Рух крові по судинах. Регуляція кровообігу.

Про матеріал
Даний урок сформує в учнів знання про рух крові по судинах, розкриє взаємозв’язок будови і функцій кровоносних судин, встановить фізичні закономірності руху крові по судинах, її швидкості, тиску, природу пульсу, з’ясує механізм нейрогуморальної регуляції кровообігу, сформує в учнів практичні навички вимірювання тиску, пульсу.
Перегляд файлу

Тема: Рух крові по  судинах. Регуляція кровообігу.

Мета:  формувати в учнів знання про рух крові  по судинах,  розкрити взаємозв’язок будови і функцій кровоносних судин, встановити фізичні закономірності руху крові по судинах, її швидкості, тиску, природу пульсу, з’ясувати  механізм  нейрогуморальної регуляції кровообігу,  сформувати практичні навички вимірювання тиску,  пульсу. 

Продовжити формувати уміння працювати в групах, встановлювати міжпредметні зв’язки , складати опорні схеми, працювати з підручником та з іншими джерелами інформації,  розвивати уміння аналізувати і систематизувати інформацію.

 Здійснювати  гігієнічне та екологічне виховання учнів , формувати почуття відповідальності та збереження свого здоров’я.

Тип уроку: формування та вдосконалення умінь та навичок учнів, з елементами рольової гри.

Методи та прийоми : інформаційно – рецептивний,  репродуктивний, проблемно – пошуковий, дослідницький.

Базові поняття і терміни: кровоносні судини, артерії, вени, капіляри, пульс,  тиск, нейрогуморальна регуляція

Групи учнів: фізіологи, дослідники, кардіологи, наркологи, фізики,  представники народної медицини, консультанти.

Хід уроку.

I. Організаційний момент. Привітання учнів,  вправа « Який я смайл сьогодні».

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота учнів із картками біля дошки. ( Час постійно регламентується).  Виконані роботи перевіряють учні консультанти.
  2. Розв’язати задачу.  ( Учні достатнього та високого рівнів).

Розрахуйте хвилинний об’єм крові серця при виконанні фізичної роботи,  якщо споживання кисню за 1 хвилину 1000 мл, вміст кисню в артеріальній крові 19% , а у венозній 13%.

     3.  Прийом « Вірю – не вірю». Знаком (в) учні позначають правильні твердження, (н) неправильні. Діти обмінюються зошитами і здійснюють взаємоперевірку.

1. Серце людини розташоване в грудній порожнині за грудиною, двома третинами у правій половині. (н)

2. Зовні серце вкрите навколосерцевою сумкою. (в)

3. Стінка серця утворена з 2-х шарів: зовнішнім та внутрішнім (н)

4. Серце людини складається з 4-х камер: 3-х шлуночків та одного передсердя. (н)

5. Між лівим передсердям і лівим шлуночком розташовані півмісяцеві клапани. (н)

6. Між правим передсердям і правим шлуночком - тристулковий клапан (в).

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

     Серцево-судинна система одна з найцікавіших  в організмі. Завдяки кровоносній системі, всі органи і тканини отримують кисень і поживні речовини. Також судинами нашого тіла виводяться з організму шкідливі речовини. Ви навіть і не уявляєте яку важливу роботу вони виконують .

Прийом « Чи відомо вам що…»

  •          найбільша вена людського організму – порожниста нижня вена.
  •          Кожну секунду по нашій кровоносній системі встигає пройти   25 мільярдів клітин.

А зараз виконаємо завдання.

Розташуйте складові кровоносної системи у логічну послідовність:

аорта, артеріоли, серце, вени, капіляри, венули, артеріоли.   Учні відчувають труднощі, вчитель підводить до вивчення нового матеріалу.

 

 Яка мета нашого уроку ? Завдання?

Ваші очікування?

IV. Повідомлення теми і завдань уроку. 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Види кровоносних судин та їх  будова. Робота з підручником, презентацією.

- артерії (1 Група)

- вени (2 Група)

- капіляри ( 3 Група). Обговорення вивченого. Заповнення таблиці та складання схеми.

У нормі судини перебувають у стані тонусу. Коли порушується тонус, то виникають захворювання гіпертонія та гіпотонія.

Повідомлення  кардіологів та представників  народної медицини.

. У якому напрямку рухається кров по артеріях, венах? Відповіді учнів.

    Отже, кровоносні судини - це складові серцево-судинної системи, які забезпечують транспорт речовин до усіх клітин, тканин і органів, забезпечуючи обмін речовин між кров’ю і навколишніми тканинами. Вивченням кровоносних судин займається  - ангіологія.

2.Тиск. Кров’яний тиск, способи його вимірювання.

Повідомлення фізіолога,  дослідника, доповнення вчителя. ( Презентація).

    Типове  значення артеріального тиску здорової людини –  120/80 мм.рт.ст. Артеріальний тиск залежить від багатьох чинників: часу доби, психологічного стану  людини, прийому різних стимулюючих речовин або медикаментів.

У 1833 році Стефан Гелс увів скляну трубку артерію коня і спостерігав, як кров піднялася на 2 м вгору, пульсуючи під час кожного скорочення серця. Через 100 років почали використовувати ртутні манометри для вимірювання тиску крові.

Наприкінці ХІХ століття італійський лікар Ріа-Роччі запропонував вимірювати кров’яний тиск за допомогою гумової манжетки, сполученої трубкою з U-подібним манометром. Цим приладом медики користуються і зараз.

Чому  у різних судинах  різний тиск? ( Пояснення вчителя).

Медпрацівник  знайомить учнів з манометром. Вимірює тиск у 2 учнів.

Як визначити нормальний артеріальний тиск у людини віком 20  років?

Дослідники: АТ сист. = 1,7 . вік +  83.

                       АТ діаст. =1,6 . вік + 42.

Учні визначають свій тиск. Робота  аналізується.

Фізкультхвилинка.

  1. Пульс. Вимірювання пульсу.

Як прощупати пульс? Що можна визначити за пульсом?  Самостійна

робота з підручником.

Обговорення опрацьованого матеріалу. Відео. Чи змінюється  пульс під впливом фізичних навантажень.

      Виконання лабораторного дослідження . Вимірювання ЧСС.  Визначити: за годину та добу. Робота оформляється у зошиті.

Інструктивні картки вчитель роздає учням.

      При   ЧСС 72уд./хв. Кров по судинах великого кола і малого перетікає за 25сек. Проте її швидкість не скрізь однакова. Чому?

  1. Швидкість руху крові по різних кровоносних судинах.

       Проблемне питання: Чому кров із серця виштовхується порціями, а в судинах тече безперервним потоком? Відповіді учнів.

       Серце скорочується ритмічно, тому кров надходить до кровоносних судин порціями і безперервно Швидкість руху крові в різних судинах неоднакова. В аорті вона найбільша 0,5 м/с, а в капілярах найменша 0,5 мм/с., у венах - 0,2 м/с.

У результаті за одиницю  часу  до серця по обох  порожнистих венах притікає стільки ж крові, скільки  викидається ним в аорту.

       Швидкість руху залежить  від діаметру судини.  Повідомлення фізиків.

Перегляд відео.

      Не вся кров, а тільки її половина циркулює по кровоносних судинах організму, а інша знаходиться у «депо»: у  печінці – 20%, в селезінці  - 16%, у шкірі – 10%. При підвищенні м’язової роботи , крововиливах кров із «депо» потрапляє до кровоносних судин.

За рахунок чого ж відбувається розширення та звуження кровоносних судин. (Нейрогуморальної регуляції).

  1. Регуляція кровообігу.

А) Нервова.

Повідомлення фізіолога.

Б) Гуморальна.

Повідомлення дослідників.

Робота в парах : скласти схему « Регуляція кровообігу».  Консультанти перевіряють схеми.

На роботу системи кровообігу впливають вади негативних звичок. А як саме ?  Повідомлення нарколога.

VI. Закріплення вивченого.

Технологія « мікрофон». Що є причиною кровотечі рани – тиск в судинах чи атмосферний тиск? Відповіді учнів.

Чому кров у донорів беруть із вен , а не з артерій, у яких вона більш якісна ? Відповіді учнів.

Чи справдились ваші очікування?

VII. Оцінювання  учнів.

VIII. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати параграф.

          2.Зробити  діаграму Вена. ( спільні та відмінні ознаки будови          кровоносних судин).

          3.Учні високого рівня готують презентацію « Види кровотеч та перша допомога при  кровотечах».

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
26 листопада
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку