Конспект корекційного заняття для дітей з ТПМ 4 клас
РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Робота над оповіданням
Василя Сухомлинсього « Зимуючі птахи»
Мета: активізувати словниковий запас за лексичною темою «Природа»; удосконалювати вміння учнів працювати над оповіданням, використовуючи різноманітні форми та методи роботи; формувати навички виразного мовлення; розвивати зв’язне мовлення; виховувати бережне ставлення до природи; корегувати вимову учнів.
Обладнання: малюнки птахів, оповідання Василя Сухомлинсього «Зимуючі птахи», комп’ютерної програми «Адоптація - Лого., картки з завданнями\
Хід заняття
І. Загально - корекційний етап
1. Організація групи
Холодно зараз в лісах і лугах,
холодно зайчикам, лискам, птахам.
Затишно, тепло в класі у нас.
Доброго дня вам, вітаю я вас!
2. Нервово-психологічна підготовка. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на занятті з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Завдання наші такі: ( можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ.Основний етап
1. Артикуляція опорних знань
«Маляр». Посміхнутися, відкрити рота. Широким кінчиком язика виконуються рухи по піднебінню вперед-назад (білимо стелю). Нижня щелепа не повинна рухатися
«Смачне варення». Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів
«Фокус». Рот широко відкрити. Широкий язик вигнути у формі «чашечки». Покласти на кінчик носа ватку, здувати її, спрямовуючи струмінь повітря вгору. Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря проходив посередині язика, а щоки не надувались.
«Зігріємо руки». Зліпити уявну снігову бабу, а потім дихати у долоні, вимовляючи звук «х-х-х», ніби зігрівати їх.
Замініть словосполучення одним словом. Дитина тихо сидить в класній кімнаті. Пропоную їй слухати уважно, та повторювати за вами слово.
Важливо навчити дитину вслуховуватися в звучання слів, тому намагаюся говорити слова неголосно, пошепки. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:
Скинув із ніг взуття - (роззувся)
Дуже розкрив рот – (роззявив)
Допоміг щось покласти на плечі – (піддав)
Відійшов на певну відстань – (віддалився)
Рот без зубів – (беззубий)
Конкурс виконавців пісень – (пісенний)
Газета, що висить на стіні – (стінна).
2. Формуюча частина
Вступна бесіда.
Ще зовсім недавно ми бродили з вами в осінньому лісі. Під ногами шурхотіло опале листя. Сумну пісню співали птахи. А сьогодні — під теплою білою ковдрою сплять деревця і травинки. Не чути співу птахів. Що це за пора року?
Стало біло навкруги,
я розтрушую сніги,
наганяю холоди,
воду сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я... (Зима)
— Так, це зима. Скільки гарного навкруги взимку — блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури! Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Почуття переповнюють наше серце. Але як непросто їх висловити — бракує слів!
Читання оповідання
Настала холодна зима. Запорошило снігом сад. Літають над білим килимом пташки, тривожно пищать, бо нічого їсти. Зробили учні годівницю. Щодня приносять корм — смажене конопляне сім'я, гарбузове та соняшникове насіння. А синичкам — шматочки сальця в сіточках, щоб ворона не вкрала. Завтра неділя. Приносити корм до годівниці випала черга Сергійкові. Він із вечора приготував шматочок сальця, загорнув його в сіточку. У маленький мішечок насипав гарбузового насіння...
(Василь Сухомлинський)
1. Фонетико-фонематичні вправа
Перепишіть речення, вставте де потрібно пропущені букви.
Літа…ть над бі…им кили…ом пта…ки, триво…но пищать, бо нічого …сти.
Сергі…ко із ве…ора приготу…ав шмато…ок саль…я, загорнув його в сіто…ку.
2. Лексико-граматичні вправа
Що зробили птахи?»
Мета: вправляти у вживанні дієслів з різними префіксами.
Птахи відлетіли, прилетіли, злетіли, перелетіли, долетіли, вилетіли, залетіли, влетіли, підлетіли, полетіли.
2. Робота над деформованим текстом:
Літають над білим килимом пташки, тривожно пищать, бо нічого їсти. Настала холодна зима. А синичкам — шматочки сальця в сіточках, щоб ворона не вкрала.Запорошило снігом сад. Завтра неділя Зробили учні годівницю. Щодня приносять корм — смажене конопляне сім'я, гарбузове та соняшникове насіння.. Він із вечора приготував шматочок сальця, загорнув його в сіточку. У маленький мішечок насипав гарбузового насіння... Приносити корм до годівниці випала черга Сергійкові.
3.Фізкультхвилинка
Крильця пташки розправляють, (Руки розвести в різні боки).
Їх до сонця підіймають. (Руки в гору, потягнутись).
Потім можна політати (Покрутитися, рухи руками).
І комашок поганяти. (Вгору низ).
На галявину злетілись,(Присісти).
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,(Рухи руками вгору та вниз).
У гніздечку хутко сіли. (Сісти на місця).
4. Розвиток дрібної моторики
Сірникові коробки (уявні годівнички) розкласти на столі. На тарілку насипати різноманітні крупи. Посортувати по «годівничках» з відповідним малюнком птаха.
5.Звуко-буквенний аналіз
Повторити послідовність звуко-буквенного аналізу слова.
1. Вимов слово вголос.
2. Поділи його на склади.
3. Визнач наголошений склад (в односкладових словах наголос не визначається).
4. Звуковий розбір в квадратних дужках , наприклад: [г а л' а в ие н а]
звукова схема , наприклад [– • | = •' | – • | – • ].
5. Запиши слово буквами.
6. Полічи кількість звуків і кількість букв.
7. Поясни невідповідність між кількістю звуків і букв, якщо вона не однакова.
Зробити звуко-буквений аналіз слова учень:(використання комп’ютерної програми «Адоптація- Лого)
1 учень
2 у-чень
3 у́чень
4 [у ч е н'] [ ●́ | — ● = ]
5 учень («у», «ча», «е», «ен», «знак м’якшення»)
6 звуків 4, букв 5
7 знак м’якшення не є звуком, він тільки пом'якшує попередній приголосний звук (маємо м’який звук [н'])
ІІІ. Заключний етап
2. Зняття нервової напруги
«Снігопад»
Мета: зняти напругу і втому (релаксація), створити гарний настрій.
Хід вправи.
Один учень стукає по підлозі ногами, другий – плескає в долоні. По команді ведучого учасники починають плескати в долоні і стукати ногами. Коли ведучий піднімає руку вгору, учасники ляскають і стукають голосно, коли опускає руку-учасники стукають тихо.