Розвиток творчої ініціативи вчителя англійської мови у рамках науково-методичної роботи
Головною метою навчання іноземної мови в сучасній школі є розвиток особистості школяра, здатного використовувати іноземну мову як засіб спілкування в діалозі культур.
Гадаю, що практичного результату навченості іноземної мови можна досягти передусім у процесі особистісного комунікативного навчання, яке передбачає вирішення завдань, пов’язаних з освітою, вихованням та розвитком.
Протягом усього навчання іноземної мови формується комунікативна компетенція. Під час планування уроків дотримуюся умов, необхідних для формування комунікативної компетенції учнів:
Вже декілька років впроваджую на своїх уроках інтерактивні технології.
Метою інтерактивного навчання є створити комфортні умови навчання, за яких учень відчуває успішність, свою інтерактивну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.
Перевагами такого навчання є те, що:
• у роботі задіяні усі учні класу;
• учні навчаються працювати у команді;
• формується доброзичливе ставлення до опонента;
• кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;
• створюється «ситуація успіху»;
• за короткий час опановується велика кількість матеріалу;
• формуються навички толерантного спілкування;
• вміння аргументувати свій погляд, знаходити альтернативне рішення проблеми.
Я намагаюся будувати урок так, щоб максимально надати учням можливість розмовляти іноземною мовою, створити такі умови, за яких говоріння за заданою темою було б природно мотивованим, можливість висловлювати думки та обговорювати їх. Вважаю, що необхідно надавати важливого значення створенню в класі клімату взаємосприйняття, акцентування позитивного, запобігання негативному, створення почуття довіри, поваги до кожного .У невимушеній атмосфері учень відчуває себе вільним і рівноправним партнером, учні не повинні відчувати страх за неправильність сказаного. За цих умов на уроці підвищується результативність навчання, стимулюється вивчення мови, розумова та творча активність учнів.
Ґрунтовно продумую кожен урок, щоб він був спрямований на розвиток розумової та мовленнєвої діяльності учнів, з логічними переходами від етапу до етапу. Особливу увагу приділяю організації навчального процесу на уроці і різноманітним формам роботи: фронтальна. індивідуальна, парна, групова, колективна. Кожен етап уроку завершую аналізом виконаної учнями роботи, показом досягнутого результату. Плануючи урок, обдумую його обладнання, яке частково виготовляю сама: картки з завданнями, малюнками по темі уроку, матеріал для пізнавальних ігор.
Вважаю, що урок найкраще починати з мовленнєвої зарядки. При комунікативному методі оргмомент набуває характеру реального спілкування, у процесі якого йде обмін новою інформацією, думками. Так зарядка створює мовленнєву атмосферу , спонукає всіх учнів до спілкування. Особливе місце на уроці займають рольові ігри. Рольова гра – активна форма роботи є моделлю іншомовного спілкування, що дозволяє оптимально поєднувати групові, парні та індивідуальні форми роботи. Вони сприяють посиленню комунікативної спрямованості навчання, розвитку інтересу до іноземної мови.
Інколи я розпочинаю урок з навчальної гри, що допомагає активізувати лексичний матеріал вивченої теми. Наприклад: гра «Снігова лавина» з теми «Книги в нашому житті» - я починаю речення :
- I like the adventure book by Joanne Rowling “Harry Potter”. Наступний учень повинен повторити моє речення та додати своє власне про улюблену книгу, другий учень повторює речення вчителя, попереднього учня та додає своє. За допомогою цієї вправи учні вчаться правильно вимовляти назви книг, їх авторів, повторюють правила граматики – вживання Present Indefinite – та розвивають темп мовлення.
Так, з учнями 8-их класів проводила гру-зустріч з групою англійських туристів, що відвідали наше місто і наш ліцей. Учні виконували ролі українських та англійських школярів. Зустрівшись, гості і господарі складали діалоги,знайомившись, вели розмову про своє шкільне життя, навчання та плани на майбутнє.
Основним матеріалом, що підлягає засвоєнню, є матеріал підручника, але робота з ним організується так, що вправи перестають бути вправами, бо виконуються у формі гри активної форми роботи уроку. Широко використовую гру «Перекладач», при вивченні нового тексту; ігри з новими лексичними одиницями : «Снігова куля» , «Хованки з літерами» та інші.
При вивченні граматики однією з найбільш успішних у моїй практиці є гра «Naughty Words». Учні отримують картки зі словами, з яких потрібно скласти речення. Таким чином, кожен може відчути себе на місці підмета, присудка чи другорядних членів речення.
we speak English do not Do
Такий вид діяльності надзвичайно ефективний при вивченні порядку слів у реченнях різного типу. Враховуючи особливість рівня володіння мовою у цій грі можна знайти місце для кожного: більш сильні діти виконують роль підмета чи присудка, а учням з слабими знаннями можна доручити роль крапки чи знаку запитання. Цю форму роботи я застосовую при вивченні таких граматичних тем як: «Утворення розповідних, питальних та заперечних речень в Present Simple, Past Simple та Future Simple», «Способи утворення порівняння прикметників» та ін. Майже кожен вчитель,зустрічався з проблемою, коли вивчення того чи іншого граматичного явища(наприклад «Ступені порівняння прикметників») відбувається рідною мовою значно пізніше ніж англійською. Ось тут і стане у пригоді гра «Naughty Words», адже в такій формі осмислення, засвоєння і закріплення матеріалу проходить досить легко. Діти з радістю перевтілюються в прикметники різного типу, «додають» друзів-суфіксів, навіть не задумуючись над правилами утворення їх. При виконанні письмових завдань обіграні ситуації використовуються з великим успіхом.
До активних форм уроку, крім уроку рольової гри, відносяться урок-екскурсія, урок-театр, урок-огляд знань, урок -вікторина, урок семінар. Проведення нестандартних уроків сприяє підвищенню інтересу, розвитку мовленнєвої і творчої діяльності учнів.
Популярністю серед учнів користуються уроки- вікторини. Вікторину ведуть самі учні, визначивши заздалегідь коло питань, що включаться до неї.
Одним із шляхів удосконалення навчальної діяльності є оптимальне поєднання різних форм роботи учнів на уроці. При проведенні фронтальних форм роботи учні звикають працювати в однаковому темпі. Проте найчастіше активно працюють лише учні, які мають швидку реакцію. Діти з уповільненою реакцією не встигають працювати в заданому темпі. В результаті навички і вміння саме цієї частини учнів розвиваються повільно.
Отже, недоцільно використовувати лише фронтальний режим роботи. На уроках англійської слід поєднувати різні режими. Так, при аудіюванні, яке зараз відіграє важливу роль, клас ділю на групи. Наприклад, учні слухають текст, який читаю я або запис. Після його прослуховування учні першої групи одержують завдання переказати текст англійською мовою. Друга група відповідає на запитання , записані на картках. або вибирає правильну відповідь. Учні третьої групи пишуть переказ прослуханого тексту рідною мовою. Таким чином, учні першої групи постійно одержують завдання підвищеної складності, що сприяє їх розумовому розвитку.
Дітям дуже подобаються уроки з використанням презентацій, а особливо ті уроки, на яких я використовую відеоматеріали під час аудіювання. Як відомо, аудіювання найважчий вид мовленнєвої діяльності. Дітям дуже важко сприймати на слух іншомовне мовлення. А використовуючи відеоматеріали, діти розуміють зміст ситуації і краще виконують завдання.
При вивченні нової теми "The world of books" пропоную кожному намалювати книжку так, щоб вона складалася з літер, дібрати англійські слова в стовпчик так, щоб вийшло з початкових букв слово "book", з розкиданих літер утворити це слово, переставити букви так, щоб вийшло саме це слово, викинути зайві букви зі слова тощо. Таким чином, кожна група отримує своє завдання, при цьому виучуючи нове слово.
З теми "Школа (шкільне приладдя)" при оголошенні завдань уроку показую учням зображення комп’ютера з усіма літерами алфавіту; при цьому додаю, що у комп’ютері з’явився Вірус, який знищує літери. Завдання дітей прогнати Віруса. Для вирішення цієї проблеми вони повинні за певний проміжок часу написати найбільшу кількість слів з теми.
Також пропоную такі ігри – завдання: "Збери слово", "Здогадайся хто я", "Третій зайвий", "Знайди родичів". "Збери слово" - за окремими складів скласти англійські слова (і перекласти), "Здогадайся хто я" - переставити букви в слові в правильному порядку або вилучити зайві букви зі слова або додати ту, якої не вистачає, "Третій зайвий" - з трьох слів знайти те, яке не відповідає темі,
" Знайди родичів" - добрати найбільшу кількість слів до даного так, щоб всі вони утворили одну тему тощо.
При вивченні теми "Учень та його оточення" цікавими для школярів будуть ігри "Відгадайка" та "Світлофор". Гра "Світлофор" проводиться англійською мовою у швидкому темпі. Всі діти готують вдома зелену та червону картки. Від кожного ряду до дошки викликаємо "контролера". Звичайно ж контролювати кожен буде свій ряд. Це має бути сильний учень, який підготував список свого ряду (групи). Називаю предмети. Якщо це шкільний предмет, учні піднімають зелену картку, якщо ні – червону. "Контролер" фіксує відповіді: "+" - правильна відповідь; "-" - неправильна. Вивчаючи будь-яку тему, можемо щоразу проводити гру "Відгадайка".
Зазвичай я використовую елементи інтерактивного навчання майже на всіх свої уроках. Так при введенні нової лексики практикую метод “Мозкового штурму”. Метод «Мікрофон» можна використати при підбитті підсумку уроку чи під час монологічного висловлювання з певної теми.
Особливо цікавим є використання методу «Карусель», я частіше використовую його у старших класах, коли йде обговорення якогось питання, що має декілька точок зору.
Роль віршів, пісень і римівок велика. Це засіб активізації та настрою учнів на роботу, так як, виконання віршиків або пісеньок допомагають зняти напруженість і скутість.
Для ефективної організації домашнього завдання я використовую «три рівні домашнього завдання».
Перший рівень — ОБОВ'ЯЗКОВИЙ МІНІМУМ. Головна властивість цього завдання: воно повинно бути цілком зрозумілим і ПІД СИЛУ будь-якому учню.
Другий рівень завдання — ТРЕНУВАЛЬНИЙ. Його виконують учні, які мають бажання добре знати предмет і без зайвих труднощів оволодівають програмою. Ці учні можуть звільнятися від завдання першого рівня.
Третій рівень використовую (або не використовую) у залежності від теми уроку. Це - ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ. Звичайно воно виконується на добровільних засадах і стимулюється високою оцінкою та схваленням. Діапазон творчих завдань великий. Однак серед них можна вирізняти деякі типові групи. Наприклад, учням пропонується розробити: фантастичні оповідання за навчальними темами, кросворди , комікси, презентації.
Отже, сучасна школа вимагає від учителя сучасних методів у системі навчання. Сьогодні вона повинна прищеплювати інтерес до отримання знань, формувати прагнення учнів навчатися протягом усього життя, усіма сучасними засобами та методами розвивати комунікативні навички, вчити школярів ставити проблеми та вирішувати їх самостійно й у команді. Я відвідую семінари іноземних видавництв Кембриджського, Оксфордського, British Council, Pirson, щоб підвищувати свій фаховий і методичний рівень. Звертаю увагу на розвиток творчих здібностей і критичного мислення учнів, намагаюся вдосконалювати природний шлях оволодіння англійською мовою у реальних умовах своєї практики.
Педагогічне кредо-«Досконалості немає меж.»