Уроки розвитку зв’язного мовлення в 4 класі (ІІ семестр) з використанням інноваційних технологій

Про матеріал
Уроки розвитку зв’язного мовлення в 4 класі (ІІ семестр) з використанням інноваційних технологій Збірник містить 9 уроків розвитку зв'язного мовлення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

             Уроки  розвитку

         зв’язного мовлення

                в 4 класі (ІІ семестр)

       з використанням інноваційних

                    технологій

 

Вчитель початкових класів

Вітрук Ганна Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АНОТАЦІЯ

 

 Сьогодні актуальним і важливим питанням початкової школи на етапі модернізації національної системи освіти є проблема дитячої обдарованості, розвитку творчих здібностей, мовленнєвої особистості молодшого школяра, формування його комунікативної компетенції. 

Тому завдання вчителя полягає саме в тому, щоб навчити дітей змістовно, граматично правильно і стилістично вірно висловлювати свої думки в усній та писемній формах, чітко і переконливо обґрунтовувати свою точку зору, розвивати основні навички мислення, виробляти власне розуміння життя та ставлення до нього.

  Мета і завдання розвитку мовлення в початковій школі полягає в опануванні грамоти, умінні висловлюватися в усіх доступних для них формах, типах і стилях мовлення. Особливістю розвитку українського мовлення як навчальної дисципліни є те, що воно є не тільки предметом вивчення, а найважливішим засобом виховання і розвитку особистості, тому що саме в початкових класах закладається фундамент краси майбутнього мовлення.

Розвиваючи писемне мовлення молодших школярів, учитель має заохочувати їх записувати свої думки, враження, писати про те, що їх дійсно хвилює. При цьому необхідно вчити школярів удосконалювати, виправляти, переписувати свої роботи.

      «Однією з найсерйозніших хиб нашої шкільної практики є те, що, навчаючи дітей, працює переважно вчитель», - цю думку                                       В.О. Сухомлинського можна застосувати до характеристики більшості уроків розвитку зв’язного мовлення. Праця учня, який сидить мовчки за партою, слухає вчителя, іноді повторює й намагається запам'ятати, як правильно говорити, висловлюючи свою думку, не може забезпечити навчальні компетентності школярів з нормативного мовлення. Щоб досягти високого результату, учителю варто спланувати, розробити та провести уроки так, щоб кожний учень на уроках розвитку зв'язного мовлення говорив, висловлював свою думку й не був стороннім мовчазним спостерігачем. Тому варто ці уроки зробити нетрадиційними з використанням інноваційних технологій.

Використання казкового матеріалу, ігрових форм роботи, творчих завдань, активізація фантазії та розвитку здібностей, великої кількості ілюстративного матеріалу, дидактичних ігор, дотримання сучасних вимог до проведення заняття, інтегрування з літературою та іншими предметами надає можливість стимулювати творчий потенціал особистості, виховувати потребу і здатність до художньо–творчої самореалізації та духовного самовдосконалення учнів, дозволяє формувати і розвивати в учнів інформаційну, комунікативну, полікультурну  компетентності.  

  Пропоную  вашій увазі систему  уроків розвитку зв’язного мовлення для учнів 4 –их класів ( ІІ семестр) , спрямовані на:

  • розвиток усного і писемного мовлення школярів;
  • вміння висловлювати свою думку  на задану тему точно,   коротко і в певній послідовності;
  • вміння дітей використовувати у своєму мовленні багату, активну, точно вживану лексику;
  • розвиток творчої, багатої, активної людини, здатної  любити красу і вміння виразити її засобами художнього   слова;
  • вироблення постійного бажання вчитися пізнавати навколишній світ.

Дані уроки будуть корисним помічником для вчителів початкових класів і звільнять їх від пошуків додаткового матеріалу для уроків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК 1

Тема: Складання твору - опису за  власним

            спостереженням  „Казкова сніжинка ”       

Мета:

 - вчити складати художній опис за власними  спостереженнями;  добирати  образні вислови у творах художньої  літератури та використовувати їх у своїх творах;

     добирати прикметники, характерні для опису;

         -  збагачувати словниковий запас учнів;

          - розвивати допитливість, спостережливість, мовну пам’ять, 

            мовлення школярів;        

          - виховувати любов до природи, прагнення більше   знати  про

            навколишній світ, бажання милуватися красою   природи.        

Обладнання: малюнки сніжинок, витинанки сніжинок.

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Прошу всіх рівненько стати.

Успіхів всім побажати.

Щоб урок пройшов не марно,

Сядьте, діти,  рівно, гарно.

ІІ. Робота над темою уроку.

1. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми з вами будемо вчитись складати твір - опис. А от, що саме ми описуватимемо, ви скажете самі, якщо відгадаєте загадку:

Ніжна зірка сніжно-біла

На рукав з гори злетіла,

Поки ніс її сюди,

Стала краплею води.  (Сніжинка)

2. Активізація   знань учнів.

    Уявіть собі таку картину:

    Йде лісами й лугами, селами й містами зима - білосніжка. У своїй чарівній корзинці несе вона сніжинки  і  розкидає їх людям. Кружляють сніжинки у повітрі і тихо спускаються на землю. І ось ваш погляд зупинився на одній такій зимові гості.

- Де і в якій ситуації ви могли б спостерігати за цим чудесним дарунком?

- Що нагадують сніжинки? Якої вони форми? А якого кольору?

Хвилинка – цікавинка  «Чи знаєте ви, що…»

   Сніжинки можуть мати різні візерунки та розміри. Є в природі сніжинки – крихітки. Їх ледь помітно неозброєним оком. І що цікаво: чим нижча температура, тим менша сніжинка і тим швидше падає на землю, тим більш круглою стає її форма. Інколи вони групуються по 10 і більше,утворюючи так звані «їжачки». Трапляються сніжинки – велетні, розміром з долоню…  Найчастіше вони бувають у формі різних зірочок, пелюсток дивовижної квітки, орнаменту, стрілочок. Але є одне правило: сніжинки завжди шестигранні.

  1. Складання «павутинки».

                                     легка     ніжна                         діамантова  

   прозора     

                                                            СНІЖИНКА                          красива     

              білесенька

                                                               срібляста                     тендітна              

 4. Словникова робота.

                Височінь, діамантова, тендітна.

5. Робота над художніми засобами твору.

- Для того, щоб опис був красивим, художнім, ми повинні підібрати образні вислови: епітети, порівняння.   

- Які прикметники ви використаєте в описі?

- З чим порівняєте сніжинку?

- А тепер визначте образні вислови в художніх текстах, які я вам пропоную:

    З неба летіла на землю сніжинка, вона була легка, ніжна,   прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.

      І у полі, і в ліску

      закружляли у танку

      ці білесенькі сніжинки,

      мов дівчатка-балеринки.

У студеній високості

Народилися сніжинки.

І летять на землю в гості

Діамантові пушинки.

На дошці з’являється запис:

                                                             мов красуня

                                       мов зірка

                                                      мов метелик

ПОРІВНЯННЯ                            мов дівчинка - балеринка

                                        мов пушинка

                                       гостя з неба

                                          сніжинка – крихітка

- Які слова допоможуть оживити сніжинки? (Летять, падають, танцюють, кружляють, покривають, спускаються).

- Як можна назвати сніжинку, щоб не повторювати весь час слова „сніжинка?

(Сніжна квіточка, сніжний метелик, зимова зірочка, зимова гостя з неба, красуня...)

4. Добір заголовка.

- Ми так багато з вами говорили про зимову красуню-сніжинку. Давайте подумаємо, який заголовок ми придумаємо до твору - опису?

  • Чарівна зірочка
  • Сніжно-біла зірочка
  • Казкова сніжинка
  • Зимова гостя з неба
  • Зустріч із сніжинкою

5. Робота в групах - складання  твору учнями .

6. Фізкультхвилинка

Ми малесенькі сніжинки,

піднімаємось з – за парт

і сідаєм на стежинки,

запорошуючи сад.

А весна як завітає,

вмить струмочками розтанем

і до неба позлітаєм,

щоб  дощем рясним скропить

все, що дуже хоче пить.

7. Орфографічна підготовка.   

     Зима – білосніжка, іскряться, височінь, розсипала, немов пушинка.               

8. Самостійне написання учнями твору.

9. Індивідуальна робота з окремими учнями ( при потребі).

10. Зачитування окремими учнями складених творів, їх аналіз.

Зразок твору:                              

Сніжна зірочка

Йшла зима - білосніжка і розсипала сніжинки. І ось одна така білесенька пушинка сіла мені на рукав. Я задивилась на неї. Яка гарна ця небесна гостя!

Схожа сніжинка на сріблясту зірочку. На сонечку її промінчики іскряться різними кольорами. Справжній діамант! Ніжна прозора красуня від подиху сильного морозного вітру весело закружляла у таночку і швидко загубилася серед своїх сестричок.

Я ще довго милувалася танком казкових дівчаток - балеринок, які, мов пушинки, злітали у височінь і спускалися на землю.

10. Збір зошитів на перевірку.

ІІІ. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК 2

Тема: Письмовий переказ  тексту  «Допомога Дружка»

Мета:

  •       формувати вміння висловлюватись на задану тему точно, коротко 

     і  в певній  послідовності;           

  •       виробляти навички грамотного письма;
  •       збагачувати словниковий запас учнів;
  •       розвивати мовну пам’ять, мовлення школярів, вміння правильно  

     аналізувати прочитане;

  •       виховувати такі людські якості, як добро, бажання допомагати і 

     приносити радість людям.

Обладнання: таблиця „Правила поведінки на льоду ”, картина «Зимові

                       розваги дітей»

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організація учнів до уроку.

Знову день почався, діти!

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок!

ІІ. Робота над темою уроку.

1. Робота над загадкою:

Крешуть лід, ріжуть лід,

Залишають дивний слід.

Ой які швидкі вони,

Це, звичайно, ….   ( ковзани)

2. Робота за картиною «Зимові розваги дітей»

- Кого зображено на картині?

- як розважаються діти взимку?

- Де вони розважаються?

- Чи є поблизу дорога або інша небезпека для безпечного катання дітей?

- Отже, де можна безпечно розважатися дітям взимку на ковзанах?  

  (Тільки на  зимовому катку)

- А на санчатах?

  - Чи є безпечним катання поблизу річок та озер, ви дізнаєтесь, прослухавши    текст.

3. Читання тексту вчителем.

 Зима. Сніжок запорошив річку, вкриту тонкою кригою. Сергійко з санчатами рушив до крутого берега. За ним побіг його вірний собака Дружок.

Сергійко сів у санки та й вирішив з’їхати до річки. Але що це з Дружком? Він голосно загавкав і перепинив шлях хлопчикові. Сергійко відштовхнув його. Тоді собака  кинувся до річки. Під його вагою тріснула слабка крига. Дружок обережно відступив назад.

Хлопчик зрозумів, яка небезпека його підстерігала.

Тонка крига не витримала б ваги людини. Ковзатися можна лише тоді, коли товщина криги досягне десяти – дванадцяти сантиметрів.

  • Чи можна кататися на санчатах поблизу рік? Чому ?
  • А на ковзанах?

4. Робота по таблиці «Правила  поведінки на льоду»

5. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

 6. Словникова робота.

Запорошив, з’їхати, перепинив, підстерігала, крига, небезпека.

7. Повторне читання тексту вчителем і визначення головної думки.

8. Коротка бесіда за текстом.

  •  Яка пора року настала?
  •  Куди вирушив Сергійко?
  •  Хто побіг за хлопчиком?
  •  Куди хотів з’їхати Сергійко?
  •  Як повівся Дружок?
  •  Що зрозумів Сергійко?
  •  Коли можна кататися на льоду?

9. Колективний усний переказ тексту учнями за поданим планом.

ПЛАН

  1. Річка взимку.
  2. Катання на санчатах біля річки.
  3. Дружок відвернув біду.
  4. Пам’ятай про правила безпеки на льоду.

10. Переказ тексту  одним учнем в цілому.

11. Добір заголовка. „Як Дружок відвернув біду”, „Допомога Дружка”                                                 

 12. Орфографічна робота.

      Запорошив, з’їхати, відштовхнув, небезпека, підстерігала, товщина.

13. Запис переказу учнями в зошит.

14. Індивідуальна робота з окремими учнями.

15. Зачитування учнями складених переказів, зіставляння їх з поданим текстом.  

16. Збір зошитів на перевірку.

ІІІ. Підсумок уроку.

  •             Чого вчить нас цей текст  ?
  •             Від чого застерігає?

 Рефлексія.

-  Що сподобалось?

-  Про що розкажете друзям, батькам?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК 3

 

Тема:   Твір з власного досвіду за даним

             початком „Як я турбуюсь  про птахів”.     

Мета:

  • вчити дітей складати твори з елементами міркування;
  • формувати вміння висловлюватись на задану тему точно, коротко і в певній послідовності;
  • формувати навички усного та писемного мовлення учнів;
  • виробляти навички грамотного письма;
  • збагачувати словниковий запас учнів;
  • розвивати мовну пам’ять, мовлення школярів;
  • виховувати естетичні смаки, турботливе ставлення до птахів.

Обладнання: малюнки зимуючих птахів, таблиці, зразки творів.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

1. Робота над загадкою:

Влітку гарно так співають

Всім нам душу звеселяють

А ліси, поля, сади

Оберігають від біди.

Взимку їм біда, малята.

Треба їм допомагати.

- Про кого говориться в загадці?

- Чому їм треба допомагати?

- Прочитайте у зірочці, які   пташки зимують у нас:

 

 

 

 

 

 

 

С              БЕЦЬ    НА

 

ОРО

                                          В

                ГО   КА

  • А яким ще птахам потрібна допомога взимку крім названих?

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Що цікавого ви знаєте про зимуючих птахів?

3. Інформація довідкового бюро:

1 – ий учень: До нас на зиму з півночі прилітають синиці, снігурі, чижі,

                       чечітки,  шишкарі. Ці птахи потребують допомоги від

                       дорослих та дітей.                     

2 – ий учень: Птахів можна підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, кавуна,  коноплі. Насіння краще подробити. Не можна давати пташкам смаженого насіння. Пташок також можна годувати крихтами хліба.  Крихти чорного хліба шкідливі для них. Охоче птахи їдять сир, вершковий маргарин. Дятли і синиці полюбляють клювати несолоний жир та м'ясо.

3 – ий учень: Я хочу вам розповісти про те, що птахи можуть передбачати

                     погоду.

  • Синиця пищить – зиму віщить.
  • Снігур заспівав – на хуртовину.
  • Пугач кричить – на відлигу.
  • Сорока під стріху лізе – на хуртовину.

 

 

 

 

 

4. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

- Що повинні ми з вами робити, щоб полегшити життя птахам взимку? 

5.  Читання почату твору, записаного на дошці та його аналіз:

Як я турбуюсь про птахів

Прийшла -  зима білосніжка. Пухнастим снігом, мов ковдрою, вкрила вона землю. Надворі потріскує мороз, все навкруги іскриться.

Багато птахів зимують у нас. Важко живеться їм  узимку. Дошкуляє пронизливий вітер та тріскучий мороз. З кожним днем все важче знайти їжу...

6. Колективне складання плану.

                                            ПЛАН

  1. Багато птахів зимують у нас.
  2. Взимку птахи потерпають від голоду.
  3. Допомога дітей пернатим друзям.
  4. Вони сторицею віддячать вам влітку.
  1. Повторення вивченого про будову тексту.

     Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

  • Скажіть коротко все,про що вам нагадує слово «текст».
  • Підсумуйте почуте і зробіть висновок.
  •  Яким може бути зачин у творі?
  • А якими словами можна закінчити твір?

  8. Усне складання твору   учнями в групах. Презентація складених творів   членами груп.

  1. Орфографічна хвилинка.

Білосніжка, надворі, беззахисних, потріскує, іскриться, дошкуляє, тріскучий, пронизливий.

Слова для довідок:

  Шкода беззахисних птахів,  пташину їдальню, смачного зерна,  крихт із хліба,  смачно поласували, великою зграйкою.

10. Самостійне написання    твору учнями.

11. Індивідуальна робота з окремими учнями.

   12.  Зачитування учнями складених творів та їх аналіз.

Зразок 1:

Мені дуже шкода цих беззахисних птахів. Тому я в зробив годівничку, щоб їм не було голодно і вони могли поласувати зерном та крихтами хліба. Наступного дня, тільки но я насипав туди їжі, як мої пернаті друзі одразу прилетіли до годівнички і смачно ласували. Я щодня доглядав за  птахами, бо впевнений, що прийде весна і вони порадують нас своїм співом.

Зразок 2:

Мені стало жаль голодних птахів і ми з татом зробили годівницю. Потім я насипала туди смачного зерна, крихт хліба та гречаних крупів. З ласощами повісила на дерево пташину їдальню. Через кілька секунд прилетіла ціла зграйка пташок і почали жадібно клювати їжу. Коли вони поласували, то почали весело щебетати.

Я впевнена, що коли прийде весна, наші пернаті друзі віддячать нам своїм прекрасним співом та поїданням шкідливих комашок. У наших садах вродять гарні соковиті вишні, черешні, яблука та груші.

Зразок 3:

Мені дуже захотілося допомогти пташкам. Я зробив їм годівницю і кожен день насипав у пташину їдальню смачного зерна, крихт із хліба. Птахи зліталися і починали смачно ласувати.

   Настала весна. Пташки мені віддячили за допомогу своїм дуже красивим і веселим співом. Вони цілу весну і літо будуть поїдати шкідливих комах і приносити людям користь.

Діти, бережіть птахів, адже це наші найкращі друзі!

 

  11.  Збір зошитів на перевірку.

 ІІІ.   Підсумок уроку.

Хвилинка – цікавинка. Чи знаєте ви, що…

  • Пара синиць з’їдає близько 3 тисяч гусениць за день.
  • За гніздовий період одна сім’я синиць здатна очистити від шкідників майже 40 яблунь.
  • Сім’я горобців за період годівлі одного виводка знищує близько 3 тисяч комах. А таких виводків буває 2 – 3 за весну і літо.

 

 

УРОК 4

 

Тема: Робота з деформованим тестом «Ласунка»

Мета:

  • вчити дітей вдосконалювати текст, записувати речення в певній  

  послідовності, добирати заголовок, вміти правильно виділяти

  основні частини тексту;

  • збагачувати мовлення школярів, словниковий запас учнів;
  • розвивати зв’язне мовлення учнів, спостережливість, уміння   

  порівнювати, співставляти;

  • виховувати дбайливе ставлення до тварин, бажання їм допомогти.

Обладнання: малюнки з зображенням  білочки,  зразки деформованого

                         тексту для кожної групи.                

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина.

Добрий день вам, любі  хлопці та дівчата.

На уроці мови  рада вас вітати.

Будемо над текстом  дружно  працювати.

Вдосконалювать його та  редагувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Повторення про текст, його будову.

Інтерактивна вправа «Мозковий  штурм»

- Що таке текст?

- Які бувають тексти?

- Що можна дібрати до тексту?

- З яких частин складається текст?

          - Чи буде досконалим текст, якщо відсутня хоча б одна його частина?

- Що означає редагувати текст?

- Коли виникає необхідність редагувати текст?

- На що потрібно звертати увагу, щоб текст був досконалим?

2. Оголошення теми і мети уроку.

ІII. Робота над темою уроку.

1. Вступна бесіда.

      а)  Робота над загадкою:

Ой, яка ж вона гарненька,

Пишнохвоста і руденька,

Не звірятко – просто диво.

Невгамовне, пустотливе.

            Вгору – вниз, на гілку, з гілки

            Хто це буде, діти?  ( Білка)

 б) Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-  Хто з вас бачив білочку?

-  Що ви знаєте про білочку?

-  Де можна її зустріти?

2. Підсумок бесіди.

- Я бачу, що ви вже маєте певні уявлення про білочку, навіть можете її описати. Але цього ще недостатньо. Щоб більше дізнатися про білочку, ми звернемося до членів групи  довідкового бюро і послухаємо, що цікавого про білочку  вони для нас підготували.

Довідкове бюро:

1–ий учень:  Білка — справжній повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона легко лазить по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на де­рево білці допомагає довгий пухнастий хвіст.

2–ий учень: Білка — невелика тварина, довжина тіла 20—30 см. Хутро в неї рудого кольору. Житло білка влаштовує в дуплах.

3–ій учень: Живиться білка насінням хвойних дерев, яке дістає із шишок, жо­лудями, горіхами, грибами, ягодами, яблуками. Поїдає також комах, розорює гнізда птахів і їсть яйця та пташенят. На зиму білка робить за­паси.

4–ий учень: Білка — цінний хутровий звір. Але білок в Україні небагато, оскільки в на­ших лісах для них мало кормів. Тому білок потрібно охороняти .

3. Читання деформованого тексту, записаного на дошці.

Найбільше любила білочка цукор. За це і прозвали її Ласункою. Вона частенько ходила на прогулянку, але далі високої сосни не йшла. 

Жваву білочку звали Ласункою. Потрапила вона до нас ранньої осені ще маленьким кумедним білченям. 

Одного весняного вечора вона не повернулася додому. Всі дуже зажурилися, бо думали, що вона нас покинула. 

Прийшла весна, зійшов сніг, вкрилася земля травою і квітами. Ласунка стала дорослою білкою.

Минуло кілька днів. Ласунка знову зникла і тепер уже назавжди. 

Другого вечора Ласунка з’явилася. Вона кинулася до нас і як завжди попросила цукру.              

  1. Бесіда після прочитаного.
  •           Про кого цей текст?
  •           Чому білку прозвали Ласункою?
  •           Коли білка потрапила до дітей?
  •           Якою вона була?
  •           Якою стала білка, коли прийшла весна?
  •           Що трапилося одного весняного вечора?
  •           Що сталося через кілька днів?
  •           Чи правильно побудований цей текст?
  •           Що потрібно зробити, щоб його вдосконалити?

Фізкультхвилинка

 4. Робота в групах: редагування, добір заголовка та презентація

    удосконаленого тексту членами кожної групи.

       5. Самостійна робота учнів .

- Спишіть текст, правильно розмістивши абзаци і дайте назву цьому тексту.

      6.  Зачитування окремими учнями правильно записаного тесту і

          колективний аналіз робіт.     

      7.  Збір зошитів на перевірку.

III. Підсумок уроку.

 

УРОК 5

Тема: Твір - розповідь з елементами опису «Моя

             матуся»

Мета:

- розширити знання учнів про тексти - описи 

  зовнішності  людини;

 - розвивати увагу, пам'ять, вміння спостерігати,

   виявляти істотні риси;

-збагачувати словниковий запас, вміння висловлювати

 свої думки;

         - виховувати любов і повагу до своїх матусь.

Обладнання: портрети людей, опорні схеми, прислів’я.    

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

а) Повторення вивченого про текст:

  • Що таке текст?
  • Які є види текстів?
  • Яке питання можна поставити до тексту - опису?

б) Вірш - загадка.

Як побачиш: на картині

Намальовану хмарину,

А під нею квітне гай,

Чи вирує водограй,

Чи безмежне море синє,

Чи садок вишневий наш -

Мусиш знати, що картина

Називається.. .(пейзаж).

в) Словничок — довідничок.

Пейзаж - загальний вигляд якоїсь місцевості.

Портрет - мальоване, фотографічне зображення людини.

 

 

 

ІІІ. Оголошення теми уроку.

На сьогоднішньому уроці будемо вчитися складати тексти - описи людей.

а) Розгляд портретів людей, їх аналіз.

ІV. Робота над складанням опису мами.

 1) Вірш.

Хто вас дуже щиро любить,         

І вбирає, і голубить,

І кладе у постіль спати?

Хто для вас пісні співає,

 Хто в негодах забавляє,

Гарні вам дає ляльки

І розказує казки?

Хто узяв вас за руку

І до школи на науку

Вів, щоб розуму навчати?

2) Слово вчителя.    Мама! Скільки спогадів і тепла таїть це магічне слово, бо в дитинстві ми не уявляємо свого життя без матусі та й гріє нас материнська ласка до старості! Образ матері оспіваний у музичних творах, прославлений у казках, легендах, увіковічений у картинах, опоетизований у віршах. Як гарно сказав Т.Г.Шевченко: «Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим»

3) Прислів 'я про маму ( робота в групах).

- Які прислів’я про маму ви знаєте?

  • Нема такого краму, щоб купити маму.
  • Нема у світі цвіту цвітнішого над маківочки, нема ж і ріднішого над матіночки.
  • Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане.
  • На сонці тепло, а біля матері добре.

4) Словник на тему: «Характеристика людини».

   Обличчя - ніжне, веселе, засмучене, ласкаве.

   Волосся - русяве, коротке, кучеряве, чорне.

Очі - карі, великі, голубі, ніжні.

Ніс - кирпатий, прямий, симпатичний.

Руки – ніжні, добрі, лагідні, золоті, працьовиті.

Усмішка – щира, добра, доброзичлива, яскрава, чудова, красива.

- Як можна звернутися до мами? (ненька, матуся, матусенька, рідненька, мила, рідна)

  5) Колективна робота над складанням плану.

                                           План

  1. Як звати маму?
  2. Якими словами звертаємося до мами?
  3. Яка зовнішність?
  4. Риси характеру?
  5. За що її любимо?
  6. Що б ви зробили для своєї матусі, якби ви були чарівником?

 6) Усне складання твору   учнями в групах за планом.  Презентація складених

     творів  членами груп.

 7) Самостійне написання    твору учнями.

 8)  Індивідуальна робота з окремими учнями.

 9)  Зачитування учнями складених творів та їх аналіз.

Зразок  1:

   Моя мама найкраща у світі. Вона дуже красива. В неї кругле, серйозне обличчя. Волосся коротке, світле, блискуче, кучеряве. А особливо в неї гарні блакитні очі. Погляд завжди ніжний, лагідний. Мама постійно турбується про мене. Моя рідна, єдина, ласкава і дбайлива матусю, я тебе дуже люблю.

Зразок  2:

Все починається з мами. У моєї мами очі схожі на дві спілі вишні. А погляд у неї чарівний. Коли вона усміхається, тоді сонечко виходить із хмарок і зігріває мене. У моєї неньки чорне з сивиною волосся, лагідний голос, золоті

руки. Я люблю свою матусеньку міцно - міцно. Скучаю за нею, немов маківка за сонячним промінням, виглядаю її, як вишневий садок виглядає соловейка. Я завжди її чекаю, як суха земля чекає краплинки води. А сниться матінка мені, як троянді сниться краплинка роси в спеку.

Зразок  3:

Мою маму звати Валентина. Їй 35 років. Вона ласкава, ніжна, співчутлива. Руки у неї  лагідні, ніжні, теплі. Мама гарно готує різні страви. Коли у неї є вільний час, вона розповідає мені багато різних історій із свого життя та життя нашої родини, дає мені цінні та необхідні поради.

Матуся допомагає робити уроки. Якщо є вільний час, обов’язково працюємо разом на кухні. І тут вона мене навчає. За все це я їй дуже вдячна.  Адже моя мама – найкраща у світі!      

V . Підсумок уроку.

Мама - найдорожче слово в світі!

Де б не був ти, щоб ти не робив,

Назавжди вона твій шлях освітить

Ніжним серцем, відданим тобі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК 6

Тема: Складання твору-опису за аналогією до даного «Берізка».

Мета:

  • вчити учнів писати твори, відображувати в них красу природи;
  • формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предмета;
  • розвивати допитливість, увагу, спостережливість, вміння висловлювати свою думку, почуття;
  • виховувати любов до природи, прагнення більше знати про навколишній світ, бажання милуватися красою природи.

Обладнання:  ілюстрації із зображенням весняних пейзажів, калини, 

                         берізки  у різні пори року, таблиці.                     

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

ІІ. Робота над темою уроку.

1. Відгадування загадки.

У вінку зеленолистім

У червоному намисті.

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду.       (Калина)

 2. Бесіда на основі спостережень учнів за калиною. Виховний момент про  бережливе ставлення до калини.

 3. Читання твору «Калина», до якого необхідно написати аналогічний твір.

Калина

 Калина - невисокий, але пишний кущ. Вона росте на вологих місцях, у лісі, в лузі, садять калину і біля хати.

Весною вона зацвітає запашним білим цвітом. Кожна квіточка, ніби дівчина в білій хустині. Восени важкі грона калини червоніють, ягоди наливаються цілющим соком.

Взимку кущ калини особливо гарний. Кругом біліє сніг, а червонясті кетяги палахкотять, мов ліхтарики.

Калину люблять здавна і шанують люди за її красу і лікувальні властивості.

  1. Бесіда за змістом твору:
  •      Яка це рослина?
  •      Де вона любить рости?
  •      Яка калина весною?
  •      Яка вона восени і взимку?
  •      За що люди люблять і шанують калину?

 5. Повідомлення теми і мети уроку.

 6. Відгадування загадки:                                                                                                           

          Стрімко вибігли на гору

 Дві подружки білокорі.

 Дощик їм полоще кіски

Звуть подружок цих ... (берізки)

 7. Складання «павутинки».

  •      Ми зараз спробуємо скласти «павутинку слів» до слова «берізка».
  •      Яка вона? З чим можна її порівняти? Що робить берізка?

 красуня                          ніжна        

                                                              

 струнка          БЕРІЗКА тендітна

                

                       білокора загадкова

                                   журиться                 тягнеться (до сонечка)          

8. Складання плану:

Яка це рослина?

Де вона любить рости?

Яка рослина весною?

Яка вона влітку, восени, взимку?

За що люди люблять і шанують берізку?

9. Робота над словами і словосполученнями, які можна використати в тексті: Берізка, струнка, тендітна, білокора, тоненькі гнучкі віти, клейкі листочки, усміхається, кіски, розпустила, сережки, кучеряві зелені шати, ніби палаюча           свічка, виблискує сріблом, наче снігуронька, милувати очі.

10.Складання учнями усної розповіді за планом та опорними словами (2-3учні).

11. Написання творів учнями в зошит.

- При написанні твору використовуйте слова із «павутинки», словосполучення    записані на дошці, пам'ятайте про будову тексту, контролюйте своє   письмо. Стежте за каліграфією та орфограмами.  

12. Самоперевірка.

13. Зачитування твору вголос окремими учнями.

- А зараз я пропоную вам прочитати свої твори у «кріслі автора».

            (Учні за бажанням читають власні твори)

Берізка

Під моїм вікном росте струнка тендітна білокора берізка.
Вона гарна в різні пори року. Весною на її тоненьких гнучкихвітах   з'являються ніжні клейкі листочки, а  потім сережки. Влітку вона одягає густі кучеряві зелені шати.

Осінь дарує берізці золотисте вбрання. У її затінку  приємно відпочити. Вона стоїть, ніби палаюча свічка  на фоні   блакитного неба.

А взимку моя берізка виблискує сріблом, наче снігуронька.

Я буду берегти свою берізку, щоб вона милувала око  кожній людині.

IV. Підсумок уроку.

  •      Сьогодні на уроці ви вчилися складати текст-опис за аналогією про берізку.
  •      З яким настроєм ви писали твір?
  •      Які почуття у вас викликала краса берізки?
  •      Що нового ви дізналися на уроці?

 

 

 

УРОК 7

Тема:  Письмовий переказ  «Випадок на заставі»        

Мета:

  • формувати вміння висловлюватись на задану тему точно, коротко і в певній послідовності;
  • виробляти навички грамотного письма;
  • збагачувати словниковий запас учнів;
  • розвивати мовну пам’ять, мовлення школярів;
  • виховувати почуття патріотизму.

Обладнання: малюнки по темі, картки з текстами для складання плану.                                                                                  

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

- Доброго ранку! Доброго дня!

 Бажаєм усім  Вам здоров’я й добра!

ІІ. Установчо – мотиваційний етап.

  • Який у вас настрій?
  • Усміхніться. Заплющіть очі. Тихо промовте про себе: Я вчуся. Я хочу вчитись. Я готовий до праці. Я працюю.
  • Підніміть свої голівки. Подаруйте мені свої гарні, милі, світлі усмішки і почнемо урок.

ІІІ. Робота над темою уроку.

  1.        Оголошення теми і мети уроку.
  2.        Читання тексту вчителем.

Це трапилося в одному селі на кордоні . Василинка і Сашко йшли в ліс збирати гриби. Коло лісу проходила залізниця. Раптом на галявині діти побачили незнайомого чоловіка. Дівчинка добре знала всіх, хто жив у їхньому селі. Це був чужинець. Він боязко озирався.

Кинулася Василинка на заставу. Сашко залишився стежити за невідомим. На заставі дівчинка розказала про чужинця. Прикордонники  з’ясували  місце, де він знаходився. Це  було недалеко від роз’їзду. На заставі оголосили тривогу. Командир  наказав під’їхати непомітно. Чужинця було затримано.

  Незабаром прикордонники приїхали в школу, де навчалися Василинка і Сашко. Маленьких героїв нагородили цінними подарунками.

  1.        Коротка бесіда за текстом.
    • Про що ви дізналися з тексту?
    • Де діти побачили чужинця?
    • Що можна сказати про Василинку і Сашка?
    • У чому проявилася пильність Василинки?
    • Чим чужинець привернув до себе увагу?
    • Чи правильно поступили діти в даному випадку?
    • Як назвали прикордонники дітей? Чому?

  4.  Словникова робота.

   Кордон, застава, галявина, з’ясували, роз’їзду, цінними, прикордонники. 

5.  Повторне читання тексту вчителем і визначення головної думки тексту.

6.  Робота над складанням плану до тексту (диференціація на основі всього

    класу):

 -  сильні учні складають план самостійно;

- середні учні – за картками, на яких текст уже поділений на частини;

-  решта учнів працюють під керівництвом учителя.    

7. Колективний усний переказ тексту учнями за складеним планом.                                    

                               ПЛАН

  1. Зустріч з незнайомцем.
  2. Діти не розгубились.
  3. Чужинця затримали.
  4. Подяка дітям.

8.  Переказ тексту  одним учнем в цілому.

9.  Добір заголовка. („Чужинця затримано”,  „Випадок на заставі”)

10.  Орфографічна робота.

    Незнайомий, їхньому, озирався, боязко, застава, невідомий, з’ясували, недалеко,   роз’їзд,   під’їхати, непомітно.                 

11.  Запис переказу учнями в зошит.

12.  Індивідуальна робота з окремими учнями.

13.Зачитування учнями складених переказів, зіставляння їх з поданим текстом.

14.  Збір зошитів на перевірку.

 ІV. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК 8

Тема:  Творча робота над текстом «Весняний настрій»

Мета: Створити умови для формування предметної компетенції та базових

            компетентностей:

          - формувати вміння дітей працювати з деформованим текстом,    

     правильно будувати речення та в певній послідовності записувати їх;      

- розвивати мовну пам’ять, мовлення школярів;

- виховувати естетичні смаки, пізнавальний інтерес у дітей до

    навколишнього  світу.          

      Обладнання: картки з деформованим текстом, малюнки по темі.

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

Я всміхнуся сонечку:

- Здрастуй, золоте!

Я всміхнуся квіточці:

- Хай вона цвіте!

Я всміхнуся дощику:

- Лийся, мов з відра!

Друзям усміхнуся,

Зичу їм добра!       (М.Познанська)

- Отже, діти, щоб добре працювалось на уроці, посміхніться один одному.

ІІ. Робота над темою уроку.

1. Робота над загадкою:

Привітанням журавля

я пробуджую поля,

небеса і ручаї та засвічую гаї.

І усякий мене зна.

Відгадали? Я ….  ( весна)

  • Про яку пору року дізналися?
  • Які  ознаки весни згадуються в загадці?
  • Які весняні місяці знаєте?
  • Чому вони так називаються?

      Весна – це краса молодості . з яким нетерпінням чекає її матінка Природа! Скільки радості приносить весна дорослим і дітям! Заблищало березневе сонечко, осяваючи яскравим світлом небозвід. Все вище і вище воно піднімається, більше тепла посилає на землю, пробуджує природу від зимового сну. Десь  недалеко чути цвірінькання горобців, а подалі – веселу пісню жайворонка. Він  заливається нестримною, радісною піснею на такій височині, що його не видно зовсім. Він вітає нас з весною.

2. Оголошення теми і мети уроку.

3. Читання деформованого на картках:

  Надворі було тепло. Повівав легенький вітерець. На чистому голубому    небі поволі випливало рожеве сонце. На деревах сиділи зграйками горобці.

  Прокинувшись уранці, я зробила зарядку і вийшла на

     подвір’я.

  Повернувшись до кімнати, я змінила воду у вазі з  букетиком пролісків. А потім узяла портфель і з

      радісним, весняним настроєм пішла до школи.

  Вони весело цвірінькали. Мабуть, раділи сонцю і  весні.

4. Бесіда по змісту прочитаного.

-  Чи можете назвати його розповіддю? Чому?

-  Знайдіть помилки у розташуванні абзаців.

-  Які абзаци варто переставити і куди саме?

6.   Словникова робота.

Надворі, поволі, прокинувшись, повернувшись, цвірінькали,мабуть.

 7.  Розташування абзаців тексту в певній послідовності учнями у групах.

 8. Творча робота над складеним текстом. Побудова тексту від 3 – ої особи однини.

9. Самостійний запис перебудованого  тексту учнями в зошити і добір заголовка.

10. Зачитування окремими учнями записаного твору.

 Весняний настрій 

  Прокинувшись уранці, Мар’янка  зробила зарядку і вийшла на подвір’я. 

Надворі було тепло. Повівав легенький вітерець. На чистому голубому    небі поволі випливало рожеве сонце. На деревах сиділи зграйками горобці. Вони весело цвірінькали. Мабуть, раділи сонцю і  весні.

Повернувшись до кімнати, я змінила воду у вазі з букетиком пролісків. А потім узяла портфель і з  радісним, весняним настроєм пішла до школи.

     11. Збір зошитів на перевірку.

    ІІІ. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК 9

Тема: Порівняльний опис „Дуб і береза”.

Мета:

  • вчити дітей порівнювати предмети за їх спільними та відмінними ознаками, вживати в описі прикметники, порівняння, слова в переносному значенні;
  • розвивати мовну пам’ять, мовлення школярів, спостережливість;
  • розширити знання учнів про дерева, їх цінність та значення в природі;
  • виховувати почуття прекрасного та бережливе ставлення до оточуючого  середовища.

Обладнання: малюнки дуба і берези.

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Ми зробимо з вами ще один крок

В країну чудову, в країну казкову,

Що так нас чарує й збагачує мову.

ІІ. Робота над темою уроку.

  1.    Робота над загадками.

1) Стрімко вибігли на гору

    дві подружки білокорі.

    Дощик їм полоще кіски.

    Звуть подружок цих... (Берізки)

2) Відгадайте, як звать наш дім,

    Все про нього розповім.

    Гарне дерево, міцне.

    А на гілочках крилатих

    Буде жолудів багато. (Дуб)

- Що ви знаєте про ці дерева?

- Де вони ростуть?

- Яку користь приносять людям?

Інформація членів довідкового бюро:

1 – ий учень: Цікаве і цінне дерево дуб. А щоб виростити його, не завжди вистачить віку навіть одного покоління людей. Тільки на 25 – 30 – му році життя він дає перші жолуді. В Україні в селі Верхня Хортиця на Дніпрі росте  800 – літній дуб, під яким  запорізькі козаки писали листа турецькому султанові. А найстарішим вважається дуб з литовського поселення, якому 2тис. років. Дуби досягають 40м.

2 – ий учень: Березу природа наділила красивою корою білого кольору. Але її люблять не лише за красу, головна цінність берези – деревина. Міцна, красива. З неї виготовляють дорогі вироби (меблі, шкатулки). Спалюючи березову деревину, отримують активоване вугілля, яке добре вбирає шкідливі речовини.

  1.    Гра „Впізнай за  ознакою ”

Міцний, як...

Струнка, як...

Хто на зиму листя не скидає?

Хто тонке та довге гілля додолу  спускає?

  1.    Оголошення теми і мети уроку.
  2.    Робота над твором.

На дошці, поділеній на дві частини,  записані слова.

Береза

Дуб

Стовбур

стрункий, білокорий, тонкий

Стовбур

 

міцний, сильний, товстий

Кора

потріскана, зверху

Кора

 

коричнева, з візерунком

Крона

гладенька

 

Крона

 

розкішна, розложиста

Гілля

довге, тонке, опущене додолу

Гілля

 

широке, крислате, високо підноситься до сонця

Листя

світло-зелене, серцевидне, дрібне

Листя

 

темно-зелене, різьблене, рясне

Цвіт

сережки

Цвіт

сережки

Плід

насіння

Плід

жолудь

Лікарська рослина

Лікарська рослина

 

  1. Складання речень за зразком.

Відмінне: Стовбур у берези стрункий, тонкий, білокорий, а в дуба – міцний, сильний, товстий.

Спільне: Береза і дуб цвітуть сережками.

  1.    Повторення про будову тексту.

Як пишеться кожна частина тексту?

Як би ви почали свій твір?

  Дуб і береза – найпоширеніші листяні дерева на Україні.

                    А якою буде кінцівка?

          Дуб і береза - красиві та цінні дерева.

          Мені подобаються ці дерева.

          Я хотів би бути сильним і міцним, як дуб.

          Я хотіла би бути стрункою, неначе берізка.

7.  Складання основної частини твору в групах, презентація його

     членами  груп.

8. Самостійне написання твору учнями.

9. Зачитування опису окремими учнями, виставка кращих робіт.

ІІІ. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1. Івакова І. І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах, Тернопіль, Мандрівець, 2009

  1.               Іванісова О. Є. Для розумників і розумниць. Формування енциклопедичної культури в молодших школярів, Тернопіль, Харків, Основа, 2006.
  2.               Карнаух П. М. Цікаві завдання з української мови. 1 – 4 клас. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2003.
  3.               Кондратюк О. Інтерактивні уроки в початковій школі, Київ, Шкільний світ, 2007.
  4.               Куріпка В. І. Українська мова, нестандартні уроки, Харків, Основа, 2006.
  5.               Кохуб О. В., Мельничайко О. І. Українська мова. Збірник текстів для переказів, Тернопіль, Навчаоьна книга – Богдан, 2007.
  6.               Лупінович С. М. Навчаємося залюбки! Формування мотивації до навчання в учнів молодших класів, Харків, Основа, 2009.
  7.               Морська Я. Ф. Групова робота на уроках в початкових класах. Тернопіль, Мальва-ОСО, 2004.
  8.               Одинцова Г., Кодлюк Я. Цікавинки на уроках рідної мови, Тернопіль, Підручники і посібники, 2003.
  9.          Римар Л. М., Бардакова Ю. Є. Дидактична мозаїка: цікаве довкілля, Харків, Основа, 2006.
  10.          Решетуха Т. В., Ухіна Т. Б. Фізкультхвилинки у початковій школі, Тернопіль, Мандрівець, 2007.
  11.          Парфьонов М. Г., М’ястківський А. П.Тлумачний словник, Ранок, Веста, 2007.
  12.          Савчук Л. М. Дидактичні та інтелектуальні ігри на уроках української мови, 2 -4 класи, Харків, Основа, 2009.
  13.          Якименко С. І. Вузлик на пам'ять, Київ, Екон, 1991.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Точанюк Альона
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гузенко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Герман Таня
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 травня 2019
Переглядів
34099
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку