Рухливі ігри змушують дітей завжди бути активними,висловити свої почуття, бажання, здійснити задумане. Їх можна проводити як на шкільному майданчику чи дворі,так і в приміщенні.
Рухливі ігри для учнів продовженого дня під час прогулянок на свіжому повітрі
“Біг по коридорах”
Креслять кілька “коридорів завдовжки 1015 м. заввишки 20-25 см кожний. За сигналом учителя гравці біжать по коридорах, не наступаючи на бокові лінії. Перемагає той хто прибіжить першим.
«М’яч ведучому»
“Діти створюють двох, три кола. У центрі кожного стоїть ведучий. Він кидає м’яч по черзі своїм партнерам – ті повертають йому м’яч. Діставши його від останнього гравця, ведучий піднімає м’яч угору. Виграє команда, яка допустила поіменну кількість падінь м’яча на землю і раніше закінчила перекидання.
“На трьох ногах”
Два гравці стоять поруч. Ліву ногу правого гравця пов’язують з правою ногою лівого трохи вище стопи. У змаганнях беруть участь дві пари гравців. За сигналом керівника вони повинні добігти до лінії фінішу й повернутися назад.
“Клас, струнко!”
Учитель стоїть обличчям до дітей, які вишикувалися в одну шеренгу. Він подає команди. Команда виконується тільки в тому разі, коли перед нею вчитель говорить слово “клас”. Той хто помиляється, робить крок вперед, але проводжує грати. Гра триває не більше трьох хвилин. Після її закінчення вчитель називає найбільш уважних. Згідно з правилами гри крок уперед роблять і ті гравці, які не виконали своєчасно правильної команди, Засвоюються стройові команди, виробляються увага та швидкість реакції.
“Карасі і щука”
На протилежних кінцях майданчика проводять лінії – це “дім” “карасів”. Ведучий “щука” – стає в середині майданчика, гравці, - карасі – розташовуються в одному з домів. За сигналом керівника “Раз, два, три! Карасі перебігають до протилежного дому. Щука намагається піймати їх. Т, кого захватили відходять у сторону, а потім, коли їх буде чотири, шість, вони беруться за руки, утворюючи ланцюг – “невід”. Щука стає за неводом. Тепер карасі обов’язково пробігають через невід. Розвивається швидкість, спритність, та орієнтування, виховуються сміливість, колективність дій.
“Вудочка”
Усі гравці стають у коло, а ведучий, стоячи в середині, крутить мотузком на кінці якого прив’язана торбина з піском – “вудочка”. Учасники уважно стежать за торбиною, яка рухається по підлозі, і підстрибують, щоб не торкнутися її. Розвивається координація рухів, стрибучість, увага. Діти привчаються розраховувати свої дії.
“Хто найвлучніший?”
На стіні на висоті 2 м від землі креслять три мішені, мішень являє собою три кола діаметром 100, 70, 40 см. Відстань до мішені 10-12 метрів.
“Дід Мороз”
Діти обирають Діда Мороза і розбігаються по майданчику. Дід Мороз біжить за ними намагаючись доторкнутися до кого-небудь і заморозити. “Заморожений” зупиняється і розводить руки в сторони. Гра припиняється. Коли Дід Мороз усіх заморозить. Той, хто протримався найдовше стає Дідом Морозом.
“Баранець”.
Гру можна проводити в приміщенні і надворі. Обирається “Баранець”. Решта – його хвостики. Баранець тримає лозину. Учасники гри утворюють ланцюжок, у якому першим стоїть “баранець”. За сигналом хвостики починають бігати за баранцем, а той намагається доторкнутися лозиною до останнього в ланцюжку гравця. Для цього баранець прискорює, то сповільнює біг, повертається, то вправо, то вліво або зовсім зупиняється.
“Море хвилюється”
Жеребкуванням обирається ведучий. Потім ставлять стільці (їх має бути менше ніж учасників) після слів “Море хвилюється!” починають бігати, стрибати, імітуючи, хвилі. “Море спокійне”, - вигукує ведучий – і гравці вмить займають місця на стільцях. Діти, які залилися без стільців повинні відкупитися – заспівати пісню, розказати віршик.
Змійка
Для проведення «Змійки» на дистанції розставляються зигзагом кубики або кеглі, які дітям потрібно оббігати змійкою. Команди шикуються колоною на лінії старту. За сигналом вихователя перші учасники проходять дистанцію і повертаються до команди, де до них приєднуються другі учасники, і вони разом ще раз проходять дистанцію. Перемагає команда, яка першою в повному складі пробіжить змійкою.
Біг зі скакалкою
Денну прогулянку на вулиці можна урізноманітнити проведенням цієї естафети, для якої знадобляться тільки скакалки за кількістю команд. На ігровому майданчику відзначаються лінії старту і фінішу на відстані 10-15 м. Діти діляться на команди і шикуються на старті, перші учасники отримують по скакалці. За сигналом вихователя дітлахи повинні подолати дистанцію, стрибаючи на скакалці, повернутися до команди і передати скакалку наступному учаснику.
Неслухняні кульки
Проявити спритність рук пропонує естафета «Неслухняні кульки», в якій учасникам потрібно перенести якомога більше кульок з одного кошика в інший. Для проведення естафети знадобиться два кошики, наповнені невеликими пластиковими кульками, і два порожні кошики. Біля команд на лінії старту встановлюються повні кошики, а порожні розташовують на лінії фінішу. По черзі кожен з учасників повинен взяти в руки стільки кульок, скільки поміститься в долонях, і швидко донести їх до порожньої кошика, при цьому постаратися не розгубити їх по дорозі. Перемагає команда, яка зможе перенести більше кульок.
Стрибунці
Весело провести час можна, замінивши фізичну розминку на рухливу естафету «Стрибунці». Для її проведення необхідні м'ячі-хопи за кількістю команд-учасниць. Завдання змагання полягає у проходженні дистанції стрибками на м'ячі та передачі естафети наступному учаснику. Стрибки на яскравих і барвистих м'ячах-хопах напевно припадуть до душі дітворі, а також допоможуть зміцнити м'язи.
Канатоходец
Дітям пропонуються всілякі естафети, що вимагають спритності та вміння балансувати. У якості «канату» можна використовувати гімнастичну лаву, по якій учасники повинні дістатися до фінішу і постаратися не зіскочити на землю. Перемагає команда, яка не просто швидше, але й точніше виконає завдання. Дещо спростити завдання можна, замінивши лавку на умовний канат у вигляді намальованої на землі лінії.
Болото
Ще один непоганий варіант естафети для розвитку спритності та вміння зберігати рівновагу. Для проведення естафети знадобиться декілька невисоких пеньків, що виконують роль купин на болоті, розставлених звивистою стежкою. Учасники кожної команди повинні швидше за суперників пройти через умовне болото по «купинах». Щоб убезпечити дітей від падінь, можна замінити пеньки розкладеними на деякій відстані обручами, в які учасники повинні стрибати двома ногами.
Гра «Мишаче полювання»
Гра покликана формувати увагу, координацію, оперативну орієнтацію в ситуації. Всі гравці діляться на пари. Одна пара (можна за жеребом) стає «котом» та «мишкою». Інші пари стають у коло: один в потилицю іншому (фактично утворюються два кола: зовнішнє і внутрішнє). Відстань між сусідніми парами повинно бути достатньо великим, щоб можна було між ними пробігти. «Кіт» повинен ловити «мишку». Якщо він до неї доторкнеться, «мишка» вважається спійманої і виходить з гри. Але вона може «сховатися» в нірку. Для цього їй треба встати попереду будь-якої пари в колі. У цьому випадку «мишкою» стає гравець, який опинився третім в парі. Він продовжує тікати від «кота». Якщо «кіт» доторкнеться до нього, коли «мишка» вже встала в пару, а «третій» ще не встиг почати біг, забарився, він стає «котом». Перемагає той «кіт», який вивів з гри найбільше «мишок», і «мишка», найдовше протрималася в грі.
Гра «Допомога друга»
Ця гра спрямована на розвиток взаємодопомоги і підтримки один одного. Вибираються двоє гравців, один з яких ведучий, повинен наздогнати і «засалити» іншого. Інші діти стають по колу на відстані приблизно одного кроку. Тікає і ведучий біжать вздовж кола, і другий намагається наздогнати другого. Але втікач, якщо відчуває, що його наганяють, може попросити допомоги у будь-якого гравця в колі, вигукнувши його ім'я. Тоді названий гравець залишає своє місце і біжить по колу, а на його місце постає перший тікав гравець. Однак звільнене місце може зайняти і наздоганяючий, тоді «ведучим» стає неуспевший. Гра продовжується до тих пір, поки цікаво дітям.
Гра «Бранець м'яча» розвиває і координацію, і рухове увагу. Всі діти шикуються у дві шеренги обличчям один до одного. Крайній гравець бере м'яч і кидає його протилежного. Цей гравець ловить м'яч і кидає його гравцеві навпаки, як показано на схемі. І так далі. Коли м'яч дійде до кінця шеренги, то його кидають в зворотну сторону в тому ж порядку. Якщо гравець не спіймав м'яч, то потрапляє в «полон» протилежній команді і починає грати на її боці. Перемагає команда, «полонила» якомога більше гравців за час гри, яке обмежується заздалегідь (наприклад, граємо 5 хвилин).
Наступна гра спрямована на розвиток не лише уваги, але й правильної координації рухів.
Це змагальна гра. Її можна проводити з двома учасниками або з двома командами учасників. Буде потрібно два повітряні кульки і два віника. Два учасника повинні пронести кульки на віниках певну дистанцію (наприклад, від стіни до столу), не впустивши їх і не проколів. Кульки можна притримувати рукою. Якщо грають командами, то за принципом естафети кульки носять по черзі всі учасники. Той учасник (або команда), якому це вдалося, отримує спеціальний сертифікат, що надає право підмітати приміщення цим віником протягом тижня.
Всі учасники гри, крім ведучого, шикуються в лінію і міцно зажмуривают очі. Потім, з закритими очима, вони починають виконувати команди ведучого: «Два кроки вперед, поворот наліво, два кроки вправо, поворот кругом, крок вліво, поворот наліво, чотири кроки прямо, поворот на 180 градусів, два кроки назад, поворот праворуч, поворот наліво, крок вперед, три кроки ліворуч і т.д.». Потім по команді ведучого «Відкрити очі!» всі відкривають очі і дивляться, хто як стоїть. Якщо хтось стоїть не так, як всі, то він виходить з гри. Потім гра триває, поки не залишаються тільки два (або один) найуважніших гравця.
Використовується велосипедний насос, або предмет, його імітує. Одна дитина зображує «камеру». (Для полегшення входження в гру першим номером у ролі «камери» може виступити дорослий.) По мірі того, як «камеру» накачують, вона змінює пози і положення. Спочатку приймає сидяче положення, потім розводить руки, надуває щоки і т.п. В якийсь момент імпровізована камера «лопається», імітуючи звук розірваної шини. Учасник безпорадно розпластується на підлозі. Роль «камери» переходить до іншого учасника.
Гра повинна проводитися на свіжому повітрі або у приміщенні, де багато вільного простору, щоб діти могли бігати. Знадобиться багато білизняних прищіпок (краще яскравих, різнокольорових). У цю гру можуть грати діти і дорослі. Кількість гравців не обмежена. Вся група ділиться на дві частини. Одна частина «мисливці», інша - «олені». Всі прищіпки діляться на однакові купки і видаються всім «мисливцям». «Мисливці» прикріплюють прищіпки на свій одяг, і гра починається. Після сигналу (можна музичного вступу або імітації звуку мисливського рогу) «мисливці» починають ловити «оленів». Піймавши «оленя», «охотник» прикріплює до нього прищіпку і відпускає. Перемагає той «мисливець», на якому не залишилося прищіпок.
Можна за кожну прищіпку, що залишилася у мисливця, призначити штраф: співати, танцювати, кричати голосом птахи або тварини, розповідати вірші і т.д. Штраф можна пред'явити і «оленя».