Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 5 клас
Тема. Плекаймо родину!
Підтема. Розвиток зв’язного мовлення. Текст-розповідь «Мама – найрідніша у світі»
Мета: розкрити тему материнства у різних напрямках мистецтва; навчити дітей
складати розповіді на основі власних спостережень; формувати вміння висловлювати власні думки письмово; розвивати комунікативну компетентність школярів, вміння добирати влучні слова, вислови; виховувати любов і повагу до матері.
Обладнання: зошити, вірші, прислів’я про маму, фотографії мамів, ноутбук,
відеоматеріали, квадрати з частинами прислів’я.
Тип уроку: урок застосування раніше набутих знань, вмінь та навичок.
Міжпредметний зв'язок: літературне читання, образотворче мистецтво.
Хід уроку
І. Організація класу.
Психолого-емоційне налаштування.
https://www.youtube.com/watch?v=y2e3LvyUxoA
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Підберіть слова, якими можна звертатись до мами.
Каліграфічна хвилинка
Мама, неня, мати, матінка, матуся, мамочка, мамуся.
Хвилинка-цікавинка. Метод «Асоціативний кущ»
- А як кличуть найдорожчу людину інші народи?
- Чи схожі ці слова?
У вас на партах ви знайдете ці слова зачитайте їх будь-ласка по черзі. Слова написані на пелюстках, які діти прикріплюють до серединки великої квітки.
У багатьох мовах народів світу найдорожче слово «мама», як і в нашій рідній, українській, починається літерою М і звучить майже як наше. Послухайте…
У болгарській і сербській – «майка», в румунській – точнісінько як у нас – «мама», греки говорять «мітір», норвежці – «мор», шведи – «медер», іспанці та італійці - «мадре», англійці – «мазе», а німці – «мутер».
Музична хвилинка
Про маму і співають на різних мовах світу.
https://www.youtube.com/watch?v=eYsaB0MXWGY німецькою мовою
https://www.youtube.com/watch?v=A014gTIAeng англійською мовою
https://www.youtube.com/watch?v=kjNDzOWIdY8 італійською мовою
https://www.youtube.com/watch?v=6Elifj9oSdE російською мовою
https://www.youtube.com/watch?v=BCVMXGECoPY на івриті
Ми переконалися, що слово «мама» - найдорожче для всіх народів. І однаково ніжно та чуттєво звучить на всіх мовах.
Робота над загадкою.
Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте: хто це? (Мама)
Хто нас, діток, міцно любить?
Хто нас ніжно так голубить?
Як ми хворі — цілі ночі
Не стуляє свої очі.
Ніжна, лагідна і мила,
На цей світ нас народила.
Я до неї пригорнуся,
Це ріднесенька… (матуся)
Інтерактивна вправа « Сенкан»
Хто? мама
Яка? Добра, лагідна
Що робить? Голубить, пестить, дарує
Відношення дітям радість і тепло.
Узагальнення Люблю тебе, матусю!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні урок незвичайний, адже як ви вже зрозуміли він про найріднішу людину на світі - матусю. Попереду – цікава і важка робота: потрібно написати розповідь «Мама – найрідніша у світі».
А ще мені потрібна ваша допомога. Я сьогодні хотіла показати вам одне зображення, але на жаль по дорозі до класу воно впало та розбилось, щоб його відновити ви маєте бути уважними виконувати всі завдання і тільки сила ваших щирих, працьовитих та ввічливих сердець відновить це зображення. Для відновлення картини нам потрібно кілька магічних речей, тому ми маємо їх отримати протягом уроку. Домовились?
Повідомлення теми і мети уроку.
Інтерактивна вправа «Оживи кущ»
Напишіть ваші очікування від сьогоднішнього уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Метод «Мнемомоторики»
На ватмані з однієї сторони ікона Божої матері, яку діти ніби відновлюють, а з іншої сторони яку діти будуть бачити протягом уроку будуть кріпитися «магічні речі».
Перший предмет, який нам потрібен це рамка. Де ми можемо її взяти? В магазині або в музеї? Прогуляймося до музею.
Розгляд і аналіз репродукцій робіт Рафаеля «Сікстинська мадонна», А. Дейнеки «Мати», Леонардо да Вінчі «Мадонна Ліза».
Молода мати та її немовля дуже зворушливі, при цьому досить простодушні. На обличчі та в погляді немовляти є щось недитяче – прозоре і глибоке, а в обличчі і погляді матері – дитяча чистота. Мати покірна, босонога, круглолиця,світла.
Робота над аналізом інших картин.
Давайте розглянемо картини інших художників, на яких також відтворено образ матері. Що між ними спільного?
На ватман приклеїти рамку. Можна пінопластову плінфу.
Наступний предмет це любов до мами.
Конкурс читців
- На уроках літературного читання ми з вами багато читали та вивчали віршів про маму. Пропоную провести конкурс читців.
- Які гарні вірші ви розповіли про своїх матусь
- Що в цих віршах сказано про маму?
На ватман прикріпити серце, як символ любові.
Наступний предмет це материнська мудрість.
Робота з прислів’ями і приказками. Робота за методом Lego
Діти отримують великі квадрати з частинами прислів’їв. Завдання знайти свою пару, щоб прислів’я мало закінчену думку.
Український народ з давна шанував матір. Саме вона дає життя всьому на землі. Мати-земля дає життя рослинам та тваринам, мати-батьківщина дарує нам свою землю, природу, свої багатства, мати-жінка дарує нам життя, турбується про наше здоров’я і ніколи нічого не просить за це.
* Нема того краму, а в матері серце.
* У кого є ненька, а другою – голубить.
* Мене мати цілий вік дурила: а біля матері добре.
* У дитини заболить пальчик, щоб купити маму
* На сонці тепло, казала «битиму», та й не била.
* Мати одною рукою б’є, в того і голівонька гладенька.
На ватман прикріпити сову, як символ мудрості.
Наступний предмет дзеркало, як символ краси кожної мати.
Фізкультхвилинка з кульками у вигляді сердець танцювальні рухи.
https://www.youtube.com/watch?v=IaNaiDZ5m9U
Наступний предмет уста мами, які вчать дитину розмовляти, які співають колискових пісень та підтримують і хвалять дитину.
Робота над мовним матеріалом.
Гра «Опишемо маму»
- Доповни ілюстрації прикметниками.
На ватман наклеїти уста або усмішку.
Наступний предмет очі, які весь час спостерігають за дитиною.
Метод «Фотоколаж» з проблемною ситуацією
- Перед вами фотосвітлини всіх ваших мам. Зараз я прочитаю твір про маму, а вам потрібно здогадатися про яку саме маму цей твір.
(Вчителька зачитує текст)
Матінка ніжна, мила, ласкава. Вона допомагає зробити перший крок, вимовити перше слово. Коли малюк хворіє, вона не спить. А кожну хвилинку знаходиться біля хворого та тримає його за руку. І хвороба тоді швидко минає. Мамині очі випромінюють щастя за успіхи дитини. Як стискається материнське серце, коли малюк не слухає її порад. Тепло маминого серця відчувається завжди.
- Про чию маму йдеться?
- Доведи свою думку.
На ватман наклеїти очі.
Наступний предмет руки, які дбають про дитинку, носять її поки вона не почне ходити, готують їжу, перуть одяг, одягають та пестять дитину.
Підготовка до написання розповіді
- Для того, щоб скласти розповідь про свою матусю, необхідно дібрати багато слів, що допоможуть передати її красу, риси характеру, вчинки.
- Уважно розгляньте фотографії своїх матусь. Яка усмішка у мами, руки, очі, губи.
- Чи підібрали ви такі слова?
Інтеграція образотворчого мистецтва. Метод «Словесний натюрморт»
На листку А4 наклеєно по центрі фото мами. Діти отримують конверти з зображеннями фруктів та квітів, на них потрібно написати по слову про свою маму і поклеїти навколо її фото натюрморт.
Пригадаймо, що таке натюрморт.
Робота над текстом
- Які частини має текст? ( Зачин, основна частина, кінцівка )
- При описі мами, що ми будемо писати у кожній з цих частин?
- Давайте продумаємо план нашого тексту.
Робота над складанням плану
ПЛАН
1. Мама для всіх найдорожча.
2. Матуся – найкрасивіша у всьому світі
3. Подяка мамі за її любов та турботу.
Робота у зошитах.
Учні зачитують написані твори
На ватман наклеїти руки
V. Підсумок уроку.
Ось всі магічні предмети зібрані тепер заплющіть очі і пригадайте найкращі моменти зі своїми матусями.
В цей час перевернути ватман.
А тепер розплющіть. Сила ваших щирих, працьовитих та ввічливих сердець зробила чудо і зображення відновлено. Це ікона Божої матері, яка захищає матерів та дітей. До неї звертаються з проханнями про здоров’я, щастя, радість, та довгі роки життя.
Можна, щоб діти вивчили по стрічці і склавши руки казали перед іконою.
Є в мене найкраща на світі матуся,
За неї до Тебе, Пречиста, молюся.
Молюся устами, молюся серденьком
До Тебе, небесна Ісусова Ненько.
Благаю у Тебе дрібними словами
Опіки та ласки для любої мами.
Пошли їй не скарби, а щастя і долю,
Щоб дні їй минали без смутку, без болю.
Рятуй від недуги матусеньку милу,
Даруй їй здоров'я, рукам подай силу,
Щоб вивела діток у світ та й у люди,
Щоб ними раділа-пишалась усюди.
За це я складаю в молитві долоні
До Тебе, Царице, на соняшнім трон.
Аналіз очікувань уроку