Розвиток зв’язного мовлення. Урок-зустріч за круглим столом "Про одне й теж по-різному. Складання різних за стилем і жанрами текстів. Снігур."

Про матеріал

Розробка уроку розвитку зв'язного мовлення з теми "Складання текстів-описів різних типів. Снігур." Конспект розроблений з використанням інноваційних технологій: ігрової (урок-зустріч за круглим столом), інтерактивної, розвитку критичного мислення.

Перегляд файлу

Розвиток зв’язного мовлення. Урок-зустріч за круглим столом

 

Тема. Про одне й теж по-різному. Складання різних за стилем і жанрами текстів. Снігур.

Мета. Продовжувати формувати уявлення учнів про особливості зв’язного мовлення в залежності від мети і умов спілкування, вчити підбирати матеріал на задану тему, складати художні, науково-популярні тексти; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, творчу уяву, фантазію; виховувати пізнавальний інтерес, допитливість, бережне ставлення до птахів.

Обладнання. Малюнки снігурів, загадки, вірші, легенди, фразеологізми про птахів, етимологічний словник, тлумачний словник.

Хід уроку

І. Організація класу. Психологічна установка на урок. Створення емоційного фону.

 В же дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І на зустріч вирушаймо!

Треба дружно привітатись:

«Добрий день!»

Вліво, вправо поверніться ,

Всім сусідам посміхніться

Дружно й весело скажіть:

«Добрий день!»

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні за круглим столом зібрались люди різних професій: мовознавці, вчені-орнітологи, етимологи, письменники, казкарі, учителі,  журналісти, етнографи, народознавці, поети.

Тема зустрічі «Снігурі».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.  Складання «асоціативного куща».

ІV. Робота над зібраним матеріалом.

Поети. Вірш Г. Демченко  «Снігурі».

 Подивіться у дворі

 В чорних шапках снігурі.

 Ще й червоні фартушки

 Одягли собі пташки.

 Значить сніг і холоди

 Наближаються сюди.

Снігурами через те

Їх тепер ви і звете.

Мовознавці. Загадки.

  1. Ми його не тільки в книжці –

Бачили в садку.

У червоній він манишці,

 сірім піджачку.

Зсуне шапочку на очі,

У дворі гуля.

Жити в клітці він не хоче,

Діток звеселя. Хто такий? (Снігур).

  1. Ми маєм грудочки червоні,

І чорні крильця в нас міцні.

На крилах зиму ми приносим

І звуть нас просто…(снігурі).

  1. Всі в блакитнім піджачку,

В рожевій сорочечці,

        В нас зимою у садку

      Гуляють , як гості.

  Етнографи. Легенди.

 «Як з’явився снігур» .

 «Чому у снігура червоні груди?»

 «Легенда про снігурів».

Народознавці. Прислів’я , приказки.

  • Снігурі на крилах приносять весну.
  • Снігурі недарма дістали таку назву, бо прилітають з першим снігом.
  • Снігур заспіває, сорока під дах заховається – бути хуртовині.

Орнітологи. «Довідкове бюро».

 Інформація про переліт птахів.

Журналісти. Матеріали з газет, журналів про снігурів.

Лінгвісти. Фразеологізми.

Ловити гав, вільний птах, ворона в павиному пір’ї , ловити ворон, жовтороте пташеня, надувся як сич, як коршак налетіти, шулікою кинутись, велика птаха, птиця високого польоту.

Етимологи. Робота з тлумачним і етимологічним словником (Снігур).

V. Сприйняття й осмислення нового матеріалу.  Робота над складанням  текстів-описів.

1.Вправа «Коло ідей».

Пригадайте, які бувають тексти-описи залежно від мети спілкування.

  • Мова офіційно-ділових текстів (діловий опис)
  • Точно повідомляємо наукові факти (науковий опис)
  • Живописно малюємо словами (художній опис)
  • 2.Словникова робота. Робота в парах.

Підбір слів для різних описів:

  • Науковий (червоногруді, на голові чорна пляма, черевце червоне, бурувато-сіре, хвіст чорний, біла смужечка).
  • Художній (жарогруді, чорна шапочка, сірий фартушок, рожева сорочечка, білосніжне вбрання, наче жар).

3.Гра «З’єднай  словосполучення».

Голівка                 коротенький, товстий

Грудці                  червоні

Дзьоб                    сіро-блакитне

Спинка                 чорний

Хвіст                     чорна

Фізкультхвилинка. Енергізатор «Пташки».

VІ. Формування творчих умінь і навичок.

 Самостійна робота. Складання і запис творів на листках з малюнком снігура.

Оберіть собі роль і виконайте завдання:

  • Орнітологи (Звіт на науковій раді про спостереження за снігурами).
  • Журналісти (Замітка в газету «Зимові гості»).
  • Етнографи (Легенда про снігурів).
  • Казкарі (Казка «Як снігурі стали червоногрудими»).

VІІ. Презентація творів.

Мовознавці 

Легенда

«Чому у снігура червоні груди»

 Жив собі снігур. Захотілося йому до сонця долетіти. Вирушив у дорогу. Подивилось сонце на сміливця, здивувалося. Як посмів зимовий птах до небесного світила дістатися!

Виставило сонце свої вогняні стріли, запалило груди снігурові. Не пустило вище. З тих пір снігурі червоні груди мають.

 

 

 

Журналісти

Замітка в газету

Зимові гості

Одного морозяного ранку я виглянула у вікно. На горобині сиділи дивовижні птахи. Груди червоні, ніби жар. На голові чорна шапочка. Спинка і хвіст чорні. А на хвості була смужечка. Я замилувалась ними. А дідусь мені розповів, що це снігурі. Вони прилітають до нас з півночі, коли випадає сніг. Миють свої крила сніжку. Тому й назвали їх снігурами.

Орнітологи

Звіт на науковій раді

Як зимують снігурі

Снігурі – зимуючі птахи. Коли випадає сніг, прилітають до нас з півночі. У мороз і заметіль птахи замовкають. Вони ховаються в затишні місця і настовбурчують пір’я. Від цього їм стає тепліше. Часто взимку птахи гинуть від голоду. У цей час їх треба підгодовувати. Снігурі найбільше люблять ягоди горобини.

Коли повіє теплом, наші гості відлітають до себе на батьківщину

VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Молодці, мої малята, -

Любі хлопчики й дівчата.

Гарно всі ви працювали!

Снігурі подяку вам прислали.

  • Який настрій, на вашу  думку, переважав на уроці? Чому?
  • Що сподобалось на уроці? А що ні?
  • Чого ви навчився на уроці?
  • Чи справдились ваші очікування від уроку?
  • Які завдання хотілось виконати ще раз?
  • Розкажіть про свої успіхи на уроці?

Вправа «Прощання».

 

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
2374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку