Конкретні приклади роботи щодо розвитку в учнів самостійності при формуванні ключових компетентностей на уроках мови та літератури.
Горева Оксана Володимирівна,
учитель російської мови та літератури
Южноукраїнської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів № 4.
Учитель вищої категорії, старший учитель.
Розвиток в учнів самостійності з метою реалізації ключових компетентностей на уроках словесності (із досвіду роботи)
Як відомо, провідним у навчанні школярів сьогодні є компетентнісний підхід, що передбачає формування в дітей ключових та предметних компетентностей, які стануть у пригоді молоді під час вирішення життєвих проблем. Зміст навчання російській мові реалізується за допомогою мовленнєвої мовної, соціокультурної та діяльнісної (стратегічної) ліній. У сукупності вони формують комунікативну компетентність особистості, сприяють розвитку національної самосвідомості, патріотичного, морально-етичного та естетичного виховання учнів. ( Російська мова 5–9 класи. ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (початок вивчення з 5 класу), 2017) . Літературний компонент освітньої галузі «Мова та література» Державного стандарту охоплює ціннісну, літературознавчу, культурологічну та компаративну складові.
Як зазначено у Типовій освітній програмі закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженій наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405, необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості створювати умови для самостійного виведення нового знання, перевірці його на практиці і встановлення причинно-наслідкових зв’язків шляхом створення проблемних ситуацій, організації спостережень, дослідів та інших видів діяльності.
Тому при формуванні кожної із ключових компетентностей учнів важливо вчити дітей працювати самостійно, адже в житті їм необхідно буде опиратися на свої власні знання, досвід, уміння і самостійно приймати рішення і відповідати за них перед собою та суспільством. В програмах з мови та літератури чітко вказано, що повинен уміти випускник школи, щоб просто знайти своє місце у житті, а й бути щасливим, змігши реалізуватися в суспільстві.
У своїй роботі я наведу приклади із власного досвіду роботи щодо розвитку в учнів самостійності при формуванні ключових компетентностей.
№ з/п |
Ключова компетентність |
Деякі приклади самостійної роботи учнів на різних етапах уроків (із власного досвіду) |
1 |
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
|
|
2 |
Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування. |
|
3 |
Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.
|
|
4 |
Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
|
|
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
|
|
6 |
Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
|
|
7. |
Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
|
|
8. |
Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
|
|
9 |
Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
|
|
10 |
Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
|
|
Хочу додати, що сприяють розвитку самостійності учнів вправи «Сенкан», «Капелюхи Боно», «Ромашка Блума», «Інсерт», «Кластер», «Асоціативний кущ» та багато інших, які я, як і інші вчителі-словесники, використовую в роботі.