Складні випадки вживання м’якого знака, апострофа. Написання слів іншомовного походження. Написання прізвищ та географічних назв.

Про матеріал
Тема: Складні випадки вживання м’якого знака, апострофа. Написання слів іншомовного походження. Написання прізвищ та географічних назв. Мета: навчальна: повторити та систематизувати знання учнів про складні випадки вживання апострофа та м'якого знака; удосконалювати вміння правильно писати слова іншомовного походження, знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; розвивальна: розвинути у школярів уважність, вміння знаходити помилки не тільки на письмі, але і в мовленні; виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів толерантність, повагу до культури, історії й мови інших народів.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови

Вчителя української мови та літератури опорного закладу "Кобеляцький ліцей № 2 імені Олеся Гончара"

Верещаки Ольги Миколаївни

Для 11 класу

Дата проведення:

 

Тема: Складні випадки вживання м’якого знака, апострофа. Написання слів іншомовного походження. Написання прізвищ та географічних назв.

Мета: навчальна: повторити та систематизувати знання учнів про складні випадки вживання апострофа та м'якого знака; удосконалювати вміння правильно писати слова іншомовного походження, знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні;

розвивальна: розвинути у школярів уважність, вміння знаходити помилки не тільки на письмі, але і в мовленні;

виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів толерантність, повагу до культури, історії й мови інших народів.

Обладнання: таблиця «Написання українських прізвищ», словник іншомовних слів, підручник, посібник з вправами, дидактичний матеріал .

Тип уроку: урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вітання з класом, перевірка готовності учнів та класної кімнати до уроку.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

ІІІ. Перевірка рівня володіння знаннями.

  1.          Складні випадки правопису м'якого знака, апострофа. Коли ми пишемо м’який знак? (Орієнтовна відповідь)

М’який знак пишемо:

  • Після зубних звуків - д, т, з, с, ц, л, н, дз – якщо вони звучать м’яко: суть, тінь.
  • Після м’яких приголосних перед О: льон, трьох.
  • У суфіксах - еньк, -ськ-, -есеньк- та ін. – український, голівонька.
  • Після -л- перед м’яким приголосним: учительський.
  • У дієслівних формах наказового способу: стань, сядь.
  • Р.в. іменників: пісень.
  • У дієслівних формах 3 особи однини-множини дійсного способу: стоїть, біжить.

 

  1.          Коли не пишемо м’який знак? (Орієнтовна відповідь)

М’який знак не пишемо:

  • Після губних і шиплячих: кров, дощ.
  • Після -р- у кінці складу: кобзар (винятокГорький)
  • Між приголосними: радість.
  • Після -н- перед ж, ч, ш: тонший, менший.

3. В яких випадках пишемо апостроф? (Орієнтовна відповідь)

Апостроф пишемо:

  • Після б, п, в, м, ф  перед я, ю, є, ї: м’яч.
  • Після р перед я, ю, є, ї, якщо звучить й: подвір’я, пір’я.

 

  1. Коли ми не пишемо апостроф? (Орієнтовна відповідь)

Апостроф не пишемо:

  •             Коли я, ю, є, ї лише пом’якшують приголосний: свято.
  •             В іншомовних словах: бюро, бюст – вимова плавна.

 

  1. Уживання апострофа та м’якого знака ми вже повторили. Пригадайте, в яких випадках в іншомовних словах пишуться ці знаки?
  2.          Чи зберігається подвоєння приголосних у власних іншомовних назвах та словах, похідних від них?
  3.          Подивіться, будь-ласка, на таблицю «Написання українських прізвищ» і пригадайте найважливіші правила правопису.

Написання українських прізвищ

 

Буква

в рос.

мові

пп

Позиція

Буква в

укр.мові

Приклади

е

1

після букв на

позначення

приголосних

е

Лермонтов, Некрасов,

Воскресенський

е

2

 у суфіксі -ев (а)

після

ц, ж, ч, ш, щ, р

е

Непринцев, Бестужев,

Тютчев, Вахрушева,

Гнатищев, Лазарев

е

3

На початку слів

є

Євтушенко , Єсенін ,

Єршов

е

4

у середині слів після

букв на позначення голосних, апострофа і

м'якого знака

є

Санаєв, Одоєвський,

Валуєв, Аляб'єв, Прокоф'єв, Власьєв, Ананьєв

е

5

у суфіксі -єв, -єєв

після букв на

позначення приголосних, крім ц, ж, ч,ш, щ, р

є

Голубєв, Дягілєв,

Тургенєв, Берендєєв,

Федосєєв, Менделєєв

е

6

у корені, якщо рос. е

відповідає укр. і

є

Бєдний (бідний),

Лєсков (ліс), Рєпін (ріпа), Сєров ( сірий)

ё

7

на початку слова і

складу

йо

Йоркін, Бугайов, Соловйов

ё

8

у середині і в кінці

складу

ьо

Верьовкін, Корабльов,

Алфьоров

ё

9

в утвореннях від

імен, спільних для рос. і укр. Мов

е

Артемов, Семенов,

Федоров

ё

10

під наголосом після

ч, щ

о

Рогачов, Щипаное, Борщов

э

11

Завжди

е

Ельконін, Египаєв

ы

12

Завжди

и

Курицин, Чаплигін,

Черних

и

13

після ж, ч, ш, щ, ц

перед буквами на позначеннях приголосних

и

Жилікін, Тучин,

Шишков, Рощин,

Циркунов

и

14

в утвореннях від назв

і імен, спільних для

рос. і укр. мов

и

Рибовський, Куликов,

Гаврилі, Пивоваров,

але: Філіпов, Нікітін,

Ніколаєв

и

15

у префіксі при-

и

Приточний, Припасов

и

16

у суфіксах -ик, -ич, -

иц, -ищ, -ович, -євич

и

Петриков, Галич,

Сосницин, Батищев,

Станюкович, Воблаєвич

и

17

на початку слова та

після букв на

позначення

приголосних крім ж,

ч, ш, щ

і

Іванов, Бібиков,

Кузьмінський, Пушкін,

Анікін, Багіров

и

18

після букв на позна-

чення голосних,

апострофа і м'якого

знака

ї

Абраїмов, Зоїлов,

Мар’їн, Ільїн

 

 

  1. Які географічні назви пишуться разом? (Орієнтовна відповідь)

Разом пишуться:

  •             географічні назви, у складі яких є сполучний голосний:Білозерськ,Верхньодніпровськ, Довгопілля, Первомайськ.
  •             географічні назви, які починаються компонентом східно-, західно-, північно-, південно-: Східнодонецький район, Західно казахстанська область, Північногорськ, Південнокримське море.

 

  1. Які пишуться окремо? (Орієнтовна відповідь)
  •             географічні назви, утворені поєднанням іменника з узгодженим препозитивним прикметником: Біла Церква, Нова Ушиця, Великі Луки, Малий Кучурів;
  •             географічні назви, до складу яких входять числівники: Перше Садове, Залісся Перше;
  •             географічні назви, що складаються з імені та прізвища: селище Лев Толстой, село Івана Франка.

 

  1.  Які пишуться через дефіс? (Орієнтовна відповідь)
  •             географічні назви з інверсованими прикметниками: Камянець-Подільський, Могилів- Подільський, Переяслав-Хмельницький;
  •             географічні назви, що складаються з двох іменників або прикметників, поєднаних без сполучного звука:Дубівка-Маківка, Ельзас-Лотарингія, Глинські-Загара;
  •             усі неслов’янські власні назви, які складаються з двох або кількох слів: Монте-Карло, Улан-Батор;
  •             географічні назви, які починаються словами: Сан-, Сант-, Санкт-, Санта-, Рент-, Нью-, Іст-, Вест-: Сан-Маріно, Сан-Паулу,Сан-Франциско, Сен-Анн, Нью-Йорк, Вест-Індія, Іст-Лондон, Санкт-Пельтен;
  •             географічні назви, утворені за допомогою слів сіті (місто), рівер (річка), фіорд, стріт (вулиця), сквер (бульвар) та ін.: Оклахома-сіті, Фам-рівер, Грін-рівер, Уолт-стріт, Сахо-сквер, Бонна-фіорд;
  •             географічні назви, утворені від імені й прізвища або від двох імен: Івано-Франківськ, Михайло-Коцюбинське, Дмитро-Варварівка;
  •             складні географічні назви без сполучного звука: Пологи-Вергуни, Пуща-Водиця, Піски-Бершадь;
  •             географічні назви (слов’янські та іншомовні),утворені за типом прийменникових і сполучникових поєднань, у тому числі з іншомовними службовими словами: Ростов-на-Дону, Новосілки-на-Дніпрі, Комсомольськ-на-Амурі, Яр-під-Зайчиком, Камінь-на-Обі, Слов’янськ-на-Кубані, Під-Дубом, Під-Гаєм, Ла-Манш, Ель-Мансура, Ріо-де-Жанейро, Бургель-Араб.

 

  1.     В яких географічних назвах іншомовного походження відбувається подвоєння? (Орієнтовна відповідь)

 Подвоєння відбувається в географічних назвах іншомовного походження: Брюссель, Бессарабія, Голландія, Канни, Марокко, Міссісіпі, Міссурі, Ніцца, Філіппіни, Веллінгтон (але: Лісабон, Саргасове море, Кузбас, Одеса).

 

IV. Перевірка рівня сформованості умінь і навичок.

 

Тренувальні вправи 

У якому рядку всі слова пишуться з «ь»?

1.    Поділ...ський, домен...щик, черешен...ці, кул...ці, гіл...ці.

2.    Парас.ці, Гал...ці, Натал...ці, т...мяний, веселит...ся.

3.    Приятел...ці, нен...ці, дон...ці, різ...бяр, добровол...ці.

4.    Вел...можа, брех...ня, брен...кати, камін...чик, батьківський.

5.    Батьківщина, бан...ці, склян...ці, бал...зам, баб...ці.

 

Виберіть рядок, у якому всі слова слід писати з апострофом.

1.    3...юрмитися, миш...як, верхів...я, п...єдестал, п...юре.

2.    Б...єлгород, Захар...їн, Монтеск...є, Руж...є, В...язьма.

3.    Мавп...ячий, тьм...яний, з...ясувати, роз...яснити, пів...яблука.

4.    Голуб...я, подвір...я, бур...ян, довір...я, дит...ясла.

5.    Духм...яний, прислів...я, полум...я, зв...язковий, Р...ябко.

 

Поставити іменники у формі місцевого відмінка однини.

Виделка, яблунька, соломинка, зупинка, ненька, сходинка, гілка, черешенька, тарілка, голка, нянька, сльозинка.

 

Утворити від поданих іменників прикметники.

Дерево, солома, риба, жаба, камінь, олово, хлопець, жирафа, мавпа, морква, трава, торф.

 

Записати слова українською мовою. Пояснити написання голосних и, і, ї, е, є, у та подвоєних приголосних.

Ассистент, аккредитив, касеа, аннотация, ассортимент, иррадиация, инновация, барокко, аттестация, пресса, миссия, коммерсант, комиссия, змиссия, тонна, зффект, нетто, брутто, коллектив, территория, интеллект, дифференциация, дискуссия, оппонент, инкассатор, Брюссель, иммиграция, мадонна, Калькутта, голландский, финн, группа, аппарат, вилла, миллиардер, конгресс, жюри, парфюм, парашют, Миссисипи, ренессанс, иррегулярный, иллюминатор, интеллигенция.

 

Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити правопис слів.

1. Ма(н)а з неба не падає і не впаде (М. Вінграновський). 2. Вся величезна те(р)иторія станції в цей день переповнена військами (О. Гончар). 3. Мадо(н)а — це жінка з маленьким дитям на руках (Л. Забашта). 4. Моє небо підперте коло(н)ами димарів, а земля оперезана поясом лану (В. Лучук). 5. Я слухаю, як свищуть, ніби реї, анте(н)и на дахах у ніч бліду (Д. Павличко).

 

Переписати слова й вставити, де потрібно, пропущені букви або апостроф. Пояснити правопис слів.

Р..шел..э, Ц..ц..рон, Т..ц..ан, Вандрі..с, Фе..рбах, П..ємонт, Варб..юс, К..юв..э, Н..ютон, Мол..єр, Рос..іні, Рус..о, Лес..інг, Монтеск..є, Лавуаз..є, Руж..є, Тор..іч..ел..і, Верг..лій, Гал..лей, Гр..г, Д..дро, К..пл..нг, Паган..ні, У..тмен, Хем..нгуей, Шексп..р, Ш..л..ер, Пал..адій, Бокач..о, Гр..м.. .

 

 

 

 

Запишіть прізвища українською мовою поясніть їх правопис:

Луговской, Чижевский, Афанасьев, Бондарев, Фомин, Заболоцкий, Васильев, Лаптев, Верник, Песков, Бестемянов, Беленькая, Приживольский, Зав’ялов.

 

Запишіть подані власні назви в Р. відмінку однини:

Лондон, Сахалін, Львів, Сиваш, Париж, Прокіп, Крим, Харків, Туніс, Марс, Водолій, Прометей, Алжир (місто), Вашингтон (штат), Ніл, Дністер, Дунай.

 

Запишіть подані географічні назви державною мовою:

Харьков, Кременчуг, Запорожье, Одесса, Израиль, Сирия, Польша, Таганрогский залив, Скандинавия, Черкассы, Измаил, площадь Независимости, Норвежское море, Аддис – Абеба, Голландія.

 

VI. Самостійна робота з виконанням контрольних завдань.

 

Замість крапок поставте, де треба, апостроф.

Грав..юра, п..ятирічка, брукв..яний, від..ємний, безправ..я, розм…якнути, мавп..ячий, п..юре, п..єса, бл..єф, я..зь, ф..юзеляж, солов..ї, м..ята, арф..ярка, п..є, торф..яний, подвір..я, бур..ян, повітр..я, тр..юк, Лук..ян, суб..єктивний, без..ідейний, без..ядерний, об..їждчик, бур..ячиння, повір..я, сер..йозний, вітр..як, кур..йозний, роз..юшити, над..їхати, з..єднати, Лук..янець, фотоз..йомка, моркв..яний, запам..ятати, обов..язок, Св..ятослав, підрум..янений, зм..якшити, В..ячеслав, двох..ярусний, підгір..я, р..ясно.

 

Вставте пропущені літери, обґрунтуйте правопис. За «Словником іншомовних слів» з’ясуйте спільне і відмінне у значенні і написанні поданих слів.

1. Автомоб..л.., автовакц..на, авторгра..юра, авто..кспр..с, автомат..ка, автоном..я, автооп..ратор, автор..т..т, авторфрат, автоп..лот, автор..зац..я, автоб..ограф..я.

2. Абон..м..нт, абон..нт, ад..птац..я, ад..птац..я; адр..сант, адр..сант; ант..ква, ант..квар; в..за, в..з..т, в..зав..; ..ф..ктний, ..ф..ктивний; в..траж, в..трина; д..ал..ктний, д..ал..ктичний; ім..тувати, ем..тувати; ..мпул..с..вний, ..мпул..сний; ..нт..рполяц..я, ..нт..рпр..тац..я; м..грац..я, ..м..грац..я, ..м..грац..я; соц..ал..ний, соц..алістичний.

 

VII. Підсумки уроку.

1. Узагальнення засвоєного на уроці.

2. Виставлення оцінок (коментоване).

 

 

docx
Додав(-ла)
Верещака Ольга
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
25 вересня 2022
Переглядів
1899
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку