Урок української мови 2 клас ": Уживання великої букви в іменах людей, кличках тварин, назвах міст, сіл."

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріалу. Мета уроку- дати учням уявлення про власні і загальні назви. Вчити писати їх з великої букви, засвоювати знання про слова – назви предметів, розвивати мовлення, спостережливість, пильність; сприяти вихованню любові до рідного краю та до оточуючого; розвивати вміння аналізувати і доводити.

Перегляд файлу

                             Урок української мови         2 клас

Тема : Уживання великої букви в іменах людей, кличках тварин, назвах міст, сіл.

Цілі: дати учням уявлення про власні і загальні назви. Вчити писати їх з великої букви, засвоювати знання про слова – назви предметів, розвивати мовлення, спостережливість, пильність; сприяти вихованню любові до рідного краю та до оточуючого. Розвивати вміння аналізувати і доводити

Обладнання: Презентація уроку, казка про велику букву, «асоціативний кущ», картки для групової роботи, реквізити.

                                                        Хід  уроку

I.  Організація класу.  

 Подивіться мені в очі,

Погляньте один на одного,

на наших гостей,

усміхніться і привітайтесь.

Із цих промінчиків добра, що

закріпились на ваших обличчях

ми і розпочнемо урок.

Мікрофон.

- Діти, що ви очікуєте від уроку?

-А як для цього треба працювати?

II. Оголошення теми та мети уроку

  • Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що вчитимемося бути вправними знавцями української мови та спробуємо бути садівниками.
  • А наприкінці уроку дізнаємось, які ,ми разом з вами ,виростили плоди.

 

ІІІ. Каліграфічна хвилинка

Урок почнемо без зупинки,

З каліграфічної хвилинки. 

- Спочатку  повправляємось в написанні великих літер!
Кожну велику літеру ми напишемо окремо, ніби це окремі літери.

                         В Е Л И К А Л І Т Е Р А

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель: Діти, як ви вже помітили на нашому деревці немає жодного листочка. А щоб повернути листочки нам треба дещо пригадати. Кожна правильна відповідь поверне на наше дерево по листочку.

 Перепусткою далі будуть добрі слова – мир, добро, дружба, милосердя, вірність, любов.

- Яке питання поставимо до цих слів ? (Що?)

- Кому притаманні риси , вчинки , які я назвала ? ( Людям )

- На яке питання відповідає слово «людина»? ( Хто ? )

-  Як називають слова, що відповідають на питання  хто ? або  що ? (Іменники)

- Що таке іменник ?

Учитель:Молодці!Ми з вами справилися з цим завданням!То ж листочки з’являються на нашому деревці! 

У. Вивчення нового матеріалу

1.Ознайомлення з написанням імен,  по – батькові  та прізвищ.

- Діти, закрийте очі і спробуйте відчути, яке на дотик слово «людяність»(тепле,  пухнасте,  ласкаве , приємне ). У мене воно асоціюється з…….( фото немовляти).

- Як маленьке немовля

 у світ цей двері відчиня.

То дарують йому слово  .

Слово це – його ……….(ім`я)

Так , у кожної людини є ім`я, прізвище.

 

2.                Проблемна ситуація.

Запис на дошці:

                   У  другому  класі навчається  коваленко іван.

-                     Я стверджую, в цьому реченні всі слова записані правильно. А як думаєте ви? (Відповіді дітей:«Я частково згоден…», «Я заперечую, тому що…»).

- Назвіть  своє  ім`я  та  прізвище. Як вони пишуться? ( З великої  букви )

- Тоді відкрийте зошити й каліграфічно запишіть:

                  (запис у зошитах своїх ПІ)

  • Молодці! Гарно попрацювали! І на нашому деревці з'являється перший плід.

- На вашу думку . яка спільна орфограма  у  цих словах?  (Всі слова пишуться  з великої букви  ). А чому  вони так пишуться . ви дізнаєтесь,  коли прослухаєте казку.

 

 3. Казка «Як маленька буква стала великою»

а)розповідь казки вчителем.

- Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.

- Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? – жалілась вона дядьку Алфавіту.

- Ти маленька, тому й не помічають, - поважно відповів старий.

І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую – но я із середини речення переміститися на початок».

І сталось диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалась до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер ці слова пишуться з великої літери.

- Як маленька літера стала великою?

- Отже велика літера пишеться у …( відповіді дітей).

б) Складання Асоціативного куща

- Ви уважно слухали, а тому на  деревці з’являється ще одне яблучко.

                           ( чіпляється яблуко)

- Чи можна іменем передати вік людини ? (Так ).

Якщо дорослого чоловіка звати Микола ,то в дитинстві – Миколка.

 

4. Працюємо в групах.

(Кожна группа отримує завдання з іменами дорослих людей. Потрібно записати

імена дітей ).

- То як пишемо прізвища , імена та по- батькові людей ?

5. Заучування вірша.

- Щоб краще запам’ятати правило – давайте вивчимо вірш про велику літеру.

Ми літеру першу на весь її зріст

Напишемо в назвах річок, сіл і міст. 

Київ, Дніпро і гори Карпати,

З великої букви нам треба писати.

Прізвище, ім'я  кожного з нас:

Дівчинка Оля, хлопчик Тарас. 

Клички тварини, папуги ім'я

З великої букви писатиму я.

 

VІ. Фізкультхвилинка

Зараз ми допоможемо нашому деревцю вирости і стати ще міцнішим!
Тож давайте вийдемо з-за парт і виконаємо фізкультхвилинку.
Сильний вітер до землі 

гне дерева молоді, (присідають)

А вони ростуть, міцніють (піднімаються)

Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору),

 

Продовження вивчення нового матеріалу.

6. Написання кличок тварин.

(Лунає звукозапис м`явкання котика)

- Голос якої тварини ви почули?

- Як ви називаєте своїх домашніх улюбленців?

Такі слова називаються кличками тварин. Клички тварин пишуться з великої букви.

Запишіть у зошити кличку свого улюбленця.

 Робота з підручником. (с. 78)

- Розгляньте малюнки казкових героїв і прочитайте їх кличку.

- Запишіть на вибір 3 назви тваринки і її кличку.

                (яблучко)

 

7. Написання назв міст, сіл,вулиць, річок.

 Пропоную пограти у гру «Інтерв`ю». Відповідайте кореспонденту чітко і швидко.

- В якій країні ми живемо ?

- Столиця України?

- Яку назву має наше місто ?

- На якій вулиці ти живеш ?

- Найбільша річка України ?

Назви країн, міст, сіл,вулиць,річок пишемо з великої букви.

                                              (яблучко)

8. Робота в парах( завдання з конвертів).

Перед вами стрічки з літерами. Уважно передивіться та викресліть літери,які повторюються.

1)Ф К А П Д И П Ї Д Ф В А( Київ)

2) Л Г Т А К Й Л С Т И К Н Л  (Гайсин)

-А чи знаєте що означають ці слова?

- Так!  Київ - це столиця України.

Гайсин - наше рідне місто.

- За вашу швидку та вправну роботу на дереві з’являється ще одне смачненьке яблучко.

 

IV. Закріплення вивченого. Робота за підручником.

1. Пограймося у гру  із завданням в цікавій формі: обвести «правильну»  літеру.

       П/п ес С/с ірко; М/м істо В\в інниця; Р/р ічка Д/д ніпро; К/к раїна У/у країна; С/с естра М/м арійка. 

                                       (яблучко)

2. Гра «Найуважніший»

        Одного разу Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем поїхали на день народження до дідуся Івана.

  • Чиїм батьком був дідусь Іван – тата чи мами? (тата)
  • Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим? ( Михайлом Дмитровичем).

 - Гарна робота!За це на дереві з'являється останнє яблучко!

- А щоб дізнатися які саме незвичні плоди ми виростили,нам,  допоможуть казкові герої.

1.Герой мультфільму, який нічого не знав.

2.Герой казки, друзями якого були Мальвіна та П'єро.

3.Найвідоміший казковий лікар.

4.Персонаж, який дуже полюбляв варення та жив на даху.

5.Героїня, яка ходила в гості до своєї бабусі і носила їй смачненькі пиріжки.

6.Капосна подруга Кощія Безсмертного.

 

 

Н

е

з

н

а

й

к

о

 

Б

у

р

а

т

і

н

о

 

 

А

й

б

о

л

и

т

ь

 

К

а

р

л

с

о

н

 

 

Ч

е

р

в

о

н

а

 

Ш

а

п

о

ч

к

а

Б

а

б

а

 

Я

г

а

 

 

VІІІ. Підсумок уроку

- Ми з вами чудово впоралися із завданням! І тому зможемо в червоних клітинках прочитати літери, які треба розмістити в наших яблучках.

- То ж які плоди виростили?

             Дійсно, знання – це плоди наших старань.

1)     Вправа «Мікрофон »

На уроці я навчився…

Я дізнався, що …

Я повторив:…

Мене вразило,..

Я запам’ятав…

— Які запитання виникли у Вас з да­ної теми?

— Що сьогодні для Вас було важким?

— Як Ви будете використовувати те, що вивчили?- Чи сподобався урок ?

 

ІХ. Домашнє завдання.-

С. 75 правило, впр. 2 (крапочка)

 

3) О С К  И А Н О Ф Е В К  І А Ф Р (Синевір )

-Правильно!А чи знаєте ви як утворилася назва озера Синевір?Пропоную вам прослухати.
Місцеві жителі розповідають, що колись неподалік жив граф, який мав красуню-доньку Синь. Донька, гуляючи околицями графського маєтку, зустріла пастуха Вира з сусіднього села. Вони покохали одне одного, почали потай зустрічатися. Але від людей нічого не сховаєш, і незабаром граф дізнався про стосунки своєї доньки та простого пастуха. Звичайно, він не зрадів тому, бо, як і кожен заможний чоловік, для своєї доньки бажав обранця відповідного рівня, а тому наказав слугам вбити Вира. Вірні слуги підстерегли пастуха і скинули його з високих скель. Синь, про все дізнавшись, довго плакала на тому місці – із її сліз і виникло озеро, яке люди на честь закоханих назвали Синевір. Це озеро вважається найглибшим озером в Україні.
 

І сьогодні наш словничок поповнюється цим  словом «СИНЕВІР».

Спробуємо скласти з цим словом речення.

       - Синевір – найглибше озеро в Україні , яке має цікаву історію.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Оксана Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 березня 2018
Переглядів
3838
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку