Урок 1
ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. УКРАЇНСЬКА МОВА — ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ
Мета: забезпечити усвідомлення учнями значення мови як основного засобу спілкування, формування думки й пізнання; сприяти усвідомленню значення мови в житті суспільства й ролі української мови як державної в Україні; сформувати поняття «національна мова», «державна мова»; поглибити знання про Україну, навчити самостійно ухвалювати правильні рішення і висловлювати власну позицію, критично мислити і аналізувати прочитане чи почуте; ознайомити учнів зі статтею 10 Конституції України і мовним законом 16 липня 2019 року; розвивати логічне мислення, увагу, уяву, пам'ять , культуру спілкування; виховувати патріотичне почуття і любов до рідної мови і рідного краю.
Очікувані результати: учні розуміють і розмежовують поняття «рідна мова» і «державна мова», усвідомлюють значення мови у житті суспільства і кожної окремої особистості.
Обладнання: підручник, додаткові творчі листи для самостійної роботи, кольорові олівці, фломастери, стікери.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Епіграф: Мова – це віконця, через які людина бачить світ.
Василь Сухомлинський
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент ( Зачіпка)
Добридень, любі п’ятикласники. Поспішаючи на урок, я почула ось таку цікаву історію:
Давно колись жили три брати. І от якось, полюючи, вони потрапили у володіння злого чарівника. Той жорстоко повівся з ними: одного осліпив, другого зробив глухим, а третьому відібрав мову. Але чари його діяли тільки доти, доки брати не дісталися додому. Отак познущався чарівник з братів і відпустив їх порізно. Першим додому прийшов сліпий брат і знову став зрячим, другим дістався глухий і почав чути, а третій, німий, так і не повернувся.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Оголошення теми та мети уроку
Слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про найдорожчий скарб кожного українця, про ту важливу ознаку, яка розмежовує національності і стає великою зброєю у подоланні труднощів – про мову. Спробуємо довести собі і усій Європі, що ми справжні українці, достойні європейці, бо знаємо усе про нашу державу і нашу націю.
Робота з епіграфом.
-Як ви розумієте вислів «віконця, через які людина бачить світ»?
-Яка роль мови у суспільстві, і що для вас є мова?
-Запишіть у творчому листі кількома реченнями, чим для вас особисто є мова?
Наприклад: Мова — неоціненний діамант. Мова — найбільший скарб народу. Мова — … .
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Виконання вправи 2. (усно)
Виконання вправи 3. (усно)
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
Ми з’ясували, що основне призначення мови – бути засобом спiлкування. Однак мова виконує й iншi, не менш важливi функцiї.
Що ще за допомогою мови можна робити?
1. Робота з таблицею (спроектовано на дошку).
Основнi функцiї мови |
Що робимо за допомогою мови |
Комунiкативна (спілкувальна) |
Спiлкуємося мiж собою, обмiнюємося iнформацiєю |
Номiнативна (називна) |
Називаємо предмети, поняття, явища |
Пiзнавальна |
Завдяки мовi людина пiзнає свiт, дiзнається про те, що було ранiше, переймає досвiд iнших людей |
Мислеформуюча |
Людина формує й виражає думку за допомогою слова |
Об’єднувальна |
Завдяки мовi люди вiдчувають себе єдиним народом, об’єднуються в певну спільноту |
2. Ознайомлення учнів зі статтею 10 Конституції України і мовним законом від 16 липня 2019 року. (діти розшифровують QR код з інформацією).
Проблемний діалог
Під керівництвом учителя шляхом висунення системи власних версій і гіпотез п’ятикласники усвідомлюють зміст понять «рідна мова», «національна мова», «державна мова».
Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.
Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.
Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом (Конституція України).
В Україні у вівторок, 16 липня, набув чинності закон "Про забезпечення функціонування української мови як державної" . Верховна Рада України ухвалила закон про державну українську мову 25 квітня, а 15 травня його підписав колишній президент України Петро Порошенко. Новий закон передбачає гарантії використання української мови в публічному просторі і не поширюється на мову приватного спілкування і мову релігійних обрядів. Норми закону встановлюють обов'язкове використання української мови в державному і комунальному секторах, на транспорті і в закладах харчування, маркуванні товарів і послуг, в медичній, освітній і мистецькій сферах, а також у засобах масової інформації. Водночас, мовні права національних меншин мають бути на виконання зобов'язань України згідно з Європейською хартією регіональних мов і мов нацменшин, гарантовані окремим законом, проект якого уряд має розробити і подати парламентові за півроку після набуття чинності закону про державну мову.
3. Робота з підручником.
Вправа 5. (усно)
4. Бесіда.
-Чому українською мовою варто пишатися?
-Яка мова має бути державною?
- А з якими державами межує Україна?
-Чи відомо вам, що таке Європа?
5. Творчо-пошукова робота у творчому листі.
Розглянути карту і розмежувати , з якими країнами межує Україна.
Записати, що таке «Європа»?
Намалювати народні символи України.
V. Підсумок уроку .Рефлексія.
Слово учителя. На завершення пропоную переглянути відеоролик «Цікаві факти про українську мову.»
https://www.youtube.com/watch?v=tFgnu_v7FnM
Метод «Три – два- раз»
Висловлення думки з трьох позицій:
VI. Домашнє завдання (різних рівнів складності)
Творчий лист до уроку
Дата_________________________
ЗНАЧЕННЯ МОВИ У ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА
УКРАЇНСЬКА МОВА – ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ
Зверни увагу: Мова – це віконця, через які людина бачить світ. (В. Сухомлинський)
А що є для тебе поняття «мова»?
Запиши кількома реченнями.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Переглянь посилання
Які функції мови тобі відомі?
1.________________________2.__________________________________
3.________________________4.__________________________________
5.________________________6.__________________________________
7.________________________8.__________________________________
Уважно розглянь карту.
Запиши:
З якими країнами межує Україна?
Скільки областей налічує?
Що таке Європа?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сподіваюсь, державні символи України тобі відомі,
а з якими народними символами ти обізнаний? Спробуй намалювати їх.
Завдання творчого характеру (можна виконати в позаурочний час)
Напиши мініатюру на тему: «Що потрібно робити людині, щоб її країна процвітала?»
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Спробуй оцінити свою роботу
Впорався Міг краще, але щось пішло не так
Не старався Не знаю, як себе оцінити
______________________________