Тема: Рух крові по судинах. Регуляція кровообігу.
Мета: формувати в учнів знання про рух крові по судинах, розкрити взаємозв’язок будови і функцій кровоносних судин, встановити фізичні закономірності руху крові по судинах, її швидкості, тиску, природу пульсу, з’ясувати механізм нейрогуморальної регуляції кровообігу, сформувати практичні навички вимірювання тиску, пульсу.
Продовжити формувати уміння працювати в групах, встановлювати міжпредметні зв’язки , складати опорні схеми, працювати з підручником та з іншими джерелами інформації, розвивати уміння аналізувати і систематизувати інформацію.
Здійснювати гігієнічне та екологічне виховання учнів , формувати почуття відповідальності та збереження свого здоров’я.
Тип уроку: формування та вдосконалення умінь та навичок учнів, з елементами рольової гри.
Методи та прийоми : інформаційно – рецептивний, репродуктивний, проблемно – пошуковий, дослідницький.
Базові поняття і терміни: кровоносні судини, артерії, вени, капіляри, пульс, тиск, нейрогуморальна регуляція
Групи учнів: фізіологи, дослідники, кардіологи, наркологи, фізики, представники народної медицини, консультанти.
Хід уроку.
I. Організаційний момент. Привітання учнів, вправа « Який я смайл сьогодні».
II. Актуалізація опорних знань.
Розрахуйте хвилинний об’єм крові серця при виконанні фізичної роботи, якщо споживання кисню за 1 хвилину 1000 мл, вміст кисню в артеріальній крові 19% , а у венозній 13%.
3. Прийом « Вірю – не вірю». Знаком (в) учні позначають правильні твердження, (н) неправильні. Діти обмінюються зошитами і здійснюють взаємоперевірку.
1. Серце людини розташоване в грудній порожнині за грудиною, двома третинами у правій половині. (н)
2. Зовні серце вкрите навколосерцевою сумкою. (в)
3. Стінка серця утворена з 2-х шарів: зовнішнім та внутрішнім (н)
4. Серце людини складається з 4-х камер: 3-х шлуночків та одного передсердя. (н)
5. Між лівим передсердям і лівим шлуночком розташовані півмісяцеві клапани. (н)
6. Між правим передсердям і правим шлуночком - тристулковий клапан (в).
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Серцево-судинна система одна з найцікавіших в організмі. Завдяки кровоносній системі, всі органи і тканини отримують кисень і поживні речовини. Також судинами нашого тіла виводяться з організму шкідливі речовини. Ви навіть і не уявляєте яку важливу роботу вони виконують .
Прийом « Чи відомо вам що…»
А зараз виконаємо завдання.
Розташуйте складові кровоносної системи у логічну послідовність:
аорта, артеріоли, серце, вени, капіляри, венули, артеріоли. Учні відчувають труднощі, вчитель підводить до вивчення нового матеріалу.
Яка мета нашого уроку ? Завдання?
Ваші очікування?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Види кровоносних судин та їх будова. Робота з підручником, презентацією.
- артерії (1 Група)
- вени (2 Група)
- капіляри ( 3 Група). Обговорення вивченого. Заповнення таблиці та складання схеми.
У нормі судини перебувають у стані тонусу. Коли порушується тонус, то виникають захворювання гіпертонія та гіпотонія.
Повідомлення кардіологів та представників народної медицини.
. У якому напрямку рухається кров по артеріях, венах? Відповіді учнів.
Отже, кровоносні судини - це складові серцево-судинної системи, які забезпечують транспорт речовин до усіх клітин, тканин і органів, забезпечуючи обмін речовин між кров’ю і навколишніми тканинами. Вивченням кровоносних судин займається - ангіологія.
2.Тиск. Кров’яний тиск, способи його вимірювання.
Повідомлення фізіолога, дослідника, доповнення вчителя. ( Презентація).
Типове значення артеріального тиску здорової людини – 120/80 мм.рт.ст. Артеріальний тиск залежить від багатьох чинників: часу доби, психологічного стану людини, прийому різних стимулюючих речовин або медикаментів.
У 1833 році Стефан Гелс увів скляну трубку артерію коня і спостерігав, як кров піднялася на 2 м вгору, пульсуючи під час кожного скорочення серця. Через 100 років почали використовувати ртутні манометри для вимірювання тиску крові.
Наприкінці ХІХ століття італійський лікар Ріа-Роччі запропонував вимірювати кров’яний тиск за допомогою гумової манжетки, сполученої трубкою з U-подібним манометром. Цим приладом медики користуються і зараз.
Чому у різних судинах різний тиск? ( Пояснення вчителя).
Медпрацівник знайомить учнів з манометром. Вимірює тиск у 2 учнів.
Як визначити нормальний артеріальний тиск у людини віком 20 років?
Дослідники: АТ сист. = 1,7 . вік + 83.
АТ діаст. =1,6 . вік + 42.
Учні визначають свій тиск. Робота аналізується.
Фізкультхвилинка.
Як прощупати пульс? Що можна визначити за пульсом? Самостійна
робота з підручником.
Обговорення опрацьованого матеріалу. Відео. Чи змінюється пульс під впливом фізичних навантажень.
Виконання лабораторного дослідження . Вимірювання ЧСС. Визначити: за годину та добу. Робота оформляється у зошиті.
Інструктивні картки вчитель роздає учням.
При ЧСС 72уд./хв. Кров по судинах великого кола і малого перетікає за 25сек. Проте її швидкість не скрізь однакова. Чому?
Проблемне питання: Чому кров із серця виштовхується порціями, а в судинах тече безперервним потоком? Відповіді учнів.
Серце скорочується ритмічно, тому кров надходить до кровоносних судин порціями і безперервно Швидкість руху крові в різних судинах неоднакова. В аорті вона найбільша 0,5 м/с, а в капілярах найменша 0,5 мм/с., у венах - 0,2 м/с.
У результаті за одиницю часу до серця по обох порожнистих венах притікає стільки ж крові, скільки викидається ним в аорту.
Швидкість руху залежить від діаметру судини. Повідомлення фізиків.
Перегляд відео.
Не вся кров, а тільки її половина циркулює по кровоносних судинах організму, а інша знаходиться у «депо»: у печінці – 20%, в селезінці - 16%, у шкірі – 10%. При підвищенні м’язової роботи , крововиливах кров із «депо» потрапляє до кровоносних судин.
За рахунок чого ж відбувається розширення та звуження кровоносних судин. (Нейрогуморальної регуляції).
А) Нервова.
Повідомлення фізіолога.
Б) Гуморальна.
Повідомлення дослідників.
Робота в парах : скласти схему « Регуляція кровообігу». Консультанти перевіряють схеми.
На роботу системи кровообігу впливають вади негативних звичок. А як саме ? Повідомлення нарколога.
VI. Закріплення вивченого.
Технологія « мікрофон». Що є причиною кровотечі рани – тиск в судинах чи атмосферний тиск? Відповіді учнів.
Чому кров у донорів беруть із вен , а не з артерій, у яких вона більш якісна ? Відповіді учнів.
Чи справдились ваші очікування?
VII. Оцінювання учнів.
VIII. Домашнє завдання.
2.Зробити діаграму Вена. ( спільні та відмінні ознаки будови кровоносних судин).
3.Учні високого рівня готують презентацію « Види кровотеч та перша допомога при кровотечах».