Урок розвитку зв’язного мовлення
2 клас
Тема. Опис підсніжника.
Мета. Вчити дітей описувати весняну квітку, спостерігати і бачити красу навколишньої природи.
Розвивати зв’язне мовлення дітей, образність мислення, збагачувати й уточнювати словник, вчити вибирати найголовніше. Грамотно, логічно і послідовно формувати думки і поєднувати їх у зв’язному викладі.
Звертати увагу на неповторність краси природи. Виховувати любов до природи і бережливе ставлення до неї.
Обладнання: ілюстрації, дитячі малюнки, аудіозапис п’єси П.І. Чайковського «Підсніжник», презентація до уроку.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Привітання.
2. Починаємо урок із загадки:
Тане сніжок,
Оживає лужок,
День прибуває.
Коли це буває?
Нежива природа
Сонце дедалі вище піднімається над горизонтом. Стає тепліше. Небо ясне, блакитне, зрідка пливуть легенькі хмарки. Йдуть короткі дощі.
Жива природа
В живій природі все пробуджується від зимового сну. Заметушились мурашки, мухи, метелики. Повертаються з вирію птахи. Кипить робота на городах, в в садах, в полі. Земля прокинулась, умилась весняною водою. На деревах з’являються бруньки. Цвітуть перші весняні квіти.
- Які весняні квіти ви знаєте? Давайте завітаємо в гості до весняних квітів. (Розгляд ілюстрацій.)
3. Розповідь вчителя про квіти.
Квіти – постійні супутники нашого життя. Вони і в лісі, і в полі. І на клумбах, і в кімнаті у вазонах. Багато їх і в нашому класі. Вони і на вишиваних рушниках. Скатертинах. Їх малювали на печах і на стінах в хатах. Засушені квіти клали за образи. З них робили напої, ліки.
А ще квіти є в нашому національному одязі, де вони символізують доброту, щедрість душі. Мальви та кучерявий барвінок на рукавах сорочок оберігають людину від хвороби, злого ока. Віночок теж сплетений із квітів.
Як бачите. Квіти здавна приваблювали око людини. Про них складають вірші, пісні, загадки, оповідання, музику. (Звучить аудіо запис п’єси П.І. Чайковського «Підсніжник».)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Він маленький, він біленький,
Має ніженьку тоненьку.
З ним легенько вітер грає.
Все гойдає, колихає,
Сповіщає рідний край:
(Підсніжник)
Сніг, сніжок, сніжинка, підсніжник.
У проміннях сонця ніжних
край веселого струмка
білий, росяний підсніжник
раптом блиснув з-під листка.
Отакий малий неначе,
ледь прокинувся від сну,
тихий-тихий, а, одначе,
він привів до нас весну!
білий, росяний, малий, тихий-тихий.
Підсніжник
У цієї ароматичної квітки стебельце тоненьке і пружне, як паличка. Листочки довгі, зелені, схожі на рученьки. Пелюстки білі, ніжні, як весняний віночок. А в середині зелений пуп’яночок, а біля нього зібралися в коло і танцюють біленькі волосинки в жовтеньких капелюшках. Всі радіють весні.
Стебельце – пружне, тонке, ніжно-зелене.
Листочки – довгі, гострі, міцні, наче зелені рученьки.
Квітка - білосніжна, ніжна, сильна, смілива, чарівна, лагідна, тендітна, складається з трьох пелюсточок.
Ці квіточки ніжні.
Такі білосніжні.
Тоненькі, тендітні.
Ласкаві, привітні.
Послухай, як срібно
Дзвенить голосок:
Зривати квіток!
ІV. Фізкультхвилинка.
V. Запобігання помилок.
- Діти, кожна частина потрібна квіточці для життя, що і створює її чарівну красу, тому не можна забувати і пропускати будь-яку. Навіть найменшу частину. Перескакувати.
VІ. Самостійна робота. Опис підсніжника.
Для виконання цього завдання треба додержуватись таких умов:
VІІ. Перевірка записаного.
Читають 2-3 учні.
Читають складені загадки.
VІІІ. Підсумок уроку.
ІХ. Гра «Хто більше складе слів?»
маленький білосніжний
біленький ароматний
росяний ніжний
тихий-тихий найкращий
чарівний сильний
лагідний сміливий
тендітний духмяний
Легенда про підсніжник
Було це давно. Богиня Флора готувалась до карнавалу, на який запросила всі весняні квіти. Їм вона подарувала костюми. Підсніжник отримав гарну білосніжну сукню. Сніг хотів теж прийти на карнавал, але відповідного одягу у нього не було. Він слізно прохав квітів поділитися з ним своїми костюмами, однак квіти боялися холоду і не погоджувалися. І лише підсніжник прикрив його своїм білим платтям. Разом радісно вони кружляли у карнавальному танку. І з того часу стали нерозлучними друзями.
1