Тема. Удосконалення вимови слів з апострофом перед я,ю,є,ї. Записування слів з апострофом під диктування та правильне їх читання (твердо вимовляючи приголосні звуки [б], [п], [в], [м], [ф], [р] перед сполученнями [йа], [йу], [йе], [йі]).
Тема. Удосконалення вимови слів з апострофом перед я,ю,є,ї. Записування слів з апострофом під диктування та правильне їх читання (твердо вимовляючи приголосні звуки [б], [п], [в], [м], [ф], [р] перед сполученнями [йа], [йу], [йе], [йі]).
Мета: поглибити знання учнів про апостроф, вчити правильно вимовляти, читати і списувати слова з апострофом; розширювати лексичний запас учнів і вдосконалювати вміння зв’язко висловлюватись, формувати пізнавальні інтереси, виховувати товариськість, взаємопідтримку, вміння працювати в парах.
Обладнання: картки з буквами, словами, орфографічний тренажер, довідники.
Хід уроку
Всі сідайте тихо, діти
Домовляймось не шуміти
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаєм!
- Діти, в якій країні ми живемо?
- Яка наша рідна мова?
- Ти наше диво калинове
Кохана українська мова.
Каліграфічна хвилинка
Грудень – зимі початок, а року кінець.
(на дошці великі і маленькі сніжинки)
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
Зразу стану потрібен і я.
(хтось з дітей знімає сніжинку, знаходить «’» і прикріплює на дошці)
Артикуляційне вправляння
М’ЯТА
П’Є
В’ЮН
Б’Є
ТОРФ’ЯНИЙ
БУР’ЯН
Висновок (правило)
Утворення словосполучень
Хлоп’ята дружна
Сім’я спритні
Здоров’я легка
Пір’їна міцне
Словотворча вправа
Дерево – дерев’яний.
Солома – солом’яний.
Риба – риб’ячий.
Камінь – кам’яний.
Фізкультхвилинка
Орфографічний тренажер
(Діти отримують картинки, де надруковані слова. Потрібно прочитати і, де потрібно, вставити апостроф)
(Слова для дівчаток одні, а для хлопчиків інші)
Робота з деформованими реченнями (робота наодинці)
(Картинки зі словами на дошці на магнітах. Діти переставляють картинки і утворюють речення)
Діти грались на подвір’ї.
Бабуся в’яже теплі рукавички.
Мар’яна знає багато прислів’їв.
Робота з прислів’ями (робота в парах)
(діти складають прислів’я)
Гра «Впіймай слово з апострофом»
Під гаєм в’ється річечка,
Як скло вона блищить;
Долиною зеленою
Кудись вона біжить.
Рід, родина і сім’я.
Серед них – маленький я.
Мова кожного народу
Неповторна – і своя,
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші – тьохкіт солов’я.
В мене шубка з колючок
В мене сіра спинка
Ніс, як чорний п’ятачок,
Очі – намистинки.
Кіт облизується ласо:
Ґава в дзьобі держить м’ясо.
Біленький, м’якенький.
Неначе пушок.
Землі – трудівниці
Зробив кожушок.
Люблять мене, поважають,
А б’ють мене, коли грають.
Знайомство з апострофом
…Запам’ятай: я,ю,є,ї –
Завжди супутники мої.
Атож! У кожному слівці
Зі мною поруч букви ці,
Лише вони за мною йдуть:
Сім’я, пір’їна, в’ється, п’ють.
Б,п,в,м,ф – губні,
Ці букви завжди при мені.
Я після них люблю стояти:
Б’є, п’ять, в’язати, верф’ю, м’ята.
Й до р прихильність маю я:
Подвір’я, пір’ячко, бур’ян.
Звичайно, як потрібно їх
Роздільно вимовляти,
Інакше не потрібно там
Апострофу стояти…
(В. Бутрім)