Добірка
рухливих ігор та естафет
на уроках легкої атлетики
Розробила вчитель фізичної культури
Молодіжненської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів
Цуркан Надії Петрівни
Рухливі ігри та естафети на уроках легкої атлетики
Рухливі ігри та естафети займають досить значне місце в програмі фізичного виховання в школі. Завдяки широкому розмаїттю їх змісту та ігровій складовій, вони всебічно впливають на організм і особистість дитини, сприяють вирішенню найважливіших педагогічних та спеціальних завдань фізичного виховання.
Пропонуємо деякі рухливі ігри та естафети, які можна застосувати на уроках легкої атлетики з метою закріплення та вдосконалення умінь та навичок з бігу, стрибків, метання, для розвитку фізичних якостей — швидкості, спритності, загальної витривалості тощо.
Педагогічні спостереження і досвід свідчать про те, що під час гри діти є самостійнішими та активнішими, ніж під час виконання фізичних вправ. Гра своєю жвавістю та елементами змагання викликає радісний настрій, позитивні емоції тощо. Використання рухливих ігор та естафет на уроках фізкультури дає можливість вирішувати цілу низку рухливих завдань, таких як удосконалення техніки бігу, стрибків, метання, узгодження своїх дій з діями партнерів тощо.
Програма фізичного виховання в школі включає розділ «Легка атлетика». Але не завжди уроки з цього виду спорту зацікавлюють учнів різних класів. З власного досвіду можу стверджувати, що найефективнішими стають уроки, проведені в ігровій формі, з використанням ігрових та змагальних елементів. В іграх-змаганнях діти виявляють більшу активність, швидкість та спритність, демонструють кращі результати. Майже всі рухливі ігри та естафети сприяють розвитку швидкості, спритності, сили, витривалості та інших фізичних якостей, необхідних для оволодіння технікою легкоатлетичних вправ.
З метою закріплення та вдосконалення рухливих якостей та навичок на уроках атлетики доцільно використовувати рухливі ігри та естафети. Наш досвід і спостереження свідчать про те, що в іграх і естафетах із задоволенням беруть участь як молодші школярі, так і учні старших класів. Крім того, ігри та естафети підвищують емоційність уроку, роблять його цікавішим, захопливим. Урок минає непомітно, швидко.
Ігри, естафети
Старт за м'ячем
Підготовка до гри
Гравці діляться на 2 команди по 6—12 осіб у кожній. Команди шикуються за лініями в шеренгу обличчям одна до одної на відстані 4 м. Два гравці (по одному від кожної команди) виходять на доріжку між лініями, за якими стоять гравці, і стають на лінію старту. За ними — суддя з волейбольним м'ячем.
Опис гри
Суддя подає команду: «На старт!», «Увага!», «Руш!» — і одночасно кидає м'яч над головами гравців на доріжці так, щоб він описав велику дугу. Перемагає гравець, якому вдалося упіймати м'яч у повітрі або після першого відскоку від землі. Після першої пари учасників на старт виходить друга, третя і т.д. Якщо гравець упіймав м'яч у повітрі, його команда одержує 2 бали, після відскоку від землі — 1 бал. Перемагає команда, яка набере більше балів.
Хто далі кине паличку, або дерев'яну гранату
Місце проведення та інвентар: майданчик стадіону, дві палички довжиною 40—50 см, у поперечнику — 2—3 см, або 2 дерев'яні гранати (бажано, щоб палички (фанати) були різного кольору).
Підготовка до гри
Гравці діляться на 2 команди і шикуються в колони за загальною лінією старту на відстані 5—6 м між колонами. Прапорцями позначено коридор для метання завширшки 10—15 м (мал 1).
Опис гри
За сигналом учителя перші гравці з кожної команди стають на лінію старту і обмінюються паличками. За другим сигналом — кидають палички якомога далі уперед. За третім — починають бігти уперед за своєю паличкою (гранатою), яку кинув супротивник. Підібравши її, бігом повертаються назад, намагаючись першим перетнути лінію старту-фінішу. Гравець, який першим зробить це, приносить команді 1 бал.
Перемагає команда, яка набере найбільше балів.
Виклик номерів
Грають 2 команди. Кожна команда розраховується по порядку (учні запам'ятовують свій номер) і шикується колом у колону по одному. Вчитель називає один із номерів. Гравці із цими номерами стартують і, оббігши коло один раз, стають на свої місця. Учень, який фінішував першим, приносить своїй команді 1 бал. Перемагає команда, яка набере найбільше балів.
Естафета по колу
Підготовка до гри
Грають 2 команди, які шикуються колом у колону по одному. Перший гравець другої команди стає за останнім гравцем першої. Дистанція між гравцями в колоні — 2—3 кроки. Перші гравці кожної команди тримають в руках естафетні палички.
Опис гри
За сигналом учителя (за командою «Руш!») перші гравці починають бігти по колу в одному напрямку — проти годинникової стрілки. Оббігши повне коло, вони передають естафетну паличку другому гравцеві своєї команди і т.д. Останній гравець, оббігши коло, біжить у центр кола і підіймає руку з паличкою вгору. Перемагає команда, останній гравець якої першим опиниться у центрі кола.
Зустрічна естафетна
Підготовка до гри
Дві команди розбиваються кожна на дві групи. Гравці кожної команди шикуються в колони одна проти одної на відстані 18—20 м. Перед колонами лінія старту. Перші гравці стоять на старті з естафетною паличкою.
Опис гри
За сигналом перші гравці біжать до своїх товаришів по команді, оббігши колону з лівого боку, вони передають естафету учням, які стоять попереду, а самі стають у кінці колони. Ті, кому передають естафету, біжать уперед і виконують те саме і т.д. Гра закінчується, коли естафетна паличка опиниться в руках гравця, який розпочав гру. Перемагає команда, гравці якої першими закінчать естафету.
Зустрічна естафета із човниковим бігом
Підготовка до гри
Грають 2 команди. Шикування таке саме, як у попередній грі. На лінії старту лежать 3 кубики різного кольору або З інші предмети (палички, м'ячі, прапорці). На відстані 6—9—12 м від лінії старту встановлюють 3 кеглі або прапорці.
Опис гри
За сигналом учителя перші гравці беруть один кубик і біжать до прапорця з позначкою 6 м, кладуть кубик і повертаються назад за другим. Беруть другий кубик і біжать до позначки 9 м, повертаються за третім, кладуть його на позначці 12 м і біжать до своїх товаришів по команді. Торкнувшись рукою плеча учня попереду, передають естафету, а самі стають у кінці колони. Той, кому передали естафету, біжить уперед і по одному починає збирати кубики і ставити їх на лінію старту на протилежний бік, передає естафету наступному гравцеві, який знову розносить кубики і т.д. Гра триває доти, доки гравці обох команд не повернуться на свої місця, як перед початком гри. Перемагає команда, яка першою закінчить гру.
Примітка
Розносити та збирати кубики можна в будь-якій послідовності. Не обов'язково 6—9—12, можна 12—9—6 м.
Струмок
Підготовка до гри
Грають 2 команди, які шикуються в колону по одному біля стартової лінії. Попереду стають найсильніші учні. На відстані 10—15 м кеглею або стійкою позначається місце повороту.
Опис гри
За сигналом перші гравці біжать до місця повороту і бігом повертаються до своєї команди, беруться за руки з другим гравцем і разом з ним знову біжать уперед. Потім так само разом повертаються за третім гравцем, біжать утрьох і т.д., доки до бігу не підключаться всі учасники. Перемагає команда, яка закінчить біг першою.
Забіги номерів
Підготовка до гри
Грають 2 команди. Гравці сидять, схрестивши ноги, спиною до стартової лінії. Кожен гравець має певний номер.
Опис гри
Вчитель називає будь-який номер. Гравці, які мають цей номер, встають і біжать до умовного місця, повертаються і займають свої місця. Перемога гравця в забігу приносить команді 1 бал. Виграє команда, яка набере більше балів.
Переправа
Підготовка до гри
Команди шикуються в колону по одному за стартовою лінією. На відстані 10—15 м, на лінії фінішу стоять перші гравці кожної команди.
Опис гри
За сигналом перші гравці біжать до лінії старту, беруться за руки з тим гравцем своєї команди, який стоїть першим у колоні на лінії старту, і разом повертаються до лінії фінішу — другого берега. Перший гравець залишається, а другий — повертається і повторює завдання з третім гравцем. Потім він також залишається на протилежному березі, а переправу виконує третій номер і т.д. Перемагає команда, яка першою закінчить переправу.
Виклик номерів
Підготовка до гри
Грають 2—3 команди. Гравці шикуються перед лінією старту в шеренги або в колони і розраховуються по порядку номерів. На відстані 15—20 м від лінії старту навпроти кожної команди встановлюють булави, кеглі, прапорці... (позначається місце повороту). Лінія фінішу позначається на відстані 4—5 кроків від лінії старту (мал 2).
Опис гри
Ведучий викликає номер. Гравці з названими номерами біжать уперед, оббігають предмет і повертаються на свої місця. Той, хто першим перетне лінію фінішу, отримує 1 бал. Якщо грають 3 команди, перша отримує 2 бали, друга — 1 бал, третя — 0. Фінішувавши одночасно, учасники отримують по одному балу.
Гравців викликають у будь-якому порядку, при цьому паузи для підбиття підсумків після кожного виклика не роблять. Новий виклик лунає відразу після того, як останній гравець забігу
перетне лінію фінішу. Гра припиняється після того, як кожен гравець стартує по 1—2 рази.
Перемагає команда, яка набрала більше балів.
Біг командами
Підготовка до гри
На протилежних кінцях майданчика креслять лінії старту та фінішу. Відстань між ними 30—40—60 м. Гравці поділяються на кілька команд, які шикуються в шеренги або в колони на відстані 2—3 кроків від лінії старту. Навпроти кожної команди на лінії фінішу — суддя з прапорцем у руках.
Опис гри
За сигналом учителя перші номери команд стають на старт (положення високого або низького старту залежно від умов). За командою «Руш!» перші номери біжать до лінії фінішу, а другі — займають місце на старті. Тільки-но бігун перетне лінію фінішу, судця різко опускає прапорець, піднятий на початку бігу. За цим сигналом починає бігти наступний гравець. Перемагає команда, останній гравець якої раніше перетне лінію фінішу.