроках пропоную учням під час хвилинки релаксації створити стрічку часу життєвого шляху людини (зокрема власний шлях) «Моя ера». Учень/учениця самі можуть вибрати проміжок часу, сервіс, у якому буде створюватись стрічка. Приклад такої стрічки подано в додатку 10.

Конспект уроку з використанням інноваційних технологій навчання подано в додатку  11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток учнів, зокрема творчих здібностей особистості. Завдання педагога – керувати процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості особистості, розвивати її уяву, асоціативне мислення, фантазію та креативність.

Можна надати такі рекомендації для ефективного розвитку творчих здібностей здобувачів освіти:

  1. Утримуватися від спроби передати конкретну кількість знань та замість цього стимулювати самостійність та творчість.
  2. Своєчасно виявляти та активізувати творчі здібності дітей.
  3. Створювати такі завдання, що заохочують до активної творчої діяльності.
  4. Представляти завдання для творчих вправ у різних варіантах, надаючи   учням можливість вибору.
  5. Створювати ситуації, які потребують пошуку альтернатив, передбачення та вирішення проблем.
  6. Не обмежувати творчу уяву учнів, а навпаки, розширювати її межі та давати вільний простір дитячій фантазії.
  7. Стимулювати та підтримувати ініціативу й самостійність дітей.
  8. Помічати й відзначати навіть найменші досягнення  учасників освітнього процесу, акцентуючи увагу на їхній оригінальності та важливості, оскільки відчуття власної цінності сприяє творчому розвитку особистості.

У  цьому посібнику  репрезентовано форми роботи на уроках української мови, які спрямовані формувати пізнавальну активність та творчі здібності сучасних учнів. Посібник має практичне значення: він буде корисним учителям-філологам, які впроваджують інноваційні прийоми у свою діяльність.

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Енгельмейєр П.  Виховання творчої зрілості // Обдарована дитина. – 2004. – № 1.
  2. Калініченко Н. Діяльність учителя в організації самоосвіти учнів// Освітянське слово.-2004.-№ 6.
  3. Куцінко О.Г. Професійний довідник учителя літератури. -Х. Вид.група «Основа»,2012. 292-308с.
  4. Когут О.І. Інноваційні технології навчання української мови і літератури. – Тернопіль: Астон, 2005.
  5. Момот Л., Шелестова Л. До проблеми формування творчих здібностей у процесі навчання // Педагогіка і психологія. – 1997. – № 2. 53–59 с.
  6. Приходченко К.І.Творче освітньо-виховне середовище навчального закладу- Х.:Вид.група «Основа»,2007.139 -143 с.
  7. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід, метод, посібник. – К.: АПН. – 2002.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Шаблон  плану подолання освітніх втрат з української мови

(рекомендований  МОН України)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1 (продовження)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

АУТОТРЕНІНГИ

(матеріали взято із джерела   https://vseosvita.ua/library/autotreninhy-dlia-uchniv-na-urotsi-684447.html  )

  1. «Прогнозування»

     Прогнозовані відповіді дітей:

-         На уроці я буду – вітром – мої  відповіді будуть швидкими.

-         На уроці я буду – веселкою – мої  відповіді будуть яскравими та різноманітними.

-         На уроці я буду – сонечком – я буду лагідним і чемним.

-         На уроці я буду – дощиком – мої  відповіді будуть повними, змістовними.

 

  1. «Я в школі»

Я на уроці.

Я радію цьому.

Увага моя зростає.

Пам’ять моя надійна.

Я мислю ясно.

Я хочу дізнатися нове.

Я працюю.

 

  1. Аутотренінг «Урок» (які ми на уроці)

   У – уважні,

   Р – розумні,

   О – організовані, оперативні.

   К – кмітливі

 

  1. Аутотренінг-девіз

Не просто слухати, а ...(чути),

Не просто дивитись, а … (бачити),

Додаток 2 (продовження)

Не просто відповідати, а … (міркувати),

Дружно і плідно …(працювати).

Будем дружно працювати,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Діти – просто молодці!

 

  1. Аутотренінг «Я - учень»

Я - учень!

Я - творча особистість!

Я знаю, думаю, аналізую!

Я не боюся висловлювати свої думки.

На помилках вчаться.

Я хочу багато знати.

Я буду плідно працювати!

 

  1. «Настрій»

-         Настрій є?

-         Є!

-         Бажання вчитися є?

-         Є!

-         Уміємо дружно працювати?

-         Так!

-         Що беремо із собою на урок?

-         Увагу, творчість і активність!

 

 

 

 

Додаток 2 (продовження)

  1. Міні-тренінг«Психоформула»
    Люблю я свій розум,
    Увагу та пам'ять,
    Працює мій мозок,

І вчусь я старанно.

Сприймаю нове все

Та мислю логічно.

Вчителя слово

Здійсню я практично.

 

  1. Я – старшокласник, що працює на своє майбутнє.

Я – творча особистість, що прагне бути оригінальною, нестандартною, сучасною.

Я мислю, аналізую, узагальнюю.

Я хочу якомога більше пізнати світ!

 

  1. Ми – хороші школярі!

Ми – особистості творчі!

Ми активні, розумні, допитливі!

Ми хочемо знати усе!

 

  1. Ми учні-молодці,

Ми продовжимо урок.

Будем гарно працювати,

Щоб знаннями оволодівати.

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.liveworksheets.com/w/uk/ukrainska-mova/2066266

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.liveworksheets.com/w/uk/ukrainska-mova/2252072

 

Додаток 6

Винятки з правил вживання апострофа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://wordart.com/ykrtaanirz08/untitled-10

 

 

Додаток 7

Наголос у словах на першому складі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Морфологічні ознаки іменника

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.canva.com/design/DAF5worFaVQ/pviLWnyew4c4jN3IZvD_ng/view?utm_content=DAF5worFaVQ&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor

Додаток  9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.canva.com/design/DAF53Gm-pJc/5lU-LkZ_8rJfQbhnDdpWgA/view?utm_content=DAF53Gm-pJc&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor

Додаток 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  11

Конспект уроку з теми «Односкладні речення»

 

  Навчальна мета:  Використовуючи принципи STEAM, ознайомити учнів із особливостями односкладних речень; навчити восьмикласників знаходити їх у тексті та використовувати у мовленні. 

Розвивальна мета: розвивати мовну компетентність учнів через удосконалення навичок складання та аналізу односкладних речень; стимулювати логічне мислення та здатність до систематизації  здобутих знань.

Виховна мета: виховувати у школярів любов  до рідного слова ;  підтримувати  бажання вивчати українську мову.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: презентація, ілюстрації

Застосування проєктної технології: Створення мовного арт-проєкту: учні можуть створювати мовні колажі чи візуальні представлення, де кожен елемент буде відповідати окремому виду односкладного речення. Восьмикласники можуть використовувати інші матеріали: слова, малюнки, фотографії, щоб ілюструвати кожний тип односкладного речення.

Випереджувальні завдання: учні,  об’єднані у  5 груп, мають підготувати повідомлення про певний вид односкладного речення й розповісти  про нього  однокласникам.

                                                      Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Слово вчителя.

Доброго ранку, діти!

Для того, щоб  налаштуватися на певну роботу, потрібно мати гарний настрій. Іноді для того, аби покращити  його, досить лагідного слова чи щирої посмішки. Тож посміхнімося одне  одному і розпочнемо урок.

  Зима - чарівна пора, коли природа підкреслює свою красу снігом та морозними квітами. А чи ви знаєте, що односкладне  речення - це як окрема кришталева сніжинка,  яка має  власну форму та виразність? Крім того, у мови є своя магія, і вивчення односкладних речень - це шлях до розуміння цієї чудової мовної краси.  Відправимося разом у захопливий зимовий навчальний похід, де кожне слово стане кроком у світ мови. Подорожуючи цими лінгвістичними стежками, ми зможемо створити мовні шедеври,  унікальні та виразні.  Нехай ця зимова зустріч із мовою стане для нас відкриттям нового, цікавого та чарівного. Отже, до роботи! Нехай натхнення, фантазія і  творчість стануть вашими супутниками!

І. Актуалізація опорних знань з метою подолання освітніх втрат

Прийом « Незакінчені речення» :

- За метою висловлювання речення бувають…

- За емоційним забарвленням речення є…

- За будовою речення бувають…

- Двоскладним є речення, у якому…

- Односкладним називають речення…

Cинтаксичний розбір речення.

Прокидається Україна, будить жайворонків своїх.

   ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Аутотренінг

-Щоб налаштувати себе на активну роботу,  проведемо зимовий аутотренінг.

Прошу повторювати за мною .

-Я- учень. 

-Я – особистість.

 -Я думаю , аналізую.

 -Мені не страшно  висловлювати власні думки. Я маю право на свою думку.

- Я маю право на помилку .  На помилках вчаться аналізувати та шукати правильне рішення.

- Я хочу багато знати,  аби краще розуміти матеріал.

 - Я впевнений, що сьогодні отримаю найкращу оцінку.

Грудень багатий на свята. Тож нехай у вас упродовж цього місяця буде гарний настрій, невичерпне натхнення та бажання добре вчитися і здобувати знання.  А ще хай вас не полишає відчуття краси зимових ранків, коли білосніжна ковдра вкриває нашу землю, тому вмійте помічати красиве у природі  і в людях, які вас оточують. А зараз уперед, до нових знань і відкриттів. Щиро бажаю вам успіхів на уроці. Опановуйте нові знання, вони ніколи не бувають зайвими, тож говоріть, висловлюйтеся, не соромтеся, будь ласка.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Звіт кожної групи про вид односкладного речення. Ілюстрування прикладами.
  2. Робота з таблицею.

 

-    Діти, ви послухали розповідь ваших однокласників щодо видів односкладних речень. Чи виникли у вас питання? Якщо виникли, поставте  їх зараз. Якщо ж ні, якщо ви засвоїли все добре, то  ознайомтеся, будь ласка, з таблицею, яка допоможе вам краще розібратися з видами односкладних речень.

-    Розгляньте таблицю.

 

Типи односкладних речень.

Способи вираження головного члена

Типи односкладних речень

Способи вираження головного члена

Приклади

Означено-особові

(художній і розмовний стилі)

1)дієсловом у формі 1-ї або 2-ї особи

тепер. чи майб. часу дійсн. способу;

2)дієсловом наказ.способу(дія конкрет-

ної особи, предмета)

  1.    Для добрих друзів відкрию  будинок і маю любові щиру нагороду.
  2.    За правду, браття,  єднаймось  щиро. Ходімте в будинок.

 Покажу вам дім.

Неозначено-особові

(художній стиль)

дієсловом у формі 3-ї особи множини

тепер.чи майб.часу або у формі множини

мин.часу (дія неозначеної особи)

Дзвонять у всі дзвони.

Цей монастир недавно збудували.

Весною в селі встають рано.

Узагальнено-особові

(художній, розмовний стилі)

прислів’я і приказки

дієсловом у формі

2-ї особи однини (рідше – в інших особах);

(дія узагальненої особи)

Що бажаєш, те й отримаєш.

Як дбаємо, так і маємо.

 

Безособові

(художній, розмовний стилі)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)безособовим дієсловом;

2) особовим дієсловом у безособовому значенні;

3) дієслівною формою на –но,-то;

4) словом нема(є)

5) предикативним прислівником;

6) інфінітивом.

На півдні  вже світає

Вітерцем дихнуло з саду.

Хай слово сказано  інакше – та сутність  в нім спільна  зостається

Осені  вже немає, сніг, дими навколо.

Сумно, геть нікудишньо стало на душі.

Говорити  тільки правду,не обманювати  ні за яких обставин..

 

 

 

 

 

 

  1.  Робота з зимовим колажем.

Готуючись до уроку,  учні нашого класу створили зимовий колаж та з допомогою чек-листа розписали свої зимові справи, не забуваючи про односкладні речення. Знайдіть   їх у колажі й назвіть. Визначте вид кожного з речень.

Створити зимовий колаж та розписати за допомогою чек - листа свої зимові справи, не забуваючи про односкладні речення.

https://www.youtube.com/watch?v=r8h7jdFSLy0

Руханка "Руки вгору, плескаєм бадьоро" сл.муз. Савко. Н. Музичний керівник Войціцька М.М. #руханки

  1.   Асоціативна вправа.

5 видів односкладних речень викликають різні асоціації. Хтось уявляє їх у вигляді  зірочок, а в мене односкладні речення асоціюються зі сніжинками. Ось вони, ви їх  тримаєте в руках,  білі, блискучі,  невагомі п’ятикутні сніжинки. І кожний кут – це окремий вид речення. Пропоную зараз об’єднати математику й мову, тож до вашої уваги завдання:

STEM для учнів: Якщо кожна сніжинка — це шанс для нового односкладного речення, як багато можливих речень можна утворити за рік снігопаду?"

-         Молодці, бачу, що ви впоралися із таким завданням, тож  продовжимо нашу роботу над односкладними реченнями.

  1. Зараз ми виконаємо вправу-трансформацію.

Творче трансформування

Замініть двоскладні речення односкладними. Визначте їх вид, підкресліть головний член, укажіть, чим він виражений.

  Настала красуня зима.  Дерева вкрила снігова ковдра. Навколо виблискують сніжинки. Я хочу вийти на прогулянку. Я мрію зліпити величезного сніговика з очима і носиком-морквинкою. Я дуже люблю зимову погоду.  

 Красуня зима. (Називне).  Дерева вкрито сніговою ковдрою. (Безособове).

 

  1. Тестові завдання-взаємоперевірка.

1. Односкладним безособовим є речення

А По селу застрибало відлуння цокоту сокири.

Б Навколо запахло чебрецем і м’ятою.

В Напечемо солодкої цибулі, із підчеревини нашкваримо шкварок.

Г Передсвітанкова весняна тиша рідних полів.

Д Батьківщину і матір не вибирають.

 

2. Односкладним називним  є речення

А У тихім сквері серед віт мармурова Венера.

Б Вузенька вуличка. Стіна, повита хмелем.

В У синіх відрах листя лопушине.

Г Твої спогади світлі, але щемливі.

Д За вікном жоржини й чорнобривці.

 

3. Односкладним означено-особовим є речення

А Бережи честь змолоду.

Б Ночвами моря не перепливеш.

В Брехнею ввесь світ пройдеш, а назад не вернешся.

Г Поспішайте творити добро!

Д Щозміни норму виконуємо на сто відсотків.

 

4. Односкладним неозначено-особовим є речення

А Батьків не вибирають.

Б Нарешті ремонтують магістраль.

В Правди не сховаєш.

Г Коней на переправі не міняють.

Д З двох бід вибирають меншу.

 

5. Односкладним узагальнено-особовим є речення

А День народження святкуватиму пізніше.

Б Правда неправду перетягне.

В Немає пісні без любові.

Г Держи кишеню і уста замкненими.

Д Спинися, мить, зіграй сонату вічну!

 

  1. Односкладним узагальнено-особовим є речення

А Весна, і смерть, і світле воскресіння.

Б По радіо повідомляють про нельотну погоду.

В Семеро одного не ждуть.

Г Дарованому коневі в зуби не дивляться.

Д Незабаром має світати.

 

7. З’ясуйте вид односкладних речень.

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове      А Свого щастя і колесом не об’їдеш.

2 неозначено-особове           Б Нині холодно навіть удень,

3 узагальнено-особове  В Стою, мов скеля, непорушний.

4 безособове                     Г До Харкова в’їжджали зночі.

                    Д Пекельний посвист снарядів.

 

8. З’ясуйте вид односкладних речень.

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове              А Сьогодні світлий день Різдва.

2 неозначено-особове                 Б 3 полони хліба не спечеш.

3 узагальнено-особове       В Весною в селі встають                                        рано.

4 безособове             Г Любим дивитись на зорі, на їх           неосяжну сім’ю.

Д Працювати далі над сюжетом чи покинути?

 

9. З’ясуйте вид односкладних речень.

 

Односкладне речення             Приклад

1 означено-особове              А Пахло чебрецем і свіжою травою.

            2 неозначено-особове        Б Довгий яр, білою черемхою залитий.

3 узагальнено-особове        В Більше роби та менше говори.

4 називне                              Г Наливайтесь, житечко й ячмінь,                                   тепловиною.

         Д Весілля справляли по-старосвітському.

10. З’ясуйте вид односкладних речень.

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове А Журбою поля не виореш.

2 неозначено-особове Б Цього літа градом побило врожай.

3 узагальнено-особове В Пахощі весняного лугу,

4 безособове Г Покромсали життя моє на частки.

Д Люблю чернігівську дорогу — весною, влітку, восени.

 

11. З’ясуйте вид односкладних речень.

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове А Незнятий кадр незіграної ролі.

2 неозначено-особове Б За одного небитого двох битих дають.

3 узагальнено особове В Благословляю і люблю твоє чоло двадцятивесне.

4 безособове Г Зелене море зроблять із Дніпра.

Д Завіяло, заговорило снігом у полі.

 

12. З’ясуйте вид односкладних речень.

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове А Криши, ламай, трощи стереотипи,

2 неозначено-особове Б У повітрі стало тепліше й світліше.

3 узагальнено-особове В Чіпчину хату опечатали, забили.

4 називне Г Слухай кожного, але не з кожним говори.

Д Спокійні очі, сива голова, жорстка кирея кольору нічного

VI. Заключна частина уроку.

1.Рефлексія. 

 

-         Якими називають речення, у яких лише один головний член? 

-         Які різновиди односкладних речень  ви можете назвати?

-         Чи все вам було зрозуміло на уроці?

-         Що вдалося найкраще, а що викликало труднощі?

-         2. Оцінювання роботи учнів. Самооцінювання.

 

 

 

 

 

 

Оцініть свою роботу на уроці.

Повідомлення оцінок учителем.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заключне слово вчителя:

Ось і закінчився наш урок. Сподіваюся, що він став корисним для вас. Ви навчилися розрізняти односкладні речення, аналізувати їх структуру, поглибили свої знання та збагатилися новими. Ви дуже добре попрацювали, я задоволена вашою роботою.  І насамкінець хочу вам побажати, щоб  ви в останній місяць року здійснили всі свої найзаповітніші бажання,  щоб усі ваші мрії стали реальністю. Кожен із вас отримав сніжинку. Напишіть  своє бажання односкладним реченням, почніть    його так:

Мрію…………………

Хочу………………….

Вірю………………….

І повірте, що ваші найзаповітніші бажання здійсняться.

 

Домашнє  завдання: параграф 18, с. 64-65; виконати вправи 1,3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
16 квітня
Переглядів
80
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку