Розвивальний
міні-підручник з української мови
на тему:
« Займенник.»
4 клас
Розробила:
вчитель початкових класів
Куп’янської ЗОШ І-ІІІ ст. №11
Остроушко Ю.В.
Куп’янськ
Анотація
Даний міні - підручник з української мови для 4 класу за темою: «Займенник». Складений за модульно розвиваючою системою навчання професора А.В.Фурмана), складається з:
У- М - установчо - мотиваційного міні - модуля;
С- П - змістовно - пошукового міні - модуля;
О- С - оцінювально - смислового міні - модуля;
А -П - адаптивно - перетворюючого міні - модуля;
С- О - системно - узагальнюючого міні - модуля;
К- Р - контрольно- рефлексивного міні - модуля.
Цей міні - підручник розвиває у дітей:
- Соціальну компетентність (здатність до співпраці, уміння вирішувати проблеми в різних ситуаціях, комунікативні навички);
- Мотиваційну компетентність (здатність до навчання, винахідливість).
- Навички ефективного спілкування (уміння відкрито висловлювати свої почуття, без тривоги і звинувачень);
- Навички самоаналізу і самооцінки (адекватно оцінювати себе і оточуючих і адекватно сприймати оцінку інших).
Матеріали викладені в доступній формі; стимулюють навчальну роботу школярів, їх мислення і мову. Цей підручник повністю забезпечує навчальну діяльність школярів на уроці і вдома.
Підручник складено з урахуванням вікових і соціальних особливостей дітей.
Фундаментом знань є матеріал, закладений у другому і третьому класах, де діти, у доступній формі, познайомилися з іменниками, прикметниками та прийменниками.
Підручник містить інноваційні ігри, проблемну подачу матеріалу, передбачена робота в парах, групах. Є пізнавальні хвилинки. Значна увага приділяється словниковим словам.
У підручнику є завдання для контрольної та самостійної роботи.
Дорогий друже!
Перед тобою новий міні - підручник, якій стане тобі надійним помічником у вивченні теми « Займенник». Його завдання і вправи зосереджуватимуть твою увагу на найголовнішому в кожній темі уроку, знайомитимуть з виражальними засобами мови, формуватимуть уміння і навички правильного письма, вчитимуть, як слід виражати власні думки і почуття, як спілкуватися з родичами, друзями і незнайомими людьми.
Малюнки допоможуть краще збагнути і запам’ятати складні поняття, збагачуватимуть твою уяву, мислення, пожвавлять навчальний процес.
А кросворди, головоломки, тести розвиватимуть твою кмітливість, робитимуть розум гнучкішим, що так необхідно для формування мовленнєвих здібностей.
Бажаю, щоб навчання було для тебе приємною
і навіть захоплюючою справою. Хай тобі щастить!
Умовні позначки:
Подумай
Хвилинка чистописання
Домашнє завдання
Хвилинка - цікавинка
Робота в парі
Робота в групі
Мозковий штурм
Робота з тлумачним словником
Рефлексія
С
Повторення про частини мови .
Якщо я буду працювати А буду лінуватись я, Якщо я зовсім
на відмінно, значить, працювати не буду, чоловічок посміхнеться посмішки у чоловічка гримасу чоловічка
мені неодмінно. мені не побачить. ніколи не забуду.
1. Подумай.
Скільки частин мови є в українській мові?
Частини мови, які вивчив – запиши.
Самостійні (?) Службові (?)
2.
|
|
|
|
|
|
|
3. Гра «Відгадай і доведи».
До кожного слова постав питання (усно) і запиши яка це частина мови.
Лісник _________; солодкий __________;
стрибає _________; одинадцять __________;
розумна _________; сумує __________;
він _________; те __________;
Якщо ти не зміг визначити частину мови, постав біля слова знак «?»
4. Лінгвістичний конкурс «Хто кмітливіший».
Серед записаних ознак іменника і прикметника підкресли спільні для обох частин мови.
Назва предмета, рід, число, ознака предмета, відмінок.
5. Розглянь малюнки.
ч.р. ж.р. с.р.
___________________ _____________________ ___________________
___________________ _____________________ ___________________
___________________ _____________________ ___________________
Які продукти найбільше хотілося б з’їсти? Що треба робити, щоб бути здоровим?
6. Прочитай.
Зимі кінець, якщо заспівав жайворонок, за цвірінь-
кали горобці, прилетіли дикі голуби, відлетіли в ліси
ворони, з’явилися шпаки.
Вийшов з барлоги ведмідь, застрибав на лісовій
галявині заєць.
Які прикмети того, що зима кінчається?
Підкресли слова, що є назвами тварин.
Що об’єднує ці слова? Чим вони відрізняються?
Визнач число іменників, які підкреслив.
7. Згадай! За якими питаннями змінював іменник?
Відмінок |
Питання |
Прийменники |
Слово |
|
( ?), ( ?) |
|
|
|
немає ( ?) |
Від, до, без, у, для, біля |
|
|
дати ( ?) |
|
|
|
бачу ( ?) |
В, про, через, за, на |
|
|
милуюся ( ?) |
Під, над,за, з,перед,між |
|
|
знаходжуся ( ?) |
На, по, в, при |
|
Відгадай загадку.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті.
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
Які рослини є народними символами України?
8. Робота над текстом.
Ці великі красиві птахи із сніжно-білим оперенням здавна живуть біля житла людини. Вони дивують людей надзвичай-ною вірністю і довірливістю. З радістю зустрічають люди їх навесні, коли ті повертаються до старих гнізд. Влаштовують їм спеціальні пристрої на дахах, деревах, щоб птахи оселя-лися тут. З любов’ю до них складають казки, легенди, пісні.
Про кого йдеться в тексті?
Встав у невеличкий текст потрібні слова (синоніми).
Добери і запиши заголовок.
_______________
________________ є живим символом України.
______________ приносять на крилах весну.
______________ вважають священним.
Це ____________ , який дарує людям щастя.
Які слова вставив?
Чому треба уникати повторів?
На уроці не лінився Якщо бути об’єктивним, Хоча і соромно, але Працював я на всі 100. дітки, зізнаюсь я тепер -
Свої сили приховав я Матінка – лінь
трішки. опанувала мене.
9.* Постав питання до виділених слів. Зроби висновок.
Ой піду я понад лугом. Ой зійди,зійди ти, зіронько вечірняя. «Де ж ми будем ночувати?» «Він росте, як і інші діти, і
вистрибує, як усі. Любить босим прогоготіти по ранковій колючій росі.»
** Підкресли слова, які допомагають пов’язувати речення між собою.
Гадюка зустрічається в лісі, лузі, полі. Тут вдень вона гріється на сонці. Ця змія буровата. Вона відрізняється від вужа відсутністю жовтих плям на голові.
Гадюка має два гострих отруйних зуби. Отрута її є смертельною для людини і тварин.
Щоб не трапилося біди при зустрічі з такими тваринами, як змії, навчись розрізняти отруйну гадюку і нешкідливого вужа.
*** Заміни, де потрібно слова, які повторюються. Запиши утворений текст.
Були собі дід та баба. Але не було у діда й баби дітей. От дід з бабою собі й сумують. А далі дід і каже бабі:
- Ходімо в ліс по гриби…
|
|
|
|
|
|
|
ЗАЙМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ.
Я готовий на місці В моїх силах Немає ні сил, ні бажання
не сидіти, не впевнений я, здобувати нові знання.
А здобувати знання Але як вийде, буду
і радіти. здобувати знання.
10.
|
|
|
|
|
|
|
11. Поетична хвилинка.
Ти стоїш, небагата й непишна,
Виглядаючи з саду в лу…
Рясний цвіт обтрусили вишні
На солом…яний твій капелюх.
Назви іменники, прикметники, дієслова.
Постав питання до слова «ти».
Це питання якої частини мови?
Так це іменник?
Пригадай, що таке іменник?
Заміни слово «ти» на слово «хатинко» і порівняй ці два слова.
Слово |
Питання |
Що означає |
Яка частина мови |
Хатинко |
|
|
|
Ти |
|
|
|
|
|
|
|
Прим.(«хатинка» відповідає на питання хто?, бо у вірші виступає як жива істота)
Спільне: частини мови, _______________________________.
Відмінне: іменник називає _______________, а _____________ ____________ на предмет, не називаючи його.
«Злитки золоті »
12. Хвилинка – цікавинка.
Наша мова була б нудною і довгою, коли б у ній не було займенників. Адже займенники з успіхом замінюють іменники, прикметники, числівники (це видно з самої назви «займенник» - замість імені, тобто замість іменних частин мови.)
Займенники як запасні гравці на футбольному полі чи «дублери» в театрі, виходять на поле, коли вимушено «звільняють гру» повнозначні слова.
За частотою вживання займенники посідають третє місце ( після іменника і дієслова). До них належать: я, ти, він, ми, вона, вони, цей, весь, ви, свій, який і інші.
13. Розшифруй речення і запиши.
Типостаєшвяснійобнові, коханаматеринськамово.
|
|
|
Меніматусядаруваларіднумову.
|
|
|
В кожному реченні підкресли головні члени речення.
Вкажи частини мови.
Якими членами речень виступають займенники?
Висновок: займенники в реченні виступають як _______________, так і ___________________________ членами речення.
14. Прочитай. Випиши займенники.
« І якщо впадеш ти на чужому полі, «Я не бував за дальніми
Прийдуть з України морями,
верби і тополі.» Чужих доріг ніколи не топтав.»
* * * * * *
« Ми маємо право на сум і любов. «Бо вона одна за всіх нас
На щастя, на сонце і трави…» дбає,
Нам дає і мрії, і слова.»
|
|
|
Чи виписав ти слова нас, нам?
Щоб життя було веселішим, приємнішим, потрібно робити один
одному подарунки, посмішки, побажання, компліменти.
Комплімент – приємний відзив, люб’язна похвала.
15. Склади компліменти для свого сусіда по парті.
ти
у тебе
тобі
тобою
Успіхом своїм Виклався я не на Чи задоволений я
задоволений я, повну силу, результатом своїм?
тільки в труді думав, мабуть, Скоріше ні, ніж так
здобуваються знання. зовсім не про діло. вам відповім.
16.*Прочитай і відгадай загадки. Відгадки запиши. Підкресли займенники.
Їду я, їду – ні коліс, ні сліду.(…………..) Що то воно: у воді водиться, з хвостом родиться, а як виростає, хвіст відпадає? (……………..) Як не бий, він не заплаче, тільки сам завзято скаче.(………) Мене б’ють, товчуть, ріжуть, а я все терплю і всім добром плачу. (…………….)
** Поєднай частини прислів’їв, поясни їх. Запиши 2 прислів’я на вибір, підкресли займенники.
Час – не віл, як риба з водою.
Ми з тобою, його не налигаєш.
Ти йому про діло, та до нього скаче.
Цвіркун вогник бачить, а він тобі про козу білу.
|
|
|
|
|
|
*** Спиши речення, ставлячи займенники, що в дужках, у потрібній формі.
На уроці вчителька запитала (я). Як хороше у (ми) на Україні, де пісня нив чарівна та лунка. За (ти) завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата.
|
|
|
|
|
|
Особові займенники.
Я готовий на місці В моїх силах Немає ні сил, ні бажання
не сидіти, не впевнений я, здобувати нові знання.
А здобувати знання Але як вийде, буду
і радіти. здобувати знання.
17.
|
|
|
|
|
|
18. Прочитай вірш. Зверни увагу на виділені займенники.
Я вишень тобі приніс,
Ти – задер угору ніс.
Він дивився із вікна:
Де ж поділася Вона?
Посміхалося Воно,
Як летіли Ми на дно.
Принесли Ви кавуни,
А поїли їх Вони.
|
|
|
19. Згрупуй особові займенники за числами та особами.
Особа |
Число |
Займенники вказують на |
|
однина |
множина
|
||
1-ша |
|
|
особу, яка говорить про себе; двох і більше осіб, від імені яких говорять |
2-га |
|
|
особу чи осіб, до яких звертаються |
3-тя |
|
|
особу чи предмет або осіб чи предмети, про які говорять |
Яку особливість мають займенники 3-ої особи однини?
20. Перевір роботу сусіда. Визнач, які особові займенники пропущено в реченнях. Запиши їх.
1. __________ малюю. 2. _________ читаєш. 3. __________ їдемо. 4. __________ відпочиває. 5. _________ слухаєте музику. 6. ___________ повертаються додому.
Пошир речення другорядними членами. Запиши.
1 варіант – 3 речення
|
|
|
2 варіант – 6 речення
|
|
|
21. Прочитай. Чи можна назвати наведений текст діалогом? Доведи свою думку.
Друзі наші менші
- Що ви сьогодні принесли? – запитала Лідія Іванівна в учнів.
- Ми з Діаною принесли алое, сказала Зоряна.
- А - каланхое, додав Андрійко. – Воно лікує від застуди.
- А ти, Васильку? – звернулась вчителька до учня, що підняв руку.
- Кактус, Лідіє Іванівно. Він цвіте великими червоними квітками.
- А спитайте у Віри й Оксанки, що вони принесли, - мовила балакуча
Зоряна.
- Фіалки,- озвалась Оксанка, коли вчителька поглянула на неї.
- От і молодці, діти! Відтепер у нас в класі житимуть друзі наші менші, красиві й корисні, - похвалила Лідія Іванівна.
Випиши особові займенники, вкажи їх особу і число.
|
|
|
|
|
|
22. Хвилинка – цікавинка
Алое – рід багаторічних трав’янистих, іноді деревовидних рослин родини лілійних. Є 250 видів алое. Алое застосовують у медицині для лікування опіків, ран.
Успіхом своїм Виклався я не на Чи задоволений я
задоволений я, повну силу, результатом своїм?
тільки в труді думав, мабуть, Скоріше ні, ніж так
здобуваються знання. зовсім не про діло. вам відповім.
23.* Поверни на своє місце займенники.
Білочка
- Де ……..., білочко, живеш?
Що ………, білочко, гризеш?
- У зеленому ліску, у дуплі, у соснячку
……… гризу горішки, і гриби, і шишки.
** Прочитай слова. Визнач, у якому рядку є лише
особові займенники, а інші частини мови відсутні.
1. Ми, віз, я, ти, небо, вони, темний.
2. Ти, над, я, він, під, вона, за, ви.
3. Він, ми, діти, вони, я, кіт, ти, нас, вас.
4. Я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони.
5. Вони, у, його, воно, та, нас, вас, міст.
*** Склади 3 речення з особовими займенниками.
|
|
|
|
|
|
|
Займенники 1-ої особи однини і множини.
Написання займенників з прийменниками.
Я готовий на місці В моїх силах Немає ні сил, ні бажання
не сидіти, не впевнений я, здобувати нові знання.
А здобувати знання Але як вийде, буду
і радіти. здобувати знання.
24.
|
|
|
|
|
|
25. Подумай ???
Скільки різних займенників записано: мене, мною, я, на мені?
26. Замість крапок постав у потрібних відмінках особові займенники.
До ………….. прийшов товариш.
Тато купив …………… книжку.
Старший брат пишається …………...
Сьогодні ……………. похвалили.
У ………… дружний клас.
З ……………. весело працювати.
Усім ………….. подобаються рухливі ігри.
Висновок: займенники можуть змінюватися.
27. Прочитай текст. Підкресли займенники, визнач їх особу і число.
_________________________________
Уся гордість і велич світу – від матерів. Мама завжди з нами. Вона живе в нас, оберігає від усього злого – добра й вічна берегиня роду нашого. Мати молиться, просить у Всевишнього щасливої долі для нас, а разом з нами й для свого краю.
Добери і запиши заголовок до тексту.
Що треба робити, щоб не засмучувати свою матусю?
Як пишуться займенники з прийменниками?
28.
29. Запиши слова, розкриваючи дужки. Підкресли серед них займенники.
(Зі)мною, (переді)мною, (від)тебе, (від)чинити, (без)вас, (без)хмарний, (з)нами, (з)друзями, (з)будувати, (у)тебе, (у)рамці.
|
|
|
|
|
|
|
30. Спиши словосполучення, ставлячи займенники 1-ої особи у потрібному відмінку, вкажи його.
Упізнали (кого?) я, зустрілися (з ким?) з ми, передали (кому?) я, запросили (кого?) ми, біжить (за ким?) за я, чекали (на кого?) на ми.
|
|
|
|
|
|
|
Успіхом своїм Виклався я не на Чи задоволений я
задоволений я, повну силу, результатом своїм?
тільки в труді думав, мабуть, Скоріше ні, ніж так
здобуваються знання. зовсім не про діло. вам відповім.
31. * Прочитай уривки з віршів. Хто їх автор? Знайди займенники 1-ї особи, підкресли їх.
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога….
Уже покликали до паю, Поглянув я на ягнята –
А я собі у бур’яні Не мої ягнята!
Молюся богу…І не знаю, Обернувся я на хати –
Чого маленькому мені Нема в мене хати!
Тоді так приязно молилось, Не дав мені бог нічого!..
Чого так весело було?
* *
І виріс я на чужині,
і сивію в чужому краї…
** Прочитай текст. Подумай, чого не вистачає в тексті. Усунь цей недолік.
Знайди в тексті займенники 1-ї особи. Підкресли їх відповідно до того, яким членом речення вони виступають – підметом чи другорядним членом.
Привітавшись здалеку, до мене підійшов Юрко і з журбою спитав:
- Що мені робити з горобцем?
- З яким горобцем, Юрку?
- Та я горобця впіймав. Посадив його в
клітку. А він, як скажений, б’ється об дріт і
п’ятий день нічого не їсть. Ходімте зі мною.
Я покажу його вам.
Ми прийшли до Юрка. Горобець знову вдарився об дріт клітки. Потім знеможено заплющив очі й завмер…
*** З попередньої вправи випиши займенники 1-ї особи, визнач їх число і відмінок.
|
|
|
|
|
|
Займенники 2-ої особи однини і множини.
Я готовий на місці В моїх силах Немає ні сил, ні бажання
не сидіти, не впевнений я, здобувати нові знання.
А здобувати знання Але як вийде, буду
і радіти. здобувати знання.
32.
|
|
|
|
|
|
33. Хвилинка – цікавинка
За часів Київської Русі пошаного звертання на «Ви» ще не було. Підлеглий до свого володаря звертався на «ти», як і володар до підлеглого. Згодом займенник ТИ став нормативним у звертанні до Бога. А займенник ВИ в Україні набув поширення у звертанні дітей до батьків, молодших віком до старших та до незнайомих людей. Таке звертання засвідчує етичні норми нашого народу, що вироблялися протягом віків.
34. Зміни займенники 2-ї особи за відмінками. Перевір роботу сусіда.
1 варіант (ти) 2 варіант (ви)
Н.в. _____________ _____________
Р.в. _____________ _____________
Д.в. _____________ _____________
З.в. _____________ _____________
О.в. _____________ _____________
М.в. _____________ _____________
35. Прочитай слова ввічливості, що вживаються при звертанні, проханні, подяці. Вкажи в них форми займенників 2-ї особи.
1. Скажіть, будь – ласка…; Прошу Вас…; Чи не могли б Ви сказати, де знаходиться…; Дозвольте Вас запитати…; Вибачте, Ви не скажете… .
2. Якщо це Вас не обтяжить, то…; Якщо Вам не важко…; Коли це Вам не завдасть клопоту, то…; Переконливо прошу тебе…; Я хотів би попросити Вас…; Чи не могли б Ви… .
3. Дозвольте висловити Вам вдячність…; Дякую…; Я хотів би подякувати Вам за…; Я вдячний Вам за… .
Склади по 2 речення з висловлюваннями: 1 ряд – першої групи, 2 ряд – другої групи, 3 ряд – третьої групи і запиши їх.
|
|
|
|
|
|
Гардероб 1. Шафа для зберігання одягу.
2. Приміщення в установі, театрі тощо, де зберігається верхній одяг відвідувачів.
3. Увесь одяг однієї людини.
Складіть речення зі словом гардероб у всіх трьох значеннях і займенником ти ( в різних відмінках)
|
|
|
|
|
|
|
36. Прочитайте текст, ставлячи в потрібному відмінку особові займенники, що в дужках. Визначте особу і відмінок цих займенників.
Росли разом троянда і кропива. Кропива раз і каже своїй сусідці:
- Дивись, як це бджілка коло (ти) кружляє: (ти) ні на хвилинку нема від неї спокою. Я дивуюся, як вистачає (ти) терпіння. Я не дозволила б цій комасі пити з (я) соки. (Я) ніхто й руками не чіпає, а з (ти) й бджілка робить, що хоче. Хіба (ти) це не обходить?
|
|
|
|
|
|
|
37. Гра «Хто швидше»
Зафарбуй номер речення синім кольором, якщо займенник 2-ї особи вжито в однині, жовтим, якщо вжитий у множині.
1 |
Мамо люба, добра, мила, як іще назвать тебе. |
2 |
А що тобі, доню, добре живеться? |
3 |
Щастя вам, друзі дорогі! |
4 |
Я буду за Вами в черзі. |
Що нагадує отримана картина?
Які ще державні символи України ти знаєш?
Успіхом своїм Виклався я не на Чи задоволений я
задоволений я, повну силу, результатом своїм?
тільки в труді думав, мабуть, Скоріше ні, ніж так
здобуваються знання. зовсім не про діло. вам відповім.
38. * Визнач, у якому рядку подані лише займенники 2-ї особи.
1. Я, мене, тебе, нас, вас.
2. Ми, мною, тобою, нами.
3. Тобою, вас, тобі, ви, вам.
4. Нами, я, вами, він, вони.
** Прочитай. Знайди займенники 2-ї особи з прийменниками. Склади з ними речення.
З неї, через них, для нього, перед тобою, навколо мене, після вас, біля нас, за тебе, в нього, завдяки їй, до неї.
|
|
|
|
|
|
*** Спиши текст, замінивши займенники 1-ї особи однини на займенники 2-ї особи однини. Поясни роль займенників у реченні.
Я блукав по весняному лісі. Настрій у мене був піднесений. Я радів весні. Та раптом мені почулося жалібне попискування. На лісовій стежині я побачив зайчика, який потрапив у сильце. Моє дитяче серце підказало як треба діяти…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Займенники 3-ої особи однини і множини.
Я готовий на місці В моїх силах Немає ні сил, ні бажання
не сидіти, не впевнений я, здобувати нові знання.
А здобувати знання Але як вийде, буду
і радіти. здобувати знання.
39.
|
|
|
|
|
|
40. Дай відповіді на запитання.
- Які займенники належать до 3-ї особи однини і множини?
- Яка особливість займенників 3-ї особи?
Розглянь, як відмінюються займенники 3-ї особи.
Н.в. |
Хто? Що? |
він |
вона |
воно |
вони |
Р.в. |
Кого? Чого? |
його, (до нього) |
її, (у) неї |
його, (у) нього |
їх, (у) них |
Д.в. |
Кому? Чому? |
йому |
їй |
йому |
їм |
З.в. |
Кого? Що? |
його |
її |
його |
їх |
О.в. |
Ким? Чим? |
ним |
нею |
ним |
ними |
М.в. |
На кому? На чому? |
на ньому на нім |
на ній |
на ньому на нім |
на них |
Яку особливість мають форми займенників орудного відмінка, а також ті, що вжиті з прийменниками?
41.
42. Спиши, змінюючи займенники, що в дужках. Визнач число і рід цих займенників.
Дякую (він). Зустрівся з (він).
Не знайшов (вона). Летить над (вона).
Приніс (вони). Живе коло (вони).
|
|
|
|
|
|
43. Загадки – добавлянки. Визначте число і особу займенників.
Вона тоненька і міцна, Зачарувати можна нею –
Латає нам кожух і свитки. Така вона чудова й гарна!
І зветься штука чарівна, Ти знаєш, як звуть цю фею?
Ви здогадались, дітки, …. Її зовуть звичайно ……
Він дружок звірятам, дітям, В них багато є роботи,
Він живий, як я і ти, Хоч стоять вони весь час.
Та таких у цілім світі Від дощу чи від спекоти
Нам ніде більш не знайти. Захистять, врятують нас…
Упізнать його неважко, Не бояться плину рік,
Він зоветься ………….. Ні завій, ні вітру реву,
Хто ж вони такі?..........
44. Складіть прислів’я, поясніть його значення. Визначте відмінок займенників.
має, Ніхто, коли, усміхнутись, не знає, йому, щастя.
від, природи, його, за, гроші, Розум, не, купиш.
|
|
|
|
|
|
45. Прочитай. Визнач, з якої казки уривок. Підкресли займенники, вкажи особу, число, відмінок займенників.
Успіхом своїм Виклався я не на Чи задоволений я
задоволений я, повну силу, результатом своїм?
тільки в труді думав, мабуть, Скоріше ні, ніж так
здобуваються знання. зовсім не про діло. вам відповім.
46. * Виразно прочитай вірш, знайди і підкресли займенники. Поясни, на що вони вказують.
Всі його ми батьком звемо.
Так від роду і до роду:
Кожний вірш свій і поему
Він присвячував народу.
Про кого цей вірш? Заміни займенник він на
іменник.
** Випиши займенники з прийменниками. Вкажи особу, число і відмінок займенників.
1. Ми були біля криниці, 2. Він у нас питати став:
З неї я хотів напиться… Хто це дров тут наламав?
(Г.Бойко) (Г.Бойко)
3. І питає братик в нього: 4. Фарбував дідусь підлогу,
Де ж у мене задні ноги? Ми стояли біля нього.
Ну й дідусь мій, Веремій! Тільки щіточку взяли –
Що він каже? Зрозумій. Жовту фарбу розлили!..
(Г.Бойко) (Г.Бойко)
|
|
|
|
|
*** Виправ помилки. Запиши речення правильно. Визнач відмінок займенників.
1. До його прийшли гості.
2. У їх було багато цікавих книг.
3. Ми з друзями завітали до її.
4. Марійка зустрілася з їм нещодавно.
|
|
|
|
|
|
Я все вмію, розумію, В знаннях моїх Нічого не знаю,
на все відповідь знайду. є білі плями, нічого не вмію,
про це я чесно і не знаю,
вам скажу. що напишу.
Тест «Займенник.»
Займенник – це самостійна частина мови, яка ……………………………, ………………………………….. .
Особові займенники – це …………………………………………………… .
Займенники …….. особи змінюються за родами.
Займенники 1-ї особи це – ……………………… .
Займенники з прийменниками пишуться ………………….. .
У займенників 3-ї особи після прийменників з’являється ………………… .
Займенники бувають ……………………., ………………………. членами речення.
Ти, він, ми, вони, я, вона, ви, він, воно.
1 особа 2 особа 3 особа
однина ____________ ____________ __________
множина ____________ ____________ __________
3. Спиши, змінюючи займенники в дужках.
Не знайшов (він) ___________. Зайшов до (він) ____________.
Не було (вона) ___________. Ми були в (вона) ___________.
Не бачив (вони) ____________. Був коло (вони) ____________.
4. Змінити за відмінками займенники.
_______ Вона ____ вони _______
_______ ___________ _____________
_______ ____________ _____________
_______ ____________ _____________
_______ ____________ _____________
_______ ____________ _____________
5. Визнач особу і відмінок займенників.
Дай мені ( ), вітаю вас ( ), цвіте на ній ( ), привіт від нас ( ), дружу з ним ( ), весело з тобою ( ).
6. Виправ помилки.
Найглибше озеро на земній кулі – байкал. байкал оточений високими горами. Зних стікають сотні річок і струмків, і всі впадають убайкал. Багато води приносять вони возеро, а вода вньому стоїть на тому самому рівні.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Все було дуже Над собою попрацюю Результат негативний
легко мені, я ще, у мене,
задоволений я щоб білі плями треба знову починати
результатом своїм. не соромили мене. з нуля.
47. Проаналізуй тестову роботу. Виконай роботу над помилками.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань про займенники
1,2,3-ої особи однини і множини.
Мені хочеться дерзати, Я б творчістю зайнявся, Не буду лукавити
творити. та ось незадача, я тепер,
Про це я можу тільки Боюсь, що в кінці мене Щось лінь здолала
мріяти. чекає невдача. мене.
48.
|
|
|
|
|
|
49. Удоскональте текст за допомогою займенників.
Мурашка і Голубка.
Мурашка спустилась до струмка напитись. Хвиля
набігла і мало не втопила мурашку. Голубка несла гілочку. Голубка побачила – мурашка тоне, і кинула мурашці гілочку. Мурашка сіла на гілочку і врятувалась. Потім мисливець розставив сильце на голубку і хотів піймати голубку. Мурашка підповзла до мисливця і вкусила мисливця за ногу. Мисливець скрикнув і випустив сильце. Голубка пурхнула і полетіла.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Постав займенники в початкову форму. Вкажи особу. Склади речення з одним із займенників. (Усно)
Їй - _______ ______ос., тебе - _______ ______ос., вам - _______ _____ос., її - ________ ______ос., йому - _______ _______ос., ними - _______ ______ос.
51. Розгадайте кросворди «Зійдіть східцями».
Для дівчаток
Я |
||||||
Я |
|
|||||
Я |
|
|
||||
Я |
|
|
|
|||
Я |
|
|
|
|
||
Я |
|
|
|
|
|
|
Я |
|
|
|
|
|
|
1. Провалля.
2. Заглибина.
3. Орган у порожнині рота.
4. Хитра тварина.
5. Плід яблуні.
6. Житель Японії.
Для хлопчиків
М |
И |
||||||
М |
И |
|
|||||
М |
И |
|
|
||||
М |
И |
|
|
|
|||
М |
И |
|
|
|
|
||
М |
И |
|
|
|
|
|
|
М |
И |
|
|
|
|
|
|
1.Частина суші, що гострим кутом врізається в море.
2.Предмет туалету і гігієни.
3.Посуд. 4.Художник.
5.Людина, що варить мило.
6.Синонім до слова думання
52. Відгадай загадку.
Живу в норі,
У теплому кублі.
Щоб зайти до хатки
Витираю лапки.
Складіть текст - опис цієї тварини із використанням займенників.
Слова для довідки: великі, довга, маленькі, жорстка, дощові черв’яки, запасає, товстий.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Переклади. Запиши. Поясни зміст прислів’їв.
Ей говори – овёс, а она тебе – гречка. Вы нам, а мы вам. С ним каши не сваришь.
Визнач особу, число, відмінок займенників.
|
|
|
|
|
|
|
|
Крила знань мені Міг працювати краще Працював я погано
допомогли, сьогодні, зізнаюсь,
вірною дорогою але щось заважало сподіваюсь, що
вони мене вели. мені. скоро виправлюсь.
54. * Прочитай. Підкресли в скоромовках особові займенники, визнач особу і число.
Бере Віра в руки рака Запитала галка крука,
Бере рака-неборака. Як він зве свого онука.
Ви погляньте, Каркнув крук:
Подивіться Я внученятко завжди
Віра рака не боїться. Кличу курченятком.
** Закінчи прислів’я. Спиши і вкажи особу і число в особових займенниках.
Чули дзвін, та ………................. ( їй і борошно гірке )
Як мишка сита, то …………….. ( не взнали, де він )
|
|
|
|
|
|
*** Встав у загадку потрібні особові займенники, визнач їх особу, число і відмінок. Відгадай загадку.
В зимовий студений час
Люблять всі малята …………. .
З гірки ………… рушаєм в путь.
А на гірку ………… везуть.
Повторення й узагальнення знань про
займенник.
Мені хочеться дерзати, Я б творчістю зайнявся, Не буду лукавити
творити. та ось незадача, я тепер,
Про це я можу тільки Боюсь, що в кінці мене Щось лінь здолала
мріяти. чекає невдача. мене.
55.
|
|
|
|
|
|
56. Гра «Впізнай займенник».
Впізнай і правильно запиши займенник за його ознаками.
1 варіант 2 варіант
1особа 3 особа
однина _______ однина _______
Р.в. ж.р., З.в.
3 особа 1 особа
множина _______ множина _______
М.в. Д.в.
3 особа 2 особа
однина _______ однина _______
ч.р., Р.в. О.в.
57. Прочитай.
Середній рівень Спиши. Підкресли займенники.
Достатній рівень
Спиши. Знайди займенники, в дужках вкажи їх особу, число, відмінок.
Кінь і бик
(казка)
Маленький хлопчик їхав верхи на
молодому красивому коні. Побачив
це бик і говорить:
- І не соромно тобі, здоровому коневі,
що маленький хлопчисько примушує
тебе йти, куди йому захочеться?
Відповідає йому кінь:
- А чи багато було б честі, якби я
його на землю скинув?
Високий рівень
Продовж казку і запиши.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58. Гра «Поле чудес». Склади якнайбільше особових займенників у різних формах із букв слів.
1 ряд 2 ряд 3 ряд
Найсмішнуватий Яйцезаготівельний Повітряноморський
________________ __________________ ________________
________________ __________________ _______________
________________ __________________ _______________
________________ __________________ _______________
________________ __________________ _______________
________________ __________________ ________________
59. Замість крапок поставте займенники й утворіть нові слова. Запиши їх.
...рина, …кола, …мофій, …рій, …ок, …рок, …вір, …зик, …р, …ша, …егрет.
|
|
|
|
|
|
60. Сенкан. Встанови пропущене слово.
1 сенкан
1. ………..
2. Найкоротший, односкладовий.
3. Вказує, не називає, хвалиться.
4. Його часто використовують хвалькуваті діти.
5. Займенник.
2 сенкан 3 сенкан
1. ………. 1. ……….
2. Двоскладовий, жіночий. 2. Односкладовий, короткий.
3. Вказує, не називає, замінює. 3. Вказує, не називає, замінює.
4. Для дівчаток і жінок. 4. Об’єднує друзів у суперечці.
5. Займенник. 5. Займенник.
61. Дай відповіді на запитання.
записується однією буквою?
Крила знань мені Міг працювати краще Працював я погано
допомогли, сьогодні, зізнаюсь,
вірною дорогою але щось заважало сподіваюсь, що
вони мене вели. мені. скоро виправлюсь.
62. * Прочитай текст. Випиши займенники, визнач їх особу, число, відмінок.
Найбільше озеро в світі – Каспійське. Воно таке велике, що його називають морем. На великій глибині його знайдено нафту. Для добування її збудували штучні острови, а на них – бурові вишки.
|
|
|
|
|
|
** Виправ помилки. Запиши речення правильно. Визнач особу й число займенників.
Я попросив товариша принести свою книжку.
Ми відпочивали з їми в Криму.
У її не було сил стримати веселий сміх.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*** Спиши, розкриваючи дужки. Вказуй біля кожного займенника його особу, число і відмінок.
З (вона), під (ми), за (ти), перед (він), від (ви), переді (я), у (вони).
Склади 2-3 речення на тему «Весна» з утвореними словосполученнями.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Повторення, закріплення вивченого матеріалу.
Можу, вмію! Не зовсім в своїх силах Не можу! Не знаю!
Мій девіз. впевнений, і Скоріш мій девіз.
про це вам точно скажу, Голова від сорому
друзі мої. опускається вниз.
ПЕРЕВІР СЕБЕ
Вибери правильні відповіді.
1.Частина мови, яка вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не
називає їх, - це:
а) прикметник;
б) числівник;
в) займенник.
2. Серед поданих займенників познач лише особові.
а) свій. наш, твій, такий;
б) вони, нас, тобі, він;
в) стільки, нашому, таких, їх.
3. Змінюються за родами особові займенники:
а) 1 особи однини;
б) 2 особи однини;
в) 3 особи однини;
4. Познач, коли в займенниках пишеться буква н і без прийменників.
а) в О.в. 2-ї особи;
б) в О.в. 3-ї особи;
в) у Р.в. 3-ї особи.
Самостійна робота
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Так! Була недарма Над собою, товариші, Хочу вам сказати,
робота моя. треба попрацювати мені. що нема в мене
результата.
63. Проаналізуй самостійну роботу. Виконай роботу над помилками.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Все в моїх силах, шановні мої.
І це доведу я, любі друзі!
Контрольна робота
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
На уроці працював вміло, друзі, я,
А як, вам покаже посмішка моя.
Додаток 1
Матеріали для вчителя
С-У м/м (самостійна робота)
1. Прочитай текст. Встав пропущені букви. Підкресли займенники в залежності від того, яким членом речення вони виступають.
Цвіте ч__р__мха. Я дуже люблю це дер__во. Воно завжди посміхає____я. А нав___сні, коли білі пахучі квіти густо вкриють __ого, навіть сміє____я.
Склади і запиши речення, в якому займенник є другорядним членом.
2. Доповни словосполученнями займенниками другої особи множини.
Дякую _______________; запросив_______________;
дивлюся на ____________; граю з _________________.
3. Постав займенники, що в дужках, в потрібному відмінку.
_________(Я) жаль розлучатися з ___________(ти).
_________(Ви) потрібно звернутися до __________(ми).
4. Спиши текст, замінивши займенники 1-ї особи однини на 3-ю особу однини.
Я навчаюся в четвертому класі. У мене хороші оцінки з усіх предметів. Мені найбільше подобаються уроки математики і природознавства.
5. Підкресли особові займенники. Скорочено познач їх особу, число і відмінок.
Ми з тобою підемо до бабусі, вона нас пригостить пиріжками.
Додаток 2
Матеріали для вчителя
К-Р м/м (контрольна робота)
1. Диктант
Українська ніч
Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте її. Я вам розповім. Пригляньтеся до неї. З середини неба дивиться місяць. Він горить, наче дихає. Земля вся у срібному світлі.
Чудова ніч! Нерухомо сплять гаї, ставки, річки, степи. Вони тихі і спокійні. Нічний вітер, закравшись зненацька, цілує їх.
( 50 слів)
Література
Економічна думка, 2004.
1