Тема: «Диференціація звуків С-З»
Мета: закріплення чіткої вимови звуків С-З. Виділення звуків з ряда звуків, складів, слів. Розрізнення на слух та повторення складових ланцюжків. Закріпити вміння визначати місце звука в слові, формувати вміння дітей здійснювати звуковий аналіз слів, знаходячи схеми слів.. Вчити розрізняти голосні та приголосні звуки.Розвивати дрібну моторику пальців рук, зорову та слухову пам'ять, Узгодження іменників з прикметниками. Розвиток уваги, пам’яті, мислення.
Обладнання: букви С, З, предметні малюнки: насос, комар, собака, заєць; ілюстрація старичка Звуковичка, ; д/гра «Мовленневе лото», «Зачаровані слова», д/г «Так чи ні», «Чарівний мішечок».
Хід заняття
1.Організаційний момент. «Доброго ранку», «Зустріч гостей».
2.Постановка мети заняття.
Відправився Старичок Звуковичок на самокаті в парк покататись. Коли він заморився, то присів підпочити на пеньок. Раптом біля вуха смутно задзвенів комарик: «З-з-з..». Став Звуковичок качати колесо. Насос сумно заспівав свою пісеньку; «С-с-с…». Здивувався Старичок Звуковичок та запитав у них: «Що трапилось?». Колись каже комарик, розгнівалась зла Чаклунка та перетворила мене, зайку, у комара за те, що я всього боявся, а собаку- у насос за те, що на всіх кавкав. І не знаємо ми , що нам тепер робити. А Старічок Звуковичок і каже: Щоб вас розчаклувати, треба комусь виконати всі завдання злої Чаклунки. Діти , допоможемо їм? ( Відповідь дітей)
3. Ось і перше завдання. Порівняти звуки С-З.
Давайте пригадаємо пісеньку насоса «С-с-с..»
А тепер пісеньку комара «З-з-з-з…»
Чим схожі ці пісенькі? Коли ми їх вимовляємо, губи розтягуються в усмішці, між зубами невеличка щелинка, кінчик язика торкається нижніх зубів, посередині язика йде сильна струя повітря. (діти вимовляють ці звуки)
А чим ці пісенькі різняться? Покладіть долоньку до горла та заспівайте по черзі пісеньки насоса та комарика. Коли співаємо пісеньку насоса, горлишко що робе? (Мовчить). А коли співаємо пісеньку комара, що трапляється? (Горлишко дзвенить)
Ці звукі які?- вони приголосні. Звук С- глухий, З-дзвінкий.
4.Друге завдання : д/гра «Впіймай пісеньку». Розвиток уваги, фонематичного слуха: - коли почують звук С, піднімають червоний коло , а коли почують звук З—зеленее коло .
1. з ряду звуків: п м с л д з р к с у і з…
2. з ряду складів: ма за ла ас ад ал із ми си ти ли…
3. з ряду слів: сад, кол, зола мама, вікно, зуб, білка, коза, небо, сонце, лялька…
5.Трете завдання: Д\гра «Так, чи ні» (слово «собака»)
Дорослий показує дітям картинку. Повідомляє, що буде називати її то вірно, то ні, а діти повинні уважно слухати і на помилкове називання підняти руку з відповідним за кольором колом: зелене коло-вірно, червоне- ні (наприклад: лялька, малька, палька, лялька, лямка, лялька, ялька і т.д.).
6.Четверте завдання: «Чарівний мішечок» д/г «Яка? Який? »
(у мішечку лежать маленькі іграшки, діти по черзі достають та узгоджують іменник
з прикметником)
7.Фізхвилинка: «На кокоси», «Слоненя», «Смакота», «Спритна синиця»
8.П’яте завдання. Гра «Зачароване слово».
Зачарувала зла Чаклунка слова СОБАКА, КОМАР, та перемішала їх букви,
давайте їх разчаклуємо.
8. Завдання шосте. Гра «Мовленневе лото»
Дітям раздаються картки зі звуковими схемами слів (4 схеми) та ілюстрації
слів . Діти повинні розкласти картинки відповідно схемам.
зуб коза собака сом
заєць зубр сова маска
9. Завдання сьоме. Промовити чистомовки з чітким вимовлянням звуків С та З:
уз-уз-уз-наш Захар боягуз із-із-із- на лузі багато кіз
из-из-из-високий карниз су-су-су-вазу я несу
си-си-си-у зайця уси
10. Завдання восьме. Розучування вірша.
Пара довгих вушок, сіренький кожушок,
Скорий побігайчик, а зветься…….(зайчик)
11. Підсумок. Молодці діти. Ви виконали усі завдання злої Феї. Тепер собака та зайка розколдовані і можуть мешкати у парку. Комарик став –зайчиком і перестав усіх боятись, а насос став-собачкою та на всіх більш не гавкає. Діти , що вам сподобалось у нашому занятті?
КУ «Логопедичний центр»
Відкрите заняття з теми:
«Диференціація звуків С-З»
Підготувала :
21.02.2020р
вчитель-логопед
Карпенко О. В.
м. Маріуполь