Урок у 5 класі "Значення мови в житті суспільства. Українська мова - державна мова України".

Про матеріал
Конспект вступного уроку у 5 класі з додаванням творчого листа, з яким учні працюють протягом всього уроку.
Перегляд файлу

Урок 1

ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. УКРАЇНСЬКА МОВА — ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ

Мета: забезпечити усвідомлення учнями значення мови як основного засобу спілкування, формування думки й пізнання; сприяти усвідомленню значення мови в житті суспільства й ролі української мови як державної в Україні; сформувати поняття «національна мова», «державна мова»; поглибити знання про Україну, навчити самостійно ухвалювати правильні рішення і висловлювати власну позицію, критично мислити і аналізувати прочитане чи почуте; ознайомити учнів зі статтею 10 Конституції України і мовним законом 16 липня 2019 року; розвивати логічне мислення, увагу, уяву, пам'ять , культуру спілкування; виховувати патріотичне почуття і любов до рідної мови і рідного краю.

Очікувані результати: учні розуміють і розмежовують поняття «рідна мова» і «державна мова», усвідомлюють значення мови у житті суспільства і кожної окремої особистості.

Обладнання: підручник, додаткові творчі листи для самостійної роботи, кольорові олівці, фломастери, стікери.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Епіграф:  Мова – це віконця, через які людина бачить світ.

Василь Сухомлинський

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент ( Зачіпка)

Добридень, любі п’ятикласники. Поспішаючи на урок, я почула ось таку цікаву історію:

Давно колись жили три брати. І от якось, полюючи, вони потрапили у володіння злого чарівника. Той жорстоко повівся з ними: одного осліпив, другого зробив глухим, а третьому відібрав мову. Але чари його діяли тільки доти, доки брати не дісталися додому. Отак познущався чарівник з братів і відпустив їх порізно. Першим додому прийшов сліпий брат і знову став зрячим, другим дістався глухий і почав чути, а третій, німий, так і не повернувся.

  •                  Скажіть, будь ласка, чому третій брат не повернувся додому?
  •                  Чи чули ви якусь подібну історію про значення мови? (Вавилонська вежа)
  •                  То про що ми сьогодні будемо говорити на уроці?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про найдорожчий скарб кожного українця, про ту важливу ознаку, яка розмежовує національності і стає великою зброєю у подоланні труднощів – про мову.  Спробуємо довести собі і усій Європі, що ми справжні українці, достойні європейці, бо знаємо усе про нашу державу і нашу націю.

Робота з епіграфом.

-Як ви розумієте вислів «віконця, через які людина бачить світ»?

-Яка роль мови у суспільстві, і що для вас є мова?

-Запишіть у творчому листі кількома реченнями, чим для вас особисто є мова?

Наприклад:  Мова — неоціненний діамант. Мова — найбільший скарб народу. Мова — … .

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота з підручником. (Заболотний О.В., Заболотний В.В.)

Виконання вправи 2. (усно)

Виконання вправи 3. (усно)

  1. Письмова робота в парі біля дошки: Для чого потрібна мова людині? (Учні на місцях заповнюють готові стікери в творчих листах).

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

Ми з’ясували, що основне призначення мови – бути засобом спiлкування. Однак мова виконує й iншi, не менш важливi функцiї.

Що ще за допомогою мови можна робити?

1. Робота з таблицею (спроектовано на дошку).

Основнi функцiї мови

Що робимо за допомогою мови

Комунiкативна (спілкувальна)

Спiлкуємося мiж собою,

обмiнюємося iнформацiєю

Номiнативна (називна)

Називаємо предмети, поняття, явища

Пiзнавальна

Завдяки мовi людина пiзнає свiт,

дiзнається про те, що було ранiше,

переймає досвiд iнших людей

Мислеформуюча

Людина формує й виражає думку за

допомогою слова

Об’єднувальна

Завдяки мовi люди вiдчувають себе

єдиним народом, об’єднуються в

певну спільноту

2. Ознайомлення учнів зі статтею 10 Конституції України і мовним законом від 16 липня 2019 року.  (діти розшифровують QR код з інформацією).

Проблемний діалог

Під керівництвом учителя шляхом висунення системи власних версій і гіпотез п’ятикласники усвідомлюють зміст понять «рідна мова», «національна мова», «державна мова».

Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.

В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.

Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.

Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом (Конституція України).

В Україні у вівторок, 16 липня, набув чинності закон "Про забезпечення функціонування української мови як державної" . Верховна Рада України ухвалила закон про державну українську мову 25 квітня, а 15 травня його підписав  колишній президент України Петро Порошенко. Новий закон передбачає гарантії використання української мови в публічному просторі і не поширюється на мову приватного спілкування і мову релігійних обрядів. Норми закону встановлюють обов'язкове використання української мови в державному і комунальному секторах, на транспорті і в закладах харчування, маркуванні товарів і послуг, в медичній, освітній і мистецькій сферах, а також у засобах масової інформації. Водночас, мовні права національних меншин мають бути на виконання зобов'язань України згідно з Європейською хартією регіональних мов і мов нацменшин, гарантовані окремим законом, проект якого уряд має розробити і подати парламентові за півроку після набуття чинності закону про державну мову.

3. Робота з підручником.

Вправа 5. (усно)

4. Бесіда.

-Чому українською мовою варто пишатися?

-Яка мова має бути державною?

- А з якими державами межує Україна?

-Чи відомо вам, що таке Європа?

5. Творчо-пошукова робота у творчому листі.

Розглянути карту і розмежувати , з якими країнами межує Україна.

Записати, що таке «Європа»?

Намалювати народні символи України.

V. Підсумок уроку .Рефлексія.

Слово учителя. На завершення пропоную переглянути відеоролик «Цікаві факти про українську мову.»

https://www.youtube.com/watch?v=tFgnu_v7FnM

Метод  «Три – два- раз»

Висловлення думки з трьох позицій:

  1. Три факти, які були новими, цікавими, несподіваними.
  2. Два факти, які здалися нецікавими, або вже відомими.
  3. Один факт, який хотілося вивчити детально.

VI. Домашнє завдання (різних рівнів складності)

  1. Дібрати 5-6 висловів відомих поетів, письменників, діячів мистецтва, політиків чи філософів про мову.
  2. Виконати вправу 7.
  3. Написати есе, мініатюру: «Що потрібно робити людині, щоб її країна процвітала?»

Творчий лист до уроку

Дата_________________________

ЗНАЧЕННЯ МОВИ У ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА

smile1.jpgУКРАЇНСЬКА МОВА – ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ

 

Зверни увагу: Мова – це віконця, через які людина бачить світ. (В. Сухомлинський)

А що є для тебе поняття «мова»?

Запиши кількома реченнями.

smile1.jpg_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Переглянь посилання

конст ст 10.png

 

 

Які функції мови тобі відомі?

1.________________________2.__________________________________

3.________________________4.__________________________________

5.________________________6.__________________________________

7.________________________8.__________________________________

 

Уважно розглянь карту.

Ukraina.png

Запиши:

З якими країнами межує Україна?

Скільки областей налічує?

Що таке Європа?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Сподіваюсь, державні символи України тобі відомі,

ДС13-310x372.jpg а з якими народними символами ти обізнаний? Спробуй намалювати їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

depositphotos_14907719-stock-illustration-cartoon-winter-house.jpgЗавдання творчого характеру (можна виконати в позаурочний час)

Напиши мініатюру на тему: «Що потрібно робити людині, щоб її країна процвітала?»

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Спробуй оцінити свою роботу

Впорався                                                Міг краще, але щось пішло не так

33887334-sad-smiley-emoticon-cartoon.jpg

45971097-illustration-of-happy-emoticon-giving-thumb-up-isolated-on-white-background.jpg

 

 

 

Не старався                                 Не знаю, як себе оцінити

depositphotos_113532780-stock-illustration-vector-sorrow-emoticon.jpg

depositphotos_83642516-stock-illustration-happy-cartoon-emoticon-thinking.jpg

 

 

 

risovach.ru (15).jpg______________________________

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Бельмега Богдан Богданович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Goncharenko Agelika
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Плеханова Людмила Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. мітакса тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Скрипка Тетяна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
9 серпня 2019
Переглядів
35503
Оцінка розробки
4.9 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку