Розвиток в учнів самостійності з метою реалізації ключових компетентностей на уроках словесності (із досвіду роботи)

Про матеріал

Конкретні приклади роботи щодо розвитку в учнів самостійності при формуванні ключових компетентностей на уроках мови та літератури.

Перегляд файлу

Горева Оксана Володимирівна,

учитель російської мови та літератури

Южноукраїнської загальноосвітньої

 школи І-ІІІ ступенів № 4.

Учитель вищої категорії, старший учитель.

 

Розвиток в учнів самостійності з метою реалізації ключових компетентностей на уроках словесності (із досвіду роботи)

     Як відомо, провідним у навчанні школярів сьогодні є компетентнісний підхід, що передбачає формування в дітей ключових та предметних компетентностей, які стануть у пригоді молоді під час вирішення життєвих проблем. Зміст навчання російській мові реалізується за допомогою мовленнєвої мовної, соціокультурної та діяльнісної (стратегічної) ліній. У сукупності вони формують комунікативну компетентність особистості, сприяють розвитку національної самосвідомості, патріотичного, морально-етичного та естетичного виховання учнів. ( Російська мова 5–9 класи. ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (початок вивчення з 5 класу), 2017) . Літературний компонент освітньої галузі «Мова та література» Державного стандарту охоплює ціннісну, літературознавчу, культурологічну та компаративну складові.

     Як зазначено у Типовій освітній програмі закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженій наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405, необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості створювати умови для самостійного виведення нового знання, перевірці його на практиці і встановлення причинно-наслідкових зв’язків шляхом створення проблемних ситуацій, організації спостережень, дослідів та інших видів діяльності.

    Тому при формуванні кожної із ключових компетентностей учнів важливо вчити дітей працювати самостійно, адже в житті їм необхідно буде опиратися на свої власні знання, досвід, уміння і самостійно приймати рішення і відповідати за них перед собою та суспільством. В програмах з мови та літератури чітко вказано, що повинен уміти випускник школи, щоб просто знайти своє місце у житті, а й бути щасливим, змігши реалізуватися в суспільстві.

   У своїй роботі я наведу приклади із власного досвіду роботи щодо розвитку в учнів самостійності при формуванні ключових компетентностей.

 

 

№ з/п

Ключова компетентність

Деякі приклади самостійної роботи учнів на різних етапах уроків (із власного досвіду)

1

Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.

 

  1. Самостійний усний та письмовий переклад текстів із російської мови на українську та навпаки ( із використанням необхідних словників).
  2. Розповідь на уроках російської мови про враження від творів, які прочитані на уроках української та зарубіжної літератури.
  3. Підготовка учнями гри «Хто швидше перекладе» (усної та у вигляді ілюстрацій).
  4. Переказ статей енциклопедій, журналів, прочитаних українською мовою, російською.
  5. Проект «Помилки нашого міста» (виправлення знайдених учнями у газетах, оголошеннях, назвах закладів помилок).
  6. Диктант – переклад тощо.

 

2

Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.

  1. Порівняння творів мовою оригінала та перекладів на уроках літератури ( наприклад, творів Байрона, Пушкіна, Міцкевича, Гете та інших).
  2. Бесіди на уроках мови про схожість та відмінність граматики, лексики, фразеології, фонетики різних мов.
  3. Пояснення лексичного значення термінів з опорою на їхнє значення рідною мовою.
  4. Пояснення правопису та вимови слів іншомовного походження.
  5. Знаходження у текстах слів із різних мов (наприклад, із грецької, англійської, турецької, французької тощо).
  6. Проект «Нові слова в нашому житті).
  7. Розповідь про секрети самостійного оволодіння мовами.

3

Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.

 

 

 

  1. Перетворювання інформації з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).
  2. Використання для виконання завдань книги  Г.Остера «Задачник».
  3. Написання числівників прописом.
  4. Підбір назв літературних творів, кінофільмів, картин, у яких є числівник.
  5. Складання алгоритму використання правила, наприклад, при вивченні тем «-Н- и –НН- в причастях, прилагательных», «Спряжение глагола».
  6. Складання простого та складного плану.
  7. Написання твору-припущення «А якби…»

 

 

 

4

Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.

 

  1. Робота із підручниками географії, біології, фізики при вивченні теми «Науковий стиль».
  2. Есе за творами наукової фантастики.
  3. Діалоги про сучасні технології.
  4. Створення карти подорожей героя (Маленького Принца, Герди, Козака Вакули).
  5. Написання фанфіку про життя людей у майбутньому, про нові технології.

 

5

Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).

 

  1. Використання інтернет-ресурсів для підготовки до уроків.
  2. Створення буктрейлерів до книг.
  3. Створення відеореклами художнього твору.
  4. Складання пам’ятки «Як не попастися на фейк».
  5. Участь в онлайн-заходах.
  6. Створення презентацій за різними темами.
  7. Написання висновку уроку у вигляді СМС.
  8. Ведення блогу від імені героя твору.
  9. Діалог «Чи є життя поза Інтернетом?»
  10.  Написання статті на сайт школи.

6

Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.

 

  1. Запис плану  підготовки до твору.
  2. Твір «Моє хобі».
  3. Твори  «Ким я мрію стати», «Чого я ще хочу навчитися», «Що вміє мій друг», «Навіщо ходити до школи» тощо.
  4. Розгорнута відповідь на питання «Чого я навчився у героя твору?»
  5. Підбір цікавої інформації про письменників (досвід життя і зв'язок із літературною діяльністю).
  6. Виконання домашнього завдання «Розкажи батькам, чого навчився на уроці» та «Навчи братика/сестричку правильно вимовляти слова»
  7. Створення лайфхаків «Як не зазубрювати правила», «Як краще запамятати текст» тощо.
  8. Квест «Лабіринтами словесності».
  9. Ведення словника літературних термінів (5-11 клас).

7.

Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.

 

  1. Робота в парах та групах.
  2. Твір «Якби я був мером».
  3. Міні-твір «Що залежить у світі від мене».
  4. Складання пам’ятки  «Правила ведення діалогу», «Правила ведення електронної переписки».
  5.  Створення лайфхаків  «Як не допускати скандалів», «Що зробити, щоб зупинити булінг» тощо.
  6. Вправи «Чарівний стілець», «Чесноти мого друга» тощо.
  7. Аналіз героїв літературних творів, їхніх зв’язків, рис характеру, взаємодії із суспільством.

8.

Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.

 

  1. Гра «Викупи помилку».
  2. Робота у групах «Створіть кафе, запишіть цінники прописом».
  3. Твір-роздум «Чи можна заробити гроші школярам».
  4. Есе «Том Сойєр – підприємець?».
  5. Створення власного резюме для прийому на роботу.
  6. Написання оголошення про комерційну діяльність.

 

9

Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.

 

  1. Читання творів зарубіжних авторів.
  2. Малювання ілюстрацій до художніх творів.
  3. Створення діафільму за казкою ( в групах).
  4. Знайомство із творами, які були створені за літературним.
  5. Створення презентації «Памятники  літературному герою» або «Пам’ятники автору».
  6. Перегляд кіно- та мультфільмів за художніми творами.
  7. Розповідь «Балет і література» або «Опера та література».
  8. Підготовка до перегляду іншими учнями уривків із екранізації, що сподобалися.

10

Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

 

  1. Складання списку творів, у яких поставлені проблеми екології.
  2. Написання творів-роздумів на екологічну тематику при вивченні публіцистичного стилю.
  3. Твір «Завдяки чому вижив Робінзон?»
  4. Проведення фізкультхвилинки.
  5. Складання планів до текстів «Чому ми вітаємося саме так?», «Що я роблю на уроках фізкультури», «Активний відпочинок моєї сімї», «Щеплення важливе?», «Корисне харчування» тощо.

 

Хочу додати, що сприяють розвитку самостійності учнів вправи «Сенкан», «Капелюхи Боно», «Ромашка Блума», «Інсерт», «Кластер», «Асоціативний кущ» та багато інших, які я, як і інші вчителі-словесники, використовую в роботі.

docx
Додано
11 вересня 2019
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку