Рух крові по судинах. Регуляція кровообігу.

Про матеріал
Даний урок сформує в учнів знання про рух крові по судинах, розкриє взаємозв’язок будови і функцій кровоносних судин, встановить фізичні закономірності руху крові по судинах, її швидкості, тиску, природу пульсу, з’ясує механізм нейрогуморальної регуляції кровообігу, сформує в учнів практичні навички вимірювання тиску, пульсу.
Перегляд файлу

Тема: Рух крові по  судинах. Регуляція кровообігу.

Мета:  формувати в учнів знання про рух крові  по судинах,  розкрити взаємозв’язок будови і функцій кровоносних судин, встановити фізичні закономірності руху крові по судинах, її швидкості, тиску, природу пульсу, з’ясувати  механізм  нейрогуморальної регуляції кровообігу,  сформувати практичні навички вимірювання тиску,  пульсу. 

Продовжити формувати уміння працювати в групах, встановлювати міжпредметні зв’язки , складати опорні схеми, працювати з підручником та з іншими джерелами інформації,  розвивати уміння аналізувати і систематизувати інформацію.

 Здійснювати  гігієнічне та екологічне виховання учнів , формувати почуття відповідальності та збереження свого здоров’я.

Тип уроку: формування та вдосконалення умінь та навичок учнів, з елементами рольової гри.

Методи та прийоми : інформаційно – рецептивний,  репродуктивний, проблемно – пошуковий, дослідницький.

Базові поняття і терміни: кровоносні судини, артерії, вени, капіляри, пульс,  тиск, нейрогуморальна регуляція

Групи учнів: фізіологи, дослідники, кардіологи, наркологи, фізики,  представники народної медицини, консультанти.

Хід уроку.

I. Організаційний момент. Привітання учнів,  вправа « Який я смайл сьогодні».

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота учнів із картками біля дошки. ( Час постійно регламентується).  Виконані роботи перевіряють учні консультанти.
  2. Розв’язати задачу.  ( Учні достатнього та високого рівнів).

Розрахуйте хвилинний об’єм крові серця при виконанні фізичної роботи,  якщо споживання кисню за 1 хвилину 1000 мл, вміст кисню в артеріальній крові 19% , а у венозній 13%.

     3.  Прийом « Вірю – не вірю». Знаком (в) учні позначають правильні твердження, (н) неправильні. Діти обмінюються зошитами і здійснюють взаємоперевірку.

1. Серце людини розташоване в грудній порожнині за грудиною, двома третинами у правій половині. (н)

2. Зовні серце вкрите навколосерцевою сумкою. (в)

3. Стінка серця утворена з 2-х шарів: зовнішнім та внутрішнім (н)

4. Серце людини складається з 4-х камер: 3-х шлуночків та одного передсердя. (н)

5. Між лівим передсердям і лівим шлуночком розташовані півмісяцеві клапани. (н)

6. Між правим передсердям і правим шлуночком - тристулковий клапан (в).

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

     Серцево-судинна система одна з найцікавіших  в організмі. Завдяки кровоносній системі, всі органи і тканини отримують кисень і поживні речовини. Також судинами нашого тіла виводяться з організму шкідливі речовини. Ви навіть і не уявляєте яку важливу роботу вони виконують .

Прийом « Чи відомо вам що…»

  •          найбільша вена людського організму – порожниста нижня вена.
  •          Кожну секунду по нашій кровоносній системі встигає пройти   25 мільярдів клітин.

А зараз виконаємо завдання.

Розташуйте складові кровоносної системи у логічну послідовність:

аорта, артеріоли, серце, вени, капіляри, венули, артеріоли.   Учні відчувають труднощі, вчитель підводить до вивчення нового матеріалу.

 

 Яка мета нашого уроку ? Завдання?

Ваші очікування?

IV. Повідомлення теми і завдань уроку. 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Види кровоносних судин та їх  будова. Робота з підручником, презентацією.

- артерії (1 Група)

- вени (2 Група)

- капіляри ( 3 Група). Обговорення вивченого. Заповнення таблиці та складання схеми.

У нормі судини перебувають у стані тонусу. Коли порушується тонус, то виникають захворювання гіпертонія та гіпотонія.

Повідомлення  кардіологів та представників  народної медицини.

. У якому напрямку рухається кров по артеріях, венах? Відповіді учнів.

    Отже, кровоносні судини - це складові серцево-судинної системи, які забезпечують транспорт речовин до усіх клітин, тканин і органів, забезпечуючи обмін речовин між кров’ю і навколишніми тканинами. Вивченням кровоносних судин займається  - ангіологія.

2.Тиск. Кров’яний тиск, способи його вимірювання.

Повідомлення фізіолога,  дослідника, доповнення вчителя. ( Презентація).

    Типове  значення артеріального тиску здорової людини –  120/80 мм.рт.ст. Артеріальний тиск залежить від багатьох чинників: часу доби, психологічного стану  людини, прийому різних стимулюючих речовин або медикаментів.

У 1833 році Стефан Гелс увів скляну трубку артерію коня і спостерігав, як кров піднялася на 2 м вгору, пульсуючи під час кожного скорочення серця. Через 100 років почали використовувати ртутні манометри для вимірювання тиску крові.

Наприкінці ХІХ століття італійський лікар Ріа-Роччі запропонував вимірювати кров’яний тиск за допомогою гумової манжетки, сполученої трубкою з U-подібним манометром. Цим приладом медики користуються і зараз.

Чому  у різних судинах  різний тиск? ( Пояснення вчителя).

Медпрацівник  знайомить учнів з манометром. Вимірює тиск у 2 учнів.

Як визначити нормальний артеріальний тиск у людини віком 20  років?

Дослідники: АТ сист. = 1,7 . вік +  83.

                       АТ діаст. =1,6 . вік + 42.

Учні визначають свій тиск. Робота  аналізується.

Фізкультхвилинка.

  1. Пульс. Вимірювання пульсу.

Як прощупати пульс? Що можна визначити за пульсом?  Самостійна

робота з підручником.

Обговорення опрацьованого матеріалу. Відео. Чи змінюється  пульс під впливом фізичних навантажень.

      Виконання лабораторного дослідження . Вимірювання ЧСС.  Визначити: за годину та добу. Робота оформляється у зошиті.

Інструктивні картки вчитель роздає учням.

      При   ЧСС 72уд./хв. Кров по судинах великого кола і малого перетікає за 25сек. Проте її швидкість не скрізь однакова. Чому?

  1. Швидкість руху крові по різних кровоносних судинах.

       Проблемне питання: Чому кров із серця виштовхується порціями, а в судинах тече безперервним потоком? Відповіді учнів.

       Серце скорочується ритмічно, тому кров надходить до кровоносних судин порціями і безперервно Швидкість руху крові в різних судинах неоднакова. В аорті вона найбільша 0,5 м/с, а в капілярах найменша 0,5 мм/с., у венах - 0,2 м/с.

У результаті за одиницю  часу  до серця по обох  порожнистих венах притікає стільки ж крові, скільки  викидається ним в аорту.

       Швидкість руху залежить  від діаметру судини.  Повідомлення фізиків.

Перегляд відео.

      Не вся кров, а тільки її половина циркулює по кровоносних судинах організму, а інша знаходиться у «депо»: у  печінці – 20%, в селезінці  - 16%, у шкірі – 10%. При підвищенні м’язової роботи , крововиливах кров із «депо» потрапляє до кровоносних судин.

За рахунок чого ж відбувається розширення та звуження кровоносних судин. (Нейрогуморальної регуляції).

  1. Регуляція кровообігу.

А) Нервова.

Повідомлення фізіолога.

Б) Гуморальна.

Повідомлення дослідників.

Робота в парах : скласти схему « Регуляція кровообігу».  Консультанти перевіряють схеми.

На роботу системи кровообігу впливають вади негативних звичок. А як саме ?  Повідомлення нарколога.

VI. Закріплення вивченого.

Технологія « мікрофон». Що є причиною кровотечі рани – тиск в судинах чи атмосферний тиск? Відповіді учнів.

Чому кров у донорів беруть із вен , а не з артерій, у яких вона більш якісна ? Відповіді учнів.

Чи справдились ваші очікування?

VII. Оцінювання  учнів.

VIII. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати параграф.

          2.Зробити  діаграму Вена. ( спільні та відмінні ознаки будови          кровоносних судин).

          3.Учні високого рівня готують презентацію « Види кровотеч та перша допомога при  кровотечах».

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
26 листопада 2024
Переглядів
88
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку